Kad je novozelandska kompanija Oceanmax 2004. predstavila Propspeed, premaz za zaštitu brodskih propelera i drugih metalnih dijelova broda uronjenih u more od korozije i obrastanja, kupci su ispočetka reagirali s oprezom. To je, uostalom, sasvim razumljivo budući da nije rijetkost kako se slični proizvodi lansiraju uz velike najave, a onda nakon nekoliko godina korisnici budu razočarani.
Uspjeh u SAD-u
Međutim, kad su prvi nautičari počeli rabiti Propspeed i uvjerili se u njegovu učinkovitost, popularnost mu je počela rasti. Usmena predaja, pozitivni komentari po forumima, ugovori o velikim isporukama uglednim proizvođačima plovila, kao i marketinška djelatnost, pridonijeli su velikom globalnom uspjehu ovog antifoulinga.
O popularnosti možda najbolje govori podatak o porastu prodaje od čak 58 posto na vrlo zahtjevnom američkom tržištu u 2014. u odnosu na 2013. godinu.
I direktor slovenske tvrtke LNC Boštjan Lojo kao regionalni zastupnik ima pune ruke posla kako bi Propspeed isporučio svima koji ga žele imati u ovom dijelu Europe. No, unatoč tradicionalnoj ljetnoj gužvi, pronašao je vremena da prvi put u Hrvatskoj organizira edukaciju za buduće meštre o’ Propspeeda.
Tako smo se, eto, i mi mogli uživo uvjeriti kako se novozelandski antifouling nanosi na dva propelera, kormila i osovine Rodmana 40 parkiranog na suhome u Marini Kaštela. Cijeli proces nanošenja trajao je manje od dva sata, što jasno govori da za aplikaciju ne treba previše vremena.
Kvalitetna priprema
Boštjan Lojo stručno je vodio obuku za sve nazočne, a na samom početku istaknuo je nužnost kvalitetne pripreme površine kako bi Propspeed učinkovito i dugo djelovao. Upozorio je također da aplikaciju smije nanositi samo stručno osposobljena osoba kako bi proizvod dao zadovoljavajuće rezultate.
Kod već rabljenih propelera i pogonskih mehanizama prvi je korak skidanje vegetacije i starih premaza. Dakle, nužno je mehaničko struganje ili struganje u kombinaciji s brusilicom s finom brusnom pločom jer površina mora biti potpuno čista.
U prvoj fazi rabi se brusni papir gradacije 60-80, nakon čega slijedi ispiranje čistom vodom i temeljito brisanje površine Propprep maramicama ili čistim krpama na koje se stavlja industrijski, denaturirani alkohol (etilni alkohol) ili aceton (nikako nitroglicerin). Pritom svakako valja nositi rukavice kako bi se izbjegao utjecaj masnoće s prstiju.
Za uklanjanje starog premaza Propspeed rabi se strugalo za metal te brusilica s finom brusnom pločom. Sve se površine onda čiste ksilolom ili acetonom za uklanjanje kompletnog sloja silikona, a zatim se bruse papirom zrnatosti 60-80. Nastavak znate – ispire se čistom vodom i temeljito se briše maramicom ili krpom s denaturiranim alkoholom.
Novi propeleri
Usput rečeno, prije porinuća plovila u more treba čistiti i zaštititi nove propelere od tvorničke masnoće. U tom je slučaju nužno ukloniti sva vidljiva površinska ulja i masnoće pomoću maramice s denaturiranim alkoholom. Dobro će doći brušenje papirom gradacije 60-80, kao i tretman s maramicama Propprep. No, kako one ne sadrže inhibitore korozije, tretiranu površinu valja bojiti što prije, svakako unutar četiri sata.
Prije aplikacije dvokomponentnog temeljnog premaza za impregnaciju i ohrapavljenje podloge, valja ga miješati od 7 do 10 minuta sve dok se grudice na rastope. U te se svrhe može rabiti komad drva, premda proizvođač preporučuje miješalicu Propspeed s metalnom drškom, koja se, naravno, stavlja na bušilicu.
Kad temeljni premaz za impregnaciju postane glatka smjesa, treba ga minutu-dvije miješati s utvrđivačem iz male prozirne bočice (nalazi se u setu) u omjeru 4:1. Točan omjer temeljnog premaza i utvrđivača unaprijed je izmjeren pa se u jednu limenku prajmera dodaje cijeli sadržaj bočice. Dvokomponentni premaz tada je spreman za prianjanje na čelik, ali i na problematične površine kao što su bronca, aluminij ili inoks.
Brzo sušenje
Nanošenje prajmera žute boje kistom ili valjkom, uz izbjegavanje curenja, treba obaviti brzo. Naime, drugu ruku valja dati odmah nakon sušenja, koje po višim ljetnim temperaturama traje otprilike pet minuta. U vezi s tim Lojo nas je upozorio kako se Propspeed smije nanositi uz maksimalnu vlažnost zraka od 85 posto.
Idealna je temperatura zapravo između 5 i 20 stupnjeva jer se na velikim vrućinama (preko 30 stupnjeva) prebrzo suši, što uzrokuje potrošnju više materijala. Savjet je i da u nanošenju prajmera sudjeluju dvije osobe jer dva para očiju bolje vide gdje ga možda nedostaje.
Nije samo silikon
Nakon aplikacije i sušenja drugog temeljenog sloja, što traje od tri do pet minuta (ovisno o temperaturi i vjetru), slijedi nanošenje zaključnog top coata kistom ili valjkom, a ne raspršivačem. Svako curenje premaza treba ukloniti kistom, dok se nakupine na dnu premazanih površina, osobito na oštricama, također moraju ukloniti unutar 15 minuta. U svakom slučaju, obrađene površine nikako se ne smiju grebati ni strugati.
Bezbojni premaz nije samo silikon, nego sadrži posebnu formulu koja tretiranu površinu čini toliko glatkom da se morska vegetacija za nju ne može trajno vezati. Naime, Propspeed spada u neotrovne premaze i ne sadrži bakar, kositar, biocide i pesticide. Stoga su upravo glatkoća i postojanost u morskim uvjetima njegov glavni forte u ratu protiv morske trave i školjaka.
Može čekati
Poslije aplikacije površina se treba sušiti barem osam sati prije porinuća. Međutim, ako se vlasniku ne žuri isploviti, antifouling može ostati na suhom vezu ili u hangaru idućih nekoliko mjeseci, jer tek kada se uroni u more, počinje djelovati kao da je jučer apliciran.
– Talijani imaju običaj nanositi Propspeed početkom godine u zatvorenim hangarima i onda čekaju početak sezone bez stresa i panike – govori Lojo o svojim iskustvima sa susjedima s Apenina.
Treba, međutim, kazati kako je prozirni Propspeed mekani premaz osjetljiv na mehaničke abrazije ili užad oko pogonskog mehanizma. Plovila koja se rabe na plitkim pjeskovitim područjima također su sklona mehaničkoj abraziji zaključnog prozirnog premaza. Isto tako, premaz neće imati očekivane rezultate i ako plovilo ima problema s elektrolizom.
Jednogodišnje jamstvo
Jedno od ključnih pitanja u priči o Propspeedu jest duljina njegova zaštitnog djelovanja. Lojo kaže da tvrtka LNC daje jednogodišnje jamstvo na obrastanje metalnih dijelova ispod mora iako antifouling zna trajati i dvije do tri godine. Zanimljivo je također istaknuti pozitivnu činjenicu da salinitet mora nema nikakvoga utjecaja na Propspeed, koji, pokazalo se, zaštićuje na Jadranu, na Floridi i na Filipinima.
Kažimo na kraju da se premaz sam čisti, ali svakako je korisno ako ronilac svako toliko propeler i osovinu prebriše mekanom krpom. Što se tiče izvlačenja iz mora bez ponovnog nanošenja, problema nema – Propspeed podnosi višestruka izvlačenja i porinuća bez utjecaja na djelovanje.