- Kad je počela ljubav prema Spačekima? Pa, kad me majka prvi put sjela u taj auto, znači kad sam imao samo tri godine. Ako mi ne vjerujte, imam dokaz – odgovara nam simpatični Nijemac Andreas, vadeći iz svog limenog ljubimca auto-magazin u kojem je izašao intervju s njim. I zaista, mali Andreas na crno-bijeloj fotografiji sjedi za volanom maminog Spačeka. Prije 50-ak godina...
- Od tad do prije godinu dana promijenio sam ih dvanaest. Ja i moja žena Rita smo se čak i vjenčali u jednom prije 25 godina. Ovaj model koji danas imamo je zadnja serija prije gašenja proizvodnje – ponosno sam pokazuje svog crnog, savršeno očuvanog Spačeka na Biogradskoj rivi, gdje ih se u srijedu moglo vidjeti oko stotinu. U Dalmaciju su stigli iz svih dijelova Europe, nakon Samobora gdje se, do 30. srpnja do 4. kolovoza, održavao 23. Svjetski susret Spačeka. Tamo ih je pak bilo više od tri tisuće!
Ova simpatična i izgledom vrlo zanimljiva vozila uvijek su bili sinonim ljeta na Mediteranu. Počeo ga je 1948. godine u Parizu proizvoditi Citroën. Pod nazivom Citroën 2CV, Spaček je trebao pomoći u motorizaciji opustošene i osiromašene Francuske. U početku su mu se svi rugali zbog nesvakidašnjeg dizajna, no prodaja je iz godine u godinu rasla. Tako je do 1990. godine, kada se proizvodnja ugasila, prodano oko pet milijuna Spačeka i još četiri milijuna Amija, Dyana i drugih modela zasnovanih na Spačeku. Uz plavo biogradsko more, još su se više šarenili svi ti modeli ovog popularnog automobila.
Posebno se istaknuo veliki Spačekov brat, kombi Citroen HY mint boje. Pored njega, jedna ga žena pomno gleda, okružuje, čisti i tepa. Pitamo, iako već znamo odgovor.
- Ovaj ljepotan je vaš?
- Da, moj i od muža. Sami smo ga u cijelosti renovirali za što nam je bilo potrebno dvije godine. Posebna je to ljubav koja traje preko 20 godina. Imamo kući još pet ovakvih. I dva Spačeka. I dva "normalna" – kroz smijeh nam govori Oerte Hirchfeld gledajući našu reakciju na nabrajanje njezinog kućnog voznog reda.
- Svake godine, ako možemo, otputujemo u drugu zemlju. Posebno volimo ovakve susrete gdje se sretnemo s našim istomišljenicima, ljudima koji vole Spačeke isto kao i mi. Ne znam da li znate, ali ovaj naš model je ušao je u povijest kao jedan od prvih kombiniranih vozila s pogonom na prednjim kotačima, prvi jednovolumenski kombi, a zbog svojeg rebrastog lima postao je najprepoznatljiviji teretnjak – uputila nas je malo u povijest Citroena HY, dodavši također kako je svojom "ispupčenom" njuškom postao preteča mnogim kombijima koji su se kasnije kroz povijest proizvodili.
Naš je razgovor slušao i Belgijanac Ben te nas pozvao da sjednemo u njegov Spaček koji je sam sklepao od raznih dijelova prije šest godina.
- Baš sam? Cijeli auto? - pitamo iznenađeno, dok on ponosno odgovara kako je želio stvoriti posebnu seriju za utrke.
- Postoje čak upute iz 60-ih godina prošlog stoljeća kako napraviti taj trkački Spaček. Ja sam ga odlučio sastaviti sam da bi prešao Pirineje. To je zaista bila avantura! I evo, vidite ga, još je živ i ponosno se drži – kaže nam Ben, zaljubljeno gledajući svog limenog ljubimca. Kad je prvi put sjeo u Spačeka imao je dvadesetak godina.
- Prijatelj koji je odlazio u vojsku zamolio me da mu pripazim auto. Bila je dovoljna jedna vožnja da shvatim kako ga želim voziti do kraja života – priznaje Ben i moli nas za zajedničku fotografiju kako mu ostala uspomena iz sunčane Dalmacije.
Ovakvih je priča na biogradskoj rivi bilo na svakom koraku. Zanimljiva je i ona Nizozemske obitelji koja je u etapama, dva tjedna, putovala prema Hrvatskoj. Glava obitelji, Ralf, obožava ovaj auto jer ga baš nikad nije iznevjerio. Tvrdi, tako ga je jednostavno popraviti i zamijeniti dijelove da se više isplati imati Spačeka nego neki moderni auto.
- Ma ovo vam je zapravo bicikl s vratima – smije se Ralf, spremno pozirajući sa svojim djevojčicama i ženom ispred crveno-bijelog limenog ljubimca. Ostavljamo i njih i sve ljubitelje Spačeka da uživaju u pokazivanju i prepričavanju zanimljivih priča s dugih putovanja i planiranju novih, poput idućeg svjetskog susreta u Švicarskoj 2021.godine.