Upakiran u lepršavu reklamu koja podsjeća na one za trgovačke lance, s Goranom Bogdanom, Hristinom Popović i Severinom u glavnim ulogama, redatelj Predrag Ličina osmislio je spot "Hejt SLOVEni, još ste živi?" u kojem protagonisti, glumeći mušterije i trgovce, sa širokim osmijehom izmjenjuju govor mržnje.
Naravno, skeč, koji je od redatelja kultne zombi komedije "Posljednji Srbin u Hrvatskoj" naručio bosanskohercegovački magazin Buka upravo kao dio kampanje protiv govora mržnje, u rekordnom je roku preplavio sve medije regije i ostvario svoj cilj - šokirao, ali i na crnohumoran način, uz gorak osmijeh, na kraju pokazao kako izgledaju uvredljivi komentari, mahom na nacionalnoj osnovi, na društvenim mrežama i portalima kad se izgovore uživo.
Jeste li očekivali da će spot protiv govora mržnje imati toliki odjek u svim medijima regije?
- Kako je dan odmicao, shvatio sam koliko je "pokidao" kroz medije. Čak je došao do daleke Makedonije, da ne kažem i do Slovenije. Očekivao sam da će imati odjek, ali ovoliki baš i ne. Nije nitko. To znači da su ljudi shvatili i da su svjesni kako se narod razgovara na društvenim mrežama i komentarima. Sve ti je kao smiješno, ali na kraju i nije. U principu, smiješ se nečemu tragičnom.
Jeste li pomislili da je možda i previše provokativan?
- Meni nije, ali mislio sam da će nekima biti. Baš zato što je previše, zato je tako i eksplodiralo. Jedino na ovakav način možeš privući pažnju jer progovaraš istinu, ali na drugačiji način.
Glumci su vjerojatno ciljano odabrani baš zbog svoje velike popularnosti u regiji?
- Odigrali su to maestralno. Bili su jako motivirani i stalno su ispitivali kad ćemo snimati, užasno im se dopalo. Zbog korone je bilo teško to složiti, neki su u Zagrebu, neki u Beogradu, neki u Banjoj Luci. Goran Bogdan je stalno na putu, snima po cijeloj bivšoj zemlji. Trebalo je naći tih nekoliko sati da se svi spoje i da je barem pola ekipe negativno na koronu.
Kako ste se odlučili spot upakirati u konfekcijsku reklamu?
- Kad sam pisao scenarij, prvo sam mislio te riječi, koje izgovaraju jedno drugome, staviti da budu u offu, kao njihove misli. Kad ona njemu kaže: "Puno hvala", da se "Stoko" čuje u njenoj glavi, a onda sam skužio da to nije to. Puno je efektnije da to stvarno izgovori, onda je puno moćnije. Razmišljao sam što bi bilo stepenica iznad u smislu stilizacije koja će poduprijeti tu moćnost, u koju formu zapakirati i odlučio sam se za odvratnu, ljigavu, konfekcijsku reklamu gdje su svi presretni. Napisao sam to u formi klasične reklame za trgovački centar, s lijepom, svijetlom, prozračnom fotografijom gdje se svi smiju jedni drugima, samo još nedostaju malo dijete i pas. Sve se posložilo.
Već ste se u filmu "Posljednji Srbin u Hrvatskoj", pa i u promidžbenom spotu za kampanju Milorada Pupovca poigrali vječnim antagonizmom između Srba i Hrvata. Jeste li strahovali da ljudi neće shvatiti vašu ironiju?
- Ne. Tko shvati, shvatit će. U satiri se najbolje snalazim i ona je najefektnija za ovakve poruke, a moja je prednost što ne doživljavam ove male narode previše ozbiljno i dosta su mi smiješni i inspirativni. Naravno da će biti onih koji neće shvatiti. Kad smo radili Pupovca, neki je veliki Hrvat napisao pod spot: "To ja tvrdim cijelo vrijeme", a veliki Srbin: "Što radite jadnom čovjeku, kako vas nije sramota tako izmišljati?" Neki ne shvaćaju satiru. I danas se pojavio komentar nekog radikalnijeg koji je rekao da je sve prozirno, da Muslimanke glume lijepe žene, a Srbin ima bradu i sataru. Drugima smo yugo-zomboidi. Znači, hejteri su ishejtali hejt protiv hejta.
Znači li to da smo nepopravljivi?
- Nekima nema spasa. No, postoji nada da će netko ipak skužiti. Klinci barem. Ako i jedan hejter poklekne poslije ove reklame, ja ću biti zadovoljan. I ako se ljudi počnu pozdravljati s "hejt".
Kako to da ste tek u 48. godini bili debitant s dugometražnim filmom? Snimate li novi?
- Debiltant, haha. Spreman nastavak "Posljednjeg Srbina". Hrvojku Horvat iz potpuno druge perspektive. Ona će biti glavna junakinja, a radnja se događa u budućnosti, 2061., kad su svijet okupirali izvanzemaljci, a Hrvojka putuje kroz vrijeme u prošlost ne bi li spriječila izvanzemaljce da okupiraju Hrvatsku. To je kao neki narodni ep o putovanju kroz vrijeme s pjesmom i plesom.
Što je sa serijom koju ste spremali o poznatom kradljivcu knjiga Aleksandru Milesu?
- Ivica Đikić i ja smo napisali po nama genijalan scenarij, ali nismo nigdje prošli na najtečaju, a ni dobili obrazloženje zašto.
Radite li i neku seriju?
- Radim na zombi komediji. To sad razvijam.
Usput ste i pisac. Ima li tu nešto novo?
- Dvije zbirke priča, "Bljuzga u praskozorje" i "Bljuzga u podne", koje sam objavio, zapravo su ideje za filmove koje sam pisao posljednjih desetak godina, a koje nikad neću snimiti.
Čime se još bavite u ovo doba pandemije?
- Gledam filmove i serije, čitam dosta knjiga. I pratim svaku utakmicu Liverpoola.
Mislite li da ste na svoj način otvorili prolaz prema boljem razumijevanju između Srba i Hrvata, da se barem smijemo istim stvarima?
- Ja ne bih tu zaboravio braću Bošnjake jer ovaj je projekt namijenjen BiH i naručitelj je banjolučki magazin Buka. No, proširio se na sve bivše zemlje. Slovenci pitaju gdje su oni, pa sam se odlučio i na nastavak, remake stare reklame za Radensku koja je snimana po cijeloj bivšoj državi, ali na foru da se svi mrze. Vidjet ću koja su prava na otkup.