Dosad najbolji nautički sajam u Biogradu definitivna je potvrda kako se s dobrom strategijom i infrastrukturom u Hrvatskoj može napraviti odličan posao. Turističko poduzeće Ilirija iskoristilo je sve svoje resurse kako bi u vlastitoj marini Kornati, hotelima i restoranima ugostili najznačajnije sudionike regionalne nautičke industrije.
U četiri dana listopada popraćena izmenađujuće toplim i sunčanim vremenom, na jednom se mjestu okupilo najbolje što na tržištu nude domaća i strana mala brodogradnja, te sva sila dodatne opreme, motora i usluga. Zabilježeni broj od 16.265 posjetitelja za tri puta premašuje broj stanovnika Biograda pa je atmosfera u tom gradu bila kao u špici turističke sezone. Cjelodnevnu izložbu pratili su vrlo zanimljivi stručni skupovi, a večeri su protekle u plesu, pjesmi i vatrometu.
Žuti taksi
Najzanimljivija plovila i artikle predstavit ćemo na stranicama Otvorenog mora u ovom i idućim brojevima. Počet ćemo sa zvijezdama, svjetskim premijerama hrvatskih brodova. Mladen Peharda, otac crvene polupodmornice, zajedno s projektnim uredom Ivanišević, potpisuje još jedno neobično plovilo, putnički katamaran Taxi Cat nastao u biogradskoj radionici Agene marin.
Dimenzijama 9,70x3,30 metara brod ne odskače previše u širinu, no u odnosu na klasične glisere nudi neusporedivo ugodniju plovidbu i apsorpciju valova. Trupovi su na vodenoj liniji široki samo 63 centimetra pa je otpor minimalan i nisu potrebni presnažni motori. S dvije Honde 60 prazan postiže čak 22 čvora, a s maksimalnih 12 putnika i ukupnom težinom od 2800 kilograma samo tri čvora manje.
Nad kokpit dolaze još tvrdi krov i nadgrađe s panoramskim kaljenim staklom. Uz koncept sigurnog i ekonomičnog prijevoza, zanimljiv detalj je pramčana rampa za lakše iskrcavanje putnika na obalama različite visine. Ono što će zainteresirane prijevoznike najviše obradovati jest cijena od 70 tisuća eura (s motorima i PDV-om). Do početka iduće sezone planirana je isporuka šest primjeraka.
Druga svjetska premijera je također vezana za turizam. Dugo očekivana dugopoljska jedrilica More 40 umanjena je verzija uspješnog Mora 55, trenutno jedinoga hrvatskog broda koji se predstavlja na međunarodnim sajmovima. Kombinacija švedskog kapitala i čarterskog iskustva obitelji Mandić, pokazuje se kao uspješna i daje nadu u budućnost hrvatske proizvodnje jedrilica. Nažalost, domaći kupci će se teško odlučiti za malo More jer je cijena neopremljenog broda s porezom 230 tisuća eura.
Paket ready to sail je 14 tisuća eura, tikovina i bimini 25 tisuća, a komplet elektronike 12.500 eura. Dizajn trupa dužine 12 metara potpisuje poznati Maurizio Cossutti, a unutrašnjost i konstrukciju splitski studio Pulse Yacht Design. Uz moderne linije i čelično-kompozitni kostur ide i nekoliko zanimljivih rješenja poput postolja sidra ukopanog ispod razine palube. Prostrana unutrašnjost s tri kabine i dva toaletna prostora zadovoljit će čartersku računicu i ulagačima osigurati povrat novca.
Povišena Betina
Malobrojni kupci za vlastite potrebe usmjerili su pažnju na domaća motorna plovila srednjeg cjenovnog razreda, jednako pogodna za đitu i ribolov. Uz lani predstavljenog Kustera 70 R s Yamahom 300 koji se priprema za verziju s dizelskim motorom i Nautiku 690 K s Hondom 150 ponuđenu za 280 tisuća kuna, izložen je i full-opremljen Nerezine 630 Open s Yanmarom 110 procijenjen na 52 tisuće eura.
Nakon ribarske verzije, solinski mali škver Certus predstavio je Betinu 700 S, redizajniranu uspješnicu popularnog obiteljskog broda. U novom ruhu ovo je najvećih sedam metara na tržištu jer je 25 centimetara povišena brodica dobila ravni kokpit bez izbočene kutije motora i poveću krmenu platformu s pristupom kroz elegantna vratašca. Promjene u visini iskorištene su i u unutrašnjosti za postavljanje pomoćnog ležaja ispod salona što će posebno cijeniti obitelji s više djece.
S Hyundaijevim dizelašem od 170 konja i PDV-om cijena je od 60 tisuća eura naviše, ovisno o dodatnoj opremi. Izloženi primjerak bio je obložen plutom od glave do pete jer Certusovi majstori tu uslugu nude i na drugim brodovima.
Otvorena radna brodica Rava 610 izložena na kopnu novo je ime na tržištu. Gradi je tvrtka Crosi Hrvoja Škifića i manje upućenima bi se mogla učiniti kao novi proizvod, no riječ je o modelu Rana 610 koji se u suradnji s istoimenom norveškom tvrtkom prije nekoliko godina gradio u pogonima Sas Vektora.
Ta priča je završila, kalupi su ostali i sada se za 12.500 eura može dobiti robusni ribarski brod visokih bokova vanjskih dimenzija 610x250 cm. Na krmu stane penta od 60 do 150 konja i šestero putnika sigurno vodi i do udaljene pošte.
Iz kokpita u WC
Meštri od brodogradnje iz Marservisa predstavili su novi koncept staroga Fisherlinea 35, sada oznake Pro. Kabinu su s krme pomaknuli prema naprijed i dobili veliki slobodan kokpit natkriven tvrdim krovom, idealan za transport ljudi i opreme. Pristup s krme je malo teži zbog visokog ruba i niske platforme, ali zato su po desnom boku otvorena vratašca za elegantan izlazak na obalu. Funkcionalno najatraktivniji detalj je toaletni prostor dostupan iz kokpita, vješto skriven iza zajedničkih kliznih vrata.
Skiper ima priručni ležaj u pramcu i puno skladišnog prostora ispod sredine broda. S jednim FPT dizelašem od 370 konja brzina je 25 čvorova, a cijena s PDV-om 137 tisuća eura.
Uz Grginićeve Mirakule 30 i 40, ove su godine predstavljene i dvije motorne ljepotice Pearl Sea 31 HT i 56 Coupe, kao najveći domaći brod ovogodišnjeg sajma. Parirajući uvoznim gliserima uložili su veliki trud u moderne motore i luksuzni interijer, pa je i cijena otišla u nebo.
U tom kontekstu najbolju cijenu po metru nudi Damor 12 Family, s PDV-om vrijedan 159 tisuća eura.
U svakome pogledu brod odskače od traženog iznosa, pa uz dvije kabine, kupaonicu i veliki salon, ima zatvoren kokpit i platformu za ljetne gušte, komotni pramac i prostor na katu za odmor i sunčanje. Motor je zbog uštede samo jedan Cummins od 420 konja, ali je zato i potrošnja umjerene tri litre po milji. Test slijedi u jednom od idućih brojeva Otvorenog mora.
Francuski pogodak
Jeanneau Velasco 37 F pola je metra kraći (11,43), pola metra širi (3,84) i puno dorađeniji. S dvije Volve Pente D4-300 cijena je više nego dvostruka (350 tisuća eura), ali osjećaj luksuza je opipljiv na svakom koraku. Prostora ima toliko da je jednostavno nevjerojatno kako trup ima samo deset metara.
Dvije kabine i toalet do najsitnijeg detalja su tapecirani i dotjerani, salon s preklopnim i pomičnim stolom ima nekoliko varijanti korištenja, a diskretna podna LED rasvjeta podiže atraktivnost ugrađenog namještaja. Uz sunčalište na pramcu još je jedna velika površina na krovu za izležavanje gdje je i ljetna blagovaonica natkrivena biminijem. Velasco je još jedan dokaz zašto je Jeanneau vodeći svjetski nautički brend.
U kategoriji motornjaka mogu im parirati samo sjevernjaci sa savršenim osjećajem za funkcionalnost i detalje. Norveški Marex 375, napravljen na istom trupu kao i uspješni 370 CC, ima sve puta dva. Dvije Volvo Pente D4-300, dvije kabine, dvije blagovaonice i dva klizna krova s jednostavnim ručnim mehanizmom. Vanjska i unutrašnja drvenarija su pokazatelj današnjih dosega stolarske struke i putokaz konkurenciji kako bi se stvari trebale raditi.
Još veće iznenađenje je podatak da se taj norveški brod gradi u Marexovu pogonu u Litvi gdje su plaće slične kao u Hrvatskoj. Cijena broda je od 400 do 500 tisuća eura, ovisno o motorima i opremi, a poznate su i cijene tjednog najma u Mandalini od 5000 do 6600 eura.
Prestižni skandinavci
Na hrvatsko tržište se vratio norveški Windy s dva modela 29 Coho i 26 Kharma. Manji je s benzinskim Volvom V8 snage 300 konja ponuđen za 144 tisuće eura, ima 2500 kilograma i spremnik goriva od 300 litara. Uz udoban kokpit i sportsko okruženje u kabini pod velikim ležajem za dvoje ima WC školjku. Coho vrijedan 250 tisuća eura ima dizelski motor Volvo Penta D6-400, odvojenu WC kabinu i kuhinjski blok pored kreveta pa bi se s njim na krstarenju moglo provesti i više dana.
I Finska je imala svoje adute preko Axopara 37 izloženog u moru, i malenoga i paprenog Axopara 24 H-TOP S, opremljenog Mercury Veradom 250. To je 50 konja više nego što je za 1830 kilograma težak gliser s dvostupanjskim trupom u početku bilo predviđeno. Budući da je u pitanju sportska verzija očekuju se i performanse u rangu 50 čvorova.
Za osam putnika predviđeno je pet izvrsnih stolica u krmi, dok za troje ima mjesta na klupama u prednjem kokpitu. Cijena izloženog paketa je 75 tisuća eura.
Poljaci sve bolji
Poljsku malu brodogradnju predstavljalo je nekoliko vrsnih glisera. Prvi je Atlantic Marine Day Cruiser 720, posljednji primjerak obitelji koja konstantno raste u kvaliteti i završnoj obradi. Bijeli trup s crnim kokpitom i sivo-smeđim presvlakama zvuči nespojivo, no u stvarnosti izgleda vrlo zanimljivo. Još kad od krmene platforme do pramca ubacite puno masne tikovine dobijete vrlo ugodan dojam.
Preklopni nasloni prednjih sjedala kokpit u tren oka pretvaraju u blagovaonicu s hladnjakom pod skiperovom rukom. Uz dobro tapeciranu kabinu s bočnim prozorima i krevetom za dvoje ide i klizna WC školjka praktično sklonjena ispod kokpita.
Krma broda teškog 1200 kilograma može nositi do 300 konja, a cijena bez poreza i motora je 28.200 eura.
Još jedan brend u ekspanziji je Parker, u Biogradu predstavljen s osammetarskim Weekendom i 690 Day Cruiserom, s Mercury Veradom 200 vrijedan 62 tisuće eura. Dimenzijama 6,45x2,46 metara taj 1400 kilograma težak gliser može nositi sedam osoba do brzine od 47 čvorova (s najvećim dopuštenim motorom od 250 konja).
Udoban kokpit lako je složiv u sunčalište, a sklonište od sunca nudi kabina s ležajem za dvoje. Elegantna linija, crni okvir vjetrobrana i crni prozori na bokovima podižu dozu atraktivnosti.
Uronjiva platforma
Sea Ray predstavljen s modelom 230 Sun Sport i dalje je vjeran unutarnjem Mercruiseru snage 250 konja. Težinom od 2300 kilograma raspoređenoj na 7,15 metara dužine može primiti dvoje ljudi na više dana ili cijelu družinu na jednodnevni izlet. Udobnost kokpita i dva sunčališta jednostavno pozivaju na uživanje.
Dio krmenog ležaja može se učvrstiti u formu naslona za ugodniji pogled prema krmi i uronjivoj platformi za lakši izlazak iz mora. U lijepo uređenoj kabini su ležaj za dvoje i priručni WC. Akcijska cijena na sajmu je bila 64 tisuće eura.
Hypalonsku flotu u Biogradu predvodila je Barracuda, posljednja hrvatska tvornica pneumatskih plovila po mjeri domaćih nautičara. Kao atrakcija za posjetitelje jedna od njih je samostalno plutala u marini, zahvaljujući GPS-om navođenoj električnoj Minn Koti na pramcu.
Uz aluminijske gumenjake Highfield među ostalim angažirane i u mreži pomoći na moru Emergensea, izloženi su talijanski Joker Boat, BSC, Nuova Jolly i Lomac s modelom Gran Turismo 8.5, dvije tone i 135 tisuća eura težak novitet opremljen dvama Yamahama 200 za brzinu od 48 čvorova. Futuristička konzola s dugačkim vjetrobranom krije veliku kabinu s odvojenim toaletnim prostorom za vrhunski komfor na moru.
Vojna krstarica
Francuski Zodiac imao je dva noviteta iz pogona u Tunisu, modele Pro 5,5 i Cadet Alu 270. Veći bez motora vrijedan 17.500 eura može nositi čak 12 osoba i robusnim konceptom nadgrađa ostavlja jako dobar dojam. Mališan s aluminijskim dnom je izdržljivi bajbot za četiri osobe i najveći motor od 10 konja. Fascinira malom težinom od samo 40 kilograma i visokom cijenom od 18 tisuća kuna.
Glavna atrakcija među gumenjacima bila je 14-metarski Olimp M-46, gumenjak pulske tvrtke Olimp nautica, prvi put prikazan na domaćim sajmovima. Ovaj prototip već je odradio 1300 sati po svim vremenskim uvjetima, od orkanske bure s valovima od pet metara do sedam metara visokih valova od olujnog juga.
Osim otvorene verzije od 450 tisuća eura koja vozi turiste i spašava nautičare oko Lošinja, sagrađen je i model s kabinom vrijedan 600 tisuća eura, namijenjen sajmovima vojne opreme. Deset tona težak gumi testiran je s ukrcanih 70 ljudi, a registriran je za 12 plus dva člana posade. S dva motora snage po 460 konja postiže 55 čvorova.
Smotra katamarana
Treba naglasiti kako je marina Kornati prije svega čarterska baza koja je izrodila Biograd Boat Show i tamo se uvijek mogu pogledati nove i rabljene jedrilice svih većih proizvođača. Ove godine su se na okupu našli i vodeći katamaranski brendovi – Lagoon, Fountaine Pajot, Nautitech (Bavaria) i Bali, tako da potencijalni kupci u jednoj šetnji mogu usporediti sve prednosti i mane.
Kako smo mogli čuti, interes za kupnju je toliki da se već priča o terminima isporuke za 2019. godinu. Malo tko brod traži za sebe, već uglavnom kao investiciju umjesto čuvanja novca na banci.
Slična je situacija i s kupcima jednotrupaca, a iznimka su samo manji primjerci poput domaćega Reachera 780 ili Domanija S28, tehnološke poslastice iz Belgije vrijedne 86 tisuća eura. Taj je zanimljivi brod dimenzija 9x2,40 metara i težine 1450 kilograma jednostavan za transport, zabavan za jedrenje i komforan za boravak u kabini.
Turska prinova
Prilika za dobru kupnju bio je vlasnički složen Elan GT5 u demo verziji ponuđen za 240 tisuća eura. Novi koncept brzog trupa dužine 12 metara i luksuznog interijera traži svoju nišu za povratak Elana na nekadašnje tržišne pozicije.
Sada u Europi glavnu riječ vode Nijemci (Hanse i Bavaria), te Francuzi (Jeanneau, Beneteau i Dufour).
Tu i tamo se pojave nova imena poput turskog Azuree koji je s modelom 33C prvi put nastupio u Hrvatskoj. Malo drukčiji dizajn s nekoliko tehničkih rješenja poput stola u kokpitu izvlačivog konopcem ili otvorene pramčane kabine dobro su osvježenje. Ni cijena od 140 tisuća eura za desetmetarski cruiser nije prevelika.
VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....