StoryEditorOCM

NAUTIKA 2016.Izvještaj sa sajma u Zagrebu: iako se udio hrvatskih malih brodograditelja polako smanjuje, uvoznici su se potrudili i ponudili najnovije modele

Piše Gordan Jelavić
27. veljače 2016. - 14:26

Službeni porast broja posjetitelja od 26 posto, na 25.500, podatak je nezabilježen u novijoj povijesti nautičkog sajmovanja. Razloge povećanog interesa za 25. izdanje Sajma nautike u Zagrebu neki će naći u poslovnim pozivnicama izlagača ili besplatnim ulaznicama Otvorenog mora, dok po našemu sudu najveće zasluge pripadaju kvaliteti stotinjak izloženih brodova.

Iako se udio hrvatskih malih brodograditelja polako i sigurno smanjuje, uvoznici su se potrudili i ponudili najnovije modele prvenstveno iz poljskih i talijanskih škverova.

Povratak Auto Showa

Ususret skorašnjem sajmu automobila, čak su i hale malo ušminkane i sve je zamirisalo na nekoć slavne dane kada se brodove plaćalo unaprijed i na isporuku čekalo mjesecima.

Nažalost, povratak Auto Showa podigao je i val nezadovoljstva među izlagačima kada se doznalo da je cijena izlaganja za distributere automobila i desetak puta niža nego za nautiku, pa se postavilo pitanje koliko Hrvatska ima proizvođača automobila i kome je u interesu poticanje strane autoindustrije.

No, nautičari su se tijekom ovih godina pokazali kao žilava kasta i sigurno će preživjeti još jednu potvrdu da nisu djelatnost od strateške važnosti za domaće gospodarstvo.

Jedna od rijetkih koja ima drugačije iskustvo je tvrtka Remia plast. Uz svoje poznate modele od pet i šest metara, oni su, prema najavama, predstavili Nautiku 690 K, novi brod razvijen uz pomoć nepovratne subvencije Europske unije, plasirane preko programa Kotačić Ministarstva poduzetništva i obrta. Veći dio od 4,3 milijuna kuna iskorišten je za gradnju suvremenog pogona u Jasenovcu, površine 1200 kvadrata, iz kojeg će izlaziti po 50 plovila za izvoz.

image
Nautika 690 K napravljena je po skandinavskom ukusu
Božidar Vukičević/Cropix

Upravo model 690 K trebao bi biti okosnica već dogovorenog plasmana na skandinavsko tržište. Umjesto ugradbenog dizelaša, za domaće nautičare ponuđena je jeftinija verzija s izvanbrodskim motorom bez motora vrijedna 20 tisuća eura. To će biti dovoljno dobar mamac s obzirom na to da je u pitanju trup od sedam metara s WC kabinom, velikim krevetom u pramcu, salonom, kuhinjom i prostranim krmenim kokpitom.

Sve je oblikovano prostrano i po mjeri korpulentnih Europljana. Težina od 1200 kilograma napravljena je za motor do 150 konja. Trup je uz manje modifikacije preuzet od Nautike 650, dosad najprodavanijeg modela Remija plasta.

Brza Arba 555

Baštinici Istrankina trupa iz Arbe nautika su nakon električne verzije popularne pasare predstavili nešto moderniji proizvod – Arbu 555 Open. S krmenim platformama i dužinom od 6 metara, može primiti motor do 50 konja i postići brzinu od gotovo 30 čvorova jer je teška samo 400 kilograma.

Jednostavan interijer može se nadograditi klupama, stolom, središnjom konzolom, jastucima i pramčanom tendom kao zamjenom za kabinu. Kao što se i očekivalo, snažan je adut osnovna cijena bez motora od 45 tisuća kuna. Po konceptu se može reći kako su ciljana skupina iznajmljivači i vlasnici vikendica uz more.

Američka filozofija

Ljubitelje većih brzina zainteresirao je atraktivan gliser Maxim 770 s natpisom Hrvatski proizvod. Nevjericu da se takvo što gradi u Hrvatskoj brzo je otklonio meštar Krešimir Filipčić, s bogatim iskustvom na jahtama Prinz i Mirakul. S partnerom Nenadom Lukićem, u proteklih je pet godina u prizemlju obiteljske kuće u Sesvetama napravio šest primjeraka i tek je sedmoga odlučio predstaviti javnosti. Koncept je klasičan – udoban kokpit za šestero, pramčana kabina s krevetom dimenzija 190x160 cm i oštri trup za velike brzine.

image
Maxim 770 je domaći gliser američke filozofije
Božidar Vukičević/Cropix

Može se ugraditi motor po želji, a s benzincem zapremnine 5700 kubika, snage 305 konja, postignuto je 48 čvorova. Cijena dobro opremljenog broda bez poreza i motora je 24 tisuće eura, što je za brod dužine 7,70 metara znatno ispod uvozne konkurencije. U izloženi primjerak koji ćemo uskoro isprobati bit će ugrađena Volvo Penta D3 snage 190 konja.

image
Maxim 770 ima atraktivnu kabinu
Božidar Vukičević/Cropix

Uz nezaobilazne pripadnike gornjeg nautičkog sloja Grginića i Pičuljana s jahticama vrijednima po 300 tisuća eura, vrijedi spomenuti povratak posrnulog SAS Vektora s izloženim Vektorom 700 i velikim planovima za budućnost. Po sudu zastupnika i brodograditelja uključenih u izbor portala Naucat, najbolji hrvatski brod predstavljen u protekloj godini je Leidi 660, pa se Marsel Brkić sa sajma vraća u Pulu s vrijednim priznanjem.

image
Leidi 660 dobio je Naucatovu nagradu za brod godine
Božidar Vukičević/Cropix
image
Marsel Brkić pozira s nagradom za brod godine
Božidar Vukičević/Cropix

Jamstvo na aluminij

To će malo koga iznenaditi jer je riječ o plovilu konkurentnom na europskoj razini, što se po izvoznim rezultatima već primjećuje.

Od domaćih uzdanica odskočile su i aluminijske brodice Marine 5 i 6, koje su nedavno odabrali interventni policajci za spašavanje ljudi i imovine kod učestalih poplava na kontinentu. Iako su aluminijska plovila popularna i na slatkim vodama, gradbeni materijal je morski AlMg 4.5, otporan na sol i atmosferske utjecaje.

Uz masu od 192 kilograma i niski gaz, zanimljiva je konzola s kolom upravljača, dvije klupe za sjedenje s prednjim jastukom kao sunčalištem. Takav je komplet ponuđen za 80 tisuća kuna, dok metar duži model nosi osam osoba, Yamahu 40 i košta 93 tisuće kuna. Varaždinski proizvođač Marine Consulting daje jamstvo na trup od 10 godina.

U usporedbi s proteklim godinama, nešto slabiju ponudu hrvatskih plovila nadoknadili su stakloplastični gliseri mahom iz Poljske, perjanice europske male brodogradnje. Uz već poznata imena pojavili su se i neki novi igrači.

Brunswickovo dijete

Recimo Uttern S51, dio korporacije Brunswick, dosad je bio poznat samo na sjeveru Europe. Sada se posredstvom mađarske tvrtke Twinport marine, inače zastupnika Baylinera, pokušava probiti na našem tržištu.

Povezanost s plovilima Quicksilver očita je na prvi pogled, pa pet metara dugačak otvoreni gliser modernih linija ima pametan raspored unutrašnjosti za ugodne ljetne izlete. Kvaliteta izrade je na visokoj razini, kao i kod ostalih plovila te klase napravljenih u Poljskoj. Za pogon idu pente od 50 do 100 konja, a cijena bez motora i poreza je samo 10 tisuća eura.

image
Uttern S 51 jeftin je i kvalitetan
Božidar Vukičević/Cropix

Quicksilvere je zastupao Activ 555 s WC kabinom u pramcu, s Mercuryjem 60, vrijedan 167 tisuća kuna. Za one s većim prohtjevima na raspolaganju je 386 tisuća kuna vrijedan Activ 755 Open s kabinom ispod kokpita. U tu je cijenu, osim prostora za osam osoba, uključen i Verado 225, dovoljan za pokretanje broda teškog 1400 kilograma.

Jeftini poljski gliseri

Prince 475 Open još je jedna poljska novost na našem tržištu koja potvrđuje da nautika ne mora biti tako skup sport. Sa Suzukijem 60, porezom i trajlerom cijena je 14.600 eura, a pet osoba može bezbrižno uživati u morskim radostima. Mjesta ima više nego što biste očekivali u ovoj klasi, a sve je korektno izvedeno. Za obitelj je bolji izbor metar duži 580 Sundeck jer ima kabinu s velikim ležajem. Težina mu je 700 kilograma i za pogon se mora odabrati motor od najmanje 80 konja, s kojim je cijena 20 tisuća eura.

image
Novi igrači iz Poljske su Prince 580 Sundeck i 475 Open
Božidar Vukičević/Cropix

Uvoznik vrlo uspješnog glisera Barracuda 535, trogirska tvrtka Dalmatia Aurea, u Zagrebu je predstavio novu akviziciju – Marion 730 Sport. Gliser težak 1100 kilograma i širine 2,55 metara registriran je za 10 osoba i time je vrlo zanimljiv iznajmljivačima. U unutrašnjosti može sjediti četvero ljudi ili se složiti dječji krevet dimenzija 145x145 cm. Cijena osnovnog modela s PDV-om je 135 tisuća kuna, dok s Hondom 200 i dodatnom opremom košta 250 tisuća kuna.

image
Marion 730 Sport nosi 10 osoba
Božidar Vukičević/Cropix

Provjerena imena

Do njega je izložena gotovo cijela gama Atlantica, Suncruiser 655 i 730, te 670 i 750 Open, registriran za 12 osoba, kao pravi mamac za iznajmljivače. Osim visokom kvalitetom izrade i najvećom nosivosti u klasi, može se pohvaliti i osnovnom cijenom od 23 tisuće eura.

Njihovi zemljaci iz Galije izložili su tri modela – uz poznati 635 Cruiser, pažnju su privukli 660 Hardtop i 770 Sundeck. Isti škver radi i prestižne jahte Galeon, što se vidi po razini završne obrade i detaljima iznad standarda klase. Hardtop ima klasični Merry Fisher koncept s visokom kabinom, ležajem u pramcu, salonom s malom kuhinjom i prostranim krmenim kokpitom. Taj je dio na Galiji odlično složen, sa sklopivim klupama, praktičnom kadicom i bazenom za živu ješku.

Uz vrlo dugačak krovni spojler, posebno je impresivan ulaz u kabinu, izveden s krilnim vratima od kaljenog stakla umjesto uobičajenih kliznih ploha. Jedini je nedostatak što se nasloni u maloj blagovaonici ne mogu sklopiti pa nema mogućnosti stvaranja trećeg ležaja.

image
Merry Fisheri su najbolji mamac za publiku
Božidar Vukičević/Cropix

Pomoćni ležaj u krmi

S električnim sidrenim vitlom, kuhinjom i WC-om cijena mu je 35 tisuća eura bez motora.

770 Sundeck napravljen je na istom trupu kao i 750 Hardtop i ima modernu kabinu s velikim staklenim otvorima na trupu. Uz veliki krevet s tapeciranim uzglavljem, ispod kokpita je i pomoćni ležaj širine 95 cetimetara, doduše stropa niskog samo 35 cm. Toaletna kabina izvedena u drvu je prostrana, a posebno su zanimljiva dva kuhinjska bloka.

Unutrašnji je s najmanjim sudoperom koji smo ikad vidjeli, dok je vanjski s električnim roštiljem po mjeri pravih gurmana. Na prednjem dijelu toga bloka su dvije komforne sjedalice s naslonima za ruke kao na velikim jahtama. Bogato ukrašenom konzolom dominira navigacijski multifunkcijski ekran. Nad kokpitom je visoki tvrdi krov s nosačima za štapove, iako je brod pun tikovine previše šminkerski za ozbiljan ribolov. Cijena bez motora je 60.800 eura.

Jeanneauova flota

U tom segmentu najprodavaniji je Jeanneau, koji je nastupio s Merry Fisherima 795 i 855, te Cap Camaratom 8,5 WA. Naravno, najviše je interesa bilo za najmanji model s odvojenim toaletnim prostorom, koji se s motorom može nabaviti već od 50 tisuća eura. Prethodnik oznake 755 prodan je u više od 1000 primjeraka, pa je i za nasljednika s razlogom poduža lista čekanja.

Za nautičku publiku simboličan je povratak splitske tvrtke Nava, koja je nakon duge pauze u Zagrebu izložila svoje favorite – Beneteau Antares 7,80, Flyer 6 Sundeck i Sea Ray 19 SPX. Budući da je riječ o svjetski popularnim modelima, prodajni rezultati nisu izostali, što je dokaz kako za dobar proizvod uvijek ima mjesta.

Nekoć dominantne talijanske proizvođače predstavljao je Saver 22 Open, koji je u posljednji trenutak otkazao nastup u Düsseldorfu, tako da je u Zagrebu imao svjetsku premijeru. Ljetni osvajač sa sunčalištem na krmi i u pramcu, uz obilje praktično složenih gavuna i sjedećeg prostora nudi i moderan trup po mjeri jadranskih valova. Kvalitetan inoks debelog profila raspoređen je duž visoke ograde i oko konzole.

image
Saver MG 710 prvi je pneumatski model poznatog talijanskog škvera
Božidar Vukičević/Cropix

Preklapanjem skiperske klupe otvara se sudoper s prostorom za roštilj. Za udobnost osam putnika zaduženi su tapecirani jastuci retro sivo-smeđeg uzorka. Promotivna cijena sa Suzukijem 140 je 27.700 eura, a prvi primjerak će već ovoga proljeća ploviti u moru oko Cresa.

Ekscentrični vjetrobran

Novitet na našem tržištu je i Bluline 23 Deck, sedam metara dugačak gliser velike platforme, kokpita i kabine. Najzanimljiviji dizajnerski detalji su ekscentrično postavljen vjetrobran na konzoli i velike stepenice s desne strane za prolaz prema pramčanom sunčalištu. Između vrlo duboke krmene klupe, zamišljene kao ljetni ležaj, i skiperskog postolja prostor je za sklopivi stol, dok je s desne strane vanjski sudoper s preklopnim kuhalom.

image
Bluline 23 Deck ima kabinu s kliznom wc-školjkom
Božidar Vukičević/Cropix

U kabini je ležaj dimenzija 180x170 cm, udaljen od stropa 80 cm, a WC školjka izvlači se prema sredini kabine. Sve u svemu, puno prostora za cijenu od 21.500 eura, na koju treba dodati pentu snage od 200 do 250 konja.

Ljubiteljima talijanskog dizajna dobra prilika za kupnju bio je i atraktivan demo-brod Clear Aries Cabin s Hondom 150, cijene spuštene na 33 tisuće eura.

Neodoljivi Lomac

Kao i proteklih godina, ponuda pneumatskih plovila je bilo vrlo dobra. U gornjem domu su predvodile talijanske ljepotice poput Lomaca Adrenaline 9,5 u specijalnoj verziji s crnim tubusima i narančastim presvlakama. Dužinom od 9,5 metara i širinom od 3,5 metara ovo je najveći od pet modela uspješne linije Adrenalina i s razlogom obara s nogu ne samo one koji se razumiju u gumenjake.

Raskošne dvije tone hypalona i plastike pružaju neograničene mogućnosti nadogradnje i opremanja s tikovinom, električnim stolom i elektronikom. U takvoj verziji s dvije Yamahe 300 crne boje cijena izloženog primjerka je okruglih 1,5 milijuna kuna. Baš kad pomislite da od toga ne može skuplje, ukaže se deset metara dugačak Jokerboat 33 s dva Mercruisera TDI snage po 260 konja za brzinu od 48 čvorova.

image
Joker Boat Mainstream 33 EFB ima luksuznu prikolicu Vanclaes
Božidar Vukičević/Cropix

Luksuz je na svakom pedlju njegova plastično-pneumatskog tijela, od tikovine, inoksa i kože do gomile elektronike i toaletne kabine. Osim činjenice da može poprijeko prijeći Jadran po svim vremenskim uvjetima, zahvaljujući novim tehnologijama ne troši previše goriva, pogotovo na srednjim brzinama. Njegova cijena je 190 tisuća eura + PDV.

Jednako prestižna je i prikolica na kojoj je doplovio do sajma, nizozemska marka Vanclaes, vrijedna 17 tisuća eura. Ima aluminijske felge za bezbrižan ulazak u more, posebno premazanu konstrukciju za 10 godina garancije, pametne valjke za ugodnije nalijeganje i svoj akumulator za svjetla i vitlo, naravno s daljinskim upravljačem. Za vući 3,5 tona potreban je malo moćniji automobil poput Land Rover Discoveryja 4 koji je ovoga puta obavio taj težak zadatak.

Saverov iskorak

Uz ta dva prestižna talijana, predstavljeno je i nekoliko njihovih sunarodnjaka visoke kvalitete, ali pristupačnije cijene. Saver MG 710 prvi je predstavnik netom predstavljene linije gumenjaka tvrtke već 30 godina poznate po izdržljivim stakloplastičnim gliserima.

U paketu sa Suzukijem 200 ponuđen je za 42 tisuće eura što je za tu klasu brodova povoljna cijena. Dizajn je klasičan, a kvaliteta neupitna jer je brod nastao u suradnji s renomiranim proizvođačem hypalonskih tubusa. Uz dva sunčališta, stol i kuhinjski blok pod skiperskim sjedalom vrijedi istaknuti kako je nosivost čarteraških 18 osoba.

Focchi 620 Twin također je novitet u gami Motonavisa koji ga je ponudio u paketu sa svojim Suzukijem 140 za 30,800 eura. Prema riječima kolega koje su ga isprobale na sajmu u Genovi, riječ je o plovilu izvanrednih plovidbenih svojstava. Atraktivan dizajn se uklapa s funkcionalnošću jer može nositi do 10 osoba.

image
Gumenjak Focchi 620 Twin rasni je talijan
Božidar Vukičević/Cropix

Izvrstan dojam ostavio je i BWA 19 Sport GT kojeg smo nedavno predstavili na stranicama Otvorenog mora.

Također nosivosti 10 osoba taj je 6 metara dugačak mališan težak svega 500 kilograma sposoban dostići 42 čvora. Osnovna cijena bez motora je 18,500 eura.

Grčki kraljevi gume

Novost na hrvatskom tržištu je gumenjak Diverib 565 Turist predstavljen na štandu zadarske krojačnice ronilačkih odijela Dive In. Tražeći plovilo po mjeri odabrali su renomiranu tvornicu koja tubusima opskrbljuje 70 posto grčkog tržišta. Osim visoke kvalitete materijala s pet godina garancije impresionirao nas je vrlo ozbiljan pristup opremanju.

Spremnik goriva, nosači akumulatora i amortizeri su od inoksa, u pretincima je led rasvjeta, kaljužna pumpa je zaštićena posebnim poklopcem, a radio uređaj, tenda, hidarulički volan i trajler su uključeni u cijenu od 15,500 eura. Na to još treba dodati porez i motor.

Onima s manjim budžetom za oko bi mogao zapeti Tiger Sportline 520 s Yamahom 40/70 ukupne cijena 109 tisuća kuna. Razlog niže cijene je u Valmex PVC materijalu i proizvodnom pogonu u Egiptu iako je riječ o solidnom rješenju za ljetne obiteljske izlete. Ako vam ime zvuči nepoznato, riječ je o gumenjacima Wav Marine koji su se do nedavno tako zvali samo na hrvatskom tržištu.

Sklopivi Zodiac

Problem s vezom i transportom rješava francuski Zodiac s linijom Milpro. Pneumatski trup dužine 4,7 metara s aluminijskim podnicama omogućava sklapanje u prtljažnik srednje velikog karavana. Bez motora je težak 120 kilograma i može nositi devet osoba. Dovoljno je pumpati kroz jedan od ventila jer se zrak automatski prebacuje u susjedne komore. Paket s Yamahom 40 košta 15 tisuća eura.

image
Zodiac Milpro ozbiljan je sklopivi gumenjak
Božidar Vukičević/Cropix

Od ostalih mališana cijenom su bili zanimljivi Mercury 420 Ocean Runner vrijedan 30 tisuća kuna i Highfield Ultralite 310 aluminijskog trupa ponuđen za 16,500 kuna. Uz redovite izlagače na domaćim sajmovima Buru i Barracudu, novitet je Vento 525, unaprijeđena verzija Venta 500. Cijena 290 kilograma teškog plovila sposobnog glisirati već sa 25 konja je 9500 eura + PDV. Sa 60 konja id 33, a s 90 respektabilna 42 čvora.

Od detalja možemo istaknuti pretinac za smještaj puške. Nakon par godina pauze javnosti je predstavljen RIS 599 Sport u verziji s dva reda jahaćih sjedala i atraktivnim tvrdim krovom. Cijena izloženog modela bez motora je 128 tisuća kuna.

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

OZBILJNE IGRAČKE

Uz sve veći broj dasaka i raznih igračaka, pa i ozbiljnih ronilica poput Sea Boba izdvojili smo dva zanimljiva artikla za ljetnu razonodu.

Prvi je američki kajak Jetangler s mlaznim motorom težak 113 kilograma. S Yamahinim motorom snage 15 konja cijena je 7500 dolara, nosivost je 180 kilograma, a najveća brzina 32 čvora.

Druga igračka je jedrilica Walkerbay 10 vrijedna 20 tisuća kuna. Osim što djeci omogućava svladavanje osnova jedrenja, skidanjem jarbola i bočnih ostaje samo plastični trup sposoban nositi pentu snage do 3 konja. Tri metra dugačak trup težak je svega 57 kilograma.

08. studeni 2024 08:40