U Opatiji se ovog četvrtka održala završnica izbora za najbolji obiteljski i mali hotel Adrian 2024. Slobodna Dalmacija u suradnji s Nacionalnom udrugom obiteljskih i malih hotela, pod pokroviteljstvom Ministarstva turizma i sporta i Hrvatske turističke zajednice te uz potporu sponzora Telemacha Hrvatska, Perutnine Ptuj – PIPO i Forte Solar već 19. godinu zaredom dodijelila je prestižnu nagradu "Adrian".
Oznaka "heritage" u turizmu simbol je autentičnosti, povijesti i kulturnog identiteta koji se prenose kroz smještaj, uslugu i doživljaj gosta. Posjetitelji koji biraju smještaj s ovom oznakom traže više od samog odmora – žele uroniti u priču regije i osjetiti duh prošlih vremena. Stoga je ovogodišnja tema Adriana bila ‘Heritage hoteli – autentično iskustvo’, s ciljem predstavljanja hotela koji crpe inspiraciju iz bogatog povijesnog naslijeđa te gostima pružaju jedinstven spoj tradicije i suvremenog luksuza.
U ovogodišnjem izboru mogućnost sudjelovanja imali su hoteli s 4 ili 5 zvjezdica i hoteli koji nose oznaku baštine. Od čak 83 prijavljena kandidata kroz brojne reportaže s kopna, primorja i otoka, iz slavonske ravnice i šuma Gorskog kotara, Istre, Dalmacije i Zagorja, predstavili smo vam najbolje od najboljih.
Ovogodišnji članovi žirija, Dubravka Špelić, načelnica sektora za kategorizaciju MINTS-a, Slavija Jačan Obratov, direktorica razvoja brenda i turističkih proizvoda pri HTZ-u i Vinko Ursić Glavanović, direktor Slobodne Dalmacije imali su težak zadatak. Između brojnih kandidata odabrati 10 finalista i jednog pobjednika.
- Upravo su mali i obiteljski hoteli, od svog postanka težili održivosti i ekološkoj prihvatljivosti, cijenili lokalni proizvod i gastronomiju, kulturu i arhitekturu, čuvali povijesno naslijeđe, što nam je i glavna tema ovogodišnje nagrade, te gostima kroz sve to nastojali ispričati priču o vrijednostima sredine u koju su stigli. Oni su radili u skladu sa sredinom u kojoj posluju, bili su predvodnici uključenosti i prihvatljivost koja životnu sredinu čini boljom i za život poželjnijom, a ne mjestom iz kojeg se, zbog naleta masovnog turizma, bježi – poručio je direktor Ursić Glavanović.
Dodjeli je prisustvovao i Tonči Glavina, ministra turizma i sporta te Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice, kao i predstavnici brojnih turističkih zajednica županija i gradova.
Adrian odlazi u Šibenik
Među finalistima koji su ušli u uži krug natjecanja su Almayer Art & Heritage Hotel iz Zadra, Arbiana Hotel s Raba, Emotheo Heritage Hotel iz Imotskog, Heritage Boutique Hotel Adriatic iz Orebića, Heritage Hotel Maškovića Han iz Vrane, Hotel Dvorac Jurjevec iz Lesnika, Hotel Village Balatura iz Tribalja, Puteus Palace Heritage Hotel iz Pučišća i Wine & Heritage Hotel Roxanich iz Motovuna. Zasluženu pobjedu odnio je Armerun Heritage Hotel & Residence iz Šibenika.
Ministar Glavina uručio je ovogodišnjeg "Adriana" gospodinu Toniju Jeličiću - Purko, direktoru pobjedničkog hotela.
- Želio bih zahvaliti što ste prepoznali naš rad u ovogodišnjem izboru. Posebno zahvaljujem i mom timu koji svakodnevno brine o našim gostima. Nastojali smo i nastojat ćemo u budućnosti svim našim gostima pružiti jedinstvenost. Ideja je da nećemo stati na samo jednom hotelu te s ponosom najavljujem otvorenje još jednog hotela u Rijeci. Zahvalio bih i ovoj odličnoj konkurenciji koja nas tjera da budemo još bolji - poručio je Jeličić - Purko.
Ovogodišnji pobjednik i dva finalista dodatno su nagrađeni solarnim punjačima za električna vozila tvrtke Forte Solar, za koje vjerujemo da će dodatno obogatiti ponudu ovih iznimnih hotela.
Vrhunski turizam
Uz dodjelu priznanja najboljima, putem okruglog stola raspravljalo se o perspektivama malih i obiteljskih hotelijera u Hrvatskoj i problemima s kojima se suočavaju. Panel pod nazivom ‘Jamče li jedinstveni koncepti vrhunski turizam‘ moderirao je Saša Ljubičić, a u raspravi su sudjelovali Saša Popovac, direktor Strategije i poslovne inteligencije u HTZ-u, Adrian Ježina, predsjednik Uprave Telemacha Hrvatska, Monika Udovičić, državna tajnica, MINT i Šime Klarić, predsjednik Udruge obiteljskih i malih hotela.
- Mislim da svi mali i obiteljski hoteli mogu biti zadovoljni prošlom godinom, što dokazuju i brojke. Povećanje broja malih obiteljskih hotela unazad četiri godine je 67 % što je veliki rast, dok je povećanje broja heritage hotela preko 40 %. Popunjenost kontinuirano raste i širenjem sezone, a prostora za rast još uvijek ima - rekao je Klarić.
Pronalazak radne snage u turističkoj sezoni postaje sve veći izazov. Uz smanjen interes domaće radne snage i sve veći odlazak mladih u inozemstvo, turizam se suočava s ozbiljnim nedostatkom ključnog kadra što već sada utječe na kvalitetu usluge. Donedavno su sezonski radnici iz susjednih zemalja zadovoljavali potrebe tržišta, ali danas je situacija znatno drugačija.
- Kad su u pitanju mali i obiteljski hoteli, radnici su još uvijek uglavnom lokalci. Ipak, moramo biti svjesni da se danas veliki broj hotela oslanja na stranu radnu snagu. Na navedeno moramo biti spremni odgovoriti kvalitetnom edukacijom i osposobljavanjem - dodao je Klarić.
Zbog manjih davanja hotelijeri su se često vraćali u kategoriju iznajmljivača, što je bilo mimo svake poslovne logike. Najavljena porezna reforma potencijalno može utjecati na to da veliki iznajmljivači konačno promijene poslovnu nišu i postanu mali hotelijeri jer im se više neće isplatiti poslovati s obzirom na povećanje poreza i ulaznih troškova.
- Moramo jasnije upravljati našom strukturom smještaja i to upravo sada i činimo. Ozbiljno smo se s time uhvatili u koštac i mislimo da ćemo rezultate djelovanja predstavljenih politika vidjeti jako skoro. Kada govorimo o malim i obiteljskim hotelima mislim da smo zacrtali jasan smjer usmjeravanjem sredstva u razvoj malog i srednjeg poduzetništva - objasnila je Udovičić.
Novi trendovi
- Digitalizacija je neizostavan dio modernog turizma i današnji gosti očekuju vrhunsku povezanost. Iako se infrastruktura u Hrvatskoj poboljšava, ruralna područja poput Like i pojedinih otoka i dalje se suočavaju s nedostatkom stabilnog signala - istaknuo je Ježina.
Optička mreža, posebno u starijim zgradama, postaje ključna za podizanje kvalitete usluge. Bez snažne digitalne podrške, teško je zadržati korak s globalnim standardima i zahtjevima turista.
- Hrvatski operateri su stvarno na visokom nivou. Dinamika ulaganja se ubrzala i definitivno napredujemo, što ne znači da ne postoje određeni "džepovi" u ruralnim sredinama i na otocima. Internet je nedvojbeno postao dio naše svakodnevice zbog čega unaprjeđenje optičke infrastrukture jednostavno treba biti prioritet - dodao je Ježina.
Hrvatska posljednjih godina bilježi sve veći interes iskustvenih putnika, onih koji ne traže samo odmor, već i autentična iskustva, lokalne priče i posebnu atmosferu.
- U strateško-marketinškom planu hrvatskog turizma ustvrdili smo da u Hrvatskoj postoji koncentracija ponude, u obliku malih i obiteljskih hotela, koja daje dodanu vrijednost destinaciji. To je ono što traže iskustveni turisti, oni nas potiču na promjene, unaprjeđenje kvalitete i podizanje konkurentnosti - rekao je Popovac.
Turizam je dinamična industrija koja se neprestano mijenja pod utjecajem globalnih trendova. Kako bi se izbjegle terminske rupe i loša popunjenost, ključno je ne samo reagirati na trendove, već ih predvidjeti i prilagoditi ponudu potrebama i očekivanjima gostiju.
- Okolnosti se jako brzo mijenjaju, promijenili smo način na koji putujemo. Prilika je mnogo, pitanje je samo kako ćemo se mi kao destinacija postaviti. Trebamo razmišljati o tome kako biti drugačiji od drugih - zaključio je Popovac.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....