Veliki proizvođači poput Jeanneaua uz nastup na svim važnijim nautičkim sajmovima jednom godišnje organiziraju i prezentaciju namijenjenu samo predstavnicima medija gdje se uz ocjenu dizajna i funkcionalnosti pod povećalo stavljaju tehničke mogućnosti brodova.
Francuzi su i ovoga puta za matičnu luku odabrali Cannes, prostor na kojem se u rujnu održava jedna od najljepših izložbi plovila, ambijent dobro poznat svim uzvanicima. Kraj ožujka je bio okupan suncem pa je sve podsjećalo na sajamske dane u godini, samo bez gužve posjetitelja i potencijalnih kupaca. U ovim uvjetima projektanti i vodeći ljudi brodogradilišta mogu sudjelovati u probnim vožnjama i na miru odgovarati na sva pitanja novinara naoružanih bogatim iskustvom u kritiziranju i filozofiranju.
Šalu na stranu, preko novinarskih ruku prođe skoro sve što se proizvede na tržištu i često puta njihove kritike urode plodom, odmah ako ne zahtijevaju veće zahvate ili već kod prvog idućeg redizajna plovila.
Širenje pogona
Brzina kojom novi modeli izlaze iz tvornice je velika i rijetko se događa da prvi primjerci prođu bez sitnijih izvedbenih grešaka. Prednost velikih korporacija je u tome što je projektiranje potpuno računalno i kardinalni propusti se teško mogu dogoditi. Trupovi su hidrodinamički izvrsni i jedino gdje se može kiksati je u ručnome radu i završnoj izvedbi.
Toga je bilo u prvim godinama nakon prebacivanja proizvodnje iz Francuske u Poljsku, no danas se tvornica u Ostrodi smatra jednom od ponajboljih u Europi. Tamo se danas grade svi modeli s izvanbrodskim motorom, a zbog rasta potražnje pogon se proširuje i uskoro će s trake godišnje izlaziti puno više od sadašnjih 3500 primjeraka. Glavni ljudi grupacije Jeanneau ne kriju zadovoljstvo rastom potražnje i to ih potiče da nastave sa širenjem game i novih tržišta.
U Cannesu je izložena mala flota od 13 novih modela, no to je samo dio produkcije jer nije bilo linija NC ni Velasco, kao ni američkih motornjaka Glastron i Wellcraft odnedavno također u grupaciji Jeanneau.
Najfascinantnija u ponudi je linija Prestige koja je, uz sestrinski Monte Carlo Yachts, u kratkom vremenu uzela veliki dio tržišnog kolača talijanskim i britanskim proizvođačima u klasi motornih jahti od 12 do 24 metra. S malo nižom cijenom i jednakom količinom luksuza dokazali su se kao best buy među imućnijim nautičarima.
Njihovih 13 modela podijeljenih u tri linije (Coupe, Flybridge i Yachts) pokriva široko područje, pa zastupnici lako mogu ispuniti različite ukuse publike od SAD-a do Azije. Praćenje i postavljanje novih trendova u oblikovanju vanjskog i unutrašnjeg životnog prostora u kombinaciji s dobrom marketinškom strategijom dalo je dobre rezultate, a u sadašnjim uvjetima rasta potražnje najvažnije je izbacivati što više novih modela. U ovoj godini bit će ih čak pet.
Dva milijuna eura
Novinarima su bili ponuđeni Prestige 560 s Cumminsovim Zeusom QSC 8.3, potom Prestige 630 s Volvo Pentom IPS 950, te Prestige 680 Sport Yacht s Volvom IPS 1200. Potonji je prvi put ugledao svjetlo dana i pokazao kako se gornji most niskog profila može uklopiti u sportsku eleganciju.
Dimenzije terase su nešto manje nego kod klasičnog flybridge modela jer se prednji dio krova može otvoriti i putnicima u ogromnom salonu donijeti atmosferu coupea. U trupu od 19 metara ima mjesta za pet kabina od kojih jedino skiperska u krmi nije toliko raskošna.
Prostora ima kao u priči tako da se na jednoj od tri etaže lako izgubiti. S obrnutim propelerima i joystickom upravljanje i pristajanje 30 tona teškim brodom je krajnje jednostavno. Prava je šteta što nam je taj dva milijuna eura vrijedan brod zapravo najviše služio kao visoka platforma za snimanje ostalih plovila. Za jedrilice Jeanneau 51 i Sunfast 3200 R2 nije bilo dovoljno vjetra, ali oko nas su jedan po jedan jurili Leaderi, Merry Fisheri i Cap Camarati. Nakon obavljenog snimanja raspoređeni smo po odabranim plovilima.
Merry Fisher 895 posljednja je prinova u popularnoj obitelji i perjanica flote. S dvije kabine i pomoćnim ležajem u salonu taj je mališan s osam metara trupa primjer iskorištenosti prostora. Uz visinu salona od 190 centimetara i toaletna kabina tlocrtnih dimenzija 155x95 cm je pravo iznenađenje.
S dvije Yamahe 150 postigli smo 34 čvora što je za tri tone težak đitaški gliser dobra mjera. Uz veće prozore, sve kvalitetnije materijale i brojne pretince, zanimljivi detalji su bočna vrata na trupu, te pramčano sunčalište s naslonima preklopivima u oblik sjedalice. Osnovna cijena bez motora i poreza je 56,800 eura.
Hit u Skandinaviji
Kad su u pitanju noviteti, iznenađenje za mnoge bio je lanjski ulazak Francuza u kategoriju bow ridera, glisera s pramčanim kokpitom i otvorom u sredini vjetrobrana. Dugo se smatralo kako taj američki koncept nije baš za Europu, ali interes je polako rastao, pogotovo u Skandinaviji gdje su mnogi tamošnji proizvođači ostvarili značajan udio na tržištu.
Stoga su stvorena dva nova modela - Cap Camarat 5.5 BR i 6.5 BR. Osim osnovnom cijenom bez motora od 12.400 eura, odnosno 17.400 eura, nametnuli su se i s nizom zanimljivih detalja, važnima toj populaciji.
Koncept je isti kao i prije tridesetak godina, no u Jeanneau su smatrali kako treba povećati visinu bokova i osjećaj sigurnost u kokpitu, te omogućiti upravljanje stojeći. Povećani su i površina vjetrobrana, te dimenzije krmenih spojlera za komfor kod ulaska iz mora. Desno sjedalo u pramcu služi kao stepenica za sve koji žele bočno izlaziti na obalu. Masivni roll-bar prvenstveno je namijenjen za sportove na vodi, ali njegova konstrukcija lijepa je i korisna nadogradnja čak i kada ne vučete daskaše za sobom.
Najvažniji detalj je krmeno spremište za bimini što će olakšati svakodnevno rukovanja i produžiti vijek trajanja toga dijela opreme. Za timunom većega bow ridera opremljenog s Yamahom 200 dostigli smo 43 čvora i uživali u jurenju po valovima. Da je priča naišla na plodno tlo svjedoči i najava modela od 7,5 metara.
Naslonjač ispred kreveta
Od četiri izložena Leadera najviše pažnje je privukao najnoviji model od 33 stope s dvije Volvo Pente D3-220. Uglađeni dizelaši s elektronskim komandama su pravi melem za skipersku dušu. Pet tona težak brod s lakoćom dovedu preko 30 čvorova s maksimalnom potrošnjom od 90 litara goriva na sat.
Raskošni ljetni kokpit s kuhinjom i veliki električni krov impresionirat će svakoga gosta na brodu, dok se pravo iznenađenje krije ispod palube. Pred pramčanim krevetom je veliki udobni naslonjač tako da se tijekom dana može koristiti za čavrljanje s kuharom ili kuharicom dok priprema hranu u kuhinji punih dimenzija.
U večernjim satima se povlače klizna vrata i soba se odvaja od ostatka broda. Drugi krevet pod sredinom broda je još veći od pramčanoga i s visinom od 75 cm, odnosno dva metra na ulazu u kabinu sasvim lijepo izgleda. Kupaonica ima odvojen prostor za tuširanje što također miriše na veću klasu brodova.
Uz potpuno tapeciran interijer u smeđim tonovima, LED rasvjetu i puno staklenih ploha ukupan dojam je vrlo ekskluzivan i malo tko bi vjerovao da je trup dug nepunih devet metara. Za osnovni model s benzinskim Mercruiserima 2x250 KS cijena je 200 tisuća eura dok bolje opremljen dizelaš s joystickom košta nešto više.
Uz napredak u tehnologiji oblikovanja plastike vakuumskom infuzijom, računalno savršeno složene elemente i dizajnerske bravure u interijeru, te naprednu elektroniku, osjetan je i iskorak u motorima koji su gotovo svi elektronički upravljani. Sve zajedno podignulo je razinu komfora i sigurnosti do te razine da i manje iskusni moreplovci lako mogu ući u svijet nautike. Francuski brodograditelji su im složili široku lepezu modela kojoj je teško odoljeti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....