Dok mnogi brodograditelji razvoj svojih plovila prilagođavaju današnjim uvjetima na tržištu, pokušavajući uskladiti cijenu proizvodnje i prodaje, što se neupitno odražava i na samu kvalitetu plovila, norveški brodograditelj Marex od samih početaka davne 1973. godine razmaženom nautičkom tržištu nudi kvalitetna, izdržljiva i dugovječna plovila koja karakterizira obilje komfora uz dobre maritimne sposobnosti. Koliko god Marex izgledao klasično, ove kraljeve mora (mare - more i rex – kralj) karakteriziraju najnovije tehnologije. Uručene brojne najprestižnije nagrade uz činjenicu da im se vjerni kupci s povjerenjem obraćaju pri kupnji novog modela, govore u prilog dobre odluke brodograditelja da ne popuste cjenovnoj utrci. Tako je i razvoj modela Marex 360 CC umnogome bio baziran na prikupljenim informacijama od strane korisnika modela 350 CC, naravno uz tehnološku nadopunu.
Prostrana platforma
Ovoga ljeta imali smo priliku još jednom isprobati ovaj model, ali s najjačom opcijom motorizacije – opremljen s dvije Volvo Pente D4 od po 320 konjskih snaga. Mješavina retro stila i modernog koncepta, s koritom odlučne forme i siluete mekanih modernih linija, te originalnoga nadgrađa, urodila je prepoznatljivim stilom i ovog Marexa, koji već nekoliko mjeseci plovi hrvatskim Jadranom.
Pogledom s krme dominira velika u trup integrirana krmena platforma, spuštena maksimalno blizu morske površine. Iako se 360 CC isporučuje u dvije verzije krmene platforme, rijetko tko bi se odrekao raskoši privatne plažice kao na testiranom modelu, gdje ima mjesta za bajbot, solidne bočne ljestve za kupanje koje su skladno integrirane i skrivene u samu platformu, podni spremnik i/ili krmeno sidro po potrebi. U podnom spremniku je i Marexov jedinstven mehanizam Easy Dinghy, koji će olakšati manevriranje težim bajbotom. Odlično je osmišljeno krmeno zrcalo napravljen u obliku dvaju sanduka za spremanje bokobrana, plinske boce i mokrih konopa, a u naravi su klupa. Time je dodatno naglašeno opuštanje neposredno uz more.
Dok su svi detalji pažljivo i promišljeno ukomponirani u krmenu cjelinu, začuđujuće je kako je brodograditelju promakla mogućnost ugradnje dodatnog podnog spremnika, jer mjesta za odlaganje na plovilu nikad nema previše. Ipak, ono što ovog morskog kralja stavlja ispred svoje klase je organizacija kokpita, gdje se cjeline međusobno nadopunjuju tako da je svaki kutak maksimalno iskorišten. Iako nordijskoga koncepta, ovog Marexa karakterizira otvoren kokpit mediteranskog stila za uživanja u neposrednom prirodnom okruženju na otvorenom. Pritom se revolucionarno osmišljenim hard topom s dva klizna pokrova stropnih otvora, te bočnim tendama, cijeli kokpit jednostavno i brzo zatvara i, po izboru, pruža mogućnost uživanja u zatvorenom kokpitu tijekom cijele godine. Već kako tko želi.
Skrivena tenda
Kada se ne koriste, bočne tende skrivaju se u nosačima hard topa s osiguranom drenažom, tako da je svejedno jesu li mokre ili ne. Na hard topu nalazi se robusni, ali elegantno dizajnirani inoks nosač s montiranim reflektorom i vanjskim dijelovima navigacijske opreme.
Krmena platforma povezana je sa salonskim prostorom kokpita prostranim ulazom, a masivni stol kojem se jedna stranica preklapa, olakšava komunikacija kroz kokpit. Oko stola se u udobnim tapeciranim sjedećim garniturama može opustiti do desetak osoba. Ili se posvetiti gurmanskim užicima, čiju pripremu omogućava dobro osmišljena i organizirana kuhinja. Prostrana i raskošna, opremljena radnom pločom od Coriana, izgleda skupo. Organizirana na U, s dva velika hladnjak ladičara i zamrzivačem, velikim sudoperom sa slavinom koja ima praktični fleksibilan vrat, plinskim kuhalom i štednjakom, te brojnim ladičarima za pohranu… ne treba se sramiti ni onih na nešto dužim jahticama. Uz to, ugradnjom preklopne radne površine na prolazu prema potpalublju, ionako velika radna površina dodatno je povećana. Osim ladičara i polica, dodatni prostori za odlaganje osigurani su podnim spremnikom i spremištima ispod klupa.
Strojarnica se nalazi ispred salonskog dijela kokpita, s pomalo kompromisno riješenim ulazom. Podizanje poklopca i sami pristup strojarnici nije najbolje riješen, tako da je i dostupnost svim dijelovima strojarnice dosta otežana.
Ugoda i komfor
Desni prednji dio kokpita u potpunosti je posvećen skiperu. Odmah do njega s lijeve strane je ulaz u potpalublje, a u lijevom dijelu je udobna tapecirana klupa s naslonjačem za opuštanje u vožnji i pogledom na plovni put. Bočne šetnice su prostrane i ograđene solidnom i visokom ogradom, a sigurnost dodatno naglašavaju rukohvati na krovnoj konstrukciji. Nije naodmet pohvaliti mogućnost jednostavnog i sigurnog prolaza prema pramčanoj palubi kroz vjetrobransko staklo.
Pramčanom palubom dominira veliko sunčalište s udobnim jastukom, koje ne možemo nazvati malim (195x135 cm), ali ipak ostaje dojam da je moglo biti i koji centimetar prostranije budući da nedostaje površina direktno izloženih suncu. Zgodan detalj su drveni rukohvati oko pramčanog sunčališta, čime je dodatno naglašen osjećaj ugode i komfora.
U samom pramcu nalazi se prostrani sidreni prostor, opremljen poklopcem s amortizerima, koji je u zatvorenom položaju u ravnini s palubom. Sam gavun s ukopanom vodilicom s poklopcima podijeljen je na dva dijela: Tako je osim za sidreno vitlo i lanac osiguran dodatni prostor za pohranu konopa i druge neophodne opreme.
Pramčana ograda je u prednjem dijelu otvorena, što je odlično rješenje za naše podneblje radi olakšane komunikacije s pramca i prema obali, često i neuređenoj. Ugradnjom špiruna ili sličnog rješenja, ta dobra karakteristika dodatno je izražena.
U potpaljublju se nastavlja skandinavska priča o odabiru kvalitetnih materijala za izradu obloga i interijera, uz visoki standard ugradnje i završne obrade. Stropovi i bokovi kabina pomno su obloženi tkaninom, a mnoštvo drvenih detalja, uz mutna stakla u vratima, dodatno stvaraju ugodno i intimno okruženje.
Odvojeni tuš
Obje kabine koriste jednu, ali veliku toaletnu kabinu s odvojenim prostorom za tuš. Dobro je prirodno osvijetljena i ventilirana, s puno promišljenih detalja, kao što je sklopiva radna ploha iznad WC školjke. Kako je predviđeno da svi korisnici ovog toaletnog prostora osobne toaletne stvari nose sa sobom, mjesta za pohranu i odlaganje nema previše, ali je sve prilagođeno jednostavnom čišćenju i održavanju higijenskih uvjeta.
Kod ovakvih plovila kabina ispod kokpita je uvijek pomalo klaustofobična, no projektanti Marexa su odlično promišljenim dizajnom kokpita znatno ublažili taj osjećaj. Tako u predsoblju imamo stajaću visinu, na početku kreveta 94 cm, dok je nad ostatkom kreveta visina 64 cm. Sam krevet je dimenzija 2 x 1,80 m, a obilje prostora sa strane kreveta, te odabir svijetlih tonova i dobro osvjetljenje minimaliziraju osjećaj skučenosti. Prednja kabina, predviđena kao vlasnička, prostrana je i dobro prirodno osvijetljena, a ima i mogućnost prozračivanja. Stoga pomalo čudi činjenica da dizajneri nisu mogli izmisliti još koji centimetar za širi krevet, iako i postojeći dimenzijama 2 x 1,60 m zadovoljava potrebe korisnika. Inače, obje kabine opremljene su dostatnim garderobnim ormarima i policama za odlaganje odjeće i osobnih stvari.
Podvodna forma
Brodograditelj za ovaj model nudi široku paletu motora različitih snaga i opcija, od opcije s dva Mercury dizelaša od 270 KS ili Volvo Penti D4 ili D3 najnovije generacije. Onima koje ne žele dva motora nude se opcije s jednom Volvo Pentom D6 različitih snaga. Uz različite motore nude se i različiti načini prijenosa na vijke, te varijante pametnog nadzora motora i upravljanja plovilom, kako bi se dobila opcija koja će izvrsno odgovarati modelu 360 CC.
Na testiranom modelu instalirane su dvije Volvo Pente D4 od po 320 konjskih snaga, što je maksimalna snaga deklarirana od brodograditelja. Zbog velikih volumena u potpalublju i visokih bokova na moru izgleda nezgrapno, nenaglašenih oštrih gliserskih linija. No, zahvaljujući efikasnoj formi podvodnoga dijela sve sumnje u plovne karakteristike budu otklonjene ubrzo nakon što se ručice gasa pomaknu prema naprijed, a puna snaga dvije Volvo Pente prostruji kroz propelere.
Iako pomalo neagilno u samome startu, ovo sedam tona teško plovilo relativno brzo dostigne brzinu glisiranja - a njegovo napredovanje bez napora još je ugodnije zahvaljujući preciznosti kontrola i glatkom upravljanju. Za nepunih 20 sekundi dosegne 30 čvorova, a maksimalni 41 čvor pri 3500 o/min nakon 45 sekundi. To nisu loši rezultati za ovaj koncept plovila, gdje ubrzanja i krajnje brzine nisu prioritet, već efikasnost i maritimne sposobnosti trupa, odnosno ekonomičnost i sigurnost u plovidbi. Naglasili bismo da Marex prelazi u fazu glisiranja uz jedva osjetno podizanje trupa, što je odlika njegova dobrog projektiranja.
Brz i poslušan
U ostalim područjima plovidbe 360 CC pokazao je dobre plovne karakteristike. Uvjeti za testiranje ovog nordijca bili su tipični za naše uvjete. Bura je razvijala kratke valove, mjestimično visoke, koje je ovo plovilo razbijalo s lakoćom. Odbijali su se široko i nisko, tako da je rijetko koja kapljica završila na palubi ili vjetrobranu. Prilikom plovidbe smo primijetili da je brod osjetljiv na bočne valove, vjerojatno zbog natprosječne visine u odnosu na dužinu, pa su i težine koncentrirane malo više. No, to se jednostavno korigiralo flapsovima. Vrlo dobro je držao pravac, a na umjerene pokrete kormilom reagirao brzo i poslušno.
Za brzinu krstarenja, ovisno o stanju mora i broju putnika, preporučili bismo režim rada motora od 2600 okretaja u minuti, pri čemu bi se deklarirana potrošnja oba motora kretala malo više od 70-ak litara na sat. Prilikom testiranja u tom režimu rada motora smo dostizali brzinu od 26 čvorova, što mu daje autonomiju veću od 250 Nm – naravno, ovaj podatak treba uzeti s oprezom, jer mnogo ostalih elemenata ima utjecaj na postizanje optimalnih rezultata. Ovdje bismo pohvalili i kombinaciju trupa s motorima Volvo D4 najnovije generacije, koji imaju elastičan režim maksimalnog okretnog momenta u rasponu od 2500 do 3000 o/min, te relativno ekonomičnu plovidbu i pri ostalim brzinama.
Pri dvadeset čvorova plovidba je tiha i udobna. Ako, pak, žurite, pri krstarenju na 35 čvorova također nećete imati osjećaj kao da se 360 CC napreže, a plovidba će i dalje biti ugodna. Skipersko sjedalo je na povišenom mjestu i podesivo je, tako da možete stajati jednako udobno kao što možete sjediti. Ergonomski je oblikovano i presvučeno tkaninom koja je prianjajuća da vas zadrži na mjestu i pri oštrim manevrima. Pritom je preglednost odlična, a stojeći se može proviriti i kroz krovni otvor za bolji pregled plovnoga puta ili kod pristajanja.
Smanjena refleksija
Sama ploča nema nepotrebnih dodataka, samo multifunkcijski ekran od 12 inča (prostora za ugradnju dodatnog još ima), niz prekidača i nekoliko analognih brojača okretaja za brzi pregled parametara. Regulatori gasa su postavljeni na zdepasto postolje kako bi vam bili što bliže, a zgodan detalj je i ploča presvučena materijalom s niskim odsjajem da se smanji refleksija sunčeva svjetla.
Cijena osnovnog modela kreće od 354.000 eura, ovisno o odabranoj opciji motorizacije. Cijena testiranog modela (fco tvornica i bez dodatnih davanja) je 447.000 eura, no na njega je ugrađeno dosta dodatne opreme. Na prvu, cijena se ne bi mogla ocijeniti konkurentnom, ali boljim uvidom u kvalitetu gradnje i posvećenost detaljima, uz visoki standard završne obrade, jasno vidimo gdje je taj višak cijene potrošen. Stoga ipak možemo zaključiti da Marex 360 CC nudi dobar omjer uloženog i dobivenog, pogotovo ako ste nautičar koji ne želi žrtvovati kvalitetu i pouzdanost u korist štednje. Brojne prestižne nagrade što ih je ovaj morski kralj pokupio proteklih godina potvrđuju ispravnost brodograditeljevog odnosa prema tržištu i prema kupcima.