StoryEditorOCM

sve o sigurnom vezu (7)Kako dočekati iznenadnu oluju na moru: desetak minuta je dovoljno, ako znamo što nam je činiti

Piše Đek Šurija, Premium Yacht Insurance
8. rujna 2021. - 16:29

U šest prošlih nastavka rekli smo da: znanja i vještine u odabiru lokacije i vrste veza, te postupka vezivanja broda, spadaju u praktična nautička znanja, odnosno u – dobru pomorsku praksu.

Opisali smo kako se sigurno vezati na bovu, vlastito sidro ili na tranzitni vez. Rekli smo da odabir lokacija veza počinje već kod kuće - izradom itinerara, ali i da itinerar moramo provjeravati tijekom cijelog putovanja, i to prije svega u odnosu na vremensku prognozu. Također, da ta provjera uključuje i skipersko promatranje trenutne vremenske situacije, ali i savjete lokalnih ribara.

Dakle, do sada smo govorili o elementima sigurnog veza, o propisima, potom o postupcima pravilima i radnjama za njegovo ostvarenje, a nismo govorili o tome kako do njega stići! Upravo ću o tome govoriti: što ako vas unatoč predostrožnosti ipak zahvati oluja na otvorenom moru!? Kako stići do sigurnog veza?

Važnih deset minuta

Čuo sam izjave kako iznenadna oluja pogađa samo neiskusne, međutim tvrdim da je upravo to - neiskusna izjava. Iznenadne oluje događaju se otkad je plovidbe, a pogotovo posljednjih godina takve pojave su, nažalost, sve češće. Iznenadna oluja se upravo zato tako naziva, jer prema prognozi za taj dan takva mogućnost je navedena kao: mogući lokalni neverini.

Promatranje vremenske situacije ukazuje nam na nadolazeći neverin čak nekih desetak minuta prije nego što će stići do nas. Sve onako, naizgled od nikuda, odjednom žestoko zapuše, oblaci zaprijete, munje samo što nisu, atmosferski tlak pada… Svaki iskusni nautičar sigurno je to doživio, pa možda i više puta. No, tih desetak minuta je dovoljno, ako znamo što nam je činiti.

Najvažniji savjet za skipera: kada je sve u redu, posadi možda izgleda kao da brod sam ide i kao da skipera i ne treba. Eh, bogami, u upravo opisanoj situaciji svi će članovi posade s pravom očekivati skiperove naredbe. Dakle, kako u takvoj prilici treba reagirati, što treba narediti i uraditi, te kako treba ploviti i uploviti ka sigurnom vezu.

image
Đek Šurija

Najprije, ostanite hladne glave, to vam je sada najpotrebnije. Reagirajte mirno, da ne stvarate paniku, ali odlučno i odrješito, kako biste posadi ukazali da nema mjesta oklijevanju u izvršenju naredbi. Procijenite kojom brzinom oluja nadolazi i iz kojeg smjera, kako biste, prije nego vas zahvati svom žestinom, pripremili brod za nastavak plovidbe po otvorenom moru sve dok neverin ne prođe.

Odaberite jednog člana posade koji će ostati s vama na kormilu, a ostatku posade naredite da se sklone u potpalublje. Svima naredite da stave na sebe prsluke za spašavanje, a vi i vaš pomoćnik trebate obući kišna odijela i brodske cipele, te staviti automatske sigurnosne pojaseve.

Pramac u vjetar

Posada u potpalublju mora zatvoriti sve prozore na brodu, pospremiti u spremišta i učvrstiti sve što bi moglo pasti na pod, a posebno posude, tanjure, čaše i pribor za jelo. Ne zaboravite zatvoriti bokaporte i tambuč!

Na jedrilici, jedra se moraju skupiti, bimini zatvoriti, a samo sprayhood je dovoljno čvrst da izdrži udare vjetra. U momentu kad vas neverin dohvati, trebali bi biti okrenuti pramcem na vjetar i kretati se minimalnom brzinom koja dozvoljava upravljanje brodom. Taj manevar pretpostavlja, da ste prije dolaska neverina do vašeg broda bili dovoljno udaljeni od obale.

Za vrijeme trajanja neverina trebate se osloniti samo na pokazivač smjera vjetra i držati pramac na vjetar, a valove nastojte sjeći ravno. Često nije moguće držati otvorene oči prema vjetru, moru i kiši, pa vam preostaje samo navigacija prema instrumentima.

Neverini obično kratko traju, tek desetak minuta, te nakon njegovog prolaza treba ocijeniti vremensku situaciju i odlučiti se za neku od opcija sigurnoga veza. Budite oprezni prilikom uplovljavanja u područje s vezovima, posebno u odnosu na ostale brodove, stoga uplovljavajte - polako.

Ako vas neverin uhvati na bovi ili sidru, potrebno je pokrenuti motor i odmjerenom vožnjom prema naprijed olakšati bovi ili sidru držanje vašeg broda.

(PLAĆENI OGLAS)

02. studeni 2024 19:26