S obzirom na njihovu ograničenu kubikažu, snagu i performanse, logično je da najmanje izvanbrodske motore kupuju vlasnici brodica i gumenjaka koji uglavnom plove na kratkim relacijama.
No, malešne pente igraju i važnu ulogu zlatnih rezervi za veće brodice, čiji ih vlasnici mahom koriste za dvije namjene - kao rezervni pogon ako glavni motor zakaže, ali i kao glavni pogon za bajbot, najčešće gumeni, koji je na đitama nezamjenjiv pomoćnik za čitav niz funkcija, od sidrenja, prebacivanja do obale, nabave namirnica, ribolova...
Zbog tih uloga, ali i one sigurnosne, jer riječ je i o čamcu za spašavanje, gumenjak i mala penta nezaobilazni su dio opreme i svih čarter-plovila.
Lagana Honda
Gotovo svi proizvođači izvanbrodskih motora u svojoj gami imaju pente patuljke, a mi smo se potrudili provjeriti aktualnu ponudu uoči nautičke sezone, jer jamačno ima i onih koji upravo razmišljaju o kupnji neke od njih. Utoliko im i ovaj tekst može pomoći u donošenju odluke. Naravno, pri kupnji pozornost treba obratiti i na eventualne akcije, koje cijenu znaju spustiti i nekoliko stotina kuna.
Iz Zemlje izlazećeg sunca dolazi i BF 2.3 za koji Honda tvrdi da je najlakši četverotaktni izvanbrodski motor na svijetu (12,5 kg), te ujedno i rekorder u ekonomičnosti potrošnje goriva. Obujam mu je 57 cm3, ima karburator, 1 cilindar i 2 ventila, provrt i hod 45 x 36 mm, s time da u rasponu od 5000-6000 o/min razvija 2,3 KS. Integrirani spremnik za gorivo olakšava prenosivost, paljenje je tranzistorsko, a startanje ručno. Sustav hlađenja je zračni, dok pri radu troši bezolovni benzin od 95 oktana.
Od opreme ima upozorenje o tlaku ulja, prozorčić razine ulja, prekidač za gašenje (quickstop), ručni Trim & Tilt u 4 pozicije... Dužina mu je 410 mm, širina 280 mm, te visina 945 (S), odnosno 1100 (L). Hondu BF 2.3 u verzijama s kratkom i dugom osovinom prodaje Fred Bobek iz Vodica po cijeni od 7020 do 7140 kuna.
Pametna Yamaha
Yamaha F2.5 je četverotaktni model vrhunske japanske tehnologije. Ima mjenjač za izbor vožnje naprijed - natrag - ler, poseban sustav izgaranja, te autodekompresijski sustav za lakše pokretanje. Velika i udobna ručka čini ga praktičnim za nošenje.
Tijelo mu je od vrlo otporne aluminijske legure YDC-30, a 5-slojni vanjski premaz nudi dodatnu dugotrajnu zaštitu. Robusno je konstruiran i ima propeler s tri kraka. Ovaj OHV motor s 1 cilindrom iz obujma 72 cm3 na 5500 o/min razvija 2,41 KS na osovini propelera.
Promjer i hod klipa su mu 54.0 x 31.5 mm, ima TCI paljenje, rasplinjač, ručno pokretanje, integrirani tank goriva od 0,9 l i sustav podmazivanja zapljuskivanjem. Preporučena visina krmenog zrcala je 432 mm kod S verzije, te 559 mm kod L inačice. Trim & Tilt sustav je ručni, a težina 17 kg. Yamahine pente zastupa i distribuira tvrtka TM Zagreb , s time da F2.5 s kratkom nogom košta 6990 kuna, a s dugom 7100 kn.
Praktični Suzuki
Japanski Suzuki prodaje model DF 2,5 s jednim cilindrom i skromnom kubikažom od 68 cm3. Najmanji četverotaktni motor koji Suzuki proizvodi u rasponu od 5250-5750 điri na osovini propelera razvija 2,5 konjskih snaga, a teži 13,5 kg, pa u transportu sigurno nikome neće predstavljati veliki problem.
Ima rasplinjač, tranzistorsko paljenje, ručno pokretanje, ugrađeni tank goriva kapaciteta 1 l, te omjer prijenosa 2.15:1. Uz jamstvo od 3 godine Suzuki DF 2,5 s kratkom nogom (381 mm) po cijeni od 5555 kuna prodaje riječki Motonavis. Treba također kazati da će Suzuki najesen predstaviti i verziju pente DF 2,5 s dugom osovinom. Ona će težiti 14 kg i imati osovinu od 508 mm, što je za 127 mm duže od dosadašnje standardne verzije.
Jeftini Parsun
Među najjeftinijima u ponudi mini penti jest Parsun F2.6BMS. Ovaj kineski motor s ručnim startom prodaje Jadran Motor iz Rijeke po cijeni od samo 4699 kn. Ima inovativni TCI sistem paljenja, gas na ručici za jednostavno upravljanje, termostatski kontrolirani sustav vodenog hlađenja, te sigurnosni priključak sa zaustavljanje motora u nuždi.
Spomenimo također aluminijski propeler koji je dugotrajno izdržljiv pod raznim režimima rada, sustav redukcije vibracija i mogućnost vožnje u plitkom moru. Gabariti pente su 645x343x1013 mm, s time da je visina osovine 381 mm. Može se pohvaliti zaštitom starta kod uključenog reduktora, te 1,2 litarskim spremnikom.
Parsun s 1 cilindrom zapremine 72 cm3 u rasponu od 5250 do 5750 điri daje snagu od 2,6 KS. U motoru se nalazi 0,35 l ulja, a Kinezi ističu da troši samo 0,6 l benzina na sat. Parsun F2.6BMS je nešto teži od konkurencije, jer piza 18 kg.
Jaki Evinrude
Američki Evinrude 3,5 HP spada u klasu mrvu težih motora, s obzirom da na vagi pokazuje 18 kg. Naravno, ima 1 cilindar i ručni start, ali mu je kubikaža od 85,5 cm3 ipak nešto veća od konkurencije, pa razvija i više snage – 3,5 KS u rasponu od 5000-6000 o/min.
Provrt i hod klipa iznose 55 x 36 mm, ima ugrađeni tank za gorivo, ručni Tilt & Trim , te dvije verzije dužine osovine – 381 i 508 mm. Ugrađen mu je i termostat radi učinkovitijeg hlađenja, kao i pokazivač za stalnu kontrolu razine ulja.
Kažimo da mu u spremnik ulja stanu 0,3 l, plave je boje, a motor zadovoljava ekološke standarde Ultra Low Emission, EPA 2006 i Carb 3 Star. Kod nas Evinrude 3,5 HP s ručnom komandom prodaje tvrtka Ski&Sea po cijeni od 8800 kn.
Pouzdani Amer
S one strane Atlantika stiže nam i četverotaktni Mercury 2,5 HP. Ovaj mališan prepoznatljive crne boje iz 1 cilindra zapremine 85 cm3 u rasponu između 4500-5500 điri vlasniku nudi snagu od 2,5 KS. Pokreće se ručno, ima prijenosni omjer 2.15;1, ugrađeni spremnik goriva od 1,3 l, te usis s 2 ventila u glavi pomoću podizača.
Pri radu troši bezolovni benzin od 0,91 oktana, dok je s težinom od 17 kilograma u gornjem dijelu svoje kategorije. Ima i ugrađeni tank goriva od 1 l. Mercury 2,5 po cijeni od 5999 kn prodaje splitski Boltano, ali i sve trgovine udruge HUNT.
Tihi Tohatsu
Značajan igrač na svjetskom tržištu penti je i Tohatsu. Japanci navode da teže kreaciji pouzdanih motora u koje spada i mali četverotaktni samuraj MFS2.5B. Ima ručni pokretač, elektronsko CD paljenje i tihi zvuk u svim režimima rada.
Sustav hlađenja vodom kontrolira termostat, a kanali su obloženi cinkom za učinkovito hlađenje i kočenje korozije. Ima ugrađeni tank goriva od 1 litre i spunjava sve najviše ekološke norme. Snagu od 2,5 KS iz 1 cilindra obujma 86 cm3 ostvaruje između 4500-5500 okretaja, a teži 18 kg.
Provrt i hod klipa su mu 55x36 mm, dok je potrošnja 1 litra na sat pri maksimalnom opterećenju. Tohatsu MFS2.5B kod nas prodaju riječki Duing i splitski Brodomerkur, a cijena mu je oko 7500 kn (ovisno o dužini noge).
Malena Selva
Talijanska Selva u ponudi ima mali četverotaktni Sea Horse 2,5 . Teži samo 15 kg i ima dosta mali obujam od 55 cm3 koji ga smješ
Paljenje, kao i automatski sustav ubrizgavanja ulja u rasplinjač. Provrt i hod klipa su 47 x 32 mm, auspuh mu je smješten ispod razine vode, a snagu od 2,5 konja razvija na 5500-6000 điri. U ugrađeni tank goriva mu stanu 1,4 l benzina, Trim & Tilt su mu ručni u četiri pozicije, dok je propeler napravljen s dva lista.
Blizanac Mercuryja
Brat blizanac malog Mercurya je jednocilindrični Mariner MR4-2,5 M, jer oba brenda pod istom kapom drži američki Brunswick Marine. Ovaj je motor četverotaktni, te iz obujma 85 cm3 na 4200-5200 o/min razvija 2,5 KS.
Teži 17 kg, pokreće se ručno, ima CDI paljenje, vodeno hlađenje, 4 trim pozicije, ugrađeni spremnik benzina (91 oktana) kapaciteta 1 l, kao i prijenosni omjer 2.15:1. U Hrvatskoj MR4-2.5 M s kratkom osovinom i ručnim upravljanjem zagrebački WASI nudi po cijeni od 6258 kn.