StoryEditorOCM

29. nautikaMotorni dio zagrebačkog sajma obilježile premijere, a ponuda nautičke opreme bila je toliko bogata da je izložbeni prostor proširen na još jedan paviljon

Piše Željko Simunić
26. veljače 2020. - 02:35

Svjetske premijere brodskih motora tradicionalno su rezervirane za velike svjetske sajmove, dok je zagrebačka Nautika glavna lokacija za hrvatske premijere, kojih je ove godine bilo nekoliko. Istodobno, nove nautičke opreme bilo je više nego ikada, pa je izložbeni prostor povećan za još jednu veliku halu. Bilo je i puno stranih izlagača koji su očito prepoznali potencijal HR tržišta zbog dolazaka sve većeg broja nautičara iz drugih zemalja.

Moćni Suzuki

Hrvatsku premijeru izvanbrodskog motora Suzuki DF300BTXX imao je riječki Motonavis. Njihova moćna penta bijele boje sa 6 cilindara u V konfiguraciji na 55 stupnjeva, s pravom je plijenila pažnju posjetitelja.

image
Prinova u gami je Suzuki DF300BTXX
Božidar Vukičević/Cropix

Japanski DOHC četverotaktni motor atraktivnog dizajna ima 300 konja, obujam od 4390 cm3, 24 ventila, višestruko slijedno ubrizgavanje goriva, alternator od 12V 54 A i težinu od 339 kg. Upućivanje je električno kao i trim&tilt, sustav paljenja je tranzistorski, a kormilarenje daljinsko.

Odnos prijenosa mu je 2,29:1, visina krmenog zrcala iznosi 762 mm, s time da posjeduje sve ranije poznate funkcije, poput Lean Burna, Variable Valve Timinga, Dual injektora, Water Detecting sistema... Svakako valja spomenuti i inovacije, pri čemu se u standardne ubrajaju: dvostruki propeler (Dual prop), Precision Control i Tilt limit, dok su u opciji: Troll mode i Keyless Start System. Uz tri godine jamstva, Motonavis ovaj motor prodaje po cijeni od 219.306 kuna (sajamska je bila 192.989 kuna).

Yamahina dvadesetica

TM Zagreb je kao hrvatski distributer prestižne kompanije Yamaha u velikoj hali predstavio novi izvanbrodski motor F20GWHL s elektronskim ubrizgavanjem goriva (EFI). Riječ je o nasljedniku starog karburatorskog modela s 2 cilindra koji će jamačno zadovoljiti potrebe vlasnika manjih brodica. Nova vodom hlađena četverotaktna penta iz Iwate ima dva redna cilindra, obujam od 432 cm3, provrt i hod klipa od 65x65,1 mm i CDI sustav paljenja.

image
Nova Yamaha F 20 GWHL ima elektronsko ubrizgavanje goriva
Božidar Vukičević/Cropix

Snagu od 20 KS razvija na 6000 o/min, ima aluminijski propeler, Variable Trolling Speed, električni i ručni sustav pokretanja, sustav pogona u plitkoj vodi te alternator od 12 V 16 A. U ovoj inačici s dugom osovinom teži 62 kg, a spaja se na zaseban tank od 25 l. TM Zagreb prodaje ga za 28.350 kuna (sajamska cijena bila je 25.515 kuna). Spomenimo i da se ovaj novi EFI motor može nabaviti i u sedam drugih verzija.

Naravno, TM Zagreb je predstavio i WaveRunner vodene skutere za sezonu 2020. Među najljepše modele spada GP 1800R SVHO (Super Vortex High Output), a to kažemo jer agresivnim linijama neodoljivo podsjeća na Yamahine motocikle iz MotoGP natjecanja. Japanski morski jurišnik ima četverotaktni motor s kompresorom i četiri cilindra obujma 1812 cm3.

Opremljen je visokoprotočnom mlaznom pumpom od 160 mm, RiDE sustavom kočenja i vožnje unatrag, kao i elektroničkim sustavom trima s dvije tipke na lijevoj ručki. GP 1800R SVHO je dug 335 cm i širok 122 cm, teži 349 kg i na njemu mogu maksimalno sjediti 3 osobe. Redovna cijena mu je 157.190 kn, dok se u Zagrebu nudio po akcijskoj od 141.471 kn.

Američka konjica

Hrvatske premijere motora Mercury F200 XL SeaPro (cijena 149.063 kune), F150 EFI SeaPro (112.500 kuna) i F300 XL SeaPro CMS (176.250 kuna), imala je na atraktivnom štandu tvrtka MCM iz Salzburga. O tim američkim pentama već smo opširnije pisali, a Felix Klein iz MCM-a službeno nam je potvrdio da za njima vlada izuzetno zanimanje kupaca.

Veliki interes izazvao je i model F80 EFI Jet, koji do sada nije viđen u Hrvatskoj. Prepoznatljive je crne boje i Amerikanci ga nazivaju Shallow-Water Champ (Šampion plitke vode), s obzirom na to da je predviđen za plovidbu u pličinama. Naime, donja točka mu je tik ispod krme jer umjesto propelera, koji bi se mogao oštetiti u plitkome, ima jet pogon, odnosno vertikalni usis vode uz pomoć visokotlačne pumpe i impelera. Kada se klapna na dnu motora okrene, vozi u rikverc.

Jet-Outboard F80 ima 4 redna cilindra, obujam od 2064 cm3, EFI elektronsko ubrizgavanje goriva, a snagu od 80 konja daje u rasponu 5-6 tisuća điri. Paljenje mu je električno, ima Electric Hydraulic Power Trim/Tilt, SmartCraft kompatibilnost, suhu težinu od 165 kg, kao i klasični F-N-R mjenjač. Itekako je zanimljiv svima koji često plove u plitkome. U Hrvatskoj se nudi po cijeni od 12.500 eura plus PDV.

image
Mercury Jet-Outboard F80 idealan je za pličine
Božidar Vukičević/Cropix

Jadran Motor iz Rijeke je u Zagrebu prvi put izložio model Parsun F6BMS s jednim cilindrom. Ovaj tihi četverotaktni OHV motor obujma 148 cm3 između ostaloga ima sustav redukcije vibracija, regulaciju nagiba kod vožnje u plitkoj vodi, pokazivač niske razine ulja za veću sigurnost, inovativni CDI sistem paljenja, termostatski kontrolirani sustav vodenog hlađenja, kao i praktični 1,3-litarski integrirani tank goriva.

Snagu od 6 KS razvija na 5000 o/min, a proizvođač navodi kako maksimalno troši 2 l benzina po satu. Teži 27 kg, gabariti su mu 718x390x1050 mm, dok je visina osovine 38,1 mm. Jadran Motor na sajmu ga je nudio po cijeni od 7120 kuna.

Promocija penti Hidea

Splitska tvrtka Marina Stores ove je godine zakupila cijelu jednu halu sajma i prvi put kod nas predstavila pente Hidea za koje su postali ekskluzivni distributer u regiji, Grčkoj i Cipru. Saznali smo da iza brenda Hidea stoji američki investicijski fond, a po licenciji japanskog proizvođača izrađuju se u Kini. Kompanija HIDEA Power Machinery Co LTD osnovana je 2008. i tvornica im je smještena u gradu Hangzhou.

image
Tvrta Marine Stores prvi je put predstavila gamu penti HIdea
Božidar Vukičević/Cropix

Godišnje proizvedu 100.000 penti koje se prodaju diljem svijeta i zadovoljavaju najviše standarde kvalitete. U Hrvatskoj će se Hidea pente nuditi u rasponu snage od 2,5 do 60 KS, s time da im se cijene kreću od 4995 do 43.900 kn. Sve, inače, dolaze s aluminijskim propelerima i uz tri godine jamstva za rekreativnu uporabu, a neke imaju ugrađene digitalne mjerače broja radnih sati, te internu litijsku bateriju (9,9, 15 i 20 KS). Marina Stores u svojim će trgovinama držati rezervne dijelove, a uspostavlja se i široka servisna mreža.

Noviteti Garmina

Već smo spomenuli da se u Zagrebu moglo vidjeti puno nove nautičke opreme. Po običaju je prednjačio Garmin Hrvatska s obzirom da Amerikanci uvijek lansiraju puno noviteta. Primjerice, predstavljena je EmpirBus NXT DCM podrška za digitalne prekidače i nadzor. Uređaj je jednostavan za instalaciju i servisiranje, a pruža potpunu kontrolu plovila od motora do napredne rasvjete, zatamnjenja i ambijenta do sustava brisača.

image
Novi Garminov uređaj EmpirBus NXT DCM sve vidi i nadzire
Božidar Vukičević/Cropix

Novost je i Echomap UHD serija GPS plotera/fishfindera. Kupcima su na raspolaganju inačice s ekranom s tipkama (veličina 6 inča), ili verzije s dodirnim ekranima od 7 i 9 inča s ploterom/sonarom s pomoćnim tipkama. Cijena im se kreće od 4750 do 11.290 kuna.

Ribolovce će radovati novi električni Force Trolling Motor koji je na METS-u nimalo slučajno dobio DAME 2019. nagradu u svojoj kategoriji. Visokoučinkoviti vučni motor bez četkica radi na 24 ili 36 volti, a ima praktičnu bežičnu nožnu papučicu koja omogućuje trenutačan odziv i nadzor. Garminovi Force trolling motori od 50 i 57 inča koštaju 29.690 i 31.290 kuna.

U novitete s pedigreom se ubrajaju i novi ručni uređaji GPSMAP serije 86, nedavno u Nizozemskoj nagrađeni DAME nagradom. Modeli 86i i 86s plutaju na vodi i podržavaju dodatne karte BlueCahrt g3 s integriranim podacima Navionics. Bežično povezivanje čini ove ručne uređaje virtualnim produžetkom osnovnog nautičkog sustava, jer se pomoću njih mogu prikazati podaci o plovilu s kompatibilnih plotera i instrumenata. Ručni GPS modeli Garmin 86i i Garmin 86s stoje 4690 kuna, odnosno 3090 kuna.

Daska na strujni pogon

Meridian Projekt iz Zagreba je prezentirao švedsku surfersku dasku ​Awakeboard Ravik. Riječ je premium klasi, jer brzinu od 0 do 50 km/h doseže za samo 4 sekunde. Daska teži 35 kg i na njoj se može ostvariti brzina od čak 30 čvorova. Upravljanje je riješeno bežičnim putem, pa nema nikakvih kabela nego se komanda drži u ruci.

image
Surferska daska ​Awakeboard Ravik postiže brzinu od 30 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix

Baterija ugrađena u dasku traje oko 40 minuta, a ponovno punjenje 80 minuta. Awake Ravik, shodno kvaliteti i performansama, Meridian Projekt prodaje po cijeni od 150.000 kuna. Zagrepčani su također promovirali prvi električni pramčani izvanbrodski motor Lowrance, bez četkica. Zove se Ghost, a radi na 24 ili 36 V.

Tvrtka Harpa iz Marine Kaštela imala je hrvatsku premijeru nizozemskih programirajućih punjača akumulatora​ BS Electronics Omnicharge2. Njihova napredna elektronika nudi mogućnost optimalnog punjenja različitih vrsta i tipova baterija. Imaju tri galvanski izolirana izlaza, mogućnost udaljene kontrole i promjenjivu brzinu ventilatora.

U hrvatske premijere Harpe ubraja se i kombinirani uređaj Cortex novozelandske kompanije Vesper Marine. Cortex ima VHF s više bežičnih jedinica i zaslonom osjetljivim na dodir, ugrađeni SOTDMA Smart AIS klase B i antenski razdjelnik, te monitor za praćenje i nadzor s plovila ili obale.

image
Uređaj Cortex ima VHF, ugrađeni SOTDMA Smart AIS klase B i monitor za nadzor
Božidar Vukičević/Cropix

Američka tikovina

Torden Marine (nekadašnji Stal) zastupa uglednog proizvođača Whisper Power i prezentirao je njihov novi automatski punjač akumulatora WP-BC Supreme Pro 24V/40A-3. Zbog tri izlaza je u mogućnosti puniti sve vrste brodskih baterija, radi na 120/230 V, odnosno 50/60 Hz, a cijena mu je 8566 kuna.

Umjetnu tikovinu Sea Dek za brodove premijerno je predstavila zadarska tvrtka Riz Itea. Proizvodi se na Floridi, samoljepiva je i napravljena od PE/PVA pjene. Može se nabaviti u više boja i naručiti po unikatnom custom total receptu, što znači kako na njoj možete napisati ime plovila ili nešto drugo po želji.

 Ne postoji tekućina koja se s nje ne može oprati i što je mokrija na njoj se manje kliže – navode Zadrani. Cijena postavljenog metra četvornog umjetne tikovine Sea Dek košta 500 eura.

Pametna jacera

Prijenosni frižider Dometic CFX serije 3 Dual zone 95 bio je izložen kao novitet tvrtke Frigo Marine iz Zagreba. Naravno, ledenica radi na 12/24 i 230 V, ima Dometicov kompresor, novi software i WiFi/Bluetooth vezu. Temperatura u obje njegove komore može se postavljati u plus ili minus, s time da je maksimum hlađenja minus 22 Celzijeva stupnja.

Praktično zvuči podatak da na jednom poklopcu osoba sjedi, dok drugog može otvoriti. Dometic CFX 95 Dual Plus jacera košta 12.090 kuna.

Jedna od premijera splitskog Boltana bio je Anonym SUP Pocket uglednog francuskog proizvođača Zodiaca. Daska za napuhivanje isporučuje se zajedno sa setom za popravak, pumpom s dvostrukim protokom, transportnom torbom i podesivim alu veslom u 3 dijela. Volumen SUP-a je 220 l, težina iznosi 8 kg, dok su gabariti 243x81x18 cm. Boltano je Zodiacov Pocket SUP na sajmu nudio za 5269 kuna.

Riječki Unimar uvijek ima dosta noviteta, a ovog puta izdvajamo samovulkanizirajuću X-Treme slikonsku traku širine 25,4 mm. Ona ima certifikat A-A-59163A, vrlo je čvrsta i izuzetno otporna na vlagu, visoku temperaturu i UV zrake. U kolutu dužine 3 m Unimar X-Treme slikonsku traku prodaje po cijeni od 73,92 kune.

STRUJNI POGONI FISCHER PANDA


Indel Marine iz Rijeke dugogodišnji je distributer kvalitetnih njemačkih brodskih generatora Fischer Panda. Ista kompanija već godinama proizvodi i elektropogone, mahom za taksi i turistička plovila, no o tome se malo zna.

Sada su Nijemci prepoznali rastući trend ekološkog elektropogona i krenuli u ofenzivu, pa će Indel Marine u Hrvatskoj prodavati njihove strujne pogone. Zbog toga je u Zagreb stigao njihov voditelj montažnog procesa Martin Mews.

On je u razgovoru za Otvoreno more kazao da Fischer Panda jedina u svijetu proizvodi elektromotore od 20 kW s okretnim momentom 320 Nm. Naravno, nude i druge motore, snage od 3,8 do 100 kW, uz napomenu da modeli do 20 kW imaju 48-voltne baterije, dok veći motori rade na 420 volti.

– Nastojali smo naše elektropogone napraviti što jednostavnijima (plug and play), kvalitetnijima i učinkovitijima, radi čega postavljamo veće propelere kako bi se trošilo što manje struje. Svi su permanentni, bez četkica, s vodenim hlađenjem i direktnim pogonom bez getribe – kazao je Mews.

Izrađuju se u dvije vrste – Antriebssystem fur Schiffe su ugrađeni u većem metalnom kućištu i imaju EasyBox upravljanje. Druga kategorija su Aziprop Pod-pogoni s kućištem od inoksa, a mogu se nabaviti u verzijama od 48 i 420 volti.

image
Božidar Vukičević/Cropix
21. studeni 2024 21:57