Život od rente u ekonomskim se udžbenicima ne smatra korisnim za društveni napredak jer nema uobičajenih prepreka koje bi potaknule ljude na dodatni intelektualni napor. Hrvatska se u posljednjoj fazi razvoja turizma opasno približila karipskim državama gdje se malo koji domorodac odlučuje baviti teškim nesezonskim zanimanjima. Srećom, postoje segmenti rentijerstva gdje smo uspjeli napraviti iskorak i postati primjer drugima. Riječ je o maloj brodogradnji koja je s privatnih korisnika potpuno prešla na komercijalni iznajmljivački kolosijek, pa su se tako snažno razvili novi proizvođači poput Colnaga, Lolivula, Enza...
I ne samo što su se pokazali učinkovitima, nego je u nekim trenucima potražnja značajno prerasla produkcijske mogućnosti. Do ove sezone je bila toliko visoka da je dugačka lista čekanja natjerala jednoga kupca da napravi vlastiti brod. Za pomoć se obratio Dragi Ivaniševiću koji je prije karijere u aftersalesu godinama radio u aluminijskom pogonu. Rezultat te suradnje je potpuno novi brod Felix 33. Srećko je ime dobio slučajno iako se vrlo lako mogao zvati i Blue Cave Yacht jer je projektiran za linijsku plovidbu od Splita do Biševa.
Cilj je bio tih 45 milja po bonaci i 45 natrag po maestralu odraditi tako da gostima bude što ugodnije. Pritom se nije baš vodilo računa o skiperu, ali gostima to nije važno. Tu smo rečenicu ponavljali svaki put kad bismo naišli na neki tehnički detalj zanimljiv iz perspektive održavanja ili vozačkog komfora. I zaista, koga od putnika na trajektu zanima kolika je kapetanova soba?
Da je Felix svjetlo dana ugledao prije desetak godina sigurno bi danas na Jadranu bio jedan od najpopularnijih modela jer s cijenom od 110 tisuća eura bez poreza spada u brzo isplative investicije.
Blue Cave Yachts
Uspoređujući s čime se sve gosti voze do pučinskih otoka, jasno je zašto se sve više iznajmljivača odlučuje za aluminij, tehnički superiorniji, izdržljiviji i zahvalniji za održavanje. Još kad se taj hladni materijal vješto zavari, zaobli i oboji, te tapecira sa stilom dobijete vrlo privlačnu unutrašnjost. Kad u moru sličnih ponuda šetnjom uz rivu ili na ekranu birate brod za transfer do dalekog Biševa, pogled vam mora zastati na Felixu jer s crvenim kožnim sunčalištem i klupama jednostavno mami na ulazak. Metar dugačka platforma tapecirana mekanim pjenastim EVA oblogama, te bimini razvučen nad cijelim putničkim prostorom dodatni su mamac za goste. Još kad u sredini kokpita vide kantu s pićem punu leda, sve rasprave prestaju. Po pitanju prvoga dojma gostiju marketinški su projektanti odradili vrhunski posao.
Ono na čemu još treba raditi su detalji što je za prototip poput ovoga gotovo pa standardna zamjerka na testovima. Za neke stvari poput improviziranih vrata kabine je kriva trgovačka blokada isporuke dijelova iz Kine, no ostale idu na dušu proizvođaču koji je u rekordnih šest mjeseci od idejnog rješenja uspio isporučiti brod za sezonu.
Tehnički najslabiji detalj na Felixu su bočni prolazi. S obzirom na to da se išlo na ruku putnicima i maksimalno iskorištenje širine od 2,80 metara, brod je ostao bez kvalitetnog pristupa pramcu. Moguće rješenje je središnji otvor u vjetrobranu s unutrašnjim stepenicama, no to bi pokvarilo estetiku pa je kompromisno ostavljena bočna gimnastička staza za skipera. Dok je mirno more pridržavanjem za konstrukciju biminija tu se još nekako i može proći, ali u svakoj drugoj situaciji je to već izazov. Premještanjem bočnih dijelova vjetrobrana na gornji rub aluminijskog okvira dobit će se još malo prostora. S obzirom na to da će do pramca prolaziti samo skiper, gostima taj detalj nije važan.
Krma je zato prostor odakle će gosti skakati u more i penjati se natrag. Ugrađene preklopne ljestve s rukohvatom nisu nefunkcionalne, ali trebale su biti ukopane u šuplji profil krmene platforme. Ovakav estetski vrlo atraktivan brod zaslužio je još malo truda po tom pitanju.
Unutrašnjost je prema očekivanju vrlo udobna i sigurna za boravak u svim uvjetima. Vrhunske presvlake su djelo tvrtke Leather Garage iz Vinkovaca, vrijedi ih pohvaliti.
Tražeći najbolje mjesto za sjedenje malo smo se iznenadili što je inače najatraktivnija stražnja klupa niža od ostalih i s kraćim sjedištem. Za djecu bi to možda bilo taman, ali za par sati truckanja po valovima odraslima nije baš preporučljiva, pa će se na idućem primjerku produžiti.
Iako to gostima nije važno, ni skiperska klupa nije ergonomski pogođena. Zbog volumena ugrađenog hladnjaka je klupa prilično visoka, no kad dođe naručen oslonac za noge bit će nešto bolje. Kad stigne na odredište skiper može prileći u kabini gdje je smješten toaletni prostor s velikim okruglim umivaonikom. Vidi se da je kod uređenja toga prostora jedini prioritet bio prekriti sve aluminijske plohe drvom i umjetnom kožom pa estetski rezultat i nije baš na razini ostatka broda. No, opet, to je prostor samo za nuždu.
Visoka isplativost
Kako smo i naveli, brod je konstruiran za zadanu rutu i jedan od preduvjeta je bio niska potrošnja goriva. Težina broda od tri tone ne čini se velika za ovoliko plovilo registrirano za 14 osoba. Iznutra se ne bi reklo da je dužina trupa bez platforme svega 8,90 metara što je još jedna potvrda dobroga složenog projekta. Aluminijska oplata debljine 4 milimetra i dno od 6 milimetara dovoljno su čvrsti da se brod može nositi sa snažnim motorima. U ogromnoj strojarnici ima mjesta za dva motora, a ugrađen je Yanmarov šestak zapremnine 5200 kubika i snage 370 konja. Podatke o potrošnji navedene uz ovaj tekst smo preuzeli iz tvorničke tablice jer instrumenti nisu povezani, a domaćin nam je otkrio kako pri brzini od 25 čvorova s 14 ukrcanih osoba troši ispod 40 litara na sat. Za stotinjak milja dnevne rute to po putniku ispada oko 13 litara plavog dizela, odnosno manje od 50 kuna troška. Cijena te ture do ove krizne sezone je bila oko 100 eura, pa je jasno zašto su mnogi ušli u biznis s morskim taksiranjem.
Mi smo bez putnika na punom gasu od 3000 okretaja dostigli nešto manje od najavljenih 30 čvorova, vjerojatno zbog nečistog trupa. Motor kreće malo lijeno i bez podizanja neobičnoga pramca glatko prelazi u gliserski režim. Oštri aluminijski trup odlično plovi i suvereno gazi preko susjednih valova pod svim kutovima što ukazuje na to da će putnicima pružiti sigurnost i udobnost na zahtjevnim dugim rutama.
Jedino je kod plovidbe unatrag izboj osovinskog vijka prejak pa skiper mora kalkulirati s kojom će stranom pristati i snalaziti se s pramčanim potisnikom. No, sve ide njemu u radni staž jer gostima to - nije važno.
OSOBNA KARTA
Dužina preko svega 9,90 m
Dužina bez platforme 8,90 m
Širina 2,98 m
Težina 3000 kg
Nosivost 1850 kg
Gaz 0,45 m
Spremnik goriva 20 l
Kategorija C/14 osoba
Motor Yanmar 370 KS
Proizvođač Obraz, Split
Cijena 110.000 eura + PDV
KONAČNA OCJENA
DOBRO:
Komforan putnički prostor
Atraktivan dizajn
Ekonomičnost
LOŠE:
Uski bočni prolaz
Skiperski prostor
Ljestve za kupanje