StoryEditorOCM

11. izdanjeDani male brodogradnje preselili u Kaštela: sajam je ponudio predsezonski švedski stol na otvorenom čiju okosnicu čine manje brodice, gumenjaci, motori...

Piše Pišu Gordan Jelavić i Miomir Štrbac
4. travnja 2019. - 19:46

Hrvatski dani male brodogradnje više ne stanuju u marini hotela Le Meridien Lav, gdje su deset godina imali tradicionalnu postavu. Budući da je s vremenom nautički dio sajma dobio i svoju drugu kariku u vidu Sajma turističkih atrakcija, došlo je vrijeme za traženje sajamske lokacije s više izložbenog prostora na kopnu.

Pronađena je u Marini Kaštela, gdje je 11. izdanje svečano otvoreno i predstavljeno 4. travnja uz prikladnu feštu, glazbu i mažoretkinje. Prvi je dojam da se preseljenje isplatilo. Raspoloživi prostor je dvostruko veći nego prije, a Marina Kaštela zgodna lokacija koja je ionako nautičarska od glave do pete, pa su Hrvatski dani male brodogradnje u njoj nekako svoji na svome. Cijeli je koncept sličan sajmu nautike u Biogradu, ali u daleko manjim dimenzijama i s manjim ambicijama.

Organizatori to ističu kao svoju specifičnost i svojevrsnu tržišnu nišu u nautičkom sajmovanju, naglašavajući u najavama slogan po mjeri čovika, što je zapravo najtočnija odrednica onoga što smotra doista jest. Narodna nautička fjera koja se obilazi obiteljski jer ulaznica nema, pri čemu se posjetiteljima nudi predsezonski švedski stol na otvorenom čiju okosnicu čine manje brodice, gumenjaci, brodski motori i nautička oprema, ali i puno raznih kopnenih artikala, od električnih skutera i bicikla do pametne klupe i brojnih drugih zanimljivih artikala.

Stigli i stranci

Staro ime Dani hrvatske male brodogradnje više nije odgovaralo stvarnosti, jer se zbog stanja u domaćoj proizvodnji moralo odustati od nacionalnog koncepta koji je dugo bio zaštitni znak sajma. U trenutnoj situaciji izbor je bio ostati začahuren u godinama gotovo istu ponudu ili otvoriti vrata. Izabrana je druga opcija, pa su na ovogodišnju smotru stigla i strana plovila, što je svakako pridonijelo njezinoj živosti i zanimljivosti za posjetitelje.

Kada je o premijerama domaćih brodica riječ, jedina je i to sa statusom prototipa stigla iz obližnje solinske tvrtke Salona-var. Plovilo oznake MARAL PRO 590 VRT na prvi pogled izgleda kao robusni gumenjak, no u stvarnosti gume nema ni u tragovima, ako ne računamo bokoštitnik. Cijeli je izrađen od aluminija, vrlo lagan i nepotopiv, jer ima tri posebne komore.

image
Maral Pro 590 tvrtke Salona-var na sajmu je imao premijeru
Božidar Vukičević/Cropix

Zamišljen je kao brzo radno plovilo za potrebe ronilaca, policije i ribogojilišta jer je znatno otporniji na udarce i habanje od sličnih gumenih i stakloplastičnih brodica. Cijena će se znati tek kad bude spreman za serijsku proizvodnju.

Narodni štih sajma najviše su naglašavali brodovi za prosječni hrvatski džep koji nije osobito dubok. No, 39.000 kuna za Betinu 501 S tvrtke Auto plin Bubić dade se nekako skucati uz pomoć kredita, ako čovjek baš voli more. Za taj će novac dobiti lijepi petmetarski guc s osnovnom opremom i malom kabinom u kojoj dvije osobe mogu za vikend i prespavati.

Brodić ima i pripremu za ugradnju pente, timun i provedene sajle, a za pogon se treba posebno pobrinuti. Novi ili polovni izvanbrodski motor, slabiji ili jači, već kako tko uspije.

Onima koji se ne mogu ni toliko dobaciti, tvrtka M.I. Nautika iz Žrnovnice ponudila je kao izlaz na more, makar samo za poć u lignje ili na tunju, kaić Mila 300 s pentom Suzuki 6, cijeli paket za 18.400 kuna. Jest mali, ali može primiti tri osobe, a u provi ima i zatvoreni škaf. Dovoljno za početak.

Domaći aduti

Kad čovjek malo financijski ojača i poželi otići koji korak dalje, izbor domaćih aduta postaje veći, pa su tako u Marini Kaštela bili izloženi već poznati i dokazani modeli Kuster 70D, Fortis 590, Arba 500, Grego 17, Nerezine 630, Šibenik 800, Damor 12 Family, Monachus 45, te ljepotica pod jedrima Salona 380.

image
Fortis 590 Fisher porijeklom je Kaštelanin
Božidar Vukičević/Cropix

image
Guc Grego17 osvaja klasičnom linijom
Božidar Vukičević/Cropix

Što se stranih plovila tiče, njih je u Kaštela stiglo desetak, a mahom je bila riječ o stakloplastičnim open brodicama sa i bez kabine. Najviše zanimanja privlačio je simpatični talijanski gliser s kabinom Marinello 650 Cabin koji u svojih 6,5 metara nudi malu kabinu s ležajem za dvije osobe i jedno dijete, kemijski WC, lijepi kokpit s krmenom klupom, malim hladnjakom, stolićem i prolazom do krmene platforme s ljestvama za kupanje.

Tvrtka Trogir Boats prodavala ga je za 187.000 kuna, a s pentom Suzuki 140 za 273.900 kuna. Bimini vrijedan 7000 kuna bio je gratis, kao sajamski dar.

Tvrtka D-Marine izložila je pak brzu talijansku brodicu Idea 58 Open Line (5,70 x 2,40 m) koja je definitivno dobra i lijepa ideja za kupnju ako volite dnevna morska điravanja. I ako imate 25.150 eura za paket s Yamahom 100 na krmi.

image
Idea 58 Open Line nudila se za 25.150 eura s Yamahom 100
Božidar Vukičević/Cropix

Na štandu iste tvrtke nudila se i nešto veća, te dosta luksuznije uređena poljakinja Galia 630 Open.

To je, dakako, značilo i dosta veću cijenu, pa je s Yamahom 150 trebalo platiti 35.750 eura. Talijanske open glisere za dnevne ture, Bluline 19 i Bluline 23 Deck (s Hondom 250 u paketu za 44.900 eura), nudila je i istarska tvrtka Aqua Marine, pa su zainteresirani na licu mjesta mogli razgledati više modela, usporediti odlike i cijene, te izabrati svoga favorita.

Boje ribolovnih brodica branio je momak za petJeanneau Merry Fisher 795 koji je izložila tvrtka Euromarine, u paketu s Hondom 200 za 66,700 eura. Oni pak što vole ploviti u tišini, a osobito mladi, imali su prigodu uživo razgledati odlične jedrilice Beneteau First 18 i 24, što su se donedavno odazivale na ime Seascape, nadjenuto im u Deželi.

image
Beneteau First 18 privlačio je mlade posjetitelje
Božidar Vukičević/Cropix

Dobile su toliko pohvala za dizajn i svojstva na moru, da je moćni Beneteau kupio slovensku tvrtku i stavio ih pod svoj brand, a splitska tvrtka Ultra ih predstavila na sajmu.

Gumenjaka je po običaju, jer su uvijek popularni i traženi, bilo dosta, velikih i malih. Od domaćih aduta tu je bio riječki Dumi MH 560 tvrtke Marin Hidro Inženjering. Dug je 5,60 m, sportskog dizajna, sa sunčalištima na krmi i provi, može primiti 8 osoba te nositi pentu snage do 140 KS. Cijena bez motora s osnovnom opremom je 93.750 kuna.

image
Dumi MH 560 proizvodi se u Rijeci
Božidar Vukičević/Cropix

Gumeni svijet

Pažnju posjetitelja koji vole moćne gumene momke privlačio je pak Tiger Marine 850 Open (8,50 x 3 m), koji nudi puno komfora u svome kokpitu za čak 20 osoba. Na krmi je u stanju izdržati pentu od 257 kW, a ima i i električni WC unutar velike upravljačke konzole. Sa sajamskim popustom nudio se za 212.625 kuna.

image
Tiger Marine 850 Open i Tiger Marine Tender 260
Božidar Vukičević/Cropix

Puno manji bajbot s plastičnim dnom istog proizvođača i oznakom Tiger Marine Tender 260 stajao je pak bez motora 7434 kune.

Splitska tvrtka Boltano predstavila je radnu gumu iz ugledne obitelji – crni Zodiac PRO 5,5. Ima pet komora, dug je 5,40 m, može primiti 12 osoba, ponijeti pentu od 115 KS i sigurno ploviti po lošem moru. Odličan je za radne namjene, ali i za ribolov. Sajamska cijena mu je bila 99.000 kuna.

Zagrebačka tvrtka Gumeni brod u Kaštelima je pak izložila više kvalitetnih gumenjaka ukrajinske tvrtke Kolibri, dugih od 220 do 450 cm, koji su se uz sajamski popust prodavali za 2800 do 13.000 kuna. Pažnju je privlačio i njihov kaić izliven iz tvrde HDPE-RM plastike s oznakom RKM-350. Dug je 3,5 m, težak 92 kg, može primiti 4 osobe i pentu do 5 KS, a nudio se po sajamskoj cijeni od 11.500 kuna.

Bilo je na Hrvatskim danima male brodogradnje još mnogo toga, od dasaka za jedrenje i pedaliranje, sve moguće nautičke opreme i brodske kozmetike, dizelskih i izvanbrodskih motora, te pratećeg sajamskog šušura svake vrste.

Taman toliko da Marina Kaštela na nekoliko dana oživi, a dah predstojeće sezone ubrza puls, i potrošnju, svima kojima su ljeto, more i plovidba najvažnija sporedna stvar na svijetu.

Splitska daska na baterije

Pozornost mladih posjetitelja privlačio je štand splitske startup tvrtke Plurato, odnosno njihova hidrofoil električna daska za surfanje Sailfin.

Upravljana bežičnom komandom koja se drži u ruci začas će se izdignuti iznad mora na svoje krilo, te brzinom do 30 km na sat ploviti 45 do 60 minuta, ovisno o spretnosti surfera i stanju mora.

Potom se litij-polimerska baterija napuni za najdulje 2 sata i – kreće novi đir. Najvažnija je stvar što je Sailfin u potpunosti rezultat domaće pameti. Razvilo ga je i izrađuje sedam mladih Splićana, redom FESB-ovaca, predvođenih Miljenkom Polićem.

Sami proizvode dasku, komande, upravljačku elektroniku, krila..., sami sklapaju čak i bateriju od kupljenih ćelija. Cijena joj je od 7 do 9 tisuća eura, ovisno o svojstvima.

image
Božidar Vukičević/Cropix
21. prosinac 2024 05:58