Dobitnik Plave vrpce Vjesnika 2022. u pojedinačnoj konkurenciji je ronilac Branislav Danevski (64) iz Pule, koji je 7. svibnja 2022. spasio dvije žene iz prevrnute pulske jedrilice ‘Canarino Furiosso‘, 17 milja od Pule, objavljeno je danas na konferenciji za novinare u uredu Sindikata pomoraca Hrvatske u Rijeci. Jedreći iz talijanskog Pesara prema Puli, jedrilica se iznenada prevrnula u 2,30 sati, a pritom su tri muška člana posade koja su se nalazila u kokpitu pala u more, dok su dvije jedriličarke koje su spavale ostale zarobljene u kabini. Trojica jedriličara su se popela na korito prevrnutog plovila, a jedan od njih je uspio sačuvati mobitel te su pozvali pomoć. Jedrilici se odlomio bulb kobilice, a prema tvrdnji skipera, prije prevrtanja „u nešto su udarili”.
„O nesreći me obavijestila kapetanica Lučke kapetanije Pula, Dolores Brenko Škerjanc, u 5,09 sati, a pod prevrnutu jedrilicu zaronio sam u 6,10 sati vjerujući da su te žene još žive. Vidljivost je bila slaba, ručnom podvodnom svjetiljkom osvjetljavao sam kabinu udarajući po njoj, dajući znak da sam tu, da sam došao da ih spasim, ali nitko nije odgovarao. Bilo je oko metar mrtvog mora, sve oko mene se prijeteći gibalo i naginjalo. Na ulaz u kabinu more je naguralo razne stvari, od rezervnih jedara do deka, odjeće ... koje sam energično uklanjao kako bih se mogao uvući u brod. Odjednom je iz kabine netko pružio ruku, koju sam zgrabio, a tek na moj treći stisak osjetio sam slab odgovor. Uvukao sam se u kabinu, gdje sam osvijetlio dvije žene kojima je hladno more dopiralo do grudi. Malo je reći da su obje bile u šoku i pothlađene, obzirom da su već oko tri i pol sata bile u mraku i vodi, a disale su zahvaljujući sve tanjem ‘ zračnom džepu‘, odnosno zraku koji je nakon prevrtanja ostao u potpalublju jedrilice. Vodena masa unutar kabine opasno se gibala s amplitudama od 80 do 120 cm. Održao sam ‘tečaj ronjenja‘ u trajanju od dvije sekunde, rekavši iznemoglim ženama da regulator za disanje stisnu zubima, a da sve ostalo prepuste meni. Jednu po jednu sam izvukao iz kabine, a da bi sigurno izašli na površinu morali smo prethodno zaroniti nekoliko metara u dubinu kako bi izbjegli šumu konopa koji su visili s prevrnute jedrilice,” ispričao je Danevski, dodavši kako je u ovoj sretno okončanoj drami upotrijebio sve svoje iskustvo stečeno u 40 godina ronjenja.
U momčadskoj konkurenciji Plava vrpca Vjesnika 2022. pripala je posadi grčkog LNG tankera Gaslong Glasgow pod zapovjedništvom zadarskog kapetana Alena Gospića (43) za spašavanje 17 kubanskih migranata u Jukatanskom prolazu, 36 milja od Kube, 20.studenoga 2021. Na milju od broda posada je primijetila manju brodicu punu ljudi. Mahali su rukama i komadom jedra, tražili pomoć. Kapetan Gospić je tanker usmjerio prema ljudima u nevolji, a nadležne u kompaniji Gaslong je izvjestio o novonastaloj situaciji. Uporno je nastojao stupiti u kontakt sa službama traganja i spašavanja na moru u nekoliko okolnih zemalja, ali nitko nije odgovarao.
„ MRCC Jamajka je odbila bilo kakvu suradnju jer je to područje ‘van njihove nadležnosti‘. Isti odgovor je ubrzo dao i MRCC Meksiko. S Kajmanskih otoka se nitko nije ni javio. U trošnu brodicu naguralo se 17 kubanskih državljana, 14 muškaraca i tri žene, koji su bolji život odlučili potražiti u Meksiku. Nesretnici su deset dana bez vode i hrane plutali u trošnoj drvenoj brodici iz koje su neprestano morali izbacivati more da ne potonu.Napravili smo zavjetrinu, a brodicu s migrantima privukli uz lijevi bok tankera. Dali smo im vode i hrane. U očima tih ljudi vidio sam strah, ali istodobno i žarku želju za životom. Čovjek u tom trenutku shvati da ljudski život nema cijenu,” rekao je Gospić. On je bio u stalnoj vezi s kompanijom Gaslong, u kojoj su čekali odgovor predstavnika zastave pod kojom brod plovi (Bermuda), zatim osiguratelja te diplomata i odvjetnika u vezi daljnjeg postupanja s ljudima u čamcu. Naime, agent broda je upozorio da se brod neće moći vezati u SAD-u ako uzme brodolomce, koji nisu imali nikakve osobne isprave. Spuštala se noć, spremalo se nevrijeme, a iz kompanije se nitko nije javljao. Zadarski kapetan više nije mogao čekati, preuzeo je na sebe veliku odgovornost te sam donio odluku o spašavanju 17 brodolomaca. Aktivirao je „overriding authority”, odnosno iskoristio je pravo zapovjednika upisano u SMS (Safety managment manual) priručniku svake kompanije. Svi ti ispaćeni ljudi su prešli na grčki tanker, a njihova brodica je potonula 15 minuta kasnije. Gospić je uporedo s akcijom spašavanja i dalje nastojao stupiti u kontakt s nekom od službi traganja i spašavanja u okruženju. Upornost se isplatila, na njegov poziv je odgovorio meksićki MRCC Isla Mujeres, čiji spasilački brod je 65 milja dalje preuzeo brodolomce. Osim zapovjednika, na Gaslong Glasgowu su bila još trojica hrvatskih pomoraca: drugi časnik palube Miško Žugić iz Dubrovnika, četvrti časnik stroja Martin Kamber iz Splita i električar Dario Host iz Rijeke. Kompanija Gaslong čestitala je kapetanu Gospiću na besprijekorno odrađenoj akciji spašavanja 17 ljudskih života.