Početak druge polovica kolovoza, sad je već prešlo u naviku, u Zadru je rezervirana za „Nosi se festival” u organizaciji umjetničke organizacije Teatro Verrdi poznatog zadarskog glumca Jurja Arasa, koja ove godine obilježava 21 godinu postojanja.
Peto izdanje festivala na programu je od 17. do 21. kolovoza, a održava se pod naslovom „Mediteran kao napet” i podnaslovom „Kritički i tvrdoglavo mnogoglavi Mediteran ne uklapa se ni u ideju dokolice imperija ni u ideju provincije". Nažalost, baš na sam dan najave festivala Hrvatsku je potresla tužna vijest o odlasku akademika Tonka Maroevića, koji je trebao biti jedan od gostiju festivala.
- Mislim da su svi ljudi u hrvatskoj kulturi, ali i sva misleća bića u ovoj zemlji, pogođeni odlaskom jednog takvog kolosa. Užasno nam je žao što ga nismo mogli ugostiti – kaže Aras, koji je i ovogodišnji festival koncipirao, grubo govoreći, kao dihotomiju „duha” i „tijela”, odnosno izvedbenog dijela u kojem ćemo vidjeti pet predstava, od kojih dvije premijere, i Diskurzivnog releja, serije tribina nakon predstava na kojima gostuje plejada uglednih gostiju.
Čast da i ove godine otvori festival dobila je mlada glumica Maruška Aras. Prošle godine nastupila je s predstavom „Subverbal”, a ove godine s monodramom „Školjka šumi” prema tekstu Slobodana Novaka u koprodukciji zagrebačkog Kunst teatra, koja je na programu u ponedjeljak u 21 sat.
- Zapravo je riječ o dijelu Novakovog romana „Izvanbrodski dnevnik” s kojim sam se provi put susrela kad sam imala 13 godina. Uzela sam ga za svoj nastup na smotri učenika Lidrano. Kasnije sam se na studiju opet s njim susrela i učinio mi se zgodnim da ga sada opet aktualiziram – kaže Maruška.
Dramatizaciju teksta i režiju potpisuje Hrvoje Korbar, Maruškin generacijski kolega sa zagrebačke Akademije. Suradnju tijekom studija nastavili su na nekoliko zapaženih projekata u Varaždinu, Zagrebu i Zadru.
- Novakov tekst je u kontekstu festivala okrenut Mediteranu i dio je naše inzularne proze kojoj pripadaju i Šegedin, Marinković i Baretić. Novak je jedinstven i uvijek prisutan u našem kulturnom prostoru – kaže Korbar.
Originalnu glazbu za predstavu skladao je Stanko Juzbašić.
Druga premijera rezervirana je za četvrtak. Riječ je predstavi „Sitni sveci” u izvedbi Dušanke Gild Stojanović, prvakinje Narodnog pozorišta u Beogradu i Jurja Arasa, prema autorskom tekstu Sare Stanić.
- To je predstava bez kostima, svjetla, tona, bez scenskih efekata i bez glume. To je subjektivan istraživački rad koji s tiče svih nas i jedne umjetničke produkcije – koncizna je Gild Stojanović s kojom se Aras upoznao u Tuzli prije nekoliko godina, kada su, ističu, „ljudski i glumački kliknuli”.
Svaki dan festivala nosi dugi tematski naziv. Prvi dan, ponedjeljak, rezerviran je tako za "Mediteranštinu”, predstava je "Školjka šumi", a nakon toga Relej pod nazivom „Novakovština i Mediteranština u pismu i riječi” s Natašom Govedić i Tomislavom Brlekom, u čast preminulom Tonku Maroeviću koji je trebao biti gost.
Utorak ima naziv „Behemot”, a nakon predstave Bacača sjenki „Sve je u novcu”, o „Dijalektici društvenog razvoja” razgovarat će Vjeran Katunarić, Boris Bakal i Sven Marcelić.
"Mistika” je u srijedu, gledat ćemo "5 godišnjih doba" Branka Brezovca, i potom slušati razgovor njega, Igora Ružića, Marka Vučetića i Nataše Govedić na temu „Etika i estetika sekularne duhovnosti”.
Četvrtak se odvija pod egidom "Intima", a nakon premijere "Sitnih svetaca" Sare Stanić, bit će predstavljena zbirke poezije "Dover" Ivane Buljan Legati.
Zadnji dan festivale, petak, posvećen je „Glembajevštini”. Teatar Punctum će izvesti "Doviđenja na nebu" Predraga Matvejevića, a potom slijedi razgovor na temu „Krleža i podvojeni Zadar”, uz predstavljanje knjige Gorana Pavlića "Glembajevi: dvojno čitanje". Sudjeluju: Goran Pavlić, Nataša Govedić, Antonija Mlikota i Marko Vučetić.
Sve predstave i razgovori s gostima odvijaju se u prostru crkve Sv. Dominika i na Poljani Branka Stojakovića.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....