StoryEditorOCM

procjena isplativostiIsprobali smo Kuster 700 s Yanmarom 250: s dizelskim motorom gliser izgleda bolje, startniji je i štedljiviji na manjim okretajima, ali na punom gasu troši više

Piše Gordan Jelavić
26. studenog 2018. - 15:35

Obitelj Kuštera s Pašmana prije dvije godine zakoračila je u kategoriju luksuznijih plovila srednje klase i svojim Kusterom 70 prikupila simpatije mnogih poklonika ručnoga rada. Tri tone težak gliser s kabinom, skockan do posljednjeg detalja, pokazao je njihovu strast i posvećenost maloj brodogradnji, ali cijena od 85 tisuća eura odbila je mnoge zainteresirane kupce.

Jedan od komentara odnosio se na odabir izvanbrodskog motora koji se, po mišljenju ljubitelja dizela, nikako ne uklapa u liniju tradicionalnih guceva. Odgovor je nedavno stigao u obliku Yanmara 250, najnovije generacije 4LV common-rail motora, prve u toj klasi napravljene po zahtjevnoj Tier 3 normi emisije štetnih plinova. Četverocilindrični motor zapremnine 2,7 litara nudi se i u četiri prigušenije varijante, sve do najmanjeg od 150 konja.

Motor u knap

Nabijeni motor se u knap uklopio u Kusterovu utrobu pa za spuštanje u strojarnicu ostaje samo malo prostora oko kopče. Plastična postolja i ukrute lijepo su obrađeni i na prvi pogled svi priključci izgledaju uredno složeni. Srećom, većina elemenata je pristupačna s gornje strane pa se servis može odraditi s razine kokpita.

image
Novi Yanmar 250 je stao u knap
Božidar Vukičević/Cropix

Jedan veliki poklopac je u toj situaciji nezgrapan za prolazak ostalim članovima posade i veliko opterećenje za amortizere. Kao što smo naveli i u prvom testu, možda bi bilo praktičnije da je podijeljen na dva manja.

image
Težak poklopac drže dva amortizera
Božidar Vukičević/Cropix

Podnica je i dalje ostala ravna i uz široki kokpit cijela platforma je sada slobodna za ribolovne i druge morske radosti. To je glavna funkcionalna prednost dizelske varijante, uz naravno stabilnost postignutu nižim težištem motora. Vrijedi napomenuti kako je na ravni gliserski trup dodana kobilica visine 30 centimetara, što povećava otpor bočnom ljuljanju.

image
Krmena platforma je potpuno slobodna
Božidar Vukičević/Cropix

Glavni nedostatak svih dizelaša je cijena, u ovom slučaju 20 tisuća eura više od verzije s benzinskom Yamahom 300. S trenutnom inverzijom razlike u cijeni tih dvaju energenata na pumpama, isplativost postaje sve nemogućija misija. Kada bismo uzeli brzinu od 20 čvorova za prosjek eksploatacije, Yanmar na sat uštedi devet litara goriva.

Bez usporedbe cijene servisa i izvanrednih popravaka, za povratak investicije trebaju proći gotovo dvije tisuće radnih sati. Suprotno očekivanjima, s dodavanjem gasa stvari postaju još povoljnije za benzinski pogon, pa tako na maksimalnih 29 čvorova Yanmar troši 51 litru na sat.

Pri toj brzini je Yamaha čak dvije litre štedljivija jer joj je to optimalno opterećenje od 70 posto. Kad se nju stisne do krajnja 42 čvora, onda i popije dvostruko više (98 litara), no svakako je prednost imati zalihu snage ako vam zatreba.

image
S Yanmarom 250 Kuster puca od snage
Božidar Vukičević/Cropix

Unatoč razlici u snazi, okretni moment je pak na strani modernog dizelaša koji moćnije reagira na gas. S jednim dizelskim osovinskim vodom, naravno, treba zaboraviti na sportsko okretanje u krug, to i dalje ostaje privilegij penti i Z-prijenosa. Kuster s Yanmarom ide dobro i glisirajući u krug volanom maksimalno okrenutim ulijevo opiše kružnicu promjera četrdesetak metara.

Za isti manevar udesno uzme još nekoliko metara više i zbog male udaljenosti propele od površine iza sebe ostavlja malu perjanicu od pjene kao sportski gliseri s površinskim vijcima.

Interijer za pet

Upravljivost u tijesnim prostorima marina spašava pramčani potisnik, učinkovit i bučan, posebno kada ga se ugradi bez odgovarajuće izolacije. Uz mali joystick je Yanmarov instrument s osnovnim podacima o motoru, dok sve ostalo prikazuje centralno smješten Simradov višenamjenski ekran.

image
Yanmarov instrument nadopunjuje glavni Simradov ekran
Božidar Vukičević/Cropix

Oko njega su postavljena dva reda klasičnih prekidača na karbonskoj podlozi, sve jasno i pregledno. Inoks ručica gasa je na posebnom postolju uz desni bok i ergonomski je dobra, možda presitnog završetka, no ugodna za korištenje. Ispod velikih prozora na bokovima su dodani novi svjetlosni otvori kako bi se sjedeći za stolom moglo imati ljepši pogled na okolinu.

I procjep na trupu kabine je povećan, što podiže atraktivnost prostora. Kako bi se u kabini dobila veća visina, napravljene su dvije stube.

Za sastavljanje kreveta po dijagonali dimenzija dva puta dva metra treba popuniti sredinu. Iznad ležaja je visina ugodnih 100 cm, dok je u salonu strop visok 195 centimetara. Jednostavna toaletna kabina je, pak, visoka 160 cm i njezin ulaz oplemenjuju drvena vrata nadsvođena masivnim rukohvatom.

Mnogima će biti zanimljiv i gotovo dvometarski ležaj na mjestu blagovaoničkog stola s umecima širok od 80 do 140 cm. Cijeli interijer je odličan primjer kako se plastika i drvo estetski i ergonomski nadopunjuju i obogaćuju ukupni dojam.

S odmjerenim korištenjem masiva i laka stvoren je vrlo ugodan ambijent, kako za boravak, tako i za kužinavanje na malom kuhinjskom bloku iza skiperskog sjedala.

OSOBNA KARTA

Dužina preko svega 8,25 m
Dužina trupa 6,98 m
Širina 2,68 m
Težina 3000 kg
Kategorija C/6 osoba
Spremnik goriva 275 l
Motor Yanmar 250 KS
Proizvođač Škver Kuštera, Tkon
Cijena s PDV-om 105 tisuća eura

OKRETAJI, BRZINA I POTROŠNJA (Yanmar 250)

1000        5,3        2,3
1500        7,0        6,2
2000        8,3        12,8
2500        14,0        20,0
3000        20,8        28,0
3500        25,5        40,0
3900        29,0        51,0

OKRETAJI, BRZINA I POTROŠNJA (Yamaha 300)

1000        2,0        5,3
1500        6,0        11,4
2000        8,0        13,9
2500        10,0        23,1
3000        13,0        27,4
3500        21,0        37,0
4000        29,0        49,0
4500        33,0        68,0
5000        38,0        94,0
5400        42,0        98,0

16. studeni 2024 12:57