StoryEditorOCM

Održavanje privatnog smještaja postaje biznis: Najmanje 60 posto čišćenja apartmana odvija se na crno i plaća gotovinom

Piše Maja Rilović Koprivec
8. ožujka 2024. - 07:33

Visoka cijena održavanja apartmana tijekom sezone, mogla bi ograničiti stalan rast broja postelja u privatnom smještaju u Dubrovniku, učinkovitije nego bilo koja odredba gradske uprave ili novi, dvostruki porezni nameti. Brojni su dubrovački iznajmljivači ususret sezoni u izazovu pronalaska osoba kojima će povjeriti čišćenje i održavanje apartmana, usluga koje se najčešće isplaćuju na ruke i čija je cijena u sezoni narasla na 15 eura po satu, 40 eura po smjeni, sve ovisno o dogovoru. Rezultat toga bujanje je nove djelatnosti tvrtki koje se bave samo time. Njihova se cijena penje čak na 40 posto, ovisno o svim uslugama koje su ugovorene - od prodaje, održavanja do dočekivanja gostiju.

Tko ne može čistiti, mora platiti

- Kad agenciji platim 20 posto, porez i troškovi agencija uzmu još najmanje 20 posto, a još treba platiti i najam i pranje posteljine, šugamana što po smjeni za sve krevet odnosno gosta uzme još 10 posto, nisam još počeo sa sezonom, a moram računat da mi pola zarade koju nitko ne garantira odnesu troškovi – računaju iznajmljivači. K tome su sretni da su, ako naravno to ne rade sami, uopće pronašli nekoga tko će im pouzdano očistiti apartman, oprati posteljinu, dočekati goste da bi zadržali dobre recenzije. – Kad imaš jedan apartman i ako nije u samome Gradu gdje je sezona najdulja gotovo se ne isplati - žale se.

image

Slavica Grkeš, vlasnica agencije Dominium

Tonći Plazibat/cropix/

- Plaćam ljude za čišćenje, tu je moja posteljina, moje gorivo, moji vozači, sve mi se isplati za 20 posto, a vama se ne isplati za 60 posto? Kako to?! Booking.com uzima 20 posto s PDV-om, a njima nitko ne kuka zbog toga nego nama koji u sezoni ubijemo Boga u sebi - odgovara im Slavica Grkeš, vlasnica agencije Dominium, koja se bavi održavanjem apartmana. Ona je na nedavnoj konferenciji o tržištu nekretnina u Dubrovniku govorila o tome kako zbog naraslih potreba na tržištu raste broj onih koji se bave upravo održavanjem nekretnina.

- Da, raste broj naročito onih koji se time bave na crno. Mi na sve plaćamo 25 posto PDV-a, a oni naplaćuju na crno i 20 eura sat. To je problem. Potražnja je velika, to su uglavnom ljudi koji u Dubrovniku imaju apartmane, a ovdje ne žive, ili se bave drugim poslovima i ne stignu se baviti i apartmanima, ima ljudi koji se uopće ne žele baviti turizmom – kaže Grkeš.

Nino Dubretić, manager u Direct Bookeru, agenciji koja je prva u Dubrovniku počela s pružanjem potpune usluge posla oko apartmana od prodaje do održavanja kaže kako je prema njima dostupnim informacijama na europskom tržištu oko 30 posto iznajmljivača radi s agencijama, a 70 posto samostalno.

Susjedi, poznanici...

- Od tih 30 posto onih koji na tržištu rade s agencijama, a ujedno treba uslugu primanja i čišćenja po mom mišljenju je mali dio, možda pet posto od onih koji rade s agencijama. Vjerujem da se veliki dio njih organizirao drugačije sa susjedima, poznanicima, no službeno možda 2 do 3 posto od našeg ukupnog portfelja ima potpunu agencijsku uslugu primanja i čišćenja. Međutim, istina je da postoji trend da se agencije za održavanje nekretnina sve više otvaraju – govori Dubretić.

image

Nino Dubretić, glavni izvršni direktor Direct Bookera

Tonći Plazibat/Cropix/Tonći Plazibat/Cropix

- Najmanje se 60 posto posla čišćenja apartmana u Dubrovniku odvija na crno i plaća gotovinom. Ljudi često uzmu čistačicu na crno koja im uzme 15, 20 eura po satu, pa im usred sezone javi da je bolesna pa im nema tko očistiti i kukaju. Kod nas toga nema kad imamo 30 spremačica, a kada vidimo u podne da do tri sata neće stići sve cijela firma ide čistiti. Nema šanse da apartman bude nespreman – govori Slavica Grkeš. -

Samo čišćenje, odnosno samo pranje posteljine ne radimo jer imamo sve naše, od posteljine, čistačica, skladišta, recepcije pa nam se to sve ne isplati. Neki prepuštaju vlasnicima da rade prodaju, a oni brinu o check-in što po mom mišljenju bude ‘kupus’, jer mi trebamo stalno biti u kontaktu s gostom jer moramo izvući sezonu s najboljim ocjenama jer ću tako lakše prodati drugu godinu – govori Grkeš.

- Mi ne radimo kombinacije, nego imamo pakete gdje radimo samo prodaju, prodaju i check in ili sve skupa, a najviše uzimamo nekretnine u zakup, renoviramo i stavljamo na tržište. Kada radimo samo prodaju naša je provizija 10 posto, gdje vlasnici onda ne plaćaju PDV na proviziju nego mi, a kad radimo prodaju i check in to je 16 posto, a kada radimo sve, prodaju, dočekivanje gostiju, našu posteljinu pranje to je do 30 posto ovisi radi li se o vilama ili manjima objektima – navodi ona.

Dodaje i kako zbog visokih provizija Internet platformi ima dosta ozbiljnijih iznajmljivača, vlasnika većeg broja apartmana koje ulažu određeni novac u promociju i prodaju svog smještaja mimo tih kanala, preko agencijskih i vlastitih web stranica.

image

Koliko bi čistačica trebala zaraditi?

Cropix/Slobodna Dalmacija

Posla ima preko glave: Samo na području povijesne jezgre ima više od 3 tisuće ležaja, a u cijelom gradu 16 tisuća

Na tržištu je naravno najveća potražnja za čišćenjem apartmana koje se odvija nekoliko istih dnevnih sati, od 10 do 15 sati, dočekivanje gostiju zamijenili su key lockeri, pa mnogi mogu uz svoj posao uredno voditi prodaju ili rješavati pranje posteljine.

Zato se tako pojedinačni poslovi oko apartmana najčešće i rješavaju osobnim dogovorom i plaćaju u gotovini na ruke.

U Dubrovniku je više od šesnaest tisuća postelja u privatnom smještaju, oko četiri tisuće apartmana, a prema nedavno iznesenim podacima Turističke zajednice grada Dubrovnika samo je na području povijesne jezgre 3054 ležaja u privatnom smještaju od kojih 1052 ležaja kojima upravljaju obrti i tvrtke.

Ako dvosatno čišćenje po smjeni stoji 30 eura, pa ako samo tisuću vlasnika apartmana čišćenje plaća nekome na ruke - od rezultata koliko se novca na dnevno na čišćenju apartmana ‘okrene’ u Dubrovniku – zaboli vas glava. Ili ako čistite apartman sami, i ruke i noge.

05. studeni 2024 01:09