StoryEditorOCM

Norveški karavanMarex 320 ACC: krmena kabina stajaće visine nevjerojatno je snažan adut u praktičnosti, a ne utječe na manevarske sposobnosti broda

Piše Sergije Dvornik
28. listopada 2018. - 11:26

Norveški brodograditelj Marex više od četiri desetljeća tržištu nudi kvalitetna, izdržljiva i dugovječna plovila s obiljem komfora i dobrih maritimnih sposobnosti uz prihvatljivu cijenu. Brojne nagrade vesele kao i činjenica da im se kupci s povjerenjem obraćaju pri kupnji svog četvrtog, a neki i petog modela Marexa.

Danas tržištu nude sedam modela duljine od 21 do 37 stopa. Marex 320 ACC (Aft Cabin Cruiser) kojeg smo imali priliku testirati na ovogodišnjem sajmu u Biogradu nije posljednji njihov model, ali je zahvaljujući inovativnom konceptu s krmenom kabinom pokupio mnoge prestižne nagrade.

Nastao je po uzoru na model 373 ACC pa je pred projektantima bio veliki izazov kako da na gotovo dva metra kraćem trupu ugosti veću obitelj.

image
Duž bokova je visoka ograda
Božidar Vukičević/Cropix

Sitni detalji

Odmah po dolasku na plovilo, kao kod svih Marexovih modela zamjećujemo vrlo visok standard završne obrade drvenarije, spoja pojedinih sekcija trupa i ostalih sitnih detalja. Široka i prostrana krmena platforma s klupom i velikim spremištem naglašava neposredan dodir s morskim okruženjem.

Klupa koja služi kao poklopac spremišta opremljena je jakim plinskim amortizerom što olakšava dostupnost i najskrivenijim dijelovima spremišta. Ljestve za kupanje su skladno integrirane u samu platformu, a s lijeve strane primjećujemo postolje za smještaj opcijskog krmenog sidra. Iz sigurnosnih razloga taj prostor bi se svakako morao zatvoriti poklopcem, pa nas čudi kako je inače pedantnim Norvežanima to promaknulo.

Asimetričan tlocrt krmenog dijela ostavlja dva prolaza - lijevi uži za lakše privezivanje i desni širi prema ulazu u krmenu kabinu i kokpit. Krmena platforma i klupa su dodatno obloženi tikovinom, a s prostranim sunčalištem na kabini zaokružena je cjelina i još jednom naglašen ugođaj ugodnog boravka.

Prostrano sunčalište je opremljeno čvrstom ogradom tako da se može sigurno koristiti i tijekom mirnije plovidbe. Zaštitu od sunca i ostalih atmosferskih utjecaja pruža bimini skriven u konstrukciji nadgrađa kokpita. Druga opcija je natkrivanje kabriolet tendom skrivenom ispod jastuka za potpuno zatvaranje stražnjeg dijela kokpita za lošijeg vremena.

image
Zimska tenda nudi puno prednosti
Božidar Vukičević/Cropix

Panoramska stakla

Sam centralni kokpit je osmišljen tako da više jedinstvenih cjelina nadopunjuju jedna drugu. Okružen čvrstom konstrukcijom s ručno sklopivim platnenim krovom bez kompliciranih mehanizama daje velike mogućnosti prirodne ventilacije i dnevnog osvjetljenja.

U kombinaciji s panoramskim staklima pruža ugodan osjećaj boravka kao na otvorenom prostoru, a osmišljena su i brojna mjesta za odlaganje neophodnih stvari. Krov se skladno nastavlja na roll-bar s inoks jarboletom, koji skriva, štiti i osigurava platneni krov tijekom navigacije. Blago nakošen prema krmi služi za montažu reflektora, sirene ili zastave.

Kokpitom dominira prostor organiziran kao dnevni boravak ili blagovaonica. Tapecirane klupe oko sklopivog stola od tikovine, nadopunjene s dvije sklopive barske stolice ovješene na nosače stola, mogu udobno ugostiti do osam osoba, a na klupama se može i prileći.

image
Stol od punog drva može se preklopiti
Božidar Vukičević/Cropix

Nasuprot se nalazi linijska kuhinja s velikim hladnjakom, ledenicom, plinskim kuhalom i štednjakom, te obiljem prostora za pohranu kuhinjskog pribora i hrane.

image
Kuhinjski blok bogato je opremljen
Božidar Vukičević/Cropix

Pogled kroz krov

Prednji dio kokpita posvećen je skiperu i onima koje žele uživati u pogledu tijekom navigacije jer se naslonjač klupe salona lako preklopi u drugom smjeru. Ugodno oblikovano skipersko sjedalo, dobro postavljene komande i preglednost instrumenata i ekrana osiguravaju lako upravljanje. Pogled na plovni put može se i poboljšati u stajaćem položaju dodatnim pogledom kroz otvoren krov – pogotovo u skučenim prostorima marine.

Ispod kokpita je strojarnica koja svojom prostranošću serviseru omogućuje dobar pristup. Ovom prilikom bismo posebno istaknuli da se po cijelom plovilu nalaze promišljeno skriveni inspekcijski otvori koji znatno olakšavaju pristup svim značajnijim mehaničkim i električnim sklopovima plovila za laku inspekciju i održavanje.

Promišljeno, ali dizajnerski zahtjevno, projektanti su gornji dio plovila u potpunosti prepustili dnevnim potrebama i uživanju na otvorenom, a sve ispod palube posvećeno je noćnom odmoru i mehanici.

Kabina za pet

S lijeve strane kokpita je ulaz u prostranu krmenu kabinu sa stajaćom visinom i širinom preko cijele širine plovila. Ima panoramske prozore koji se otvaraju, pa je osigurana odlična dnevna osvijetljenost i ugodan pogled na okolinu. U kabini su dva kreveta, jedan dimenzija 200x120 cm, te manji 200x80 cm, dakle za smještaj do tri osobe, a dvije vrlo komforno.

Naizgled minimalistički opremljena, zahvaljujući projektantskim trikovima ima dosta spremišta, ormara i ladičara za višednevno krstarenje.

U pramčanom potpalublju nalazi se pak prostor koji može biti u potpunosti posvećen vlasniku. Odmah s desne strane je kupatilo s tuš kabinom i wc školjkom. Prostrano, funkcionalno i dobro ergonomski projektirano tako da su dizajneri u relativno malom prostoru organizirali sve potrebno vezano za osobnu higijenu.

image
I toaletni prostor je prostran
Božidar Vukičević/Cropix

Kabinom dominira bračni krevet razvučen cijelim prostorom pramčanog dijela. I ovdje su skrivene brojne stvari neophodne za višednevnu navigaciju. Veliki panoramski prozori mogu se otvoriti tako da svjetla i zraka uvijek ima dovoljno.

image
Bogato tapecirana pramčana kabina
Božidar Vukičević/Cropix

Privatnost u kokpitu

Komunikacija od krme prema pramcu se odvija preko bočnih prolaza uz primjerenu sigurnost ograde i rukohvata na kabini. Na pramčanom dijelu je organizirano veliko sunčalište, a u samom pramcu spremište za sidreno vitlo, lanac i privezne konope. Ograda je na pramcu otvorena za jednostavan pristup pramčanom baštunu sa sklopivim ljestvama za silazak na obalu pa se za privatnost kokpita može u marini pristati i pramcem. Stoga bi bilo nužno da krmeno sidro po mogućnosti bude u standardnoj opremi.
Brodograditelj inače nudi široku paletu motora raznih proizvođača do maksimalnih 370 konja, a na testiranom plovilu bio je instaliran Yanmarov 320 s osam cilindara. Bez pomoći pramčanog i krmenog potisnika s jednim motorom bilo bi vrlo teško manevrirati. Uz to ovaj model je zbog velikih volumena u potpalublju i visokih bokova u podvodnom prednjem dijelu dosta naglašenog V korita, pa i sami trup pruža velik otpor kod naglih skretanja.

Neznatno podizanje pramca

Marex 320 je izglisirao za 12 sekunda, a maksimalna 24 čvora pri 3650 okretaja je dostigao nakon 45 sekundi. To nisu sprinterski rezultati već je stavljen naglasak na ekonomičnost i sigurnost u plovidbi, uz dodatak da Marex prelazi u fazu glisiranja uz jedva osjetno podizanje trupa. To je odlika efikasno projektiranog trupa, ali bi dojam bio još bolji da smo dostigli tvornički deklariranih 3800 okretaja u minuti.

U ostalim područjima plovidbe 320-ica je pokazala dobre plovne karakteristike. Žestoki uvjeti za testiranje krajnjih dosega ovog nordijca nisu bili dostupni, ali valove prolazećih plovila razbijao je lakoćom i odbijao ih je široko i nisko tako da je rijetko koja kapljica završila na palubi ili vjetrobranu.

Vjerojatno zbog nadprosječne visine i povišenog težišta u kombinaciji s jednim motorom u sporoj plovidbi primjetna je osjetljivost na bočne valove, ali ništa što nismo mogli korigirati i smiriti kormilom. Opremljen sustavom Zipwake za dinamičku kontrolu bočnog i čeonog trima plovila, Marexu je trebalo malo više brzine da dobro pritisne more i postane u potpunosti poslušan.

U punim okretima zahvaljujući osovinskom pogonu ponašao se tromo i morali smo se maksimalno poslužiti interceptorima da bismo ga nagnuli i ukratko okrenuli plovilo. Isto tako je brod dobro držao pravac i na umjerene pokrete kormilom reagirao brzo, krotko i poslušno.

Okretni moment

Za brzinu krstarenja, ovisno o stanju mora i broju putnika preporučili bismo režim rada motora od 2800 okretaja u minuti, a deklarirana potrošnja bi se kretala nešto iznad 30 litara na sat. Prilikom testiranja u tom režimu rada motora smo dostizali brzinu od 16 čvorova – što je idealno.

image
Na punom gasu ide 24 čvora
Božidar Vukičević/Cropix

Pohvale zaslužuje i kombinacija trupa s elastičnim Yanmarovim osmocilindrašem koji veliki okretni moment razvija već od 1500 okretaja u minuti što omogućuje efikasnom Marexovom trupu relativno ekonomičnu plovidbu i pri opuštajućim deplasmanskim brzinama.

Od pojave na tržištu, Marex 320ACC za dužinu od 32 stope ponudio je obilje prostora i privukao simpatije mnogih nautičara. Standardna oprema koja se nudi u osnovnoj cijeni od 215.000 eura (ovisno o odabranom motoru, fco tvornica i bez poreza) je bogatija od standarda mnogih konkurentnih plovila. Cijena testiranog modela je 260.000 eura - fco tvornica i bez davanja.

Građen i projektiran prema zahtjevima modernog nautičara još jednom opravdao slogan brodogradilišta Marex – da se na njemu osjećate kao kralj mora.

OSOBNA KARTA

Dužina preko svega: 9,99 m
Najveća širina: 3,30 m
Visina: 3,84 m
Visina iznad vodene linije: 2,85 m
Težina praznog plovila: 5000 kg
Gaz: 1,00 m
Spremnik goriva: 480 l
Spremnik vode: 320 l
Crni tank: 160 l
Kategorija C/
Proizvođač Marex boats, Norveška
Zastupnik NCP&Mare, Šibenik
Cijena s PDV-om 270,000 eura

Broj okr/min - Brzina (čv.)

550       3,5
1000       5,0
1500       6,6
2000       8,2
2500       11,0
3000       18,0
3500       22,0
3650       24,0

KONAČNA OCJENA

PLUS
Osnovna oprema
Detalji i završna obrada
Iskorištenost prostora
Maritimne sposobnosti

MINUS
Zaštita krmenog sidra
Osjetljivost na bočni val

16. studeni 2024 09:36