Visoka cijena održavanja apartmana tijekom sezone, mogla bi ograničiti stalan rast broja postelja u privatnom smještaju u Dubrovniku, učinkovitije nego bilo koja odredba gradske uprave ili novi, dvostruki porezni nameti. Brojni su dubrovački iznajmljivači ususret sezoni u izazovu pronalaska osoba kojima će povjeriti čišćenje i održavanje apartmana, usluga koje se najčešće isplaćuju na ruke i čija je cijena u sezoni narasla na 15 eura po satu, 40 eura po smjeni, sve ovisno o dogovoru. Rezultat toga bujanje je nove djelatnosti tvrtki koje se bave samo time. Njihova se cijena penje čak na 40 posto, ovisno o svim uslugama koje su ugovorene - od prodaje, održavanja do dočekivanja gostiju.
Tko ne može čistiti, mora platiti
- Kad agenciji platim 20 posto, porez i troškovi agencija uzmu još najmanje 20 posto, a još treba platiti i najam i pranje posteljine, šugamana što po smjeni za sve krevet odnosno gosta uzme još 10 posto, nisam još počeo sa sezonom, a moram računat da mi pola zarade koju nitko ne garantira odnesu troškovi – računaju iznajmljivači. K tome su sretni da su, ako naravno to ne rade sami, uopće pronašli nekoga tko će im pouzdano očistiti apartman, oprati posteljinu, dočekati goste da bi zadržali dobre recenzije. – Kad imaš jedan apartman i ako nije u samome Gradu gdje je sezona najdulja gotovo se ne isplati - žale se.
- Plaćam ljude za čišćenje, tu je moja posteljina, moje gorivo, moji vozači, sve mi se isplati za 20 posto, a vama se ne isplati za 60 posto? Kako to?! Booking.com uzima 20 posto s PDV-om, a njima nitko ne kuka zbog toga nego nama koji u sezoni ubijemo Boga u sebi - odgovara im Slavica Grkeš, vlasnica agencije Dominium, koja se bavi održavanjem apartmana. Ona je na nedavnoj konferenciji o tržištu nekretnina u Dubrovniku govorila o tome kako zbog naraslih potreba na tržištu raste broj onih koji se bave upravo održavanjem nekretnina.
- Da, raste broj naročito onih koji se time bave na crno. Mi na sve plaćamo 25 posto PDV-a, a oni naplaćuju na crno i 20 eura sat. To je problem. Potražnja je velika, to su uglavnom ljudi koji u Dubrovniku imaju apartmane, a ovdje ne žive, ili se bave drugim poslovima i ne stignu se baviti i apartmanima, ima ljudi koji se uopće ne žele baviti turizmom – kaže Grkeš.
Nino Dubretić, manager u Direct Bookeru, agenciji koja je prva u Dubrovniku počela s pružanjem potpune usluge posla oko apartmana od prodaje do održavanja kaže kako je prema njima dostupnim informacijama na europskom tržištu oko 30 posto iznajmljivača radi s agencijama, a 70 posto samostalno.
Susjedi, poznanici...
- Od tih 30 posto onih koji na tržištu rade s agencijama, a ujedno treba uslugu primanja i čišćenja po mom mišljenju je mali dio, možda pet posto od onih koji rade s agencijama. Vjerujem da se veliki dio njih organizirao drugačije sa susjedima, poznanicima, no službeno možda 2 do 3 posto od našeg ukupnog portfelja ima potpunu agencijsku uslugu primanja i čišćenja. Međutim, istina je da postoji trend da se agencije za održavanje nekretnina sve više otvaraju – govori Dubretić.
- Najmanje se 60 posto posla čišćenja apartmana u Dubrovniku odvija na crno i plaća gotovinom. Ljudi često uzmu čistačicu na crno koja im uzme 15, 20 eura po satu, pa im usred sezone javi da je bolesna pa im nema tko očistiti i kukaju. Kod nas toga nema kad imamo 30 spremačica, a kada vidimo u podne da do tri sata neće stići sve cijela firma ide čistiti. Nema šanse da apartman bude nespreman – govori Slavica Grkeš. -
Samo čišćenje, odnosno samo pranje posteljine ne radimo jer imamo sve naše, od posteljine, čistačica, skladišta, recepcije pa nam se to sve ne isplati. Neki prepuštaju vlasnicima da rade prodaju, a oni brinu o check-in što po mom mišljenju bude ‘kupus’, jer mi trebamo stalno biti u kontaktu s gostom jer moramo izvući sezonu s najboljim ocjenama jer ću tako lakše prodati drugu godinu – govori Grkeš.
- Mi ne radimo kombinacije, nego imamo pakete gdje radimo samo prodaju, prodaju i check in ili sve skupa, a najviše uzimamo nekretnine u zakup, renoviramo i stavljamo na tržište. Kada radimo samo prodaju naša je provizija 10 posto, gdje vlasnici onda ne plaćaju PDV na proviziju nego mi, a kad radimo prodaju i check in to je 16 posto, a kada radimo sve, prodaju, dočekivanje gostiju, našu posteljinu pranje to je do 30 posto ovisi radi li se o vilama ili manjima objektima – navodi ona.
Dodaje i kako zbog visokih provizija Internet platformi ima dosta ozbiljnijih iznajmljivača, vlasnika većeg broja apartmana koje ulažu određeni novac u promociju i prodaju svog smještaja mimo tih kanala, preko agencijskih i vlastitih web stranica.