StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoŠTO KAD GOST IZGUBI KOD ILI KARTICU?

Iznajmljivači su nekućanstva, plaćat će odvoz smeća duplo više. ‘Gosti po apartmanima znaju ostaviti svašta pa ne znam kako će se to rješavat. Morat ćemo zapošljavati više ljudi‘

Piše Maja Rilović Koprivec
13. rujna 2022. - 20:18

Jeste li građanin koji iznajmljuje jednu sobu u svom kućanstvu, ili vlasnik lanca hotela ili obrta, za dubrovačku Čistoću i Zakon o  gospodarenju otpadom ste isti i jednaka su vaša prava i obveze kada je u pitanju odvoz komunalnog otpada.

Iznajmljivači nisu kućanstva i oni će ubuduće u Dubrovniku plaćati više za odvoz otpada nego drugi građani. Potvrdio je to na nedavnoj sjednici Gradskog vijeća i direktor Čistoće Marko Iveković.

 Odlukom o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području Grada Dubrovnika cijena obvezne minimalne javne usluge za korisnika kategorije kućanstvo s PDV-om iznosi 61 kunu mjesečno.

Cijena obvezne minimalne javne usluge za korisnika koji nije kućanstvo 135,60 kuna mjesečno – dakle za iznajmljivače i tvrtke više nego duplo. Na tu cijenu  plaćat će se još i odvoz miješanog komunalnog otpada po volumenu, odnosno po litri odloženog otpada, odnosno broju otvaranja kontejnera s otpadomjerima koje ima namjeru postaviti dubrovačka Čistoća.

 Međutim, to nije sve. Iznajmljivači neće više moći koristiti  prednosti više usluga koje po Zakonu pripadaju u cijenu za kućanstva.

 Na primjer, iznajmljivači više nemaju pravo na besplatan odvoz glomaznog otpada,  a niti na besplatno odlaganje razdvojenog otpada u reciklažna dvorišta!

image

Turisti u Dubrovniku

Vedran Levi/Cropix

 „Osoba koja upravlja reciklažnim dvorištem može zaprimati i otpad koji nije nastao u kućanstvu ako osoba koja predaje otpad snosi sve troškove gospodarenja tim otpadom“, stoji u Zakonu.

Prevedeno, to znači da ako npr. iznajmljivač želi poštovati gradske odluke i Čistoćin cjenik, a treba baciti plastični kadin koji ne stane u žuti kontejner,  nema to pravo napraviti besplatno u reciklažnom dvorištu jer nije kućanstvo, nego ima platiti troškove zbrinjavanja – još jednom.

Je li to sve tako i znači li to da za iznajmljivače unatoč poskupljenju nema više ni tih osnovnih usluga Čistoće, pitali smo u Čistoći, no odgovora  unatoč obećanju nema. Ima tu još zamki koje diktira Zakon o  gospodarenju otpadom po kojemu iznajmljivači više nisu kućanstva, pa niti imaju popust na odvoz otpada.

Tko će to kontrolirati?

Slavica Grkeš koja se po ovom pitanju jedina javila za raspravu u Gradskom vijeću i dobila isti odgovor – „iznajmljivači po zakonu nisu kućanstva“,  kaže nam kako bez obzira na cijenu odvoza otpada pa i visinu poreza i turističkih pristojbi većim  problemom smatra  provedbu ovih odluka na terenu.

 – Nas je u gradu 40 tisuća, a u sezoni nas je duplo više i tko će to kontrolirati? Gosti po apartmanima znaju ostaviti svašta pa ne znam kako će se to rješavati. Odgovorili su mi da krajnji korisnik sve mora rješavati, a meni kao tvrtki koja se bavi održavanjem apartmana  to je užasno zahtjevno. Morat ćemo zapošljavati više ljudi. Na primjer, u nekim zgradama imamo četiri apartmana, a dva različita vlasnika, što znači dvije kartice za čistačice, a da  ne govorim gdje se kante za razdvajanje otpada uopće mogu postaviti u malim apartmanima unutar Grada?   Uglavnom  poruka je, snađite se! A na pitanje kako ćemo to rješavati s gostima, dobila sam odgovor - Turistička zajednica. Kakve oni imaju veze s gostima do dan danas nisam otkrila. Jedino možemo čekati da sve počne pa ćemo se usput prilagođavati – kaže Slavica Grkeš o novoj odluci o odvozu otpada.

 U provedenom javnom savjetovanju  malo je koji dubrovački iznajmljivač dao primjedbu i prijedlog na ovakvu odluku.  Samo šestoro građana u njoj sudjelovalo. Prema izviješću, oni su dali ukupno 13 mišljenja, pitanja, primjedbi i prijedloga -  6 ih se odnosilo na općenite primjedbe na sustav gospodarenja otpadom, 3 primjedbe nisu prihvaćene, 2 primjedbe su uvažene, 1 primjedba je djelomično, a jedna u cijelosti prihvaćena.    

image

Slavica Grkeš

Tonći Plazibat/cropix/

Samo je jedna građanka spomenula iznajmljivače pozivajući Čistoću da  izrade uputstva za apartmane da bi svi gosti imali istu obavijest kako i kamo s otpadom jer inače će isti gomilati u apartmanima, ili ispred zgrada kao što je i sad česti slučaj. „Morate biti svjesni da će gosti gubiti kartice i kodove, oni su samo posjetitelji i stvorit će zavrzlame. Zato je bitno da postoji što više lokacija za odvojeno prikupljanje, pogotovo stakla i plastike.

A od veljače do kraja travnja, kao i tijekom listopada i studenog kada mnogi sugrađani čiste vrtove povećani broj spremnika za biootpad bi bio koristan na cijelom području grada. Tijekom godine različita je količina i vrste otpada te smatram da bi se i grad tome trebao prilagoditi spremnicima obzirom da raspolažemo s tako malo slobodnih prostora za postavu – napisala je sugrađanka.

Jesu li i svi u Gradu Dubrovniku, zaboravili na goste i  iznajmljivače kada su dogovarali novu Odluku o komunalnom otpadu? Osim što im se odrezala veća cijena odvoza otpada premalo se o problemima otpada i iznajmljivača raspravljalo i na Gradskom vijeću. Kako to da se nijedan vijećnik nije zapitao kako će se riješiti pitanje  odvoza otpada u gradu gdje je  veći broj postelja u privatnom smještaju nego hotelskom? A k tome svi iznajmljivači plaćaju i paušal poreza po postelji i turističku pristojbu iz čijeg se nemalog dijela, dio novca izdvaja u gradski proračun da se, kako je propisao zakonodavac, „ista  koriste isključivo za poboljšanje uvjeta boravka turista“, time i odvoz otpada. Tako ispada da nekućanstva dva puta plaćaju odvoz otpada.  

Nejasno je i postoje li  kriteriji za umanjenje cijene usluge koja obuhvaća nekućanstva čija je djelatnost sezonskog karaktera, a pojašnjenja iz Čistoće nema, pa se ne zna hoće li nekućanstva biti sezonska ili cijelu godinu.

Pitali smo i Gradsku upravu razmišlja li olakšati porezni pritisak na iznajmljivače obzirom na nove odluke o odvozu otpada, no ni oni nisu odgovorili.

26. prosinac 2024 14:08