Hrvatska mala brodogradnja propustila je priliku odigrati važniju ulogu na europskom tržištu. Bez nacionalne strategije i vizije, rascjepkana na puno privatnih projekata tijekom posljednjih godina svela se na male serije proizvodnje po mjeri i puno lukrativnije usluge servisa i popravaka.
Nasreću, iskustvo i znanje nisu nestali pa su pojedini naši stručnjaci uključeni u projekte na svjetskoj razini poput njemačke Bavarije o kojoj smo već pisali.
Električni pogon
Posljednji hrvatski projekt takvog tipa nastao je pod kapom danske tvrtke Rand i za to smo sasvim slučajno doznali obilazeći sajam u Dusseldorfu. Ugledavši atraktivne linije modernih dnevnih glisera zapričali smo se s brodograditeljem Carl Kai Random i ubrzo čuli kako su brodovi nastali u suradnji s mladom splitskom tvrtkom Advanced Solutions iza koje stoje projektant Fabjan Viđak i menadžer Davor Paić.
To nije prvi brod na kojem su surađivali jer su malenoga Picnica 18 čak i proizvodili u Vranjicu, no Rand 27 Supreme u ovom testu po svemu je vrlo zanimljiv. Osim što su Randove avangardne skice i ideje Splićani razradili do zadnjeg vijka i pripremili za serijsku proizvodnju, istovremeno dovršavaju posao na modelu Leisure s kabinom, još luksuznijem Vantageu od 11 metara, te razne opcije pogona uključujući i nove generacije unutrašnjih električnih motora Torqueedo.
Očito vrlo plodonosna suradnja utemeljena na velikom interesu kupaca za malo drugačijim modelima od onoga što se trenutno nudi na tržištu Hrvatima je otvorila prostor za dokazivanje na globalnoj pozornici. Glisere Rand, naime, svega pet godina od osnutka prodaje dvadesetak zastupnika po cijeloj Europi, te SAD-u i Australiji.
V8 pod krmom
Plod njihova rada isprobali smo u Trogiru gdje je privezan prototip osam i pol metara dugog bow ridera. Ono što ga uz privlačan dizajn na prvi pogled izdvaja od ostatka nautičkog svijeta je ogromno krmeno sunčalište gdje se svatko lako može zamisliti u ležećem položaju.
Iako se u duhu novih trendova nudi i u verziji s električnim motorom najveće snage 110 kW, za morske valove je još uvijek optimalan izbor snažnija varijanta s benzinskim Mercruiserom. Taj V8 motor zapremnine 6,2 litara ima 300 konja i tonu i pol težak brod nosi do brzine od 40 čvorova.
Za veće prohtjeve vrijedi napomenuti kako se isti motor isporučuje i s 50 konja više. U njega se može ugraditi skuplji dizelaš, pa čak i penta do 350 konja, no to bi smanjilo funkcionalnost krme i značajno pokvarilo zavodljivu siluetu.
Promišljeni detalji
Uz veliki okretni moment i snagu najvažnije karakteristike velikog Mercruisera su uravnoteženost i mirnoća pa putnici ne osjete vibracije i veliku buku. I skiperu je na Randu vrlo ugodno s hidrauličkim volanom, elektronskim komandama i ergonomski dobro složenom upravljačkom prostoru. Siva plastika je obogaćena karbonskim detaljima i elegantnim prekidačima od inoksa.
Promišljenost je vidljiva i u udobnom naslonu za ruku postavljenom uz desni bok, neposredno ispod ploče s prekidačima. I ručica gasa je postavljena na kosom umetku kako bi kut upravljanja bio savršen.
Nažalost, na multifunkcijskom ekranu nisu bili povezani instrumenti motora pa smo podatke o potrošnji (u priloženoj tablici) preuzeli s drugoga testa s istim motorom i prijenosom.
Za benzinski motor može se reći da je prilično štedljiv. Recimo, na pola gasa (2500 okretaja) ide brzinom od 16 čvorova uz potrošnju od svega 11 litara na sat. S još 500 okretaja brzina raste na 23 čvora, a potrošnja na 14, dok na ugodnih 28 čvorova Mercruiser pije 18,4 litre na sat. S napunjenih 330 litara goriva to bi značilo autonomiju od 18 sati i domet od 500 milja. Taj rezultat zadovoljio bi i mnoge morske taksiste.
Impresivna stabilnost
Naravno, to nije sve što Rand može jer oštri gliserski trup bez problema potegne do 40 čvorova. Na punom gasu se protok goriva poveća na 45 litara što naravno nije rentabilno. Ono što treba pohvaliti je impresivna stabilnost pri toj brzini i ne sumnjamo kako će odoljeti i izazovu maksimalne snage od 350 konja.
Uzevši u obzir da je prototip uvijek nešto teži od serijskog broda može se očekivati da bi brzinski doseg trupa bio blizu 50 čvorova.
O Z-prijenosu se može pričati da je kompliciran i skup za remont, ali užitak okretanja u mjestu i transfer sirove snage vrijedi svake kune. A čim dodirnete gas ergela pod sunčalištem u trenutku vas katapultira prema pučini.
Šank za koktele
Dok skiper uživa u blagodatima moderne tehnologije putnici mogu birati gdje će sjediti. Od vjetra je najbolje zaštićeno suvozačko mjesto iako i uzdužna garnitura iza njega nije previše izložena puhanju. Mesnati jastuci s 45 cm visokim naslonima udobni su i za duže relacije.
Fiksni drveni stol dimenzija 100x50 cm dobro dođe i kao rukohvat. Nasuprot 190 cm dugačkog naslonjača je jednako duga kuhinjska ploča dubine svega 33 cm pa ostavlja dojam šanka za koktele. U kutu je sudoper, a u pretincima slobodan prostor za namirnice i ugrađeni hladnjak.
Na mjestu kuhinjskog bloka može se ugraditi dodatni naslonjač ako netko ima ambicije prevoziti maksimalnih 12 osoba.
U lijevom kutu ispod zatamnjenog vjetrobrana smješten je toaletni prostor visine 120 cm. Unutrašnje dimenzije su 96x70 cm i poslužit će svrsi iako nema svjetlosnog otvora ni ventilatora. To će se naknadno ubaciti kao i još neki detalji poput spremnika u pramcu što na prototipu nije izvedeno.
Bang & Olufsen
Najviše uzbuđenja u plovidbi nudi pramčani bowrider prostor gdje se u separeu može smjestiti dvoje putnika. Pramac krasi i pametno složen sidreni prostor s električnim vitlom, priveznim bitvama i navigacijskim svjetlima vješto skrivenima pod poklopcem. Uz četiri bitve na bokovima su i nevidljive sklopive gljive za privez bokobrana. Još jedan pokazatelj danske plemenitosti su Bang & Olufsen inoks zvučnici promjera 25 cm.
Svakako najatraktivniji dio broda, krmena platforma sa sunčalištem dugačkim 135 i širokim 160 cm ima posebno funkcionalan dio. Preklopni naslon izveden je iz dva dijela tako da može biti potpora za glavu ili leđa, kako s prednje tako i sa strane kokpita. Uz obavezne količine kreme za sunčanje za zaštitu će dobro doći i planirani bimini.
Navike današnjih nautičara su drugačije, plovi se kratko i brzo i u tu priču Supreme se savršeno uklapa. Ovako okretan, udoban i lijep je svakako osvježenje na tržištu. S cijenom od 125 tisuća eura neće doprijeti do širokih masa, ali će sigurno izazvati interes kod profinjenih ljubitelja lijepih i originalnih stvari.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....