StoryEditorOCM

NOVI TRENDIz Dicma stižu dvije nove jedrilice: projekti dvoje čarteraša otvaraju novu stranicu u maloj brodogradnji

Piše Gordan Jelavić
2. travnja 2015. - 08:37

Prodaja i najam brodova dvije su usko povezane djelatnosti, pa se često nude pod krovom istih tvrtki. Kako bi poboljšali financijsku situaciju, iznajmljivanju su se, s više ili manje uspjeha, proteklih godina okrenuli i poneki brodograditelji. S obzirom na to da svatko misli da je u susjedovu vrtu trava zelenija, ne bi trebao previše čuditi podatak kako su i neki čarteraši krenuli u gradnju brodova za vlastite potrebe.

Tim su putem (zasad) krenule dvije tvrtke s projektima jedrilica dužine 16 metara, a da stvar bude zanimljivija, obje se grade u nekoliko stotina metara udaljenim proizvodnim pogonima u Dicmu pokraj Splita.

Stručnjak za hidrogeneratore Damir Kufner, vlasnik čarterske tvrtke Nautika Kufner, zajedno sa svojim nekadašnjim kolegom iz Končara Dubravkom Radićem osnovao je tvrtku D&D plovila, te je zaplovio nemirnim morem male brodogradnje.

image
Voditelji proizvodnje Ivan Hladuvka i Ivan Drnasin s projekt menadžerom Damirom Kufnerom
Božidar Vukičević/Cropix

Na prošlom sajmu u Biogradu predstavili su jahtu D&D 54, brod s pet kabina oblikovan po željama i potrebama najvećeg broja turista nautičara. Uz 10 ležajeva i četiri toaletna prostora, glavni je adut krstaša teškoga 19 tona cijena od 245 tisuća eura + PDV.

image
Prototip D&D 54 predstavljen je na sajmu u Biogradu
Cropix

S obzirom na cijene i opremljenost konkurentskih modela renomiranih brodogradilišta, prostora na tržištu svakako ima. Niža početna cijena automatski znači i konkurentniju cijenu najma, pa se može očekivati da će u financijskim proračunima brod biti vrlo isplativ. Iako je Kufner Slavonac, nautičkog mu iskustva ne manjka jer je pod njegovim čarter-menadžmentom 70 plovila raznih proizvođača.

Tri servisna ormara

– Ni jedna jedrilica na našem tržištu nije napravljena za čarter, nego su opremom prilagođene toj djelatnosti. Brod smo izgradili iz pozicije naših servisera koji već 10 godina vode računa o brodovima i, uz komfornih pet kabina, tu je glavna razlika u odnosu na sve dosad viđeno na tržištu. Napravili smo tri odvojena strujna kruga s odvojenim baterijama i tri visoka servisna ormara u kojima su punjači baterija i ventil vode.

Svaka je žica u svojem bužiru i sve su dostupne bez potrebe za kopanjem po brodu, što znatno olakšava dijagnostiku i ubrzava rješavanje bilo kakvih problema kad su gosti na brodu – naveo je Kufner, ponosan na to što su većinu posla na osmišljavanju broda odradili njegovi zaposlenici iz čartera.

Podvodni dio broda projektirao je Ante Zaninović iz Brodarskog instituta, a sve je zamisli naručitelja u računalnom programu Catia složio dizajner Vedran Tare. Ukupni je rezultat iznad očekivanja, pogotovo brzina broda, koju je na jednoj od pokusnih vožnji pohvalio naš poznati jedriličar Mate Arapov. Prototip iz Biograda ima full batten jedro, no drugi primjerak koji se dovršava u Dicmu imat će roll glavno jedro, što će biti dovoljno za brzinu od 12 čvorova.

image
Drugi primjerak D&D 54 zaplovit će u lipnju
Božidar Vukičević/Cropix

– Cijeli je projekt zamišljen kao low profile investicija s niskim troškovima proizvodnje. Da nisam imao prethodnog iskustva u proizvodnji, sigurno se u ovo ne bih upuštao. Pola od 500 tisuća eura uloženo je u naše ljude, što nam omogućava da buduće modele od 37 i 47 stopa razvijemo po vrlo niskoj cijeni iako smo i sada puno toga napravili sami.

Unatoč tome što se stalno ponavlja fraza o visokoj cijeni rada u Hrvatskoj, prava je istina da su naši radnici malo skuplji nego u Kini, ali zato su šefovi i inženjeri jeftiniji i ukupno smo vrlo konkurentni. Uz dobru organizaciju, radni sat u proizvodnji košta 10 eura, što je četiri do pet puta manje nego u Njemačkoj ili Francuskoj, odakle dolazi većina jedrilica. Na primjer, mi u serijskoj proizvodnji postavljamo 48 kvadrata tikove palube, što nas košta 100 eura po kvadratu, dok Nijemci to naplaćuju po 600 eura zbog skupljeg radnog sata.

Daleko od toga da su moji ljudi slabo plaćeni, njih devet ići će sa mnom gdje god se nalazila proizvodnja – objašnjava Kufner najavljujući za dvije godine preseljenje proizvodnje u slavonski Đurđevac, gdje planira izgradnju moderne hale.

Na tisuću kvadrata unajmljenog prostora u Dicmu trenutno su tri velika kalupa, dok se na drugom trupu paralelno postavljaju tikovina i dovršava interijer jer je isporuka predviđena za lipanj.

Stiže i 37-ica

Prvi je brod Kufner sam financirao leasingom, dok su drugi i treći kupili investitori zainteresirani za zajamčeni prihod od iznajmljivanja. U ritmu od pola broda mjesečno, do kraja godine isporučit će se četvrti D&D 54 i dvije 37-ice. Cijena toga manjega modela potpuno opremljenog za čarter je 95 tisuća eura + PDV.

Damir Kufner tvrdi da manji brodovi nisu isplativi kao veliki jer su fiksni troškovi održavanja visoki, a kao uzor u projektiranju poslužio im je Gib Sea 334, koji već 21 godinu imaju u čarteru i još uvijek radi.

Tvrtka More charter odlučila se pak za gradnju modela s čak šest kabina nazvanog More 55. Za razliku od Kufnera, oni su angažirali jednog od najzaposlenijih dizajnera jedrilica Maurizia Cossuttija, koji potpisuje i novu Salonu 38.

image
Dizajn Mora 55 potpisuje Maurizio Cossutti
More charter

Zanimljivo je napomenuti kako je More charter dosad bio najveći kupac solinskoga brodogradilišta, ali potrebe za većim čarteraškim brodom morali su ipak sami provesti u djelo. Znali su točno kakav brod žele, osigurali su ljude i prostor, a financijski dio pokrili su partneri iz Švedske koji proteklih mjeseci intenzivno nude brodove investitorima zainteresiranima za siguran povrat novca.

Direktorica More chartera Silvia Mandić nam je rekla kako im sama brodogradnja nije bila posebno zanimljiva, ali da su već prodali flotu od deset brodova koji će ploviti Jadranom. I ne samo tu.

- U zimskim mjesecima planiramo brodove iznajmljivati na Karibima. Visoke troškove prijevoza ćemo pokriti uključivanjem u atraktivnu regatu Atlantic Rallye for Cruisers kojom već 30 godina brodovi u skupini idu preko Atlantika. Naš brod je dobro opremljen i postoji veliki interes profesionalnih jedriličara u Švedskoj za takve izazove, kazala je Mandić.

Konkurencija Saloni

S cijenom od 340 tisuća eura potpuno opremljen 16 metara dugačak brod je vrlo konkuretan u kategoriji performance cruisera . Uz sportske linije nadgrađa i pet metara široki trup impresionira smještajni potencijal u interijeru od pet ili šest kabina s tri toaletna prostora. U salonu i kuhinji je visina stropa iznad dva metra i komfor je zajamčen.

image
Prvi primjerak Mora 55 bi trebao zaploviti ovoga ljeta

Moderan dizajn već je osigurao priličan broj investitora zainteresiranih za kupnju broda i ulaganje u čarteraški biznis, a priča neće stati na tome.

- U Dicmu se dovršava kalup prvoga broda koji će zaploviti u srpnju. Isporučivat ćemo jedan brod svakih 45 dana tako da smo za iduću godinu rasprodani. Planiramo i razvoj manjih modela, najavila je Mandić.

Iako More 55 i D&D 54 baštine bogato iskustvo, znanje, pa i kadrove solinskih AD brodova, teško je predvidjeti kako će pojava novih brendova utjecati na Salonin tržišni udjel. S jedne strane je dobro da se Hrvatska pozicionira kao zemlja gdje se grade kvalitetne jedrilice, a s druge je rizik reduciranog tržišnog potencijala koji je posljednjih godina presudio i nekim vrhunskim škverovima s desetljećima tradicije.

RECEPTI ZA DUGOTRAJNOST


Uz jedra površine 138 kvadrata na Sparcraftovu jarbolu visokom 22 metra, drugi je pogon Kufnerova broda provjereni Yanmar snage 110 konja. Dobavljač vinčeva je Lewmar, kobilicu težine pet tona izlio je Brodosplit, a hrastovina je, naravno, slavonska, od tvrtke Javor.

Iako je kalup pripreman za vakuumsku infuziju, brodograditelji su se predomislili u zadnji tren, kad su vidjeli da se i prestižni Hallberg Rassy hvali ručno valjanim trupom. Rezultat je masivni laminat izmjerene čvrstoće od 120 N/mm², iako je u proračunu korištena samo trećina toga iznosa.

Dugotrajnosti broda pridonijet će i dva zanimljiva rješenja protiv prodiranja vode. Prvi je spoj palube i trupa izveden poput okapnice, a drugi su plastični izdanci iznutra ojačani inoksom na koje se spajaju sartje. Ta su kritična mjesta u čarterskom biznisu često prva popuštala i stvarala probleme u održavanju.

ZIMA NA KARIBIMA


Problem kratkog trajanja turističke sezone u Hrvatskoj mnogi su iznajmljivači planirali riješiti prebacivanjem plovila u toplije krajeve, ali u praksi je to uvijek zapinjalo na visokim troškovima transporta koji bi pojeli cijelu zaradu.

Drugi problem je organizacija poslovanja u dalekoj zemlji pa jeftinije ispada pronaći partnersku agenciju nego slati radnike iz Hrvatske na privremeni rad na Karibe.

U svakom slučaju More charter je za svoje švedske ulagače napravio financijsku kalkulaciju s uključenim zimskim prihodom. Uz planiranih 18 tjedana najma u Jadranu nakon plaćanja svih provizija i troškova vlasnicima bi ostalo čisto 40 tisuća eura, a u karipskih 10 tjedana zaradilo bi se još 25 tisuća za ukupnih 65 tisuća eura godišnje.

Prema toj matematici u šest godina bi se skupilo 390 tisuća eura, više nego dovoljno za isplatiti početnu investiciju od 340 tisuća eura. S obzirom na to da je riječ o vrlo optimističnoj varijanti u tablici je naveden i garantirani šestogodišnji prihod od 270 tisuća eura.

18. prosinac 2024 12:18