DORH vodi istragu protiv 8 kontrolora zbog lažnog prijavljivanja radi izbjegavanja prireza od 18 posto, objavio je Jutarnji list.
Navode da su lažno prijavili prebivalište u trošnoj kući, a sve kako bi im ostalo što više od plaće. naime, neki od njih zarađuju i više od 50 tisuća kuna, a nedavno su tražili i povećanje plaća. Naravno, njihov posao je izni,no stresan i zaslužuu velike plaće, ali nije u redu da varaju državu. Naravno, ako DORH dokaže da su varali Republiku Hrvatsku.
- Prije mjesec dana netko je kuću kupio. Zapravo su još u procesu, nisu papiri gotovi. Ne znam kako se zove niti čime se bavi. Kontrolori leta? Ma ne, nikakvi kontrolori leta tu nisu nikad živjeli - govorio je novinarima mještanin Blatuše, naselja u općini Gvozd u Sisačko-moslavačkoj županiji, koji živi na adresi Blatuša 160 i koji bi trebao biti prvi susjed osmorici kontrolora leta Hrvatske kontrole zračne plovidbe.
Trebao, no nije jer tamo nitko od njih nikada nije živio. Oni su pak živjeli u Zagrebu i Samoboru.
Kuća do koje nas je uputio na sebi nema istaknut kućni broj, kao ni većina zdanja u Blatuši, navodni broj 158 dočekao nas je potpuno obrastao u travu i korov, a jedina živa bića koja tu obitavaju stršljeni su koji lete u, navodi Jutarnji.
Blatuša se nalazi u šumi na obroncima Petrove gore, selo se nalazi između Karlovca i Siska, 75 km južno od Zagreba.
- Cijeli tekst Jutarnjeg oko sumnje odvjetništva možete pročitati OVDJE.
Zrakopolovni stručnjak Alen Šćuric nedavno je komentirao na N1 najavljeni štrajk kontrolora leta.
"Oni se financiraju iz svojih novaca, iz onoga što aviokompanije uplate za prelet ili slijetanje u Hrvatsku. To su pusti milijuni koji se uplaćuju svake godine. Iz toga se plaćaju plaće kontrolora leta, koje su stvarno visoke. Ti ljudi su tako plaćeni i drugdje, to je zaista težak posao.
Njihove plaće su i do 50 tisuća kuna mjesečno. Kontrolori leta su dobili ogromno povećanje plaća prije covida. To su vrlo visoke plaće, ali to je ekstremno težek, stresan posao. Od 10.000 kandidata vi možete jednog iskorisiti da se školuje za kontrolora. To nije sporno. Tu ima i drugih problema, pisao sam o tome.
Tu se radi o drugim stvarima, da si ljudi ne mogu organizirati život. Jesu li oni razmaženi ili nisu, to nije ni na meni ni na vama da procijenimo. Ja bih za 50.000 kuna kuna radio dan i noć, ali ovo jesu neki legitimni zahtjevi...", rekao je nedavno taj stručnjak nakon što su kontroliri zaprijetili štrajkom.
Kontrolor ne može biti svatko
Ipak, kontrolor ne može biti svatko. Zbog velike odgovornosti, kontrolori zračnog prometa moraju biti sposobni procesuirati veliku količinu informacija, brzo reagirati i, bez obzira na to što se oko njih događa, biti usredotočeni na svoj posao, navodi se na stranici Crocontrol.hr.
Kontrola zračnog prometa jedan je od najzahtjevnijih poslova koje današnjica poznaje. Budući da se tijekom rada istovremeno obavlja veliki broj zadaća, posao kontrolora zračnog prometa danas se smatra jednim od najtežih, zbog čega zahtijeva posjedovanje posebnih vještina, znanja i sposobnosti.
Neke su od njih: sposobnost brzog, jasnog i razgovijetnog komuniciranja, brzo prebacivanje pažnje, primanje i reagiranje na više informacija koje dolaze iz različitih izvora, pronalaženje brzih rješenja u izvanrednim situacijama te visoka samodisciplina, emocionalna stabilnost, smirenost i tolerancija na stres, koje su potrebne zbog iznimne odgovornosti tog posla, donosi Slobodna Dalmacija.
Uvjeti za kandidate
-sveučilišni preddiplomski studij iz područja zračnog prometa ili sveučilišni preddiplomski studij tehničke struke ili gimnazija ili srednja škola tehničke struke
-hrvatsko državljanstvo ili državljanstvo druge države članice Europske unije
-aktivno znanje engleskog jezika
-zdravstvena sposobnost kategorije 3 prema Uredbi Komisije (EU) 2015/340 оd 20. veljače 2015. o utvrđivanju tehničkih zahtjeva i administrativnih postupaka koji se odnose na dozvole i certifikate kontrolora zračnog prometa u skladu s Uredbom (EZ) br. 216/2008 Europskog parlamenta i Vijeća, o izmjeni Provedbene uredbe Komisije (EU) br. 923/2012 i o stavljanju izvan snage Uredbe Komisije (EU) br. 805/2011.
Neke sposobnosti i kvalitete koje kontrolor zračnog prometa mora imati spomenuli smo u uvodnom dijelu, a ovdje ih detaljno popisujemo:
-sposobnost brzog, jasnog i razgovijetnog komuniciranja
-brzo prebacivanje pažnje, primanje i reagiranje na više informacija koje dolaze iz različitih izvora i raspodjela pažnje na nekoliko stvari
-poželjno je da kandidati budu odlučne osobe, da mogu donositi brze i točne odluke, pronalaziti rješenja u izvanrednim situacijama te raditi i usredotočiti se na rad u uvjetima koji mogu odvraćati pažnju
-dobra sposobnost pamćenja velikog broja podataka (posebno numeričkih), snalaženja u prostoru (osjećaj za prostor u 3 dimenzije) i vremenu te snalaženja s brojevima
-samodisciplina, emocionalna stabilnost i smirenost te tolerancija na stres u situacijama velikog pritiska, kao što je velika količina prometa, izvanredna situacija, situacija u nuždi i sl., osobine su koje se nužno moraju prepoznati kod kandidata, a osim toga, važno je i da kandidati pokažu da znaju prepoznati prioritete i na temelju toga reagirati
-timski radnici, osobe koje su socijalno zrele i odgovorne u radu, otvorene i pristupačne, dobrih komunikacijskih vještina
-izvanredan vid i sluh, jer stalno moraju pratiti promjene prometne situacije, a komunikacija se obavlja putem radiouređaja kod kojih se često čuju šumovi.
Tipične aktivnosti kontrolora zračnog prometa
Toranjski kontrolori odobravaju polijetanje zrakoplova i pilotima pružaju meteorološke informacije poput vidljivosti te brzine i smjera vjetra. Kada zrakoplov postigne određenu visinu, toranjska kontrola predaje ga prilaznoj kontroli zračnog prometa.
Prilazni kontrolori u fazi penjanja prate drži li se zrakoplov propisane rute. U slučaju bilo kakvih neočekivanih skretanja zrakoplova, prilazna kontrola dužna je reagirati. Prilazni kontrolor preuzima zrakoplov i u fazi spuštanja prema zračnoj luci i osigurava najučinkovitiji redoslijed slijetanja.
Oblasni kontrolori preuzimaju zrakoplove u zraku nakon što napuste područje nadležnosti prilazne kontrole. Pomoću opreme za nadzor letenja održavaju zrakoplove na sigurnoj međusobnoj udaljenosti imajući pritom konstantno na umu učinkovitost leta zrakoplova. U fazi spuštanja na odredišni aerodrom oblasni kontrolor predaje zrakoplov prilaznom kontroloru.
Uvjeti rada, osposobljavanje i napredovanje
Ovaj je posao iznimno odgovoran jer je potrebno voditi brigu o sigurnosti zrakoplova, posade i putnika. Često je iscrpljujuć i može dovesti do stresa jer u jako kratkom razdoblju kontrolori primaju veliku količinu informacija na koje moraju brzo i točno reagirati.
Svi kontrolori zračnog prometa funkcioniraju kao tim. Kako bi se izbjegle posljedice umora i pada koncentracije, na radnom mjestu rade dva kontrolora (izvršni kontrolor i kontrolor-planer) koji se izmjenjuju u intervalima od jednog ili dva sata, ovisno o intenzitetu i složenosti zračnog prometa.
Kandidatima sa završenim Fakultetom prometnih znanosti, njihov studij priznaje se kao osnovno osposobljavanje. Drugi kandidati trebaju proći osnovno osposobljavanje kroz program od 14 tjedana.
Nakon toga započinju s osposobljavanjem za stjecanje ovlaštenja koje traje od 12 do 20 tjedana, ovisno o vrsti ovlaštenja. Po završenom osposobljavanju, kandidati stječu dozvolu kontrolora zračnog prometa–studenta s upisanim ovlaštenjem, ovisno o vrsti usluge koju će biti ovlašten pružati (aerodromska, prilazna ili oblasna kontrola).
Osposobljavanje za lokaciju uključuje:
-prijelazno osposobljavanje u učionici (60 – 126 sati)
-početno osposobljavanje na simulatoru koje se provodi samo za oblasnu i prilaznu kontrolu (10 – 11 tjedana)
-osposobljavanje na samom radnom mjestu (100 – 420 sati).
Trajanje osposobljavanja za lokaciju ovisi o radnom mjestu za koje se kandidati osposobljavaju, okvirno 2 – 3 godine.
Tijekom cijelog procesa provodi se postupak kontinuiranog ocjenjivanja kandidata kroz ispite, praktične procjene i usmene ispite.
Organizacija za osposobljavanje kontrolora zračnog prometa u sklopu naše organizacije certificirana je u skladu s Uredbom Komisije (EU) 2015/340 s privilegijom pružanja osposobljavanja i pripadajućih tečajeva:
-inicijalno osposobljavanje – osnovno osposobljavanje i osposobljavanje za ovlaštenje
-osposobljavanje za lokaciju – tečaj osposobljavanja za lokaciju
kontinuirano osposobljavanje (osposobljavanje za obnovu i osposobljavanje za konverziju)
-osposobljavanje za instruktora za praktično osposobljavanje
-osposobljavanje ocjenjivača.