StoryEditorOCM

čudo tehnikeFrancuski trimaran od 12 milijuna eura pomiče granice fizike

Piše Željko Simunić
24. kolovoza 2021. - 15:03

Team Banque Populaire naziv je francuske jedriličarske ekipe koju sponzorira istoimena novčarska grupacija. Francuzi spadaju u skupinu offshore natjecateljskih timova koji su od početka zbog bogatog sponzora bili organizirani na razini cestovne Formule 1.

Sudjelovali su na glavnim regatama od 1989. godine i osvojili dosta trofeja, što uključuje trijumf na utrci Vendee Globe 2016./2017. (brod IMOCA Banque Populaire VII, skiper Armel Le Cléac'h), trofej Jules-Verne i Route du Rhum 2014. godine.

Biser tehnologije

Krajem travnja 2021. je Team Banque Populaire u Lorientu svečano predstavio novi brod koji nazivaju biserom tehnologije. Riječ je o trimaranu Maxi Banque Populaire XI, čija je gradnja u lokalnom brodogradilištu CDK Technologies iza zatvorenih vrata trajala dvije godine, uz odrađenih 150.000 radnih sati i uloženih 12 milijuna eura. Dug je 32 m, širok 23 m i napravljen od 16 tona karbona.

Javno predstavljanje trimarana Francuzi označavaju kao povijesni trenutak jer su uvjereni kako će u skoroj budućnosti s očekivanom prosječnom brzinom od 30 čvorova obarati jedriličarske rekorde pod dirigentskom palicom skipera Armela Le Cléac'ha.

image
Uloženo je 150 tisuća radnih sati
Loic VenanceAFP

Ovaj maxi-trimaran je, nakon Banque Populaire V (2008., s 40 m dužine najveći trkaći višetrupac ikada napravljen), Macifa (2015.) i Banque Populaire IX (2017.), četvrto divovsko regatno plovilo nastalo u istoj kuhinji.

Ogromna hidrokrila

Treba kazati da je na projektu trimarana budućnosti radilo još 150 specijaliziranih tvrtki, kao što su Multiplast iz Vanessa i Fibre Mechanics iz Lymingtona u Velikoj Britaniji.

Dizajn potpisuju VPLP Architectural i GSea Design, koji se bavio strukturnim kalkulacijama. Rezultat je najmodernija trkaća jedrilica s površinama koje se mogu podizati, te hidrokrilima koja su dvostruko veća nego kod prethodnih generacija.

Štoviše, Maxi Banque Populaire XI je izuzetno robusno napravljen, ima puno inovativnih rješenja, posebno u pogledu vanjskih linija i kokpita, dok je svaki detalj na njemu, napominju Francuzi, prostudiran i odrađen u suradnji samih natjecatelja i dizajnerskog studija brodogradilišta.

image
Posada broda jedva čeka prve treninge
Loic VenanceAFP

Duga testiranja

Skipera i njegovu ekipu najprije čekaju dugotrajna testiranja nove ploveće Formule 1 radi finog podešavanja svih sustava na njoj, a onda i nastupi na predstojećim regatama.

– Nakon havarije na Route de Rhum 2018., sada smo napravili brod koji će moći nastaviti brzo ploviti čak i kad ostane bez kormila ili krila. Koristit ćemo sva sredstva za detekciju opasnih plutajućih objekata da smanjimo vjerojatnost kolizije. Prva regata nam je u listopadu Transat Jacques Vabre, dogodine Route de Rhum, te 2023. solo regata oko svijeta Brest Oceans – rekao je u Lorientu Armel Le Cléac’h predstavljajući i novoga člana posade Kevina Escoffiera koji je nedavno završio svoj nastup na Vendee Globe.

ŠKVER ZA VISOKE PERFORMANSE


CDK Technologies je brodogradilište iz Lorienta s 35-godišnjim iskustvom gradnje trkaćih jednotrupaca i višetrupaca sposobnih za osvajanje zahtjevnih offshore regata. Njihovi brodovi su osvojili niz prestižnih regata, pet puta Vendee Globe, tri Transat Jacques Vabre, dva puta Route de Rhum... Imaju najveću svjetsku pećicu pod tlakom (autoklave) za elemente dužine 25 metara gdje se trimaran pekao na 10 bara i temperaturi od 200 stupnjeva.

Francuzi uz to proizvode platforme za luksuzne jahte, industrijske dijelove (jarboli...) za plovila izrađene od high-performance kompozitnih materijala, a pripremaju i sudjelovanje u aeronautici, vojnoj industriji i kategoriji Marine Renewable Energies. Iz CDK Technologiesa ističu kako su tijekom izrade Maxi Banque Populaire XI, dotjerali inovativnu proizvodnu tehniku, omogućujući optimizaciju dizajna sekcije i različitih proizvodnih faza.

image
Kevin Escoffier i Armel Le Cléac’h
Loic VenanceAFP
25. studeni 2024 08:58