stdClass Object ( [id] => 1179804 [title] => Detaljan vodič kroz brodske premaze i izračun utroška boje: slušajući ‘stručne‘ savjete lako vam se može dogoditi da ćete postupak morati ponoviti usred ljeta... [alias] => donosimo-detaljan-vodic-kroz-brodske-premaze-i-izracun-utroska-boje [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Počelo je vrijeme intenzivnih radova na brodovima, jedrilicama i barkama radi njihove pripreme za sezonu, a jedna od neizbježnih etapa je sređivanje podvodnog dijela trupa i nanošenje novog sloja antifoulinga.

Ponuda premaza koji trup štite od obrastanja algi i pužića danas je velika i raznolika po načinu djelovanja, no općenito se većina antifoulinga može podijeliti na tvrde, meke i samopolirajuće.

No, budući da tehnologija sve brže napreduje, zadnjih godina na tržištu se pojavljuju i inovativni premazi, uglavnom neotrovni, pametni u djelovanju i razvijeni na drukčijoj kemijskoj osnovi od tradicionalnih, poput onih na bazi silikona.

Budući da neobraslo dno povećava brzinu broda, štedi gorivo i štiti trup plovila, to su više nego dovoljni razlozi da toj problematici s velikom pažnjom prilaze ne samo vlasnici plovila, već i proizvođači zaštitnih premaza.

Važni faktori

Način sređivanja podvodnog dijela broda ovisi prvenstveno o želji vlasnika, a koliko će vremena, rada i novca u taj posao uložiti, ovisi i o nizu drugih faktora:

- Gradbeni materijal trupa - nije jednako održavati drvo, metal (čelik ili aluminij), poliesterski laminat, karbon.

- Nije svejedno boravi li brod u čistome moru, u onečišćenoj luci ili marini, u boćatoj ili čak posve slatkoj vodi. Najveću ulogu na nastanjenost živim organizmima ima kiselost vode koja je veća ako je more nečisto i zaslađeno.

- Način korištenja plovila znatno utječe na izbor antifoulinga, jer nije isto koristi li se brod za svakodnevne izlaske na more, recimo u ribolov, ili služi samo u sezonsko-turističke svrhe, da i ne spominjemo specifičnosti održavanja regatnih krstaša.

- Vrsta i kvaliteta ranije upotrijebljenoga antivegetativnog premaza također su vrlo značajne, kao i tehnološka ispravnost njegova prijašnjeg odabira i aplikacije.

- Nekome će, subjektivno gledano, biti dovoljno da se nešto nanese i da je jeftino, a drugi će tražiti da dno bude besprijekorno glatko.

- Sve se više povećava broj sredstava koja za zaštitu koriste nove tehnologije što traže bolju pripremu podloge, a cijenom zahtijevaju profesionalnu aplikaciju.

---

image
---

Vrste i djelovanje

Pojednostavnjeno rečeno, tri su načina na koje antifoulinzi djeluju. Klasični funkcioniraju na način da ispuštaju aktivne sastojke s vezivom na površinu premaza. Zbog svojih kemijskih svojstava (bakar) ili zbog povećanog sadržaja otrovnih supstanci (biocida) – uopće ne dozvoljavaju da se organizmi uhvate za površinu.

Dijele se na meke i tvrde. Meki antifouling je najstariji i danas se koristi uglavnom za sporija plovila ili zaštitu drvenih plovila. Tvrdi u osnovi funkcionira kao i meki, ali ovdje smola sadrži aktivne sastojke, dok su čestice vrlo zbijene (čim se jedna otopi, sljedeća je izložena na površini premaza). Visoki postotak netopivih smola čini ove antifoulinge dovoljno tvrdim da se dodatnom obradom može postići visok stupanj glatkoće, pa su idealni za brza plovila i jedrilice s regatnim ambicijama.

Druga vrsta ili antifoulinzi koji se ljušte (samopolirajući), mogu ali i ne moraju sadržavati biocide ili metale. Koriste se kod sporijih plovila i onih brzih brodova koji će se manje koristiti. Funkcioniraju tako da se nakon porinuća premaz polagano otapa na kontrolirani način, neprekidno izlažući svježi sloj aktivnih sastojaka. U plovidbi dolazi do otpadanja gornjih slojeva premaza zajedno s obraštajem, što jamči čistoću trupa kroz cijelu plovidbenu sezonu, a ujedno smanjuje nakupine starog antifoulinga.

Silikon ili teflon

Treća su skupina antifoulinzi na bazi silikona ili teflona koji svojom glatkom površinom onemogućuju da se morski organizmi uhvate na trup.

No, važno je napomenuti da ako u zaštiti plovila od obrastanja želite koristiti premaze na bazi teflona ili silikona, morate prvo ukloniti sav postojeći antifouling. I obrnuto, ako je postojeći antifouling na bazi teflona ili silikona, prije nanošenja antifoulinga nekog drugog tipa potrebno ga je u potpunosti ukloniti.

Posljednja skupina su posebni antifoulinzi za metalne dijelove broda (propeleri, listovi kormila, nosači osovine...). Na tržištu postoje različiti proizvodi koji nisu jeftini, a budući da se radi o površinama koje su izložene prekomjernom opterećenju i trošenju, priprema površine i aplikacija premaza mora biti obavljena temeljito i po zanatu.

Zbog prekomjernog kretanja vode i turbulencije vode na takvim površinama premazi moraju imati posebnu izdržljivost, naročito na propelerima.

Postupak nanošenja

Za nanošenje antifoulinga postoje neka važna općenita pravila koja navode svi proizvođači, a svode se na to da površinu valja dobro pripremiti: odmašćivanjem, čišćenjem, ispiranjem slatkom vodom, brušenjem i otprašivanjem...

---

image
---

---

image
---

---

image
---

Prvi postupak nakon izvlačenja broda na suho je pranje podvodnog dijela trupa snažnim vodenim mlazom, uz upotrebu deterdženta, četke i alata za otvaranje sumnjivih mjesta, ali i kemijskih sredstava ako se nešto ne da drukčije odstraniti.

Tek kada se brod osuši postaje vidljivo hoće li biti dovoljna kraća priprema podloge laganim brušenjem i otprašivanjem, te novo premazivanje, ili će se trebati raditi radikalno skidanje starih namaza, sanacija raznovrsnih oštećenja, te nanošenje nove antiosmotske zaštite (primer).

Važan preduvjet za kvalitetno nanošenje novog antifoulinga svakako je dobra priprema površine. Često rezultati nanošenja i vrhunske boje mogu biti vrlo loši ako priprema površine nije kvalitetno obavljena, s tim da ona umnogome ovisi o vrsti podloge.

Ako se nakon izvlačenja plovila pokaže da je potreban samo manji popravak antifoulinga koji se mjestimično istrošio ili oljuštio, treba odstraniti stari antifouling samo na tim problematičnim mjestima. No, ako je riječ o velikim površinama, preporuka je da se ukloni kompletan stari antifouling, obradi i dobro pripremi podloga te nanese novi.

Stari antifouling možemo odstraniti mehaničkim brušenjem ili pjeskarenjem, te kemijskim putem, nakon čega treba provjeriti stanje temeljne boje (primera) i po potrebi je popraviti.

Ako smo pak popravljali staklopastiku na dijelu trupa, takve površine treba prebrusiti i pripremiti ih postupkom preporučenim od proizvođača primera, nanijeti primer prema uputama i potom nanijeti antifouling.

Primeri i međupremazi

Kada govorimo o primeru, preporučujem da se uvijek koristi primer na epoxi bazi koji će, osim što će stvoriti dobru podlogu za antifouling, trup plovila zaštititi od prodora vlage i mogućnosti stvaranja osmoze.

Ako niste prvi vlasnik broda ili se radi o novom plovilu koje na sebi već ima antifouling, pokušajte saznati od starog vlasnika ili prodavatelja koju vrstu i marku antivegetativne boje je koristio.

Ovaj podatak bitan je i u ekonomskom smislu, jer bi u protivnom trebalo kompletno odstraniti stari antifouling i aplicirati novi – rizik od nekompatibilnosti dvaju proizvoda i mogućih posljedica opravdava trošak kompletne zamjene antifoulinga, pogotovo kod manjih i brzih brodica.

Dobro je zapamtiti da kombinacija postojećeg i novog premaza antivegetativne boje određuju postupak pripreme površine i samo bojenje.

Ako ste se odlučili za promjenu vrste ili marke antifoulinga, obavezno se raspitajte kod kompetentnih osoba o kompatibilnosti postojećeg premaza s novim, koji je postupak pripreme površine i aplikacije, te postoji li potreba korištenja nekog vezivnog međupremaza.

Nova plovila

Ako pripremate novi brod za nanošenje antivegetativnog premaza, trup prvo treba odmastiti, a da biste osigurali odgovarajuću hrapavost za nanošenje temeljne boje (primer), očišćeni gelcoat lagano matirajte papirom gradacije preporučene od proizvođača (pritom pripazite da ne brusite površinu koja neće biti obojana).

Operite potom trup slatkom vodom, a kada se potpuno osuši, nanesite temeljnu boju (primer), te nakon toga i antifouling. Dobro pročitajte i obavezno slijedite upute proizvođača, jer u njima nije naveden samo način pripreme podloge i vremenski interval između pojedinih premaza, već su navedeni i kompatibilni premazi, način aplikacije, te je opisano stanje kada je pojedini premaz spreman za daljnju pripremu.

Način nanošenja

Antifouling je boja, pa pri njegovoj aplikaciji treba uvažavati klasične standarde za bojanje, s tim da se držite uputa proizvođača vezano za način upotrebe, vremenske intervale i ostale bitne karakteristike. Bojite po suhom vremenu, ali ne i po jakome suncu.

Radni prostor treba biti adekvatno opremljen tako da vam omogući aplikaciju prema uputama proizvođača. Vodite računa i o osobnoj zaštiti i prilikom rada s antivegetativnim premazima: uvijek koristite zaštitnu masku, rukavice i naočale. Ako radite u zatvorenim prostorima, trebate osigurati primjerenu ventilaciju.

U uputama proizvođača stoji kolika treba biti debljina premaza za postizanje optimalnih rezultata (broj ruku ovisi i o odabranom načinu aplikacije premaza). Ne štedite pri nanošenju antivegetativnih premaza, jer ako je premaz siromašan doći će do prijevremenog trošenja i pojave obraštaja prije nego što ste očekivali.

Površina i količina

Površinu podvodnog dijela (P) orijentacijski izračunavamo umnoškom dužine vodene linije (DVL) i zbroja širine (Š) i visine (G) uronjenog dijela plovila P=DVL*(Š+G)*Q.

Koeficijent Q ovisi o vrsti plovila za koji izračunavamo površinu i za motorna plovila iznosi 0,85, za plovila sa izraženim V profilom ili kobilicom iznosi 0,75, a za plovila s izrazitom dugom kobilicom kao što su regatni krstaši iznosi 0,50.

Napominjemo da su ovo okvirni izračuni i mogu odstupati od stvarnih potrebnih količina, stoga pri izvođenju radova vodite evidenciju izvršenih radova i upotrijebljenih količina kako biste olakšali buduća održavanja.

Potrebnu količinu boje možete grubo izračunati na temelju izdašnosti boje (koliku površinu možemo prekriti jednom litrom boje) i površine podvodnog dijela plovila.

Otprilike je izdašnost za temeljne premaze od 6 do 8 m2 s jednom litrom, a za antivegetativne premaze od 9 do 11 kvadrata. Točne podatke o praktičnoj izdašnosti boje možete dobiti od prodavača, obično se nalaze u uputama ili na ambalaži proizvoda.

Na izdašnost će utjecati vanjska temperatura, temperatura boje i način apliciranja. Također, nanošenje boje na hrapavu površinu zahtijeva veću potrošnju nego kada je u pitanju glatka površina.

Trebate računati i da zbog djelovanja svjetlosti koja pospješuje obrastanje i izloženosti kontaminaciji, na području vodene linije treba nanijeti jedan dodatni premaz.

Također, na područjima jačeg djelovanja vode u smislu ispiranja, kao što su napadni rubovi kobilice, kormila, područja pod djelovanjem kavitacije propelera i sl., preporučujemo stavljanje debljih slojeva antifoulinga.

---

image
---

---

image
---

Važno miješanje

Budući da premazi sadrže teške pigmente, prije nanošenja boju treba dobro izmiješati, te to povremeno činiti i tijekom rada.

Vodite računa da nikad ne obojite cinkove anode, jer će to smanjiti njihovu učinkovitost. Ako zbog veličine/težine plovilo nije moguće pomaknuti na stalku kako bi se oslobodili dijelovi koji ga pridržavaju, njihovo premazivanje morat ćemo napraviti prilikom porinuća plovila, kada bude na trakama.

Na kraju, nekoliko riječi o ekonomičnosti obnove brodskog korita u osobnoj režiji. Ona se isplati ako složite više ključnih faktora: mogućnost jeftinog vađenja broda iz mora i porinuća, primjerice u klupskoj lučici; razina osobne vještine u rukovanju i opremljenost alatima; zadovoljstvo samostalno obavljenim poslom, mentalno i fizičko u smislu rekreacije; ostvarena ušteda.

Ako vam je sve to leglo, sada je trenutak da samoljepljivom trakom odijelite uronjeni dio korita od onoga izvan mora, uzmete valjak i pinel u ruke i – na posao.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SEZONSKI RADOVI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => SEZONSKI RADOVI 2 0 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2017-03-28 07:31:59 [created_by] => 3262 [created_by_alias] => Sergije Dvornik [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-03-29 13:32:16 [modified_by] => 3262 [publish_up] => 2022-03-29 13:14:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 85 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2017\/03\/28\/8575653.jpg","\/images\/slike\/2017\/03\/28\/8575661.jpg","\/images\/slike\/2017\/03\/28\/8575658.jpg","\/images\/slike\/2017\/03\/28\/8575664.jpg","\/images\/slike\/2017\/03\/28\/8575671.jpg","\/images\/slike\/2017\/03\/28\/8575670.jpg","\/images\/slike\/2017\/03\/28\/8575669.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Arhiva Otvorenog mora","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["","","","","","",""],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1440","hd_8575653_1920.jpg":"1920x1080","k_8575653_1280.jpg":"1280x1280","k_8575653_1024.jpg":"1024x1024","k_8575653_640.jpg":"640x640","k_8575653_480.jpg":"480x480","k_8575653_340.jpg":"340x340","k_8575653_220.jpg":"220x220","o_8575653_1280.jpg":"1280x960","o_8575653_1024.jpg":"1024x768","o_8575653_640.jpg":"640x480","o_8575653_480.jpg":"480x360","o_8575653_340.jpg":"340x255","o_8575653_220.jpg":"220x165","h_8575653_1280.jpg":"1280x854","h_8575653_1024.jpg":"1024x683","h_8575653_640.jpg":"640x427","h_8575653_480.jpg":"480x320","h_8575653_340.jpg":"340x227","h_8575653_220.jpg":"220x147","pp_8575653_1280.jpg":"1006x1280","pp_8575653_1024.jpg":"805x1024","pp_8575653_640.jpg":"503x640","pp_8575653_480.jpg":"377x480","pp_8575653_340.jpg":"267x340","pp_8575653_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x1440","hd_8575661_1920.jpg":"1920x1080","k_8575661_1280.jpg":"1280x1280","k_8575661_1024.jpg":"1024x1024","k_8575661_640.jpg":"640x640","k_8575661_480.jpg":"480x480","k_8575661_340.jpg":"340x340","k_8575661_220.jpg":"220x220","o_8575661_1280.jpg":"1280x960","o_8575661_1024.jpg":"1024x768","o_8575661_640.jpg":"640x480","o_8575661_480.jpg":"480x360","o_8575661_340.jpg":"340x255","o_8575661_220.jpg":"220x165","h_8575661_1280.jpg":"1280x854","h_8575661_1024.jpg":"1024x683","h_8575661_640.jpg":"640x427","h_8575661_480.jpg":"480x320","h_8575661_340.jpg":"340x227","h_8575661_220.jpg":"220x147","pp_8575661_1280.jpg":"1006x1280","pp_8575661_1024.jpg":"805x1024","pp_8575661_640.jpg":"503x640","pp_8575661_480.jpg":"377x480","pp_8575661_340.jpg":"267x340","pp_8575661_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1300x716","hd_8575658_1920.jpg":"1920x1080","k_8575658_1280.jpg":"1280x1280","k_8575658_1024.jpg":"1024x1024","k_8575658_640.jpg":"640x640","k_8575658_480.jpg":"480x480","k_8575658_340.jpg":"340x340","k_8575658_220.jpg":"220x220","o_8575658_1280.jpg":"1280x704","o_8575658_1024.jpg":"1024x563","o_8575658_640.jpg":"640x352","o_8575658_480.jpg":"480x264","o_8575658_340.jpg":"340x187","o_8575658_220.jpg":"220x121","h_8575658_1280.jpg":"1280x854","h_8575658_1024.jpg":"1024x683","h_8575658_640.jpg":"640x427","h_8575658_480.jpg":"480x320","h_8575658_340.jpg":"340x227","h_8575658_220.jpg":"220x147","pp_8575658_1280.jpg":"1006x1280","pp_8575658_1024.jpg":"805x1024","pp_8575658_640.jpg":"503x640","pp_8575658_480.jpg":"377x480","pp_8575658_340.jpg":"267x340","pp_8575658_220.jpg":"173x220"},{"size0":"999x1526","hd_8575664_1920.jpg":"1920x1080","k_8575664_1280.jpg":"1280x1280","k_8575664_1024.jpg":"1024x1024","k_8575664_640.jpg":"640x640","k_8575664_480.jpg":"480x480","k_8575664_340.jpg":"340x340","k_8575664_220.jpg":"220x220","o_8575664_1280.jpg":"1280x1955","o_8575664_1024.jpg":"1024x1564","o_8575664_640.jpg":"640x977","o_8575664_480.jpg":"480x733","o_8575664_340.jpg":"340x519","o_8575664_220.jpg":"220x336","h_8575664_1280.jpg":"1280x854","h_8575664_1024.jpg":"1024x683","h_8575664_640.jpg":"640x427","h_8575664_480.jpg":"480x320","h_8575664_340.jpg":"340x227","h_8575664_220.jpg":"220x147","pp_8575664_1280.jpg":"1006x1280","pp_8575664_1024.jpg":"805x1024","pp_8575664_640.jpg":"503x640","pp_8575664_480.jpg":"377x480","pp_8575664_340.jpg":"267x340","pp_8575664_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1072x306","hd_8575671_1920.jpg":"1920x1080","k_8575671_1280.jpg":"1280x1280","k_8575671_1024.jpg":"1024x1024","k_8575671_640.jpg":"640x640","k_8575671_480.jpg":"480x480","k_8575671_340.jpg":"340x340","k_8575671_220.jpg":"220x220","o_8575671_1280.jpg":"1280x365","o_8575671_1024.jpg":"1024x292","o_8575671_640.jpg":"640x182","o_8575671_480.jpg":"480x137","o_8575671_340.jpg":"340x97","o_8575671_220.jpg":"220x62","h_8575671_1280.jpg":"1280x854","h_8575671_1024.jpg":"1024x683","h_8575671_640.jpg":"640x427","h_8575671_480.jpg":"480x320","h_8575671_340.jpg":"340x227","h_8575671_220.jpg":"220x147","pp_8575671_1280.jpg":"1006x1280","pp_8575671_1024.jpg":"805x1024","pp_8575671_640.jpg":"503x640","pp_8575671_480.jpg":"377x480","pp_8575671_340.jpg":"267x340","pp_8575671_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1053x318","hd_8575670_1920.jpg":"1920x1080","k_8575670_1280.jpg":"1280x1280","k_8575670_1024.jpg":"1024x1024","k_8575670_640.jpg":"640x640","k_8575670_480.jpg":"480x480","k_8575670_340.jpg":"340x340","k_8575670_220.jpg":"220x220","o_8575670_1280.jpg":"1280x386","o_8575670_1024.jpg":"1024x309","o_8575670_640.jpg":"640x193","o_8575670_480.jpg":"480x144","o_8575670_340.jpg":"340x102","o_8575670_220.jpg":"220x66","h_8575670_1280.jpg":"1280x854","h_8575670_1024.jpg":"1024x683","h_8575670_640.jpg":"640x427","h_8575670_480.jpg":"480x320","h_8575670_340.jpg":"340x227","h_8575670_220.jpg":"220x147","pp_8575670_1280.jpg":"1006x1280","pp_8575670_1024.jpg":"805x1024","pp_8575670_640.jpg":"503x640","pp_8575670_480.jpg":"377x480","pp_8575670_340.jpg":"267x340","pp_8575670_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1058x294","hd_8575669_1920.jpg":"1920x1080","k_8575669_1280.jpg":"1280x1280","k_8575669_1024.jpg":"1024x1024","k_8575669_640.jpg":"640x640","k_8575669_480.jpg":"480x480","k_8575669_340.jpg":"340x340","k_8575669_220.jpg":"220x220","o_8575669_1280.jpg":"1280x355","o_8575669_1024.jpg":"1024x284","o_8575669_640.jpg":"640x177","o_8575669_480.jpg":"480x133","o_8575669_340.jpg":"340x94","o_8575669_220.jpg":"220x61","h_8575669_1280.jpg":"1280x854","h_8575669_1024.jpg":"1024x683","h_8575669_640.jpg":"640x427","h_8575669_480.jpg":"480x320","h_8575669_340.jpg":"340x227","h_8575669_220.jpg":"220x147","pp_8575669_1280.jpg":"1006x1280","pp_8575669_1024.jpg":"805x1024","pp_8575669_640.jpg":"503x640","pp_8575669_480.jpg":"377x480","pp_8575669_340.jpg":"267x340","pp_8575669_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15463855 Threads: 2 Questions: 3198327756 Slow queries: 7195681 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235939891 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/donosimo-detaljan-vodic-kroz-brodske-premaze-i-izracun-utroska-boje-1179804 [printLink] => /om/nautika/donosimo-detaljan-vodic-kroz-brodske-premaze-i-izracun-utroska-boje-1179804?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 641749 [name] => antifouling [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-06-21 09:08:36 [main_article_id] => 0 [alias] => antifouling [link] => /tag/antifouling ) [1] => stdClass Object ( [id] => 672209 [name] => boja za brod [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-03-29 15:25:43 [main_article_id] => 0 [alias] => boja-za-brod [link] => /tag/boja-za-brod ) [2] => stdClass Object ( [id] => 672210 [name] => brodski premaz [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-03-29 15:25:44 [main_article_id] => 0 [alias] => brodski-premaz [link] => /tag/brodski-premaz ) [3] => stdClass Object ( [id] => 672211 [name] => intonak [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-03-29 15:25:44 [main_article_id] => 0 [alias] => intonak [link] => /tag/intonak ) [4] => stdClass Object ( [id] => 672212 [name] => intonak brod [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-03-29 15:25:44 [main_article_id] => 0 [alias] => intonak-brod [link] => /tag/intonak-brod ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SEZONSKI RADOVI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Detaljan vodič kroz brodske premaze i izračun utroška boje: slušajući ‘stručne‘ savjete lako vam se može dogoditi da ćete postupak morati ponoviti usred ljeta... [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3262 [name] => Gordan Jelavić [username] => gordan.jelavic [email] => gordan.jelavic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$pjw9/C5Oziy8qZrqHobR7OT3fv5kb/rIGrGqNLgCe25ow8rbnNDcy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/gordan-jelavic-3262 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1776 [gender] => m [description] => [image] => 1776.jpeg [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1776.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/03/28/8575653.jpg [galleryCount] => 7 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Arhiva Otvorenog mora [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/03/28/8575653.jpg [title] => Arhiva Otvorenog mora ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/03/28/8575661.jpg [title] => ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/03/28/8575658.jpg [title] => ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/03/28/8575664.jpg [title] => ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/03/28/8575671.jpg [title] => ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/03/28/8575670.jpg [title] => ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2017/03/28/8575669.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Počelo je vrijeme intenzivnih radova na brodovima, jedrilicama i barkama radi njihove pripreme za sezonu, a jedna od neizbježnih etapa je sređivanje podvodnog dijela trupa i nanošenje novog sloja antifoulinga.

Ponuda premaza koji trup štite od obrastanja algi i pužića danas je velika i raznolika po načinu djelovanja, no općenito se većina antifoulinga može podijeliti na tvrde, meke i samopolirajuće.

No, budući da tehnologija sve brže napreduje, zadnjih godina na tržištu se pojavljuju i inovativni premazi, uglavnom neotrovni, pametni u djelovanju i razvijeni na drukčijoj kemijskoj osnovi od tradicionalnih, poput onih na bazi silikona.

Budući da neobraslo dno povećava brzinu broda, štedi gorivo i štiti trup plovila, to su više nego dovoljni razlozi da toj problematici s velikom pažnjom prilaze ne samo vlasnici plovila, već i proizvođači zaštitnih premaza.

Važni faktori

Način sređivanja podvodnog dijela broda ovisi prvenstveno o želji vlasnika, a koliko će vremena, rada i novca u taj posao uložiti, ovisi i o nizu drugih faktora:

- Gradbeni materijal trupa - nije jednako održavati drvo, metal (čelik ili aluminij), poliesterski laminat, karbon.

- Nije svejedno boravi li brod u čistome moru, u onečišćenoj luci ili marini, u boćatoj ili čak posve slatkoj vodi. Najveću ulogu na nastanjenost živim organizmima ima kiselost vode koja je veća ako je more nečisto i zaslađeno.

- Način korištenja plovila znatno utječe na izbor antifoulinga, jer nije isto koristi li se brod za svakodnevne izlaske na more, recimo u ribolov, ili služi samo u sezonsko-turističke svrhe, da i ne spominjemo specifičnosti održavanja regatnih krstaša.

- Vrsta i kvaliteta ranije upotrijebljenoga antivegetativnog premaza također su vrlo značajne, kao i tehnološka ispravnost njegova prijašnjeg odabira i aplikacije.

- Nekome će, subjektivno gledano, biti dovoljno da se nešto nanese i da je jeftino, a drugi će tražiti da dno bude besprijekorno glatko.

- Sve se više povećava broj sredstava koja za zaštitu koriste nove tehnologije što traže bolju pripremu podloge, a cijenom zahtijevaju profesionalnu aplikaciju.

---

image
---

Vrste i djelovanje

Pojednostavnjeno rečeno, tri su načina na koje antifoulinzi djeluju. Klasični funkcioniraju na način da ispuštaju aktivne sastojke s vezivom na površinu premaza. Zbog svojih kemijskih svojstava (bakar) ili zbog povećanog sadržaja otrovnih supstanci (biocida) – uopće ne dozvoljavaju da se organizmi uhvate za površinu.

Dijele se na meke i tvrde. Meki antifouling je najstariji i danas se koristi uglavnom za sporija plovila ili zaštitu drvenih plovila. Tvrdi u osnovi funkcionira kao i meki, ali ovdje smola sadrži aktivne sastojke, dok su čestice vrlo zbijene (čim se jedna otopi, sljedeća je izložena na površini premaza). Visoki postotak netopivih smola čini ove antifoulinge dovoljno tvrdim da se dodatnom obradom može postići visok stupanj glatkoće, pa su idealni za brza plovila i jedrilice s regatnim ambicijama.

Druga vrsta ili antifoulinzi koji se ljušte (samopolirajući), mogu ali i ne moraju sadržavati biocide ili metale. Koriste se kod sporijih plovila i onih brzih brodova koji će se manje koristiti. Funkcioniraju tako da se nakon porinuća premaz polagano otapa na kontrolirani način, neprekidno izlažući svježi sloj aktivnih sastojaka. U plovidbi dolazi do otpadanja gornjih slojeva premaza zajedno s obraštajem, što jamči čistoću trupa kroz cijelu plovidbenu sezonu, a ujedno smanjuje nakupine starog antifoulinga.

Silikon ili teflon

Treća su skupina antifoulinzi na bazi silikona ili teflona koji svojom glatkom površinom onemogućuju da se morski organizmi uhvate na trup.

No, važno je napomenuti da ako u zaštiti plovila od obrastanja želite koristiti premaze na bazi teflona ili silikona, morate prvo ukloniti sav postojeći antifouling. I obrnuto, ako je postojeći antifouling na bazi teflona ili silikona, prije nanošenja antifoulinga nekog drugog tipa potrebno ga je u potpunosti ukloniti.

Posljednja skupina su posebni antifoulinzi za metalne dijelove broda (propeleri, listovi kormila, nosači osovine...). Na tržištu postoje različiti proizvodi koji nisu jeftini, a budući da se radi o površinama koje su izložene prekomjernom opterećenju i trošenju, priprema površine i aplikacija premaza mora biti obavljena temeljito i po zanatu.

Zbog prekomjernog kretanja vode i turbulencije vode na takvim površinama premazi moraju imati posebnu izdržljivost, naročito na propelerima.

Postupak nanošenja

Za nanošenje antifoulinga postoje neka važna općenita pravila koja navode svi proizvođači, a svode se na to da površinu valja dobro pripremiti: odmašćivanjem, čišćenjem, ispiranjem slatkom vodom, brušenjem i otprašivanjem...

---

image
---

---

image
---

---

image
---

Prvi postupak nakon izvlačenja broda na suho je pranje podvodnog dijela trupa snažnim vodenim mlazom, uz upotrebu deterdženta, četke i alata za otvaranje sumnjivih mjesta, ali i kemijskih sredstava ako se nešto ne da drukčije odstraniti.

Tek kada se brod osuši postaje vidljivo hoće li biti dovoljna kraća priprema podloge laganim brušenjem i otprašivanjem, te novo premazivanje, ili će se trebati raditi radikalno skidanje starih namaza, sanacija raznovrsnih oštećenja, te nanošenje nove antiosmotske zaštite (primer).

Važan preduvjet za kvalitetno nanošenje novog antifoulinga svakako je dobra priprema površine. Često rezultati nanošenja i vrhunske boje mogu biti vrlo loši ako priprema površine nije kvalitetno obavljena, s tim da ona umnogome ovisi o vrsti podloge.

Ako se nakon izvlačenja plovila pokaže da je potreban samo manji popravak antifoulinga koji se mjestimično istrošio ili oljuštio, treba odstraniti stari antifouling samo na tim problematičnim mjestima. No, ako je riječ o velikim površinama, preporuka je da se ukloni kompletan stari antifouling, obradi i dobro pripremi podloga te nanese novi.

Stari antifouling možemo odstraniti mehaničkim brušenjem ili pjeskarenjem, te kemijskim putem, nakon čega treba provjeriti stanje temeljne boje (primera) i po potrebi je popraviti.

Ako smo pak popravljali staklopastiku na dijelu trupa, takve površine treba prebrusiti i pripremiti ih postupkom preporučenim od proizvođača primera, nanijeti primer prema uputama i potom nanijeti antifouling.

Primeri i međupremazi

Kada govorimo o primeru, preporučujem da se uvijek koristi primer na epoxi bazi koji će, osim što će stvoriti dobru podlogu za antifouling, trup plovila zaštititi od prodora vlage i mogućnosti stvaranja osmoze.

Ako niste prvi vlasnik broda ili se radi o novom plovilu koje na sebi već ima antifouling, pokušajte saznati od starog vlasnika ili prodavatelja koju vrstu i marku antivegetativne boje je koristio.

Ovaj podatak bitan je i u ekonomskom smislu, jer bi u protivnom trebalo kompletno odstraniti stari antifouling i aplicirati novi – rizik od nekompatibilnosti dvaju proizvoda i mogućih posljedica opravdava trošak kompletne zamjene antifoulinga, pogotovo kod manjih i brzih brodica.

Dobro je zapamtiti da kombinacija postojećeg i novog premaza antivegetativne boje određuju postupak pripreme površine i samo bojenje.

Ako ste se odlučili za promjenu vrste ili marke antifoulinga, obavezno se raspitajte kod kompetentnih osoba o kompatibilnosti postojećeg premaza s novim, koji je postupak pripreme površine i aplikacije, te postoji li potreba korištenja nekog vezivnog međupremaza.

Nova plovila

Ako pripremate novi brod za nanošenje antivegetativnog premaza, trup prvo treba odmastiti, a da biste osigurali odgovarajuću hrapavost za nanošenje temeljne boje (primer), očišćeni gelcoat lagano matirajte papirom gradacije preporučene od proizvođača (pritom pripazite da ne brusite površinu koja neće biti obojana).

Operite potom trup slatkom vodom, a kada se potpuno osuši, nanesite temeljnu boju (primer), te nakon toga i antifouling. Dobro pročitajte i obavezno slijedite upute proizvođača, jer u njima nije naveden samo način pripreme podloge i vremenski interval između pojedinih premaza, već su navedeni i kompatibilni premazi, način aplikacije, te je opisano stanje kada je pojedini premaz spreman za daljnju pripremu.

Način nanošenja

Antifouling je boja, pa pri njegovoj aplikaciji treba uvažavati klasične standarde za bojanje, s tim da se držite uputa proizvođača vezano za način upotrebe, vremenske intervale i ostale bitne karakteristike. Bojite po suhom vremenu, ali ne i po jakome suncu.

Radni prostor treba biti adekvatno opremljen tako da vam omogući aplikaciju prema uputama proizvođača. Vodite računa i o osobnoj zaštiti i prilikom rada s antivegetativnim premazima: uvijek koristite zaštitnu masku, rukavice i naočale. Ako radite u zatvorenim prostorima, trebate osigurati primjerenu ventilaciju.

U uputama proizvođača stoji kolika treba biti debljina premaza za postizanje optimalnih rezultata (broj ruku ovisi i o odabranom načinu aplikacije premaza). Ne štedite pri nanošenju antivegetativnih premaza, jer ako je premaz siromašan doći će do prijevremenog trošenja i pojave obraštaja prije nego što ste očekivali.

Površina i količina

Površinu podvodnog dijela (P) orijentacijski izračunavamo umnoškom dužine vodene linije (DVL) i zbroja širine (Š) i visine (G) uronjenog dijela plovila P=DVL*(Š+G)*Q.

Koeficijent Q ovisi o vrsti plovila za koji izračunavamo površinu i za motorna plovila iznosi 0,85, za plovila sa izraženim V profilom ili kobilicom iznosi 0,75, a za plovila s izrazitom dugom kobilicom kao što su regatni krstaši iznosi 0,50.

Napominjemo da su ovo okvirni izračuni i mogu odstupati od stvarnih potrebnih količina, stoga pri izvođenju radova vodite evidenciju izvršenih radova i upotrijebljenih količina kako biste olakšali buduća održavanja.

Potrebnu količinu boje možete grubo izračunati na temelju izdašnosti boje (koliku površinu možemo prekriti jednom litrom boje) i površine podvodnog dijela plovila.

Otprilike je izdašnost za temeljne premaze od 6 do 8 m2 s jednom litrom, a za antivegetativne premaze od 9 do 11 kvadrata. Točne podatke o praktičnoj izdašnosti boje možete dobiti od prodavača, obično se nalaze u uputama ili na ambalaži proizvoda.

Na izdašnost će utjecati vanjska temperatura, temperatura boje i način apliciranja. Također, nanošenje boje na hrapavu površinu zahtijeva veću potrošnju nego kada je u pitanju glatka površina.

Trebate računati i da zbog djelovanja svjetlosti koja pospješuje obrastanje i izloženosti kontaminaciji, na području vodene linije treba nanijeti jedan dodatni premaz.

Također, na područjima jačeg djelovanja vode u smislu ispiranja, kao što su napadni rubovi kobilice, kormila, područja pod djelovanjem kavitacije propelera i sl., preporučujemo stavljanje debljih slojeva antifoulinga.

---

image
---

---

image
---

Važno miješanje

Budući da premazi sadrže teške pigmente, prije nanošenja boju treba dobro izmiješati, te to povremeno činiti i tijekom rada.

Vodite računa da nikad ne obojite cinkove anode, jer će to smanjiti njihovu učinkovitost. Ako zbog veličine/težine plovilo nije moguće pomaknuti na stalku kako bi se oslobodili dijelovi koji ga pridržavaju, njihovo premazivanje morat ćemo napraviti prilikom porinuća plovila, kada bude na trakama.

Na kraju, nekoliko riječi o ekonomičnosti obnove brodskog korita u osobnoj režiji. Ona se isplati ako složite više ključnih faktora: mogućnost jeftinog vađenja broda iz mora i porinuća, primjerice u klupskoj lučici; razina osobne vještine u rukovanju i opremljenost alatima; zadovoljstvo samostalno obavljenim poslom, mentalno i fizičko u smislu rekreacije; ostvarena ušteda.

Ako vam je sve to leglo, sada je trenutak da samoljepljivom trakom odijelite uronjeni dio korita od onoga izvan mora, uzmete valjak i pinel u ruke i – na posao.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Arhiva Otvorenog mora






[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/donosimo-detaljan-vodic-kroz-brodske-premaze-i-izracun-utroska-boje-1179804 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=d2e757446783e5a4f7358cb31b425ea6691f40f6 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Detaljan+vodi%C4%8D+kroz+brodske+premaze+i+izra%C4%8Dun+utro%C5%A1ka+boje%3A+slu%C5%A1aju%C4%87i+%E2%80%98stru%C4%8Dne%E2%80%98+savjete+lako+vam+se+mo%C5%BEe+dogoditi+da+%C4%87ete+postupak+morati+ponoviti+usred+ljeta...&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fdonosimo-detaljan-vodic-kroz-brodske-premaze-i-izracun-utroska-boje-1179804 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fdonosimo-detaljan-vodic-kroz-brodske-premaze-i-izracun-utroska-boje-1179804 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => SEZONSKI RADOVI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

SEZONSKI RADOVIDetaljan vodič kroz brodske premaze i izračun utroška boje: slušajući ‘stručne‘ savjete lako vam se može dogoditi da ćete postupak morati ponoviti usred ljeta...

Piše Sergije Dvornik
29. ožujka 2022. - 15:14

Počelo je vrijeme intenzivnih radova na brodovima, jedrilicama i barkama radi njihove pripreme za sezonu, a jedna od neizbježnih etapa je sređivanje podvodnog dijela trupa i nanošenje novog sloja antifoulinga.

Ponuda premaza koji trup štite od obrastanja algi i pužića danas je velika i raznolika po načinu djelovanja, no općenito se većina antifoulinga može podijeliti na tvrde, meke i samopolirajuće.

No, budući da tehnologija sve brže napreduje, zadnjih godina na tržištu se pojavljuju i inovativni premazi, uglavnom neotrovni, pametni u djelovanju i razvijeni na drukčijoj kemijskoj osnovi od tradicionalnih, poput onih na bazi silikona.

Budući da neobraslo dno povećava brzinu broda, štedi gorivo i štiti trup plovila, to su više nego dovoljni razlozi da toj problematici s veli...

18. svibanj 2024 10:41