Hanse novom linijom 8 mijenja svoje ranije modele, pa se tako i model 455 mijenja modelom Hanse 458 koji smo dobili za test. Koncepcija i osnovni gabariti otprilike su isti, ali se s par intervencija postigao dodatni komfor, a maritimne sposobnosti i performanse u plovidbi poboljšale.
Otvorena ograda
Velike površine palube i dalje su jednostavne i oslobođene svih dijelova opreme za koju bi se moglo zapinjati. Ograda u vrhu pramca je otvorena, nosač sidra izbačen je naprijed, a hvatište pramčanog štraja s rolerom postavljeno na sami vrh pramca.
Niski vertikalni sidreni vinč ovdje nimalo ne smeta. Velika portela na vrhu pramca otvara ulaz u ogromni gavun, dovoljno velik za sva jedra, tende i navlake, sve bokobrane i rezervne konope, složeni ispuhani gumenjak i izvanbrodski motor, te svu opremu koja se manje koristi ili svojim dimenzijama ne može stati u neki od gavuna u kokpitu.
Naravno, uz krmenu stijenku ugrađene su skale kako bi se iz ovog prostora moglo izići vani. Portela na prednjoj stijenci otvara pristup lančaniku.
Na kabini, neposredno ispred jarbola, poprečno je ugrađena šina škote floka, sustav autovirante, tako da se uz odgovarajuće jastuke površina prednjeg dijela kabine može koristiti za sunčanje. Dvije portele u ovom dijelu komuniciraju, osiguravaju dovoljno dnevnog svjetla i odličnu provjetrenost pramčanim kabinama.
Brojne portele
Svi konopi za podizanje i upravljanje jedrima spušteni su na petu jarbola, a odavde sprovedeni prema plastikom natkrivenim rubovima kabine, te razvučeni do štopera i vinčeva u dohvatu kormilara. Čak četiri portele iznad salona također su od zatamnjenog stakla, a dva para manjih portela uz rub, iznad toaletnih i tuš-kabina, od bijelog pleksiglasa, tako da osiguravaju i dovoljno svjetla i potpunu diskreciju.
Inače, sve portele bez okvira i brtvila naliježu direktno na staklo, a manji kanali oko otvora osiguravaju otjecanje vode. Nivo ovih stakala je tek nešto izdignut iznad nivoa palube, tako da ugradnjom tikovih letvica ne ostanu preduboko.
Šina škote jedra nije predviđena, već su prijenosi prebačeni na dva bočna bocela ispred sprayhooda, tako da je kompletni kokpit slobodan. Sva sjedala i pod kokpita prekriveni su tikom, a timun dovoljno razmaknut za nesmetan prolaz prema krmenoj platformi.
Konstrukcija kokpitskog stola izvedena je kao podignuti čvrsti i sigurni rukohvat u sredini kokpita, a podizanjem sklopivih krila dobije se ogroman stol koji spaja udaljena nasuprotna sjedala.
Gavuni pod sjedalima nisu duboki, ali su ipak veliki i vrlo pregledni.
Pod desnim krmenim sjedalom kormilara smješten je gavun za plinske boce, pod lijevim iznenađujuće velik priručni sudoper, a pod bočnim sjedalima otvoreni gavuni za slaganje i cijeđenje konopa.
Prostrane kabine
Raspored interijera ostao je isti, a stajaća visina zadržana je u svim dijelovima potpalublja. Velika pramčana kabina može se podijeliti u dvije manje, kako je bilo i na ovom testiranom plovilu. Dužine ovih postelja veće su od dva metra i širinom dovoljne za dvoje djece, ali za dvoje odraslih se čine ipak malo uske.
U opciji s jednom kabinom nema pregrada i pramčana kabina, zajedno s toaletnom lijevo i tuš-kabinom desno, zauzima kompletan prostor do glavne pregrade. Inače, ovaj brod nema potporanj jarbolu, već je glavna pregrada izrađena od kompozitne ploče s karbonskim pojačanjem koja izravan spoj jarbola s kobilicom drži čvrstim.
Kako je kokpit relativno visoko i gavuni u kokpitu plitki, kabine pod širokom krmom dosta su komotne. Lijevo od ulaza u potpalublje je komotna kabina s WC-om i tuš-kabinom, a sve ostalo je veliki salon i prostrana kuhinja. U odnosu na raniji model oblik i raspored namještaja je nešto diskretniji, čime se dobilo na prostoru, a ukupan dojam povećava i odabir svijetlog drva u kontrastu s tamnim pajolama.
Kako se to danas često susreće i ovdje su pajole uglavnom većih dimenzija i uvidane u nosače, sa samo nekoliko manjih otvora strateški raspoređenih iznad pumpi i ventila. Osjećaju prostornosti svakako doprinosi i veliki broj portela, fineštrina i svjetlosnih otvora na bokovima, smišljeno raspoređenih po svim kabinama, tako da je potpalublje teže zamračiti negoli mu osigurati dovoljno dnevnog svjetla.
Pristup motoru
Standardno opremljena Hanse 458 podrazumijeva ugrađen Yanmarov motor od 57 konjskih snaga, kakav smo imali i na testu. Strojarnica je minimalizirana, sa stijenkama tek koji centimetar udaljenim od motora, ali svakom vitalnom dijelu motora može se pristupiti skidanjem poklopaca sa stijenke krmenih kabina.
Posebno je interesantan prilaz iz kuhinje. Naime, ormarić u kojem su kante za odvajanje otpada i pribor za čišćenje britvelama je spojen za stijenku strojarnice. Njegovim pomicanjem otvara se pristup lijevoj strani motora.
Napuštajući vez dalo se primijetiti da ovaj model ima sklopive privezne kaštanjole. Kod jedrenja je to odlično, jer za njih nikakav konop ne može zapinjati, međutim, iskustva s prošlom olujnom burom su pokazala da su se mnoge, pod pritiskom vjetra i naslanjanja susjednih plovila, krivile i pucale. U ekstremnim vremenskim uvjetima možda je bolje umjesto njih za privez koristiti vinčeve.
Poboljšane performanse u plovidbi osjetile su se već i pri plovidbi motorom. Postepenim podizanjem gasa brzina mu raste proporcionalno i na 2500 okretaja doseže tek nešto manje od devet čvorova, a pod punim gasom i 3000 okretaja više od devet i pol čvorova.
Za vrijeme testa puhalo je umjereno jugo između četiri i pet bofora, 15 do 20 čvorova, ali ovdje u zaljevu bez značajno izraženog vala. Iako smo motorom plovili s vjetrom u bok, paluba je ostala potpuno suha. Ovaj vjetar stvarao je manje probleme u vožnji krmom pri pokušaju okretanja pramca prema vjetru. Pritisak vjetra na veliku površinu bokova to ne dopušta odmah, međutim, čim se brod stvarno zaputi krmom lako svlada i taj manevar.
Do 20 čvorova
Konkretan učinak preinaka došao je do izražaja kada smo podigli jedra. Testirana jedrilica standardno je opremljena, što podrazumijeva roll flok od 43 kvadrata i veliko 60-kvadratno fullbatten jedro. Jedreći oštro u vjetar, lagano se nagne do jedne mjere i samo krene, bez ikakvih ispravljanja, zastajkivanja i bježanja u vjetar, a svaki novi reful ili pad refula prihvati izuzetno lagano.
Razlika se vidi samo na instrumentu i promjeni brzine, a na trenutke bismo postigli i 8,5 čvorova. Osjećaj za kormilom je odličan, a na svaki mali pokret timunom reagira odmah. Kormilarevo sjedalo je komotno i pristojno udaljeno od timuna, ali za potpuno opuštanje nedostajao je samo oslonac za noge na podu kokpita.
Popustili smo škote i zaplovili s vjetrom u bok. Brod se ispravio, a brzina na trenutke dosezala gotovo 10 čvorova. Šteta što sa sobom nismo imali i gennaker od 160 kvadrata, koliko je predviđeno za ovaj model.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....