Norveški projektant Espen Thorup jedan je od najzaslužnijih za veliki bum sjevernjačkih glisera na europskom tržištu. Njegov originalan rad na motornjacima Flipper, Bella, Nordkapp i Sting prepoznali su mnogi nautičari, ali i struka pa su mu posljednjih godina dodijelili pregršt nagrada za dizajn.
Iako najvećeg Nordkappa 790 Noblesse potpisuje njegov kolega Bard Eker, riječ je o produženoj verziji vrlo uspješne Thorupove 760-ice koju smo prije nekoliko godina predstavili na stranicama Otvorenog mora. Po našem skromnom sudu, uz finski Axopar, jedan od najboljih trupova novije generacije.
Skandinavski škver zahvaljujući hrabrom dizajnu i kvaliteti proživljava najuspješnije dane i redovito proširuje gamu, pa je u četiri linije Avant, Enduro, Noblesse i Ranger trenutno dostupno 20 različitih verzija na pet osnovnih trupova. Novi modeli silaze kao na traci, a posljednji u nizu je Enduro 805 predstavljen početkom godine u Helsinkiju.
U toj hiperprodukciji je čak nastao i problem s rokovima isporuke jer je potražnja prerasla kapacitete kooperanata uključenih u proizvodni lanac. Zbog toga je tek prošloga ljeta u Hrvatsku stigao prvi Noblesse 790 iako su prvi primjerci zaplovili već 2015. godine.
Novi kokpit
S obzirom na veliku ponudu na tržištu manjih glisera, Noblesse je prethodnika nadmašio za 30 centimetara i 300 kilograma, dok je trajlerska širina od 2,55 metara ostala ista pa se nije mogao ostvariti značajniji napredak u komforu.
Dobilo se nešto prostora u kabini i u kokpitu, ali za putnike je i dalje u pitanju vrlo udoban prostor i za duža putovanja. I ranije su sjedala bila ugodna, ali s novim materijalima presvlaka i poboljšanom ergonomijom, plovidba je pravi užitak.
U novom konceptu kokpita najveća je novost smanjenje slobodne površine poda, odnosno, ubacivanje klupe i produžetka krmenog sjedala uz desni bok iza skipera čime se dobio prostor za svih osam putnika. Uz bokove su sada postavljeni i nasloni i sve zajedno zatvara krug oko neobičnog blagovaonskog stola.
Oko centralnog dijela od inoksa s postoljima za čaše stol se preklapa na pola tako da zauzima manje mjesta. Kad zatreba, jednostavno se otklopi i bude svima na raspolaganju.
Prostor ispod krmene klupe i dalje je praktično spremište za konstrukciju biminija koja se sklopljena gotovo ne primjećuje. Kada se nosači podignu, s četiri umetka se može potpuno zatvoriti cijeli kokpit i brod koristiti po svim vremenskim uvjetima.
Transparentni dijelovi na tendi osiguravaju dobru vidljivost sa svih strana, a patentima se može otvarati segment po segment. Visina ispod mekanog krova je 190 centimetara i ako zanemarimo kondenzaciju vlage, svakako postoji mogućnost noćenja na povezanim sjedalima u kokpitu.
Uz hladnjak ispod suvozačke klupe vrijedi spomenuti i minijaturni lavandin, koristan detalj, ali ovako zabijen u kut ispod vjetrobrana ipak malo nepraktičan.
Bočni prozori
Skiperov prostor je najraskošnije oblikovan s udobnim sportskim sjedalom i okruženjem kao u cestovnoj krstarici. Moderne komande na širokom konzolnom naslonu za ruku i volan u kombinaciji inoksa i kože zaista su lijep prizor. Uz prekidače na konzoli centralno mjesto zauzima višefunkcijski ekran, te klasični kompas na vrhu kao dašak nostalgije za starinskom navigacijom.
U konzolu su vješto ukomponirane dvije stepenice za penjanje prema pramcu kroz središnji dio vjetrobrana. S unutarnje strane okvira su rukohvati presvučeni kožom, još jedan detalj iz visoke klase. Čvrsta ograda oko pramca nastavlja liniju okvira vjetrobrana i završava s otvorom za prolazak.
Umjesto nezgodnoga stropnog prozora, sada su svjetlosni otvori na trupu što omogućava da se cijela sredina pramca može prekriti tikovinom.
Jedina konstrukcijska zamjerka je poklopac sidrenog prostora koji bi morao biti deblji jer je ovako tanak laka meta za turiste koji će skakati s kopna na brod. Ispod poklopca su bile postavljene i pramčane ljestve za more, ali nisu dosezale površinu pa su skinute jer su ionako primarne ljestve u krmenom spojleru.
Prostor pod pramcem je prvenstveno namijenjen ugodnom sjedenju u naslonjačima, no kad se popuni sredina, ležaj je formata 210x150 cm s dovoljnom visinom od 85 centimetara.
Kemijska WC školjka na klizačima potpuno se skriva pod sredinu broda i dodatno zaklanja pregradom, a ako netko želi žrtvovati veličinu ležaja može naručiti i odvojeni toaletni prostor.
Uz ogledalo i bočne police tu se može boraviti preko dana no s otvorenim kliznim vratima jer su ona jedini izvor zraka. Inspekcijski otvor za pramčani potisnik je u podu, a do električnih instalacija vode iznad vrata WC školjke.
Potrošnja 40 litara
Lagani i oštri pramac u paketu sa snažnim motorom pruža obilje zadovoljstva za kormilom i vrlo mekanu plovidbu, pa se ni maksimalna brzina od 43 čvora uopće ne čini velika. Niski vjetrobran se i pri toj brzini pokazuje kao odlično projektiran jer vjetar potpuno zaobilazi kokpit. Suzukijev šestak od 300 konja srednja je mjera snage i s lakoćom nosi 1700 kilograma težak brod.
S punom posadom se postiže ista brzina, ali uz nešto višu potrošnju. Prema riječima skipera koji s ovim brodom radi transfere, pri brzini od 30 čvorova, s osam putnika, protok sa 40 litara skoči na 50 litara na sat. To nije strašno, pogotovo ako se uzme u obzir da svaki ukrcani gost donosi i više novca.
U vrijeme kad je brod bio na crtaćoj dasci (čitaj računalu) na tržištu još nije bilo penti od 400 konja, pa je projektant na krmi predvidio prostor za ugradnju dvaju motora od 200 konja. S tolikom snagom kazaljka dođe blizu 60 čvorova, što povećava užitak plovidbe, ali i ukupnu cijenu. S druge strane, ako je trup već vrhunski projektiran, šteta ga je ne složiti da se za njim diže prašina.
I s jednim motorom to je ozbiljna igračka s kojom se pravi užitak provozati. S elektroničkim komandama gas se glatko prenosi i nosi pramac prema pučini. I u punoj brzini zanošenja krme u zavojima nema jer bokovi savršeno naliježu, a tu su još i flapsovi za eventualno ispravljanje rasporeda težina.
Kad smo se tek upoznali s Nordkappom, činilo nam se kako je izgled malo bezličan, no sada smo se već navikli i već izdaleka se prepoznaje u masi drugih brodova. Još kad cijena ne bi bila tako visoka...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....