Croatia Boat Showvu šesnaestom izdanju vratio se svojim korijenima uz splitsku ACI marinu gdje je cijela priča i započela. Novouređena zapadna obala Gradske luke projektirana je kao ekskluzivna marina tako da se sajam lijepo uklopio u moderan eksterijer trenutačno najpopularnije splitske šetnice.
Po sudu mnogih, nova lokacija za nautički je sajam puno prirodnije okružje od trajektne luke i Rive, a zahvaljujući razumijevanju gradske uprave za organizatore je ove godine bila i besplatna.
Auto Boat Show
Pomicanje termina održavanja s početka travnja na kraj svibnja osiguralo je bolje vremenske uvjete, ali unatoč sunčanoj atmosferi i jeftinijim ulaznicama od 25 kuna, posjetitelji petodnevne manifestacije pojavili su se tek za vikend. Za razliku od poletnih poslijeratnih godina, nautika, posebno ona luksuznija, privlači sve manje ljudi. Visoka klasa nekoć željna pokazivanja potpuno je nestala iz javnosti i primirila se zajedno sa svojim offshore računima, što se značajno odrazilo na prodaju brodova.
Ono što su sajmu nekad bili Sunseeker, Princess i Ferretti, sada su likvidni čarteraši koji se usput bave i prodajom plovila. Jedna od takvih tvrtki je Nautika centar Nava, moglo bi se reći i domaćin sajma jer dio svoje flote nije ni morala premještati s uobičajenih vezova. S 11 novih glisera i katamarana, te nekoliko rabljenih plovila popunili su značajan izložbeni prostor pa se moglo čuti kako bi novi naziv splitskog sajma slobodno mogao biti i Nava Boat Show.
Mršavu sajamsku ponudu od pedesetak plovila značajno su pojačali trgovci automobilima s vrlo zanimljivim novitetima uglednih kuća kao što su Audi, Mercedes, Porsche, VW, Volvo i Mazda. No, i među izloženim plovilima bilo je primjeraka vrijednih posebne pažnje. Na prvome mjestu bismo stavili ploveći apartman Balt 818 Titanium CR, posljednji hit male poljske brodogradnje.
Neobično dizajniran motorni brod prvenstveno je namijenjen unutrašnjim slatkim vodama srednje Europe, no u Splitu je izazvao veliko zanimanje i pravih morskih vukova. Definitivno najposjećeniji brod na sajmu u trupu dužine osam metara ima čak šest ležaja, veliku kuhinju i toaletnu kabinu visine 195 centimetara. Kad uz to dodate udoban kokpit s velikim tvrdim krovom i prostrano pramčano sunčalište, dobijete savršen đitaški brod.
Sve iz Poljske
Odabir motora značajno utječe na cijenu, a u kombinaciji s minimalnim Suzukijem 40, do registracije Titanium košta 50 tisuća eura. Za taj novac se na našem tržištu ne može pronaći ništa tako komforno. Tko ima više novca ili želi više od 9 čvorova brzine, može ugraditi snažniji dizelaš ili pentu do 90 konja za dvostruko brži užitak. Zanimljiv trup izveden s pramcem glisera, plitkom kobilicom i katamaranskom krmom težak 1800 kilograma bez problema će ponijeti opterećenje, kako valova, tako i ukrcane posade.
Samo za usporedbu, 50 tisuća eura do registracije košta i Beneteau Flyer 6 Sundeck, najnoviji francuski gliser sagrađen u poljskoj Ostrodi.
Na istom trupu su istovremeno predstavljena još dva nadgrađa - adrenalinski Sportdeck i otvoreni Spacedeck, također izložen na splitskom sajmu. Osnovna cijena za sva tri modela je svega 18 tisuća eura, no porezi i moćni motori značajno podižu ukupan trošak.
Iako u odnosu na prije opisanog sunarodnjaka ima samo jedan ležaj niskog stropa, užitak sigurne plovidbe u komfornom kokpitu brzinom od 40 čvorova je neusporediv. Vrhunski stepenasti trup najnovije generacije u kombinaciji s Hondom 200 pojašnjava zbog čega su Francuzi svjetski lideri u segmentu manjih gliserskih plovila. Kome je to preskupo, mogao je iz iste kužine dobiti pola metra kraći Flyer 550 Sundeck s velikom kabinom i Hondom 100, vrijedan 30 tisuća eura.
Manje poznati proizvođači uvijek se nastoje nametnuti povoljnijom cijenom pa recimo Barracuda 545, poljske tvrtke Okiboats, koncepcijski vrlo slična francuskoj školi brodogradnje, s Evinrudeom 115 se može dobiti već za 22 tisuća eura. Trup dimenzija 5,4 x 2,54 metra, težak 620 kilograma, može nositi maksimalno 150 KS.
Dopadljiv dizajn i visoki bokovi s kvalitetno i funkcionalno izvedenim pramčanim prostorom, te malim spremištem pod konzolom daju naslutiti da bi se brod lako mogao naći u nekoj od jadranskih flota za dnevno iznajmljivanje.
Ribolovni krstaši
U toj tržišnoj niši već su se dobro smjestili norveški gliseri Nordkapp koje se često može vidjeti u akvatoriju Hvara i srednjodalmatinskih otoka. Izvrsni Noblesse 760, o kojemu smo detaljnije pisali prošle godine, na sajmu je predstavljen sa sportskim paketom opreme RS koji uključuje kožne rukohvate, inoks okvir vjetrobrana i nešto veću kuhinjicu. Cijena tog atraktivnog broda sa Suzukijem 225 je 66 tisuća eura.
I taj je škver za gradnju manjih modela izabrao Poljsku, pa gliser s pramčanom sjedećom garniturom Sting 650 sa Suzukijem 150 do registracije košta pristupačnih 36 tisuća eura. U detaljima se vidi da su Norvežani šire brodograditeljske ruke, no brod je po kvaliteti i cijeni vrlo konkurentan.
Za primjer se može uzeti novi Sea Ray 210 SLX, jednakih dimenzija kao Sting, ali luksuznije uređen i znatno brži jer ima unutrašnjeg benzinca snage 260 konja. Iako se za grupaciju Brunswick gradi, gdje drugo nego u Poljskoj, njegova cijena je čak 56 tisuća eura.
Ljubitelji ribolova također su imali svoje favorite, uz već poznatu Beneteau Barracudu 7 novitet je Jeanneau Merry Fisher 755 Marlin, rasni ribolovac s praktičnim bočnim vratima na kabini i prostranim krmenim kokpitom. Zbog tog radnog koncepta žrtvovana je toaletna kabina, što je mnogima važan podatak kod kupnje broda, ali u svakom drugom segmentu je brod pravi riblji terminator.
Visoki bokovi i trup za debelo more, pomični gavuni, prilagodljiva unutrašnjost i Yamaha od 150 konja svakoj će ribolovnoj družini pružiti puno zadovoljstva. S još hrpom dodatne opreme cijena do registracije je 63 tisuća eura.
Mega bajboti
Iz Italije je stigao kultni fisherman Al Custom 21, sedam metara dug alat koji je po svome guštu osmislio poznati biggejmaš Andrea Lia. U pomoć mu je priskočio američki konstruktor Lou Codega i nastao je vrhunski proizvod za ribolovne avanture. U ponudi su četiri modela od 6 do 10 metara, a u Splitu je na kopnu osvanuo crveni ljepotan kojim bi se mnogi rado provozali.
Potpuno otvoren brod natkriva jedino mala tenda iznad centralnog kokpita ojačanog širokim cijevima od inoksa. Uz bazen za ješku od 100 litara vrijedi istaknuti ukupno 16 nosača za štapove raspoređene na bokove, sjedalo i krov. Brzina broda s karbonskim ojačanjima sposobnog nositi motor do 150 konja je 40 čvorova, a cijena bez motora 40 tisuća eura.
Napolitanske boje branio je i Fiart 33 Sea Walker, najmanji model poznatoga škvera osnovanog 1960. godine. Izložbeni primjerak s dvije Volvo Pente i hrpom dodatnih detalja poput tvrdog krova, prirodne tikovine i dizajnerskih eskapada košta gotovo 300 tisuća eura.
No, u skladu s potencijalom hrvatskoga tržišta u paketu s dvije Honde 250 i osnovnom opremom brod je ponuđen za 150 tisuća eura + PDV. Za luksuzan 10-metarski tender sasvim pristojna cijena, vrlo konkurentna gumenjacima slične namjene, a po stilu daleko ispred njih. Pitanje je samo koliko takvih kupaca ima u ovome dijelu svijeta.
U toj cjenovnoj klasi je Grandezza 27 OC, finska ljepotica koju smo predstavili u prošlom broju Otvorenog mora. Splitski sajam je bio njezina hrvatska premijera i možemo reći da je prošla vrlo zapaženo.
U nedostatku britanskih i talijanskih obiteljskih glisera Grandezza je bila rasni predstavnik kompaktnih jahtica. Savršeno dorađen i bogato opremljen osammetarski brod s jednim Volvo Penta dizelašem lak je za upravljanje i sigurno će biti vrlo tražena roba među čarterašima kojima jedrenje nije previše blisko, a ne žele se odreći komfora.
Među jedrilicama su najbrojniji bili modeli Hanse, no status zvijezde je imao posljednji novitet te grupacije Dehler 38, bez poreza vrijedan 129 tisuća eura.
Proizvod toga uglednog škvera pod novim je menadžmentom označen kao velika prekretnica u politici kompanije pa je uz već poznate regatne potencijale trupa i konstrukcije do krajnosti osmišljen interijer zanimljiv i naprednijim čarterašima.
Tjedan - 15 tisuća eura
Jeanneau je izložio model Sun Odyssey 349 zanimljiv i privatnim kupcima s osnovnom cijenom od 77 tisuća eura. Voluminozni trup dužine deset metara u krmi može imati dvije kabine, pa se spavački potencijal penje na čak osam osoba. Lijep interijer s kuhinjom i velikim staklenim površinama pogodan je za duga krstarenja. Brodom pod jedrima može upravljati samo jedna osoba, a bez krmenih pataraca krma je slobodna za ljetne radosti.
S obzirom na kasni termin sajma, mnogi su prije rezervirani brodovi odlazili na đite, a drugi su se vraćali i među njima je imponirao novi Lagoon 52, osnovne cijene 850 tisuća eura.
U vanjske dimenzije 16x8,6 metara stane pet kabina i pet toaletnih prostora, što je pravo rješenje za velike družine željne raskoši na otvorenom. S obzirom na visoku cijenu, ni najam nije puno jeftiniji pa tjedan s ovlaštenim skiperom košta od 10 do 15 tisuća eura.
Uz već poznate talijanske gumenjake Joker Boat, MarCo, BSC i BWA, s Apenina je stigla i pneumatska krstarica Pacific 34. Talijanska tvrtka iz mjesta Buggiano Famic marine proizvodi maxi-gumenjake s kabinom dužine od 7 do 14 metara, a izloženi desetmetarski model najmanji je iz serije Pacific.
Unatoč širini od 3,5 metara, ispuhanih tubusa zadovoljava dimenzije od 2,54 metra, što ga čini pogodnim za uobičajeni cestovni transport, pod uvjetom da imate prikolicu nosivosti 3,5 tona.
Tržišnu nišu Pacifica teško je odrediti jer je s jedne strane komforan za prekojadranske đite, a po cijeni od 240 tisuća eura i konceptu vrlo praktičan bajbot za megajahtu.
Guma na kvadrat
Kako se može i očekivati, komforni kokpit s visokim bokovima vrlo je udoban, a masivno nadgrađe s platnenim krovom štiti od sunca, vjetra i znatiželjnih pogleda. U unutrašnjosti se ni po čemu ne može zaključiti da je riječ o gumenjaku jer je sve bogato obloženo umjetnom kožom i drvom. Za spavanje su pogodni sklopiva blagovaonica u pramcu i niska kabina u krmi. Kuhinja nije samo za šminku, već ima puno prostora za smještaj posuđa i sve potrebno za pripremu zahtjevnijih jela.
Visina u centralnom dijelu i odvojenoj kupaonici je 190 cm, više nego zadovoljavajuće za standarde talijanske male brodogradnje. S dva Suzukija 300 Pacifik dostiže 45 čvorova. Spomenimo kako se od hrvatskih brodograditelja predstavilo samo šest tvrtki - Damor, Pearl Sea, Colnago, AWB, Falkor i Venzor. Po našem sudu premalo da bi Croatia Boat Show opravdao svoj naziv.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....