StoryEditorOCM
Zadar plusSVE NA "BOTUNE"

Posjetili smo "najpametniju sobu u Zadru"! Iz Centra inteligentnog transportnog sustava na Novom Bokanjcu, upravljat će se zadarskim prometom

Piše Mišel Kalajžić
30. prosinca 2022. - 22:00
sd specijal Zadar, 301222. Voditelj projekta Josip Milic predstavio je u Poduzetnickom inkubatoru Inovativni Zadar, tzv. Pametnu sobu iz koje ce se u okviru projekta ITS upravljati prometom u Zadru.Jure Miskovic/Cropix

Imaju je veliki europski gradovi poput Beča i Pariza, ali nema je još do sada niti jedan grad u Hrvatskoj. Kažemo do sad, jer Zadar je ovih dana dobio tzv. Pametnu sobu, prostoriju iz koje će se upravljati sustavom Inteligentnog transportnog sustava, u okviru kojega je rekonstruirana Ulica dr. Franje Tuđmana u Zadru, ali i ažurirano ukupno 17 semafora koji su kamerama i digitalnom vezom povezani s upravljačkim centrom u jednoj prostoriji poduzetničkog inkubatora – Inovativnog centra u Zadru na Novom Bokanjcu.

image

sd specijal
Zadar, 301222.
Voditelj projekta Josip Milic predstavio je u Poduzetnickom inkubatoru Inovativni Zadar, tzv. Pametnu sobu iz koje ce se u okviru projekta ITS upravljati prometom u Zadru.
Foto: Jure Miskovic/CROPIX

Jure Miskovic/Cropix

Prvi smo novinari koji ulaze u Pametnu sobu kojom za sada dominiraju dva velika monitora, doduše još uvijek isključena. Veliki stol uskoro će biti popunjeni monitorima, računalima i telefonima, na monitorima će zasvijetliti slike sa svih 17 raskrižja koja su do sada uvezana u sustav pametnog upravljanja. Riječ je o dijelu projekta Inteligentnog transportnog sustava koji je u završnoj fazi realizacije. Vrlo brzo, najkasnije do veljače, „slika” će proraditi i prometom će se početi upravljati iz Pametne sobe na Novom Bokanjcu. Na koji način, pitamo Josipa Milića, pomoćnika pročelnika Upravnog odjela za EU fondove u gradskoj upravi i voditelja projekta ITS-a.

- Uskoro dolaze izvođači koji će do kraja postaviti sustav u Pametnoj sobi. On će biti funkcionalan u veljači jer uvijek ima nešto radova za obaviti na semaforima, odnosno semaforiziranim raskrižjima. Još se uvijek to radi i tek kad završe kompletan posao ažuriranja svih 17 onda se sustav može u potpunosti povezati. U iduća dva tjedna sve će se sinkronizirati – kaže Josip.

Na velika dva monitora u sobi vidjet će se svih 17 ažuriranih raskrižja u realnom vremenu i u svakom trenutku moći će se pratiti stanje u prometu. Ali ne samo pratiti već i upravljati što je cilj ITS sustava. Pomoću video detekcijskih kamera postavljenih na svim raskrižjima, dobivat će se uvid u informacije o prometu. Temeljem tih informacija i podataka koji će se obraditi, moći će se upravljati sukladno prema potrebi u prometu. U slučaju gužve, zastoja, prometne nezgode ili sl. moći će se u trenutku usklađivati prometna signalizacija i omogućavati veća protočnost, preusmjeravanje pravaca, uglavnom, povećat će se učinkovitost i poboljšati veća sigurnost u prometu. To je sustav koji će se vremenom sve više usavršavati, kako će se informacije prikupljati i implementirati u sustav. Tko će s „ljudske strane” zapravo upravljati sustavom, pitamo Milića?

image

sd specijal
Zadar, 301222.
Voditelj projekta Josip Milic predstavio je u Poduzetnickom inkubatoru Inovativni Zadar, tzv. Pametnu sobu iz koje ce se u okviru projekta ITS upravljati prometom u Zadru.
Foto: Jure Miskovic/CROPIX

Jure Miskovic/Cropix

- U suradnji s Upravnim odjelom za komunalne djelatnosti kroz siječanj ćemo održati obuku za potencijalne kandidate iz njihovog odjela koje će pročelnik Robertino Dujela predložiti. Edukacija će biti obavezna jer se ipak radi o naprednom sustavu kojega treba usvojiti kako bi se djelatnici uputili da mogu upravljati s njim. Ovakav sustav na razini Hrvatske još nema niti jedna grad. Ovo je najmoderniji pametni sustav upravljanja prometom kojega će neki grad imati u Hrvatskoj. U Zadru je on dio Inteligentnog transportnog sustava, a slični su implementirani u nekim od najvećih europskih gradova kao što su Beč, London i dr. U Hrvatskoj ga nema niti jedan drugi grad. Stručnu obuku izvršit će izvođači radova, Zajednica ponuditelja KING ICT iz Zagreba i Semafor d.o.o. Oni su dali najbolju ponudu u provedenom postupku nabave, trenutno rade na tome i postavljaju sustav, a završit će obuku osoba koje će upravljati sustavom – ističe Milić, dodajući kako se projekt ITS-a namjerava nastaviti širiti na ostali prometni sustav Zadra koji za sada nije obuhvaćen projektom.

Veliki displeji koji se ovih dana postavljaju u Ulici Ante Starčevića, na Tuđmanovoj ulici i ispod Kolodvora, također su dio sustava ITS-a. To su informacijski paneli na kojima će se vozačima i ostalim sudionicima u prometu prikazivati važne informacije koji im mogu biti važne u realnom vremenu. Ako je, primjerice, gužva na Poluotoku, moći će se obavijestiti vozače, također ako se dogodila prometna nesreća i zastoj na toj trasi, vozači će dobiti informaciju o alternativnim pravcima i sl. Pomoću tih informacija vozači će moći planirati svoje kretanje. Iako nije dio sustava, drugi prometni projekt Zum 4.0 komplementaran je s projektom ITS-a i omogućavat će informacije o lokalnom gradskom prijevozu pomoću displeja na autobusnim stajalištima i mobilne aplikacije, također i o slobodnim parkirnim mjestima. Spajanjem ta dva projekta, Zadar će dobiti zaokruženu priču o pokušaju unaprijeđenja prometnog sustava u zadru kao dio strateških, odvojenih, ali opet, komplementarnih aktivnosti.

image

sd specijal
Zadar, 301222.
Voditelj projekta Josip Milic predstavio je u Poduzetnickom inkubatoru Inovativni Zadar, tzv. Pametnu sobu iz koje ce se u okviru projekta ITS upravljati prometom u Zadru.
Foto: Jure Miskovic/CROPIX

Jure Miskovic/Cropix

Također će i zeleni val biti usklađen, što će opet ovisiti o situaciji na samoj ulici. Ali mogućnosti će biti brojne i više je modela upravljanja prometom na ulicama implementiranih sustavom, kao što su kišno vrijeme, prolazak štićene kolone, zagušenost u turističkoj sezoni, utrka Wings for life i slično. Puno je scenarija koji se mogu isprogramirati i aktivirati, ovisno o situaciji. Kad profunkcionira, to će biti dobro za grad i pomoći će da promet u Zadru bolje funkcionira nego do sada – ističe Milić.

Ono što je važno, u slučaju potrebe policija će moći dobiti snimku prometa kroz raskrižja. Postavljene kamere neće evidentirati prekršaje, ali u slučaju prometne nezgode, njihova snimka policiji će moći dati na uvid što se u određenom trenutku dogodilo, što će povećati sigurnost prometa na zadarskim ulicama.

Primjedbe

Zašto se na novim semaforima treba pritisnuti gumb za uključenje pješačkog zelenog svjetla za prijelaz. Ukoliko se ne stisne, semafor ne daje zeleno svjetlo pješacima?

- To je zamišljeno na način ukoliko se ne stisne „botun” onda se duže čeka na pješačko zeleno koje se na kraju ipak upali. Ako stisnete botun brže se uključuje. Ali primjedbu ćemo svakako proslijediti izvođačima.

- Vozačima se iz Tuđmanove prema Ulici bana Jelačića upali crveno svjetlo i tek nakon nekoliko sekundi upali se pomoćna zelena strelica. Bude trubljenja vozača iza...

- To je zamišljeno na način da vozači iz suprotnog smjera vozači stignu proći na izmaku zelenog svjetla, kako bi se izbjegla mogućnost prekasnog prolaska i opasnost sudara. Semafore treba još dodatno uskladiti do početka potpunog funkcioniranja i sve su ovakve primjedbe dobrodošle – odgovara Milić.

15. studeni 2024 05:01