StoryEditorOCM
Film & TVCINEMARK U KINU

‘Passages‘: Toksična ljubav u trokutu

Piše Marko Njegić
11. rujna 2023. - 23:50

Otkad je imao premijeru na Sundanceu i Berlinaleu, film "Passages" ne prestaje izazivati pozornost i o njemu se sve više govori u film(ofil)skim krugovima nakon što je od sredine/kraja kolovoza višemjesečnu festivalsku turneju diljem svijeta polako počeo zamjenjivati redovnom svjetskom kinodistribucijom.

Pažnja koju "Passages" uživa ne treba čuditi: radi se o novom filmu cijenjenog američkog redatelja Ire Sachsa ("Ljubav je čudna", "Frankie") s međunarodnom glumačkom ekipom predvođenom Franzom Rogowskim, Benom Whishawom i Adele Exarchopoulos, a posrijedi je i seks(i) drama o nesvakidašnjem ljubavnom trokutu – dva muškarca homoseksualca i jedna "straight" djevojka.

FILM: Passages; drama; 2023. REŽIJA: Ira Sachs ULOGE: Franz Rogowski, Ben Whishaw OCJENA: ****

Za hrvatska kina ili festivale "Passages" još nije najavljen, ali od 1. rujna je zaigrao u Velikoj Britaniji, Irskoj i Škotskoj, taman da ga se pogleda prilikom posjete predivnom Edinburghu.

Večernja projekcija u starom "Cameo Picturehouse" kinu se rasprodala (!), a u multipleksu "Vue" bila je odveć kasno (ponoć), tako da je odabir pao na luksuzni "Everyman Cinema".

Mala, ali iznimno udobna dvorana "Everyman" kina pokazala se kao idealna za "Passages", intiman film i film o intimi koji psihofizički realistično istražuje delikatne međuljudske i ljubavne odnose, tj. njihove aktere, uključujući i one što ostaju sami sa svojom boli nakon urušavanja veze.

Istodobno se "Passages" čini i osobnim filmom za Sachsa da ga se može promatrati i u "meta" ključu. Naime, "Passages" se otvara snimanjem filma, baš na filmskom setu, gdje srećemo protagonista, njemačkog redatelja Tomasa (nanovo izvrsni Rogowski), dok u Parizu snima završnu scenu svoga filma znakovito naslovljenog – "Passages". Dakle, baš kao što je Sachs, također "stranac", u Parizu snimao "Passages".

Tomas ponavlja scenu do iznemoglosti kao da je Stanley Kubrick ili David Fincher, nezadovoljan sitnim detaljima, tipa kako glumac drži ruke dok silazi niz stepenice ili kako statisti ispijaju piće u pozadini kadra. On je u centru pažnje i komandira drugima, glumcima i filmskom ekipom, koji ispunjavaju njegove prohtjeve.

Tako se Tomas ponaša i u stvarnosti, pokušavajući "režirati" svoj život, odnosno koristiti druge ljude kao glumce, supruga Martina (Whishaw) i učiteljicu Agathe (Exarchopoulos), bolje reći manipulirati njima. Martin i Tomas su 15 godina zajedno. Kad Tomas priredi party u klubu za kraj snimanja filma, a Martin, umoran i neraspložen, ode kući usred večeri, redatelj će zaplesati s Agathe koja je visila na njegovu setu i friško prekinula vezu te završiti sa njom u krevetu.

Nakon što ujutro dođe kući, Tomas prizna nevjeru. "Spavao sam sa ženom, mogu li ti pričati o tome? Osjetio sam nešto što nisam odavno. Bilo je uzbudljivo, drukčije", entuzijastičan je Tomas kao da prepričava prošlu večer nekom prijatelju, a ne suprugu.

"To se uvijek događa kada završiš film, samo zaboraviš", komentira Martin i potvrđuje njihovu vezu kao toksičnu. Isprve Martin tolerira nevjeru, ali sve manje kad Tomas i Agathe započnu strastvenu vezu. "Mislim da se zaljubljujem u tebe", Martin veli Agathe, ali ona dobro sluti da to govori "često" ili "kad mu odgovara", makar tvrdio da kaže kad "misli" i "osjeća".

Suočen s mogućnosti da se skrasi s Agathe kad ona zatrudni, kao i velikim očekivanjima njezinih strogih roditelja (Caroline Chaniolleau, Olivier Rabourdin), "zbunjeni" Tomas se nastoji vratiti Martinu, ali on je i sam pronašao novog partnera Amada (Erwan Kepoa Fale).

Amad prognozira situaciju između Martina i Tomasa: "Slab si i bolestan si. Ne možeš to još vidjeti, no ovo nećeš preživjeti. Nijedan od vas dvojice...". Naravno, Martin to ne vidi i ponovno uskače u krevet s Tomasom u jednoj od eksplicitnijih i nesputanijih scena gay seksa snimljenih nakon "Adelina života".

Sachs se zanimljivo nadovezuje na remek-djelo Abdellatifa Kechichea time što likovi, s naglaskom na Tomasa, idu na "sve ili ništa" ne misleći o budućnosti i ponajprije ih pokreću strast, seks i tjelesnost, a i Exarchopoulos opet igra učiteljicu u njezinoj drugoj najboljoj post-Adele ulozi iza "Zero Fucks Given".

Ipak, ovo je prije svega film Rogowskog, ponajboljeg i najsvestranijeg mlađeg europskog glumca današnjice ("Victoria", "Sretan kraj", "Tranzit", "Ples između redova", "Undine", "Konačna sloboda") koji je duboko ušao pod kožu istovremeno odbojnog i fascinantnog lika.

"Passages" je kompleksan film o kaotičnim i toksičnim modernim ljubavnim odnosima, ali i karakterna studija narcisa u mahnitoj potrazi za svojom ugodom na štetu drugih od jednog životnog prijelaza do drugog, od prve klape do posljednjeg "reza". Jedan od sigurnih kandidata za listu filmova godine.

Zaposleni Franz i Adele

Franz Rogowski je ove godine imao i filmove "Disco Boy" (Cannes) i "Lubo" (Venecija), a Adele Exarchoupolos "Five Little Devils" i "The Animal Kingdom" (oba Cannes). Rogowski će glumiti u idućim filmovima Andree Arnold i Davida Michoda, "Bird" i "Wizard". Adele, pak, čekaju novi filmovi Melanie Laurent i Gillesa Lelouchea, "Wingwomen" i "L‘Amour ouf".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. svibanj 2024 00:20