Svake prijestupne godine. Po učestalosti snimanja ovo je pravilo itekako primjenjivo na bikerske filmove koji, unatoč bogatstvu subkulture, uvijek ostaju nekako izvan struje i zapostavljeni. Dovoljno je reći da je od gangsterske drame ‘The Wild One‘ s Marlonom Brandom prošlo više od 70, a od hipijevskog ‘Golih u sedlu‘ s tandemom Hopper-Fonda već 55 godišta.
U međuvremenu su motociklisti odzujali na male ekrane, pa tamo turiraju sve do današnjih dana i dokumentarca o tajnama Hells Angelsa. Bikerski đir je netom odlučio u kinima oživjeti američki redatelj Jeff Nichols, poklonik žanrovskih eksperimenata kojemu nisu strane ni melodrame ni ZF trileri. Najnoviji izlet nedvosmislenog naziva ‘ The Bikeriders‘ temelji se na istoimenoj foto knjizi u kojoj je jedan od pionira embedded novinarstva Danny Lyon opisao svakodnevicu motorističkog kluba čiji članovi voze na rubu zakona, a često ga i prelaze.
Za ovaj je zadatak Nichols pridobio troje uglednih glumačkih imena, pa tako karizmatični Tom Hardy glumi vođu ekipe ‘Vandala‘ Johnnyja dok se u ulozi supružnika na dva kotača Kathy i Bennyja pojavljuju mlade snage, Jodie Comer (viteški ‘Posljednji dvoboj‘) i filmski Elvis Austin Butler, zapamćen i po roli psihopata Harkonnena iz drugog nastavka Dine.
‘ The Bikeriders‘ nude priču s odmakom, iz sjećanja gospođe Kathy koju u neformalnoj atmosferi intervjuira gore spomenuti ‘umetnuti‘ novinar. Između Kathyne reminiscencija odmotava se prilično konvencionalna storija o životu izolirane skupine u kojoj je pripadnost početak i kraj svega.
Uz kolektivitet, dakako, ide i hijerarhija, pa s vrha piramide sve nadgleda Johnny, uz potporu budućeg nasljednika Billyja. Dok gledate ovu krimi dramu, nameće se usporedba s ‘Brzim i žestokima‘, dugovječnim serijalom koji i dvadesetak godina od premijernog nastavka još počiva na snazi lika Dominica Toretta (Vin Diesel). Tako jaka osobnost ovim bikerima upadljivo nedostaje. Dojam je da Hardy u filmu vozi na pola brzine, kao da mu se ne da previše secirati Johnnyjeve dvojbe kojima ionako nedostaje dimenzionalnosti. Od terceta glavnih glumaca najviše nudi Comer. Njezina kućanica-bikerica, prostodušno čeljade prinudno utopljeno u svijet motociklističkih fanatika, zanatski je najbolje oslikana.
Kathy bi vjerojatno intrigirala još i više da razvoj lika svako malo ne sijeku izjave u diktafon gore spomenutom Lyonu. Što se njezinog filmskog supruga tiče, Butler je imao tu nesreću da ga je dopala najlošije razrađena osobnost. U Bennyju je udrobljeno svega pomalo, a ničeg dovoljno. Ima tu sitnih podsjetnika na bikerske dane Jamesa Deana, ubačen je prstohvat mačizma uz dodatak neukrotivosti, ali malošto od toga do gledatelja dobacuje emociju.
Ni osovina Hardy- Butler ne donosi očekivani odnos uvažavanja između mentora i pulena, a filmu nedostaje i atmosfere. ‘Vandali‘ su prikazani više kao skupina besposlenih vucibatina koja vrluda po cesti, negoli čvrsta zajednica s uređenim pravilima i profiliranim članstvom. Njihovo kasnije prerastanje u bandu na brzinu je sklepano i neuvjerljivo.
Sve u svemu, bikeri su zaslužili kvalitetniji žanrovski come back. Zamisao da ih se vrati na velike ekrane pokušaj je za pohvalu, ali takav iziskuje razrađeniji scenarij koji ne počiva isključivo na varljivoj moći karizme glavnih junaka.