StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoNAUTIČKA SEZONA

Dobre strane dolaska Ryanaira: low cost kompanije napravile su čudo na jugu Francuske, pa i jug Hrvatske to očekuje

Piše Maja Rilović Koprivec
18. ožujka 2024. - 07:31

Velika očekivanja od turističke sezone 2024. su i u nautičkom sektoru. Po svemu sudeći u svim segmentima nautike bilježi se povećano zanimanje gostiju od bar 10 posto.

Dubrovnik je i ove godine Vodeća europska destinacija za krstarenja 2024. I ova je titula najava odlične sezone, naročito što je izborena u konkurenciji gradova koji su također važne kruzing luke i UNESCO gradovi Atena, Cannes, Kopenhagen, Edinburgh, Lisabon, Oslo, Venecija te tri turska grada - Bodrum, Izmir i Kuşadası.

image

Naredani kruzeri u gruškoj luciTonći Plazibat/CROPIX

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Više kruzera i gostiju

Dubrovnik je u 2023. bio najposjećenija hrvatska luka s 475 uplovljavanja kruzera, a u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, ostvarena je gotovo polovica svih pristajanja u Hrvatskoj.

Ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik Blaž Pezo kaže kako će i ove sezone doći više brodova. – Prema najavama, sada smo na deset posto više dolazaka i petnaest posto više putnika u odnosu na lani. Nema razloga da se najave ne ostvare, a tu se Lučka uprava držala pravila da se broj kruzera rasporedi da u vrhu sezone ne bude gužva nego da kroz šest mjeseci udarne sezone od svibnja do kraja listopada ticanja budu raspoređena - kaže on. - Već u travnju Dubrovnik ima najavljeno petnaestak ticanja dok puna sezona kreće u svibnju. Bit će i dolazaka više novogradnji čiji nas dolazak veseli jer svaki novi brod ima više ekološke standarde i to je korak naprijed u zaštiti okoliša – govori ravnatelj Pezo.

image

Ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik Blaž Pezo

Ahmet Kalajdžić

Dorijan Dujmić iz tvrtke BWA Yachting koja organizira plovidbu Jadranom najluksuznijih i najvećih svjetskih jahti, također očekuje uspješniju sezonu. - Za sada imamo dosta upita, oko 10 posto više nego lani u ožujku i trebalo biti bolje nego lani ako se nešto nenadano u svijetu ne promijeni što se tiče ratova i takve situacije. Što se tiče zahtjeva gostiju, trendova i koliko će se oni mijenjati u odnosu na dosadašnje, vidjet ćemo tek kada prava sezona započne u lipnju kada malo more zagrije - govori Dorijan Dujmić.

Avio-gosti ranije bookiraju

Prošle je godine podsjetimo prema podacima TZ Dubrovnika, od početka godina do kraja listopada i sezone zabilježeno 39.808 dolazaka nautičara, 15 posto više nego godinu ranije i to najviše iz SAD-a, Ujedinjenog Kraljevstva, pa Australije, domaćih gostiju, Francuza, Nijemaca, Poljaka…

Hrvatska ima jednu od najvećih čarter flota u svijetu, a Mario Knego, vlasnik tvrtke Euromarine koja gradi i daje u čarter flotu plovila na Jadranu, potvrđuje kako će nautička 2024 biti na razini lanjske.

image

Mario Knego, vlasnik tvrtke Euromarine

Cropix

– Sve južnije od Zadra ovisi o avionskim letovima. Sjever je klijentima dohvatljiviji, ipak se radi o auto-destinacijama pa kad gosti odluče u zadnji čas stignu do broda. Avio gosti znatno ranije bookiraju, pa je tako i nama dio putnika najavio dolazak u Dubrovnik Ryanairom. To će se sigurno osjetiti. Prošlih godina takva povezanost s Španjolskom i Francuskom, avionima tvrtki Vueling i Volotea se pokazala kao pun pogodak, naročito za sjeverozapadnu Francusku. Čudi me da nitko nije uspostavio takvu liniju Dubrovnik – Nica mislim da bi to bila dobra stvar – govori Knego.

Velika ulaganja u infrastrukturu

Za jedriličare i vlasnike manjih plovila, čarteraše, Uskrs je vrijeme prvih plovidbi. U ACI-u ove godine očekuju koji je lani ostvario najveće poslovne prihode ikad, očekuju daljnje stabilno poslovanje. - Budući da se Uskrs ove godine obilježava nešto ranije no inače, a znamo da nautička sezona obično započinje upravo uskrsnim vikendom, s optimizmom gledamo prema predsezoni, ali i samoj sezoni – najavljuju iz te tvrtke gdje pripreme da bi sve u ACI marinama bilo spremno za doček gostiju, za svaku iduću sezonu započinju već na koncu upravo završene sezone.

image

ACI marina Dubrovnik

- Rast ukupnih prihoda od 3,2 milijuna eura očekivani je rezultat blagog porasta fizičkih pokazatelja u cijelom ACI sustavu, ali i dokaz da smo našim komercijalnim uvjetima uspješno odgovorili konkurenciji te općenitom stanju na tržištu. Sve marine dubrovačke regije poslovale su uspješno, a najveći udio u ostvarenim prihodima nose upravo ACI marine Split i Dubrovnik koje su ostvarile ukupno 0,6 milijuna eura porasta u odnosu na prošlu godinu – navode iz ACI-ja gdje se upravo u unaprjeđenje infrastrukture i ponude ACI marina na području Dubrovačko-neretvanske županije zadnjih šest godina uložilo više od 14 milijuna eura. - U 2024. godini u marinama dubrovačkog područja nastavit će se s radovima na održavanju sidrenog sustava plovila i travel liftova te ostalim tekućim investicijama. – navode iz ACI-ja ususret sezoni. U hrvatsku lučku infrastrukturu općenito se nikad dosad nije ulagalo kao posljednjih nekoliko godina, ističu. Uz prirodne prednosti koje Hrvatska ima, upravo je to hrvatsku, ne samo dubrovačku, nautiku postavilo u poziciju vodećeg sektora u cjelokupnim turističkim rezultatima.

image

Jahte u Cavtatu

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Povećali broj osoba na brodu i skratili plovidbu

Prema istraživanju koje je prošle godine za Ministarstvo turizma i sporta izradio Institut za turizam prosječni su hrvatski nautičari srednjih godina, obrazovani, sve većih primanja. Od nautičara koji su anketirani u hrvatskim marinama 2022. godine 78% nautičara ima mjesečna primanja kućanstva veća od 3.500 eura, a najveći udio anketiranih već je ranije posjetio Hrvatsku.

Među nautičarima raste udio dolazaka zrakoplovom, čak 40% čarteraša i 13% ostalih nautičara doputovalo je u Hrvatsku zrakoplovom, a 42% njih koristi usluge niskobudžetnih avio prijevoznika. Glavni izvor informacija im je Internet na koga se kao izvor informacija oslanja 59% čarteraša, dok preporuke turističke agencije koristi 26 posto nautičara. Zadnjih godina prosječan broj osoba na plovilu je povećan, a povećano je i korištenje usluga unajmljenog skipera i zadovoljstvo nautičara svim elementima ponude. Povećani su prosječni dnevni izdaci nautičara, dok se vrijeme plovidbe, odnosno boravka ipak skratilo.

21. studeni 2024 22:38