stdClass Object ( [id] => 1298561 [title] => Iznajmljivači plovila ogorčeni odnosom s marinama: ‘Kao klijent osjećam se jadno i poniženo, već godinama‘ [alias] => iznajmljivaci-plovila-ogorceni-odnosom-s-marinama-kao-klijent-osjecam-se-jadno-i-ponizeno-vec-godinama [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Potaknuti, valjda, medijskom polemikom oko donošenja novog Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, svako malo mi se obrati netko iz chartera, jada se i nabraja probleme koje imaju s marinama. U strahu od odmazde svi žele ostati anonimni jer alternative nemaju, međutim, kako je jedan rekao: - Kao klijent osjećam se jadno i poniženo, već godinama.

Nabrajanih problema je more, a ovdje ćemo istaknuti samo one koji ih najviše muče.

Malus umjesto bonusa

- Ako oduzmemo sezonske marine i one na otocima, a koje za charter baze nikako nisu pogodne, u našim je marinama preostalo oko 13.400 vezova u moru. S druge strane, charter flote u Hrvatskoj broje između 4000 i 4500 plovila. Nama pri gosti isplovljavaju već polovinom ožujka, a sezona zna trajati i do prosinca, pa kombiniranje suhog veza i onog u moru za charter nije prihvatljivo. Jedina normalna solucija je imati vez u moru, a ritam posla je takav da se plovila izvlače na kopno samo radi redovnog godišnjeg održavanja ili izvanrednog servisa. Razlika cijene godišnjeg i sezonskog veza je samo 25 do 30 posto, pa je optimalno s marinom imati ugovor za godišnji vez. Iz ovoga se jasno vidi kako charter flote popunjavaju trećinu ukupnog kapaciteta tih marina.

Međutim, ta činjenica nama nije olakotna nego otegotna okolnost. U svakom poslovanju je normalno da na količinu ide i nekakav popust, a marine su se prema nama postavile upravo suprotno. Naime, godišnji vez za plovila u charteru je u prosjeku 20 posto skuplji nego li je to za privatna plovila. Zašto? Zato što se bavimo gospodarskom djelatnošću? Zato što dovodimo goste koji i marini ostvaruju dodatni promet, dok su na moru plaćaju parking za svoje automobile, a svaki vikend troše u restoranu, trgovinama i ostalim resursima te iste marine? Zato što su u sezoni preko tjedna naši vezovi prazni, a marine ih uredno koriste za plovila u tranzitu i to uredno dodatno naplaćuju? Ili je to zato što nemaju tržišne konkurencije, imaju monopol, a mi nemamo nikakvu alternativu pa nam slobodno mogu nametnuti bilo kakav danak?

Pomoć tijekom epidemije

- U vrijeme kada se s charterom kod nas krenulo ozbiljnije, troškovi marine bili su normalna stavka koja se uklapala u kalkulaciju našeg poslovanja. Međutim, u međuvremenu su ovi troškovi višestruko porasli i sada su nam na rashodovnoj strani daleko najveća stavka.

---

image

Nautički gosti su najbolji potrošači

Vladimir Dugandžić/Cropix
---

U isto vrijeme ulazni troškovi marinama se nisu ili su se neznatno mijenjali. Koncesijska naknada im je ista kao i prije više desetaka godina kada im je dodijeljena, nije bilo ni značajnije inflacije, a ni energenti, izuzev prošle godine, nisu bitno poskupljivali. Ipak, postalo je normalno da cijene usluga marina u pravilu godišnje raste između 5 i 15 posto, ovisno od godine do godine i marine do marine. Koliko se to njima čini normalno možda najbolje govori ona godina pandemije covida, kada su se Vlada i državne institucije svim silama trudili i sufinanciranjem iznalazili načine da održe i sačuvaju radna mjesta. U jednoj televizijskoj emisiji, na upit novinarke da li će i kako misle marine pomoći uposlenicima u charteru, predsjednik Udruženja marina u HGK je odgovorio: - Naravno da ćemo im pomoći, mi ove godine nećemo podizati cijene (!?)

Turizam je vrlo osjetljiva djelatnost, a pri svakom poremećaju upravo su krajnji pružatelji usluge, tako i charter, prvi na udaru i prisiljeni na prilagođavanje trenutnoj situaciji. Pandemija, rat u Ukrajini ili bilo koja druga nepogoda odmah zaustavljaju booking i krenu odjave ranijih rezervacija. Krenulo se i s last minute ponudom koja se više ne oglašava koji dan ili tjedan pred najam nego sada i koji mjesec ranije. Sada su već i gosti s tim počeli kalkulirati. Svjedoci smo koliko se plovila iz chartera radi opstanka firme po diskontnim cijenama prodalo u nama konkurentnu Tursku. Nova se plovila teže mogu nabaviti, flota je sve starija, ne obnavlja se, takva se plovila iznajmljuju po nižim cijenama, relativni prihodi padaju, a fiksni troškovi rastu. Sve nam to koči razvoj i čini nas manje konkurentnima.

Provizije bez pokrića

- Kada su se otvarale, marine su imale svoje servisere motora i opreme, električare i elektroničare, frižideriste, drvodjelce... Drugi serviseri nisu mogli raditi unutar marine ili su za taj rad marini morali plaćati visoke naknade. Možda je takav način štićenja vlastitih resursa donekle i razumljiv, ali koji se resursi štite sada kada su gotovo sve te servise jedan po jedan zatvorili i danas malo koju od tih usluga nude. To ih ne priječi da vanjskim suradnicima za servise na našim plovilima i dalje naplaćuju taj namet, njihovu privremenu dozvolu za rad.

---

image

Serviseri plaćaju posebnu dozvolu za rad unutar marine (ilustracija)

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix
---

Plaća se na dnevnoj bazi i vrijede samo za rad na jednom plovilu, bez obzira na vrstu i obim posla. Ukoliko isti serviser u istom danu i za isti charter radi na dva ili više plovila, za svako to sljedeće plovilo novi je namet jednakog iznosa. Ni iznosi tih dadžbina nisu mali, pojedinačno se kreću između 100 i 150 eura. U nekim su marinama otišli i korak naprijed, vanjski suradnik svoj račun mora izdati preko marine, ona na to zaračunava proviziju po svom nahođenju i s tim uvećanjem prefakturira nama. Niti su te vanjske suradnike pronašli niti su ih angažirali niti imaju ikakve odgovornosti za obavljeni posao, ali je provizija uredno naplaćena.

U nekim je slučajevima taj namet skuplji i od same osnovne usluge. Recimo, novom plovilu nakon određenog vremena ovlašteni serviser mora napraviti nulti servis. Ova je usluga nama besplatna, ali harač marine je neizbježan. Isto je i sa servisom opreme koja je još pod garancijom. Kako bi izbjegli ovaj danak prisiljeni smo isploviti van marine i taj posao obaviti negdje na sidru ili se privremeno privezati na neku drugu lokaciju, van marine (!?)

Ili, marina nema dizalicu za skidanje jarbola pa angažiramo obližnjeg prijevoznika koji ima kamion s dizalicom. Njegova nas usluga košta manje od nameta marine.

---

image

Najavljeno je novo povećanje režija

Vladimir Dugandžić/Cropix
---

Nije li apsurdno da kada nam dobavljač kupljene opreme dostavu vrši u marinu i za to mora platiti naknadu. Istina, ukoliko se ta ista oprema dopremi poštom ili kurirskom službom, te naknade nema. Opet, kako bi izbjegli i taj parafiskalni namet robu preuzimamo i pretovarujemo u svoje vozilo na obližnjem parkiralištu. Najavljeno je kako će to ubuduće vrijediti i za praonice rublja koje nam kod smjene gostiju odvoze i dovoze posteljinu.

Diktiranje uvjeta

- Kod nas se turizam često mjeri brojem dolazaka i brojem noćenja, a brojevi koje marine ističu velikim dijelom dolaze upravo iz chartera. Pa naši gosti u sezoni ostvare oko 3,5 milijuna noćenja. Umjesto da naš odnos doživljavamo kao partneri, suradnici, mi se u tom odnosu osjećamo kao ovisnici bez ikakve alternative. Neke marine godišnji vez uvjetuju obaveznim korištenjem dizalice isključivo u toj marini, bez obzira na cijenu, čime su povoljnija istezališta isključena iz tržišne konkurencije. Uredi u marini koji nemaju odvojena mjerila struje i vode, a uglavnom su takvi, režijske troškove plaćaju paušalno. Novim paušalom najavljeno je uvećanje za četiri do pet puta, iako znamo da niti jedna režija ni približno nije toliko poskupjela.

Osigurati charter gostima parking za automobile u nekim se marinama uvjetuje zakupom puno za prazno, ali bez rezerviranih mjesta, već se ovim otkupljuje samo pravo na parkiranje. U nekima čak traže da nam se gosti snabdijevaju hranom isključivo iz trgovine u marini. Pa što mi imamo s tim, eventualno samo neugodnosti.

---

image

Parking u marini je zlatna koka (ilustracija)

Nikola Vilić/Cropix
---

- Veliki broj naših marina izgrađen je davno i to za plovila do četrdesetak stopa. Danas su plovila koja se vezuju u ovim marinama, kao i ova u našim charter flotama, znatno veća i prostor za manevriranje na vezu je postao tijesan. Osim toga, plovila koja se danas proizvode znatno su opremljenija i veći su potrošači električne energije, a marine nas ni u ovome ne prate. Njihovi obalni priključci gotovo svugdje su ostali iste snage koju su imali kada su marine izgrađene, a što je sada nedovoljno za nova plovila i osigurači stalno iskaču. Generalno, malo se toga promijenilo i prilagodilo novim uvjetima, ali se cijene uredno povećavaju.

Zapostavljena ulaganja

U medijskim nastupima sebe nazivaju perjanicom nautičkog turizma, a ponašaju se kao država u državi, točnije, kao carinici nautičkom turizmu. Zašto je tomu tako, pa vjerojatno zato jer vezova kronično nedostaje, nema tržišne konkurencije i imaju monopol. Možda je do sada iz nekih carinskih razloga monopol marina i imao smisla, ali ulaskom u Schengenski prostor, odakle i jesu velika većina plovila i gostiju, granice s EU se gube i koliko im je sada ta privilegija baš neophodna.

- Možda smo tome i sami krivi. Dok je Udruženje marina marljivo radilo na koheziji, zajedničkom nastupu i doprinosilo na dojmu svoje važnosti, naše se Udruženje chartera borilo za rješavanje tekućih tehničkih problema. Napokon su se lani u lipnju ujedinila u jedno, Udruženje nautičkog turizma. Stvari bi sada valjda trebale krenuti nabolje, međutim, s obzirom na sastav izabranog vijeća Udruge, u to je teško povjerovati. Predviđeno je da pola vijeća novog Udruženja budu predstavnici marina, a drugu polovinu da čine predstavnici chartera, ali neki od predstavnika chartera imaju i svoje marine i ovakvih problema sa svojim flotama nemaju.

---

image

Cijene diktira ulaganje u skupu infrastrukturu (ilustracija)

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix
---

- A pazite sad ovo. U narednih nekoliko godina marinama će isticati prve koncesije, a kampanja je već počela. Već duže vrijeme se kroz medije može čuti kako traže da dosadašnjim koncesionarima one budu automatski produžene ili da ih novi koncesionar mora obeštetiti za iznos koji su ulagali u infrastrukturu marine. Kada im je odgovoreno kako su ta ulaganja već dva puta naplatili, jednom kroz eksploataciju i jednom kroz knjigovodstvenu amortizaciju, sada govore da su to mislili na neophodna ulaganja u narednom periodu, ovom do isteka koncesije. Interesantno, baš sada kada im koncesije ističu, a na naše probleme i potrebu za ovim ulaganjima ukazivali smo i prije petnaestak godina. Redovno su poskupljivali i nametali kojekakve dadžbine, akumulirale dobit ne osvrćući se na neophodna ulaganja.

Utrka za koncesije

Činjenica je da naše flote već sada popunjavaju trećinu kapaciteta za charter pogodnih marina, te da uz sve dodane nam namete plaćamo i 20 posto veću naknadu za vez. Dakle, lako je shvatiti kako su ti naši troškovi više od trećine ukupnih prihoda marine, barem ovog dijela od vezova. Ako je tome tako, logično je očekivati da će na skorim natječajima za koncesije na marine upravo charter firme, pojedinačno ili nekoliko udruženih, konkurirati s najizdašnijim ponudama.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => IAKO CHARTER FLOTE POPUNJAVAJU TREĆINU KAPACITETA MARINA, ŠTO BI TREBAO BITI RAZLOG ZA POPUST, NAMA JE GODIŠNJI VEZ 20 POSTO SKUPLJI NEGO ZA PRIVATNA PLOVILA. ZAŠTO? ZATO ŠTO DOVODIMO GOSTE KOJI MARINAMA DONOSE DODATNE PRIHODE TROŠEĆI U NJIHOVIM RESTORANIMA, TRGOVINAMA I PLAĆAJUĆI PARKING. ZATO ŠTO SU U SEZONI PREKO TJEDNA NAŠI VEZOVI PRAZNI, A MARINE IH NAPLAĆUJU PLOVILIMA U TRANZITU... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => zlatne cime [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => IAKO CHARTER FLOTE POPUNJAVAJU TREĆINU KAPACITETA MARINA, ŠTO BI TREBAO BITI RAZLOG ZA POPUST, NAMA JE GODIŠNJI VEZ 20 POSTO SKUPLJI NEGO ZA PRIVATNA PLOVILA. ZAŠTO? ZATO ŠTO DOVODIMO GOSTE KOJI MARINAMA DONOSE DODATNE PRIHODE TROŠEĆI U NJIHOVIM RESTORANIMA, TRGOVINAMA I PLAĆAJUĆI PARKING. ZATO ŠTO SU U SEZONI PREKO TJEDNA NAŠI VEZOVI PRAZNI, A MARINE IH NAPLAĆUJU PLOVILIMA U TRANZITU... zlatne cime 2 0 10586 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-05-11 20:56:35 [created_by] => 3262 [created_by_alias] => DAMIR VIŠIĆ, sudski vještak za nautiku [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-06-15 07:58:01 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2023-06-15 07:58:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 155 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => Slobodna Dalmacija - Najveće dnevne novine u Dalmaciji [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => IAKO CHARTER FLOTE POPUNJAVAJU TREĆINU KAPACITETA MARINA, ŠTO BI TREBAO BITI RAZLOG ZA POPUST, NAMA JE GODIŠNJI VEZ 20 POSTO SKUPLJI NEGO ZA PRIVATNA PLOVILA. ZAŠTO? ZATO ŠTO DOVODIMO GOSTE KOJI MARINAMA DONOSE DODATNE PRIHODE TROŠEĆI U NJIHOVIM RESTORANIMA, TRGOVINAMA I PLAĆAJUĆI PARKING. ZATO ŠTO SU U SEZONI PREKO TJEDNA NAŠI VEZOVI PRAZNI, A MARINE IH NAPLAĆUJU PLOVILIMA U TRANZITU... [metadata] => robots= author= title=Iznajmljivači plovila ogorčeni odnosom s marinama: 'Kao klijent osjećam se jadno i poniženo, već godinama' [metakey] => iznajmljivači plovila, marine, charter brodovi, vlasnici chartera, godišnji vez, cijena veza, nautički turizam, cijene usluga u marinama [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/05\/11\/16835154.jpg","\/images\/slike\/2023\/05\/11\/23757311.jpg","\/images\/slike\/2023\/05\/11\/21559928.jpg","\/images\/slike\/2023\/05\/11\/21559920.jpg","\/images\/slike\/2023\/05\/11\/17219586.jpg","\/images\/slike\/2023\/05\/11\/15746570.jpg","\/images\/slike\/2023\/05\/11\/15746548.jpg","\/images\/slike\/2023\/05\/11\/24987399.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Sr\u0111an Vran\u010di\u0107\/Cropix","HANZA MEDIA","Nikolina Vukovi\u0107 Stipani\u010dev\/Cropix","Nikolina Vukovi\u0107 Stipani\u010dev\/Cropix","\u017deljko Hajdinjak\/Cropix","Vladimir Dugand\u017ei\u0107\/Cropix","Vladimir Dugand\u017ei\u0107\/Cropix","Nikola Vili\u0107\/Cropix "],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Poslovni odnos marina i chartera se zagropao (ilustracija)<\/p>","

Prirodne luke nacionalno su blago
","

Serviseri pla\u0107aju posebnu dozvolu za rad unutar marine (ilustracija)<\/p>","

Cijene diktira ulaganje u skupu infrastrukturu\u00a0(ilustracija)<\/p>","

Fotografiranje u marini se ne napla\u0107uje<\/p>","

Najavljeno je novo pove\u0107anje re\u017eija<\/p>","

Nauti\u010dki gosti su najbolji potro\u0161a\u010di<\/p>","

Parking u marini je zlatna koka (ilustracija)<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1276","hd_16835154_1920.jpg":"1920x1080","k_16835154_1280.jpg":"1280x1280","k_16835154_1024.jpg":"1024x1024","k_16835154_640.jpg":"640x640","k_16835154_480.jpg":"480x480","k_16835154_340.jpg":"340x340","k_16835154_220.jpg":"220x220","o_16835154_1280.jpg":"1280x850","o_16835154_1024.jpg":"1024x680","o_16835154_640.jpg":"640x425","o_16835154_480.jpg":"480x319","o_16835154_340.jpg":"340x225","o_16835154_220.jpg":"220x146","h_16835154_1280.jpg":"1280x854","h_16835154_1024.jpg":"1024x683","h_16835154_640.jpg":"640x427","h_16835154_480.jpg":"480x320","h_16835154_340.jpg":"340x227","h_16835154_220.jpg":"220x147","pp_16835154_1280.jpg":"1280x1628","pp_16835154_1024.jpg":"1024x1303","pp_16835154_640.jpg":"640x814","pp_16835154_480.jpg":"480x611","pp_16835154_340.jpg":"340x432","pp_16835154_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1279","hd_23757311_1920.jpg":"1920x1080","k_23757311_1280.jpg":"1280x1280","k_23757311_1024.jpg":"1024x1024","k_23757311_640.jpg":"640x640","k_23757311_480.jpg":"480x480","k_23757311_340.jpg":"340x340","k_23757311_220.jpg":"220x220","o_23757311_1280.jpg":"1280x852","o_23757311_1024.jpg":"1024x682","o_23757311_640.jpg":"640x426","o_23757311_480.jpg":"480x319","o_23757311_340.jpg":"340x226","o_23757311_220.jpg":"220x146","h_23757311_1280.jpg":"1280x854","h_23757311_1024.jpg":"1024x683","h_23757311_640.jpg":"640x427","h_23757311_480.jpg":"480x320","h_23757311_340.jpg":"340x227","h_23757311_220.jpg":"220x147","pp_23757311_1280.jpg":"1280x1628","pp_23757311_1024.jpg":"1024x1303","pp_23757311_640.jpg":"640x814","pp_23757311_480.jpg":"480x611","pp_23757311_340.jpg":"340x432","pp_23757311_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_21559928_1920.jpg":"1920x1080","k_21559928_1280.jpg":"1280x1280","k_21559928_1024.jpg":"1024x1024","k_21559928_640.jpg":"640x640","k_21559928_480.jpg":"480x480","k_21559928_340.jpg":"340x340","k_21559928_220.jpg":"220x220","o_21559928_1280.jpg":"1280x853","o_21559928_1024.jpg":"1024x682","o_21559928_640.jpg":"640x426","o_21559928_480.jpg":"480x320","o_21559928_340.jpg":"340x226","o_21559928_220.jpg":"220x146","h_21559928_1280.jpg":"1280x854","h_21559928_1024.jpg":"1024x683","h_21559928_640.jpg":"640x427","h_21559928_480.jpg":"480x320","h_21559928_340.jpg":"340x227","h_21559928_220.jpg":"220x147","pp_21559928_1280.jpg":"1280x1628","pp_21559928_1024.jpg":"1024x1303","pp_21559928_640.jpg":"640x814","pp_21559928_480.jpg":"480x611","pp_21559928_340.jpg":"340x432","pp_21559928_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1195","hd_21559920_1920.jpg":"1920x1080","k_21559920_1280.jpg":"1280x1280","k_21559920_1024.jpg":"1024x1024","k_21559920_640.jpg":"640x640","k_21559920_480.jpg":"480x480","k_21559920_340.jpg":"340x340","k_21559920_220.jpg":"220x220","o_21559920_1280.jpg":"1280x796","o_21559920_1024.jpg":"1024x637","o_21559920_640.jpg":"640x398","o_21559920_480.jpg":"480x298","o_21559920_340.jpg":"340x211","o_21559920_220.jpg":"220x136","h_21559920_1280.jpg":"1280x854","h_21559920_1024.jpg":"1024x683","h_21559920_640.jpg":"640x427","h_21559920_480.jpg":"480x320","h_21559920_340.jpg":"340x227","h_21559920_220.jpg":"220x147","pp_21559920_1280.jpg":"1280x1628","pp_21559920_1024.jpg":"1024x1303","pp_21559920_640.jpg":"640x814","pp_21559920_480.jpg":"480x611","pp_21559920_340.jpg":"340x432","pp_21559920_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_17219586_1920.jpg":"1920x1080","k_17219586_1280.jpg":"1280x1280","k_17219586_1024.jpg":"1024x1024","k_17219586_640.jpg":"640x640","k_17219586_480.jpg":"480x480","k_17219586_340.jpg":"340x340","k_17219586_220.jpg":"220x220","o_17219586_1280.jpg":"1280x853","o_17219586_1024.jpg":"1024x682","o_17219586_640.jpg":"640x426","o_17219586_480.jpg":"480x320","o_17219586_340.jpg":"340x226","o_17219586_220.jpg":"220x146","h_17219586_1280.jpg":"1280x854","h_17219586_1024.jpg":"1024x683","h_17219586_640.jpg":"640x427","h_17219586_480.jpg":"480x320","h_17219586_340.jpg":"340x227","h_17219586_220.jpg":"220x147","pp_17219586_1280.jpg":"1280x1628","pp_17219586_1024.jpg":"1024x1303","pp_17219586_640.jpg":"640x814","pp_17219586_480.jpg":"480x611","pp_17219586_340.jpg":"340x432","pp_17219586_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1306","hd_15746570_1920.jpg":"1920x1080","k_15746570_1280.jpg":"1280x1280","k_15746570_1024.jpg":"1024x1024","k_15746570_640.jpg":"640x640","k_15746570_480.jpg":"480x480","k_15746570_340.jpg":"340x340","k_15746570_220.jpg":"220x220","o_15746570_1280.jpg":"1280x870","o_15746570_1024.jpg":"1024x696","o_15746570_640.jpg":"640x435","o_15746570_480.jpg":"480x326","o_15746570_340.jpg":"340x231","o_15746570_220.jpg":"220x149","h_15746570_1280.jpg":"1280x854","h_15746570_1024.jpg":"1024x683","h_15746570_640.jpg":"640x427","h_15746570_480.jpg":"480x320","h_15746570_340.jpg":"340x227","h_15746570_220.jpg":"220x147","pp_15746570_1280.jpg":"1280x1628","pp_15746570_1024.jpg":"1024x1303","pp_15746570_640.jpg":"640x814","pp_15746570_480.jpg":"480x611","pp_15746570_340.jpg":"340x432","pp_15746570_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1306","hd_15746548_1920.jpg":"1920x1080","k_15746548_1280.jpg":"1280x1280","k_15746548_1024.jpg":"1024x1024","k_15746548_640.jpg":"640x640","k_15746548_480.jpg":"480x480","k_15746548_340.jpg":"340x340","k_15746548_220.jpg":"220x220","o_15746548_1280.jpg":"1280x870","o_15746548_1024.jpg":"1024x696","o_15746548_640.jpg":"640x435","o_15746548_480.jpg":"480x326","o_15746548_340.jpg":"340x231","o_15746548_220.jpg":"220x149","h_15746548_1280.jpg":"1280x854","h_15746548_1024.jpg":"1024x683","h_15746548_640.jpg":"640x427","h_15746548_480.jpg":"480x320","h_15746548_340.jpg":"340x227","h_15746548_220.jpg":"220x147","pp_15746548_1280.jpg":"1280x1628","pp_15746548_1024.jpg":"1024x1303","pp_15746548_640.jpg":"640x814","pp_15746548_480.jpg":"480x611","pp_15746548_340.jpg":"340x432","pp_15746548_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1277","hd_24987399_1920.jpg":"1920x1080","k_24987399_1280.jpg":"1280x1280","k_24987399_1024.jpg":"1024x1024","k_24987399_640.jpg":"640x640","k_24987399_480.jpg":"480x480","k_24987399_340.jpg":"340x340","k_24987399_220.jpg":"220x220","o_24987399_1280.jpg":"1280x851","o_24987399_1024.jpg":"1024x681","o_24987399_640.jpg":"640x425","o_24987399_480.jpg":"480x319","o_24987399_340.jpg":"340x226","o_24987399_220.jpg":"220x146","h_24987399_1280.jpg":"1280x854","h_24987399_1024.jpg":"1024x683","h_24987399_640.jpg":"640x427","h_24987399_480.jpg":"480x320","h_24987399_340.jpg":"340x227","h_24987399_220.jpg":"220x147","pp_24987399_1280.jpg":"1280x1628","pp_24987399_1024.jpg":"1024x1303","pp_24987399_640.jpg":"640x814","pp_24987399_480.jpg":"480x611","pp_24987399_340.jpg":"340x432","pp_24987399_220.jpg":"220x280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 8.0.18-9 [server_version] => 80018 [stat] => Uptime: 5404802 Threads: 48 Questions: 965827133 Slow queries: 0 Opens: 171219 Flush tables: 3 Open tables: 1024 Queries per second avg: 178.697 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 8637333 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli [host] => 127.0.0.1 [user] => slobodna_admin [password] => BDNkcMPAG9tIErgj [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 3306 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/iznajmljivaci-plovila-ogorceni-odnosom-s-marinama-kao-klijent-osjecam-se-jadno-i-ponizeno-vec-godinama-1298561 [printLink] => /om/nautika/iznajmljivaci-plovila-ogorceni-odnosom-s-marinama-kao-klijent-osjecam-se-jadno-i-ponizeno-vec-godinama-1298561?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 719812 [name] => iznajmljivači plovila [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-06-15 09:58:29 [main_article_id] => 0 [alias] => iznajmljivaci-plovila [link] => /tag/iznajmljivaci-plovila ) [1] => stdClass Object ( [id] => 143090 [name] => marine [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => marine [link] => /tag/marine ) [2] => stdClass Object ( [id] => 697957 [name] => charter brodovi [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-11-23 12:44:24 [main_article_id] => 0 [alias] => charter-brodovi [link] => /tag/charter-brodovi ) [3] => stdClass Object ( [id] => 719813 [name] => vlasnici chartera [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-06-15 09:58:29 [main_article_id] => 0 [alias] => vlasnici-chartera [link] => /tag/vlasnici-chartera ) [4] => stdClass Object ( [id] => 719814 [name] => godišnji vez [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-06-15 09:58:29 [main_article_id] => 0 [alias] => godisnji-vez [link] => /tag/godisnji-vez ) [5] => stdClass Object ( [id] => 719815 [name] => cijena veza [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-06-15 09:58:29 [main_article_id] => 0 [alias] => cijena-veza [link] => /tag/cijena-veza ) [6] => stdClass Object ( [id] => 327671 [name] => nautički turizam [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => nauticki-turizam [link] => /tag/nauticki-turizam ) [7] => stdClass Object ( [id] => 719447 [name] => cijene usluga u marinama [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-06-12 10:25:28 [main_article_id] => 0 [alias] => cijene-usluga-u-marinama [link] => /tag/cijene-usluga-u-marinama ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => IAKO CHARTER FLOTE POPUNJAVAJU TREĆINU KAPACITETA MARINA, ŠTO BI TREBAO BITI RAZLOG ZA POPUST, NAMA JE GODIŠNJI VEZ 20 POSTO SKUPLJI NEGO ZA PRIVATNA PLOVILA. ZAŠTO? ZATO ŠTO DOVODIMO GOSTE KOJI MARINAMA DONOSE DODATNE PRIHODE TROŠEĆI U NJIHOVIM RESTORANIMA, TRGOVINAMA I PLAĆAJUĆI PARKING. ZATO ŠTO SU U SEZONI PREKO TJEDNA NAŠI VEZOVI PRAZNI, A MARINE IH NAPLAĆUJU PLOVILIMA U TRANZITU... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => zlatne cime [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Iznajmljivači plovila ogorčeni odnosom s marinama: ‘Kao klijent osjećam se jadno i poniženo, već godinama‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3262 [name] => Gordan Jelavić [username] => gordan.jelavic [email] => gordan.jelavic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$pjw9/C5Oziy8qZrqHobR7OT3fv5kb/rIGrGqNLgCe25ow8rbnNDcy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/gordan-jelavic-3262 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1776 [gender] => m [description] => [image] => 1776.jpeg [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/authors/1776.jpeg ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/05/11/16835154.jpg [galleryCount] => 8 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Srđan Vrančić/Cropix [mainImageDesc] =>

Poslovni odnos marina i chartera se zagropao (ilustracija)

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/05/11/16835154.jpg [title] =>

Poslovni odnos marina i chartera se zagropao (ilustracija)

Srđan Vrančić/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/05/11/23757311.jpg [title] =>

Prirodne luke nacionalno su blago
HANZA MEDIA ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/05/11/21559928.jpg [title] =>

Serviseri plaćaju posebnu dozvolu za rad unutar marine (ilustracija)

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/05/11/21559920.jpg [title] =>

Cijene diktira ulaganje u skupu infrastrukturu (ilustracija)

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/05/11/17219586.jpg [title] =>

Fotografiranje u marini se ne naplaćuje

Željko Hajdinjak/Cropix ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/05/11/15746570.jpg [title] =>

Najavljeno je novo povećanje režija

Vladimir Dugandžić/Cropix ) [6] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/05/11/15746548.jpg [title] =>

Nautički gosti su najbolji potrošači

Vladimir Dugandžić/Cropix ) [7] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/05/11/24987399.jpg [title] =>

Parking u marini je zlatna koka (ilustracija)

Nikola Vilić/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Potaknuti, valjda, medijskom polemikom oko donošenja novog Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, svako malo mi se obrati netko iz chartera, jada se i nabraja probleme koje imaju s marinama. U strahu od odmazde svi žele ostati anonimni jer alternative nemaju, međutim, kako je jedan rekao: - Kao klijent osjećam se jadno i poniženo, već godinama.

Nabrajanih problema je more, a ovdje ćemo istaknuti samo one koji ih najviše muče.

Malus umjesto bonusa

- Ako oduzmemo sezonske marine i one na otocima, a koje za charter baze nikako nisu pogodne, u našim je marinama preostalo oko 13.400 vezova u moru. S druge strane, charter flote u Hrvatskoj broje između 4000 i 4500 plovila. Nama pri gosti isplovljavaju već polovinom ožujka, a sezona zna trajati i do prosinca, pa kombiniranje suhog veza i onog u moru za charter nije prihvatljivo. Jedina normalna solucija je imati vez u moru, a ritam posla je takav da se plovila izvlače na kopno samo radi redovnog godišnjeg održavanja ili izvanrednog servisa. Razlika cijene godišnjeg i sezonskog veza je samo 25 do 30 posto, pa je optimalno s marinom imati ugovor za godišnji vez. Iz ovoga se jasno vidi kako charter flote popunjavaju trećinu ukupnog kapaciteta tih marina.

Međutim, ta činjenica nama nije olakotna nego otegotna okolnost. U svakom poslovanju je normalno da na količinu ide i nekakav popust, a marine su se prema nama postavile upravo suprotno. Naime, godišnji vez za plovila u charteru je u prosjeku 20 posto skuplji nego li je to za privatna plovila. Zašto? Zato što se bavimo gospodarskom djelatnošću? Zato što dovodimo goste koji i marini ostvaruju dodatni promet, dok su na moru plaćaju parking za svoje automobile, a svaki vikend troše u restoranu, trgovinama i ostalim resursima te iste marine? Zato što su u sezoni preko tjedna naši vezovi prazni, a marine ih uredno koriste za plovila u tranzitu i to uredno dodatno naplaćuju? Ili je to zato što nemaju tržišne konkurencije, imaju monopol, a mi nemamo nikakvu alternativu pa nam slobodno mogu nametnuti bilo kakav danak?

Pomoć tijekom epidemije

- U vrijeme kada se s charterom kod nas krenulo ozbiljnije, troškovi marine bili su normalna stavka koja se uklapala u kalkulaciju našeg poslovanja. Međutim, u međuvremenu su ovi troškovi višestruko porasli i sada su nam na rashodovnoj strani daleko najveća stavka.

---

image

Nautički gosti su najbolji potrošači

Vladimir Dugandžić/Cropix
---

U isto vrijeme ulazni troškovi marinama se nisu ili su se neznatno mijenjali. Koncesijska naknada im je ista kao i prije više desetaka godina kada im je dodijeljena, nije bilo ni značajnije inflacije, a ni energenti, izuzev prošle godine, nisu bitno poskupljivali. Ipak, postalo je normalno da cijene usluga marina u pravilu godišnje raste između 5 i 15 posto, ovisno od godine do godine i marine do marine. Koliko se to njima čini normalno možda najbolje govori ona godina pandemije covida, kada su se Vlada i državne institucije svim silama trudili i sufinanciranjem iznalazili načine da održe i sačuvaju radna mjesta. U jednoj televizijskoj emisiji, na upit novinarke da li će i kako misle marine pomoći uposlenicima u charteru, predsjednik Udruženja marina u HGK je odgovorio: - Naravno da ćemo im pomoći, mi ove godine nećemo podizati cijene (!?)

Turizam je vrlo osjetljiva djelatnost, a pri svakom poremećaju upravo su krajnji pružatelji usluge, tako i charter, prvi na udaru i prisiljeni na prilagođavanje trenutnoj situaciji. Pandemija, rat u Ukrajini ili bilo koja druga nepogoda odmah zaustavljaju booking i krenu odjave ranijih rezervacija. Krenulo se i s last minute ponudom koja se više ne oglašava koji dan ili tjedan pred najam nego sada i koji mjesec ranije. Sada su već i gosti s tim počeli kalkulirati. Svjedoci smo koliko se plovila iz chartera radi opstanka firme po diskontnim cijenama prodalo u nama konkurentnu Tursku. Nova se plovila teže mogu nabaviti, flota je sve starija, ne obnavlja se, takva se plovila iznajmljuju po nižim cijenama, relativni prihodi padaju, a fiksni troškovi rastu. Sve nam to koči razvoj i čini nas manje konkurentnima.

Provizije bez pokrića

- Kada su se otvarale, marine su imale svoje servisere motora i opreme, električare i elektroničare, frižideriste, drvodjelce... Drugi serviseri nisu mogli raditi unutar marine ili su za taj rad marini morali plaćati visoke naknade. Možda je takav način štićenja vlastitih resursa donekle i razumljiv, ali koji se resursi štite sada kada su gotovo sve te servise jedan po jedan zatvorili i danas malo koju od tih usluga nude. To ih ne priječi da vanjskim suradnicima za servise na našim plovilima i dalje naplaćuju taj namet, njihovu privremenu dozvolu za rad.

---

image

Serviseri plaćaju posebnu dozvolu za rad unutar marine (ilustracija)

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix
---

Plaća se na dnevnoj bazi i vrijede samo za rad na jednom plovilu, bez obzira na vrstu i obim posla. Ukoliko isti serviser u istom danu i za isti charter radi na dva ili više plovila, za svako to sljedeće plovilo novi je namet jednakog iznosa. Ni iznosi tih dadžbina nisu mali, pojedinačno se kreću između 100 i 150 eura. U nekim su marinama otišli i korak naprijed, vanjski suradnik svoj račun mora izdati preko marine, ona na to zaračunava proviziju po svom nahođenju i s tim uvećanjem prefakturira nama. Niti su te vanjske suradnike pronašli niti su ih angažirali niti imaju ikakve odgovornosti za obavljeni posao, ali je provizija uredno naplaćena.

U nekim je slučajevima taj namet skuplji i od same osnovne usluge. Recimo, novom plovilu nakon određenog vremena ovlašteni serviser mora napraviti nulti servis. Ova je usluga nama besplatna, ali harač marine je neizbježan. Isto je i sa servisom opreme koja je još pod garancijom. Kako bi izbjegli ovaj danak prisiljeni smo isploviti van marine i taj posao obaviti negdje na sidru ili se privremeno privezati na neku drugu lokaciju, van marine (!?)

Ili, marina nema dizalicu za skidanje jarbola pa angažiramo obližnjeg prijevoznika koji ima kamion s dizalicom. Njegova nas usluga košta manje od nameta marine.

---

image

Najavljeno je novo povećanje režija

Vladimir Dugandžić/Cropix
---

Nije li apsurdno da kada nam dobavljač kupljene opreme dostavu vrši u marinu i za to mora platiti naknadu. Istina, ukoliko se ta ista oprema dopremi poštom ili kurirskom službom, te naknade nema. Opet, kako bi izbjegli i taj parafiskalni namet robu preuzimamo i pretovarujemo u svoje vozilo na obližnjem parkiralištu. Najavljeno je kako će to ubuduće vrijediti i za praonice rublja koje nam kod smjene gostiju odvoze i dovoze posteljinu.

Diktiranje uvjeta

- Kod nas se turizam često mjeri brojem dolazaka i brojem noćenja, a brojevi koje marine ističu velikim dijelom dolaze upravo iz chartera. Pa naši gosti u sezoni ostvare oko 3,5 milijuna noćenja. Umjesto da naš odnos doživljavamo kao partneri, suradnici, mi se u tom odnosu osjećamo kao ovisnici bez ikakve alternative. Neke marine godišnji vez uvjetuju obaveznim korištenjem dizalice isključivo u toj marini, bez obzira na cijenu, čime su povoljnija istezališta isključena iz tržišne konkurencije. Uredi u marini koji nemaju odvojena mjerila struje i vode, a uglavnom su takvi, režijske troškove plaćaju paušalno. Novim paušalom najavljeno je uvećanje za četiri do pet puta, iako znamo da niti jedna režija ni približno nije toliko poskupjela.

Osigurati charter gostima parking za automobile u nekim se marinama uvjetuje zakupom puno za prazno, ali bez rezerviranih mjesta, već se ovim otkupljuje samo pravo na parkiranje. U nekima čak traže da nam se gosti snabdijevaju hranom isključivo iz trgovine u marini. Pa što mi imamo s tim, eventualno samo neugodnosti.

---

image

Parking u marini je zlatna koka (ilustracija)

Nikola Vilić/Cropix
---

- Veliki broj naših marina izgrađen je davno i to za plovila do četrdesetak stopa. Danas su plovila koja se vezuju u ovim marinama, kao i ova u našim charter flotama, znatno veća i prostor za manevriranje na vezu je postao tijesan. Osim toga, plovila koja se danas proizvode znatno su opremljenija i veći su potrošači električne energije, a marine nas ni u ovome ne prate. Njihovi obalni priključci gotovo svugdje su ostali iste snage koju su imali kada su marine izgrađene, a što je sada nedovoljno za nova plovila i osigurači stalno iskaču. Generalno, malo se toga promijenilo i prilagodilo novim uvjetima, ali se cijene uredno povećavaju.

Zapostavljena ulaganja

U medijskim nastupima sebe nazivaju perjanicom nautičkog turizma, a ponašaju se kao država u državi, točnije, kao carinici nautičkom turizmu. Zašto je tomu tako, pa vjerojatno zato jer vezova kronično nedostaje, nema tržišne konkurencije i imaju monopol. Možda je do sada iz nekih carinskih razloga monopol marina i imao smisla, ali ulaskom u Schengenski prostor, odakle i jesu velika većina plovila i gostiju, granice s EU se gube i koliko im je sada ta privilegija baš neophodna.

- Možda smo tome i sami krivi. Dok je Udruženje marina marljivo radilo na koheziji, zajedničkom nastupu i doprinosilo na dojmu svoje važnosti, naše se Udruženje chartera borilo za rješavanje tekućih tehničkih problema. Napokon su se lani u lipnju ujedinila u jedno, Udruženje nautičkog turizma. Stvari bi sada valjda trebale krenuti nabolje, međutim, s obzirom na sastav izabranog vijeća Udruge, u to je teško povjerovati. Predviđeno je da pola vijeća novog Udruženja budu predstavnici marina, a drugu polovinu da čine predstavnici chartera, ali neki od predstavnika chartera imaju i svoje marine i ovakvih problema sa svojim flotama nemaju.

---

image

Cijene diktira ulaganje u skupu infrastrukturu (ilustracija)

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix
---

- A pazite sad ovo. U narednih nekoliko godina marinama će isticati prve koncesije, a kampanja je već počela. Već duže vrijeme se kroz medije može čuti kako traže da dosadašnjim koncesionarima one budu automatski produžene ili da ih novi koncesionar mora obeštetiti za iznos koji su ulagali u infrastrukturu marine. Kada im je odgovoreno kako su ta ulaganja već dva puta naplatili, jednom kroz eksploataciju i jednom kroz knjigovodstvenu amortizaciju, sada govore da su to mislili na neophodna ulaganja u narednom periodu, ovom do isteka koncesije. Interesantno, baš sada kada im koncesije ističu, a na naše probleme i potrebu za ovim ulaganjima ukazivali smo i prije petnaestak godina. Redovno su poskupljivali i nametali kojekakve dadžbine, akumulirale dobit ne osvrćući se na neophodna ulaganja.

Utrka za koncesije

Činjenica je da naše flote već sada popunjavaju trećinu kapaciteta za charter pogodnih marina, te da uz sve dodane nam namete plaćamo i 20 posto veću naknadu za vez. Dakle, lako je shvatiti kako su ti naši troškovi više od trećine ukupnih prihoda marine, barem ovog dijela od vezova. Ako je tome tako, logično je očekivati da će na skorim natječajima za koncesije na marine upravo charter firme, pojedinačno ili nekoliko udruženih, konkurirati s najizdašnijim ponudama.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Srđan Vrančić/Cropix HANZA MEDIA Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix Željko Hajdinjak/Cropix Vladimir Dugandžić/Cropix Vladimir Dugandžić/Cropix Nikola Vilić/Cropix
Srđan Vrančić/Cropix

Poslovni odnos marina i chartera se zagropao (ilustracija)

HANZA MEDIA

Prirodne luke nacionalno su blago

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Serviseri plaćaju posebnu dozvolu za rad unutar marine (ilustracija)

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Cijene diktira ulaganje u skupu infrastrukturu (ilustracija)

Željko Hajdinjak/Cropix

Fotografiranje u marini se ne naplaćuje

Vladimir Dugandžić/Cropix

Najavljeno je novo povećanje režija

Vladimir Dugandžić/Cropix

Nautički gosti su najbolji potrošači

Nikola Vilić/Cropix

Parking u marini je zlatna koka (ilustracija)

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/iznajmljivaci-plovila-ogorceni-odnosom-s-marinama-kao-klijent-osjecam-se-jadno-i-ponizeno-vec-godinama-1298561 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=2ad6ca48059bc533f68672731510e07d0c634c16 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Iznajmljiva%C4%8Di+plovila+ogor%C4%8Deni+odnosom+s+marinama%3A+%E2%80%98Kao+klijent+osje%C4%87am+se+jadno+i+poni%C5%BEeno%2C+ve%C4%87+godinama%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fiznajmljivaci-plovila-ogorceni-odnosom-s-marinama-kao-klijent-osjecam-se-jadno-i-ponizeno-vec-godinama-1298561 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fiznajmljivaci-plovila-ogorceni-odnosom-s-marinama-kao-klijent-osjecam-se-jadno-i-ponizeno-vec-godinama-1298561 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => IAKO CHARTER FLOTE POPUNJAVAJU TREĆINU KAPACITETA MARINA, ŠTO BI TREBAO BITI RAZLOG ZA POPUST, NAMA JE GODIŠNJI VEZ 20 POSTO SKUPLJI NEGO ZA PRIVATNA PLOVILA. ZAŠTO? ZATO ŠTO DOVODIMO GOSTE KOJI MARINAMA DONOSE DODATNE PRIHODE TROŠEĆI U NJIHOVIM RESTORANIMA, TRGOVINAMA I PLAĆAJUĆI PARKING. ZATO ŠTO SU U SEZONI PREKO TJEDNA NAŠI VEZOVI PRAZNI, A MARINE IH NAPLAĆUJU PLOVILIMA U TRANZITU... [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => zlatne cime [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM

zlatne cimeIznajmljivači plovila ogorčeni odnosom s marinama: ‘Kao klijent osjećam se jadno i poniženo, već godinama‘

Piše DAMIR VIŠIĆ, sudski vještak za nautiku
15. lipnja 2023. - 09:58

Potaknuti, valjda, medijskom polemikom oko donošenja novog Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama, svako malo mi se obrati netko iz chartera, jada se i nabraja probleme koje imaju s marinama. U strahu od odmazde svi žele ostati anonimni jer alternative nemaju, međutim, kako je jedan rekao: - Kao klijent osjećam se jadno i poniženo, već godinama.

Nabrajanih problema je more, a ovdje ćemo istaknuti samo one koji ih najviše muče.

Malus umjesto bonusa

- Ako oduzmemo sezonske marine i one na otocima, a koje za charter baze nikako nisu pogodne, u našim je marinama preostalo oko 13.400 vezova u moru. S druge strane, charter flote u Hrvatskoj broje između 4000 i 4500 plovila. Nama pri gosti isplovljavaju već polovinom ožujka, a sezona zna trajati i do prosinca, pa kombiniranje suhog ve...

10. svibanj 2024 15:24