Turistička ostvarenja u najjužnijoj županiji ‘vrte‘ se na oko 80 posto pretpandemijske 2019. godine. S obzirom na dvogodišnju stagnaciju u nekim segmentima turizma provjerili smo kakvim se turističkim ostvarenjima mogu pohvaliti obiteljska poljoprivredna gospodarstva i vinari. Za vinariju Miloš u Ponikvama na Pelješcu turistička 2022. bila je čak i bolja od rekordne s kojom se turizam od vremena korone uspoređuje.
U svom se poslovanju ova pelješka obitelj koja se bavi vinogradarstvom i proizvodnjom ekoloških vina opredijelila isključivo za privatne i individualne ture, ne rade na masovnosti, što im se pokazalo dobitnom kombinacijom, kaže nam Ivan Miloš. Amerikanci su im primarno najčešći posjetitelji, Azijata je bilo generalno manje ali ‘ni prije ih nije bilo puno jer oni nisu toliki ljubitelji vina kao zapadnjaci‘. Jesu li gosti ove sezone oprezniji potrošači s obzirom na globalnu krizu i rat u Europi?
- Fokusirani smo na ekskluzivnije ture pa se ta kriza u tom segmentu tržišta manje osjeti. To je odlika svake krize da više pogodi one niže kupovne moći.
Zanimalo nas je je li se i kako na njihovo poslovanje odrazilo otvaranje Pelješkog mosta?
- Ne možemo osjetiti razliku ni pozitivnu ni negativnu, teško je analizirati kad ljudi dođu zašto su došli. Naše je mišljenje da njihov dolazak nema puno veze s mostom svakako bi došli ali mostom im je lakše doći ako primjerice idu iz Splita prema Dubrovniku. Lakše im je organizirati vrijeme, i njima i nama. Osobno i nama koji tu živimo je lakše funkcionirati, lakše nam je distribuciju raditi jer nema granica. S te strane je most pozitivan – kaže naš sugovornik i dodaje:
- Most je donio puno više ljudi u tranzitu ali u pravilu ti ljudi nisu potrošači ovakvih stvari. Oni će stati u Stonu popiti kavu ili pojesti u restoranu ali neće ići po vinarijama.
To što su Ponikve s novom zaobilaznicom ostale sa strane smatraju pozitivnim zbog daljnjeg razvoja ruralnog turizma na tom prostoru.
- Promet donosi benefite ali stvara gužvu. Svi vinari ovdje u Ponikvama, a ima nas više, vjerujemo da ćemo kvalitetom privlačiti ljude bez obzira što nismo na glavnoj cesti. S te strane mislim da je pozitivno što se sve ovo napravilo. Donio je benefite u operativnom funkcioniranju ne u broju ljudi – smatra Ivan Miloš.
Po pitanju iduće sezone, agencije s kojima surađuju već su počele s pripremama za sljedeću godinu.
- Sada sve izgleda dobro, optimistično, ali ljudi su oprezni. Naučili smo da znamo da ništa ne znamo. Ako ne bude nekih velikih tektonskih promjena mislim da će bit dobra i iduća sezona.
Za konavoska obiteljska poljoprivredna gospodarstva okupljena u Udruzi Agroturizam Konavle sezona, nakon prošlogodišnje polovične je uspješna.
- Turista zbog vremena još uvijek ima. Ljudi su zadovoljni i umorni. Ono čega smo se bojali da ćemo ove godine zbog globalne situacije rata u Europi izgubiti tržište Amerike i daleka tržišta, na sreću se nije dogodilo. Amerikanci su česti konzumenti naših sadržaja, različitih izletničkih aktivnosti u prirodi, tako da se struktura uglavnom zadržala kao i ranije u godinama prije korone – kaže predsjednik udruge Ivo Mujo.
Spominje kako je sve više malih ekskluzivnih izleta takozvanih ‘custom-made‘ tura.
- Ali to nije uzrok korone kao što bi netko zaključio jer su se te ture intenzivirale već 2018. i 2019.. Imali smo sve veći udio gostiju koji žele ponudu priređenu ili organiziranu samo za ekskluzivnu grupu gostiju, obitelj, par ili manju grupu prijatelja. Sve je manje gostiju koji putuju u većim grupama a sve je više privatno osmišljenih tura. Sad se nakon korone opet ta pojava intenzivirala – kaže Mujo i nastavlja:
- Ta pojava organizacije ekskluzivnih malih tura za nas je zanimljivija jer smo mi objekti malog kapaciteta i prilagođeniji smo manjim grupama a sigurno da je i gostima bolje jer se možemo više njima posvetiti i kvalitetnije organizirati program. Na koncu se to sve skupa može i bolje naplatiti.
Prema procjeni Agroturizma Konavle, Amerikanci su najčešći gosti koji u malim grupama posjećuju konavoske OPG-ove, a kada je u pitanju smještaj u kućama za odmor tu i dalje dominiraju Britanci.
Na pitanje jesu li se ostvarenjima približili 2019., Mujo kroz osmijeh odgovara:
- To ćemo znati kad završi sezona, kad iskrenemo burse. Sad nemamo vremena zbrajati rezultate, neka završi sezona pa kad se odmorimo analizirat ćemo. Očekujemo da će rezultati biti u skladu s prosjekom u Županiji, govori se od preko 80 posto 2019.
Sezona u konavoskim OPG-ovima traje do studenog kada se osjeti ozbiljan pad. No, ove godine i kroz studeni imaju najave grupa, a potom slijedi priprema za ‘Mirise Božića‘.
U Dubrovačkom primorju sezona je skoro pa gotova što se OPG-ova tiče. Možda se dogodi još tura ili dvije, kaže nam Mato Katičić iz Agroturizma Katičić u Smokovljanima koji na svom seoskom domaćinstvu prima jednodnevne veće izletničke ture. Lanjskog ljeta nam je kazao kako mu je zadnja izletnička tura stigla u rujnu godinu prije. Obje pandemijske godine za njegov OPG su značile ‘ključ u bravi‘, pa ga pitamo kakva je ova sezona iz njegove perspektive?
- Bolje je nego lani, ali ni blizu 2019. što se tiče seoskih domaćinstava. Nije bilo agencijskih gostiju jer nas većinom posjećuju gosti putem agencija. Bilo je turista po hotelima ali agencijskih gostiju koji idu na izlete seoskih domaćinstava nije bilo pretjerano. Bilo je nešto tura, najviše Amerikanci i Francuzi, oni i jesu najveći ljubitelji ovog vida turizma – kaže Katičić pa ističe kako je najviše prometa uradio u pred i posezoni jer OPG-ove posjećuju u većini slučajeva stariji posjetitelji. Polovica je listopada pa su agencija s kojima surađuju već smanjile izlete. Kad podvučete crtu kako biste ocijenili sezonu?
- Trojka.
Znači na pola puta one rekordne?
- Sigurno. Utjecala je cjelokupna situacija i kriza i rat u Ukrajini. Vodiči govore da turisti koji dođu ne troše nego ono što su zacrtali, nema dodatnih izleta ni slično. Boje se svi zime. Ne troše koliko bi inače trošili – kaže Katičić na čijem su OPG-u, unatoč povećanju troškova s obzirom na poskupljenja, cijene ostale na razini pretpandemijskih.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....