StoryEditorOCM

DRUGA RUKAOd malog oglasa do kupovine uz jamstvo: istražili smo gdje i kako s najmanjim rizikom nabaviti polovni brod

Piše Pišu Miomir Štrbac i Željko Simunić
1. prosinca 2016. - 11:39

Jesen i početak zime najbolje su vrijeme za kupovinu polovnoga broda jer je tada u pravilu ponuda jako dobra, a cijene su najpovoljnije. Uz privatne male oglase koji se mogu pronaći u brojnim tiskovinama i na internetskim portalima, u potragu za rabljenim plovilom mnogi se sve češće okreću i organiziranim prodavačima, ponajviše ponudi plovila iz čarter-flota, koja je iz godine u godinu sve veća.

Uz malo truda, znanja i vještog pregovaranja, u toj se ponudi mogu pronaći jedrilice poznatih brendova, stare desetak godina, u jako dobrom stanju, mahom duge 10-14 metara, po cijeni i 50 posto nižoj od novoga broda iste vrste.

Stručna procjena

No, da biste dobro izabrali, morate imati potrebna znanja kako biste mogli procijeniti stvarno stanje ponuđenih jedrilica i izabrati najbolju. Rijetki, osim vrlo iskusnih nautičara, to mogu sami odraditi pa tu vrijedi generalni savjet da se isplati platiti uslugu vještaka za trup i motor prilikom odabira, jer razlike od broda do broda znaju biti velike, a teško su uočljive nedovoljno vještom oku.

Kada je pak riječ o motornim brodicama za rekreaciju, zabavu, vikend ture i ribolov, ponuda je više koncentrirana u privatne male oglasnike, te pojedine tvrtke koje se bave prodajom rabljenih brodica po sistemu prodavača polovnih automobila – ogradiš prostor žicom, kupiš brodove, malo ušminkaš i prodaješ skuplje.

To u stvarnosti znači da bi prilikom kupnje budući brodovlasnik trebao biti još bolje upućen nego u slučaju nabave nekog broda iz čartera. Oni su, naime, zbog prirode toga posla, barem prolazili redovite godišnje servise trupa, opreme i motora, što nipošto nije nevažno za njihovo stanje u trenutku prodaje. Kako je pak neki nepoznati pojedinac održavao brod i motor prije njegove prodaje, teško je znati i provjeriti, a nakon isplate nikakva jamstva ne postoje.

Marina u Zaprešiću

No, i tu se događaju promjene jer je stalni rast potražnje za rabljenim brodicama vrijednima do oko 30.000 eura potaknuo organiziranja prodajnog posla po uzoru na slične zapadne tvrtke, što u konačnici znači puno veću sigurnost i zaštitu za kupce polovnih plovila. Najdalje je u tome poslu otišla obiteljska tvrtka Pro-Nautika iz Zaprešića, koju već petnaest godina vode braća Damir i Nenad Đurđević.

Oni mahom u inozemstvu kupuju polovne kvalitetne brodove stare 10 do 15 godina, prikladne našoj kupovnoj moći, jednostavne za održavanje, uglavnom duge 6 do 9 metara i široke do 3 metra, kako bi se mogli vući na trajleru. Potom ih dovedu u svoj centar u Zaprešiću, potpuno ih urede i servisiraju, pa ih tek onda stave u prodaju.

image
Vlasnici Pro-Nautike Nenad i Damir Đurđević
Cropix

– U svakom trenutku u ponudi imamo 60 do 70 plovila raznih vrsta koje je moguće razgledati u našem centru u Zaprešiću ili na interentskoj stranici pronautika.hr – kaže nam Damir, pokazujući uredno posložene brodice u dvorištu tvrtke. Riječ je uglavnom o plovilima uvezenim iz zemalja EU-a, najčešće iz Francuske, Italije i Španjolske, a budući da smo ovlašteni prodavatelj i novih brodova tvrtke Jeanneau, najbrojnije brodice u ponudi rabljenih plovila su Antaresi i Merry Fisheri – kaže nam Damir te napominje da domaći kupci najviše traže brodove duge 7,5 do 8 metara s dva do četiri spavaća mjesta, kuhinjom, WC-om i većom otvorenom krmom za izlete i sportski ribolov.

Razlog je što se takvi brodovi mogu izvan sezone držati na kopnu, čime se izbjegava problem manjka vezova ili njihovo skupo plaćanje, a ljeti se na trajleru dovezu na more i koriste tijekom odmora.

Kompletan servis

No, najzanimljiviji dio priče je postupak sa svakim rabljenim brodom koji kupi Pro-nautika.

- Čim brod dovezemo u Zaprešić, on se podvrgava kompletnom pregledu, počev od motora, trupa, palubne opreme, električnih instalacija, elektronike, pumpi, crijeva, ventilacije... To obavljaju naši zaposleni stručni ljudi jer u servisu imamo mehaničara, električara, stolara, bravara, plastičara, tapetara i bojadisara.

Nakon pregleda, otvara se radni nalog i popravlja, mijenja ili servisira sve što nije bilo dobro, s tim da se na motoru, s obzirom na utvrđeno stanje, radi obični ili generalni servis. Uz to se, ako toga nema, na svaki brod ugrađuje pramčani špirun, krmena platforma s ljestvama i nosačem pente i bimini tenda iznad kokpita. Poanta je u tome da brod u prodaju ide tek kad je potpuno ispravan i uređen, a kupac prilikom preuzimanja dobiva i 6-mjesečno jamstvo na motor - objašnjava Damir.

image
Brodice u hali za popravak i uređivanje
Cropix

Dodaje kako prilikom porinuća broda njihovi ljudi s kupcem naprave probnu plovidbu, kako bi se vidjelo je li sve u redu. Ako jest, primopredaja se okončava, a ako nešto ne bude u redu, na licu mjesta uklanja se eventualni problem.

image
Svi neispravni sklopovi plovila u servisu Pro-Nautike dovode se u ispravno stanje ili mijenjaju
Cropix

- Pokaže li se neki ozbiljniji kvar, brod o svome trošku vraćamo u Zaprešić, dovodimo ga u ispravno stanje u najkraćem roku i ponovo dovozimo kupcu - navodi Damir.

Mogućnost reotkupa

Ovakav specifičan način poslovanja kojim se kupcu polovnih plovila pruža kompletna nabavna i servisna usluga razlog je što Pro-nautika godišnje proda stotinjak rabljenih plovila, s time da su kupci skladno podijeljeni - trećina ih je iz Zagreba i okolice, trećina iz Istre i sa sjevernog Jadrana, a trećina iz srednje i južne Dalmacije. Mnogim njihovim kupcima, ističe na kraju suvlasnik Pro-nautike, zanimljiva je i mogućnost da godinu-dvije nakon kupnje broda vlasnik poželi veći. U tom slučaju Pro-nautika će procijeniti i otkupiti njegov brod, te mu uz doplatu prodati veći koji želi. Ako pak kupac zaključi da brod nije za njega, Pro-nautika će ga, ako on to zatraži, procijeniti i od njega otkupiti.

ŠTO JE JEFTINIJE?

Neki naši građani na inozemnim oglasima koje i mi gledamo pronađu Antares ili Merry Fisher star deset godina za 24.000 eura, usporede ga s našom cijenom od 28.000 eura i zaključe kako je vani jeftiniji.

No, ako ga sami kupe, čeka ih trošak putovanja, prijevoza plovila, kontrole i potrebnih popravaka uz natezanje s raznim majstorima, pa to mahom ispadne skuplje od naše ponude koja uključuje kompletan i stručan servis broda, te jamstvo na motor - objašnjava Damir i dodaje da zainteresirani klijent može od njih zatražiti pronalaženje i uređenje konkretnog modela broda koji želi kupiti.

KORISNI SAVJETI NAŠEG STRUČNOG SURADNIKA SERGIJA DVORNIKA: 
Provjerite svaki sklop i zavirite u svaki kutak


Svima koji kupuju rabljeni brod, naš stručni suradnik Sergije Dvornik savjetuje da ne štede vrijeme za detaljan pregled plovila, a naveo je i na što treba obratiti pažnju. Kod stakloplastičnih plovila pažnju trebate obratiti na stanje gelcoata, eventualnu pojavu osmoze te na samu konstrukcijsku čvrstoću plastike (pucketa li dok hodate).

Kod jedrilica, pogotovo onih većih i starijih, preporučujem pregled jarbola i oputa od specijaliziranih tvrtki. Provjerite čvrstoću prianjanja tikovine na palubu. Ako osjetite propadanje, to je znak da se tikovina odvojila od palube, pa je moguće da je započeo i proces truljenja. Provjerite ispravnost instrumenata i komandi. Razni spremnici i ladice mogu biti dotrajali, te ih također trebate pregledati, pogotovo okove i bravice.

Ako postoje tende (slično vrijedi i za jedra), potrebno ih je otvoriti, pregledati čvrstoću i kompaktnost spajanih dijelova i šavova te stanje, boju i čistoću materijala, te ukupno stanje konstrukcije. U potpalublju obratite pozornost na stanje i vrstu materijala od kojeg su napravljene obloge i navlake, provjerite brtvljenje otvora, stanje inventara, ispravnost bravica, britvela, prekidača, WC-a…

Inspekcija instalacija

Zavirite u svaki kutak, podignite pajole i izvršite inspekciju kaljuža i instalacija. Ispravnost rada kaljužnih pumpi, osim preko prekidača, provjerite i aktiviranjem automatskih plovaka. Otvaranjem slavina, pumpa pitke vode opremljena hidrostatskim prekidačem će se uključiti, a nakon zatvaranja slavine, sama isključiti. Ako se nakon toga povremeno uključuje, problem je curenje vode u sistemu ili neispravan rad pumpe.

Kod instalacija crnih i sivih voda obratite pozornost na spojeve tankova i cijevi. Obvezno ispitajte funkciju pražnjenja tankova, a boja i miris ispuštene tekućine ukazat će vam i na kvalitetu održavanja sistema. Električne instalacije na svakom plovilu podložne su utjecaju vlage, te je potrebno provjeriti ispravnost priključnih uređaja i potrošača, kao i opće stanje instalacije – sve naravno s ispravnim i provjerenim akumulatorom. Pad napona nakon uključivanja više potrošača ukazuje na oslabljene baterije ili nedovoljnu proračunatu snagu električne instalacije. Sva svjetla, utičnice, kao i svi instalirani električni potrošači moraju biti ispravni, jer samo tako možete provjeriti postoji li prekid električne instalacije koji se mora otkloniti prije primopredaje.

Motor je najvitalniji dio broda, te zahtijeva posebnu pozornost pri pregledu, po mogućnosti od strane stručne osobe. Tih i stabilan rad bez nepoželjnih vibracija odlike su pravilnog rada svakog motora. Opći izgled motora može dosta reći o njegovu stanju, ali i dosta slagati. Čist i uredan motor trebao bi biti idealna slika, ali osjetite li u strojarnici nekakav agresivni miris, vjerojatno znači da je netko strojarnicu i motor pripremao za vašu posjet. Idealno bi bilo kada bi se vidjelo da se motor koristio, ali da nema curenja ulja.

Startajte motor i pustite ga da dostigne radnu temperaturu i pritisak ulja. Prekontrolirajte sva spojna mjesta, te osjeća li se miris goriva ili ispušnih plinova u strojarnici. Provjerite rade li ventilatori prisilne ventilacije ispravno – pogotovo kod benzinaca. Nakon toga motor ugasite i ponovno ga startajte. Topao motor mora besprijekorno startati, a boja ispušnih plinova će biti skoro neprimjetna. Crna, plava i bijela boja dima upućuju na problem.

Pukotine i nagriženost

Uredna servisna knjižica još je jedan dokaz o redovnom i kvalitetnom održavanju motora. Ako se radi o izvanbrodskom motoru, treba znati da se kućište radi od legura aluminija, pa treba pregledati da nije udareno, da nema pukotina i da nije nagriženo galvanskom strujom.

Ako je brod na suhom, prvo detaljno provjerite podvodni dio. Deformacije na trupu ukazuju na osmozu, oštećenja ili nestručni popravak. Kobilicu, kormilo, propeler i osovinu dobro prekontrolirajte. Ne smiju imati nikakva iskrivljenja ili deformacije, a sve mora biti čvrsto i kompaktno. Iskoristite priliku kada je brod na suhom te ispustite cijeli lanac sa sidrom. Tako ćete provjeriti ispravnost rada sistema za sidrenje i stanje lanca – stara narodna kaže da lanac puca na najslabijoj karici.

Ako je brod u moru, završni pregled će obuhvatiti njegovo izvlačenje iz mora i detaljan pregled stanja trupa u nazočnosti stručne osobe. Nakon pažljive inspekcije podvodnog dijela i ugrađenih komponenti ispod morske površine, brod treba vratiti u more i obvezno napraviti kratku testnu vožnju. Ona će poslužiti ne samo da provjerite kako vam brod leži, nego i ima li kakvih vibracija ili sličnih anomalija pri plovidbi.

image
Sergije Dvornik
 
Božidar Vukičević/Cropix

TVRTKA EUROMARINE NUDI RABLJENA ČARTER PLOVILA: Najviše se traže jedrilice do 42 stope

Više informacija o prodaji rabljenih brodova iz čarter flota saznali smo od Đure Majkovice, službenika tvrtke Euromarine čije je sjedište u Zagrebu, a poslovnice u Puli, Sukošanu, Biogradu, Splitu i Dubrovniku.

- Kakvo je stanje na tržištu rabljenih plovila iz vaše perspektive?
- Najviše smo plovila plasirali u periodu između 2007. i 2009. godine. Nakon toga je došlo do zastoja, ali se situacija počela popravljati u zadnje 2-3 godine.

- Kakve brodove kod vas kupci najviše traže?
- Klijenti se od modela u našoj ponudi najčešće zanimaju za obiteljska plovila veličine od 36 do 42 stope. Uglavnom nam kažu – želimo s članovima familije provoditi dane na plovilu, imate li kakav brod za te svrhe koji je dobro očuvan.

- Vode li kupci računa o starosti broda?
- Oni u pravilu izbjegavaju starija plovila i drže se vrlo jednostavne računice - odabrani brod treba biti što novijeg datuma i što jeftiniji.

- Što im je draže kupiti - motornjake ili jedrilice?
- Prevladavaju jedrilice, i to otprilike kazano u omjeru 70:30 posto. Jedan od dodatnih razloga za to je što su jedrilice u sustavu PDV-a, pa ga kupci izvana ne plaćaju. Što se većih motornjaka tiče, ljudi biraju one s dizelskim ugradbenim motorima i nastoje zaobići benzinski pogon. To međutim ne važi za glisere – manje verzije s izvanbrodskim motorima dosta su tražene.

- Odakle dolaze vaši kupci?
- Precizne podatke nemamo, ali neću pogriješiti ako kažem da je 80 posto kupaca iz stranih zemalja, dok su samo 20 posto Hrvati. Strancima su brodovi povoljni zbog nižih cijena u odnosu na druge zamlje, ali i neplaćanja PDV-a od 25 posto. Stoga uistinu dolaze sa svih strana. Eto, nedavno smo imali klijenta iz Izraela koji je iznimno zadovoljan cijenom i uslugom, pa nam se javio i zahvalio nam na svemu.

Vjerovali ili ne, lani je jedan bračni par došao iz Australije, jer su na internetu vidjeli našu ponudu rabljenih brodova. Kupili su brod i s njime plovili sve do Australije, a dolje su ga prodali po većoj cijeni, vratili uloženi novac i čak pokrili troškove puta natrag.

- Dajete li kupcima podatke o redovitom servisu plovila koje prodajete?
- Većina rabljenih brodova ima potvrde o servisu dok je trajao jamstveni rok. Nakon isteka toga roka neki ga nemaju, ali mi se uvijek pobrinemo da svi kupci dobiju ispravna plovila s kojima neće imati problema, čak i kada, evo, plove do Izraela ili Australije.

- Koje proizvođače brodova vaši kupci najviše cijene?
- Najtraženiji su francuski modeli Jeanneaua i Beneteaua, jer svi na svijetu znaju da je riječ o kvalitetnim plovilima. Kod motornjaka su također traženi modeli Sea Ray i Azimut, a u klasi jedrilica X-Yachts, te Bavarie zbog niže cijene.

image
Antares 710 prije isporuke
Cropix

PRISUSTVOVALI SMO PRIMOPREDAJI U LUČICI SPINUT: Brodovi prošli
probne đireve


Kako izgleda primopredaja prodanih brodova kupcima u aranžmanu tvrtke Pro-Nautika, svjedočili smo u splitskoj lučici Spinut gdje je bila dogovorena isporuka Beneteaua Antares 710 iz 1999., te Dufoura ACM 26 Heritage iz 2002. godine. I, dok smo čekali da iz Zaprešića stignu dvije Toyote LandCruiser s naručenim brodovima na trajlerima, proćakulali smo s njihovim kupcima.

Hvaranin Milivoj Gabelić (63) iz Jelse došao je preuzeti Antaresa 710, a sa sobom je doveo stručnog savjetnika, brodostrojara Darija Lazanea. Na upit zbog čega se odlučio za kupovinu broda od Pro-Nautike, Gabelić je naveo nekoliko razloga.

Povoljnija cijena

- Jedan Velolučanim kojeg poznajem kupio je brod u njih i bio vrlo zadovoljan. Nakon toga sam vidio njihov oglas u novinama i preko interneta pogledao modele u ponudi. Svidio mi se baš ovaj Antares od 28.000 eura, jer će mi služiti za posao s obzirom da imam obrt za ribolov i prijevoz putnika. Raspitao sam se i cijena je barem 20-30 posto niža nego kada bih isti brod kupio u Splitu ili na Hvaru. Odluci je pridonijelo i šestomjesečno jamstvo na motor, iako je u brodu pouzdani Yanmar 140. Nadam se da će biti sve u redu, iako kod kupovine rabljenih brodova i automobila treba imati i malo sriće – zaključio je Gabelić.

Pomorski kapetan iz Splita Damir Bonači (40) iz ponude Pro-Nautike izabrao je pak Dufoura ACM 26 iz 2002. koji je ukupno platio 47.000 eura. I on nam je naveo slične razloge za kupnju kao i Gabelić.

- Raspitivao sam se po Splitu, surfao po internetu i analizirao cijene modela koji me zanimaju. Kada sam sve stavio na papir, ispalo je da ću proći za 30 posto jeftinije za model koji sam htio. Doznao sam i da su dečki iz Zaprešića prodali već stotinjak plovila, a sigurno ne bi postigli takav rezultat da im brodovi nisu dobri.

Također sam zaključio da ću jeftinije proći ako odmah dogovorim dodatne radove na brodu dok je u radionici, pa sam sastavio listu želja. Sve su obavili vrlo stručno, čak su mi i mailom slali slike odrađenih poslova. To me koštalo dodatnih 3000 eura, ali sam naumio srediti brod po guštu. Služit će mi za izlete s obitelji, pa je bolje već u startu staviti sve što mi treba – rekao je kapetan Bonači.

Probni đirevi

Dok smo pričali, stigli su i brodovi. Gabeliću se žurilo otploviti put Hvara, pa je zajedno sa savjetnikom Lazaneom i Damirom Đurđevićem iz Pro-Nautike napravio probni đir čim je brod spušten u more. Kada se vratio nakon 20-ak minuta, Gabelić je bio zadovoljan testom Antaresa: - Sve štima, postigli smo brzinu od 21 čvor i mislim da je brod u redu - rekao nam je u žurbi da što prije krene put Jelse.

Na red je došao Bonači čiji je Dufour ACM 26 na dizalici doista izgledao sjajno, kao da nije star 14 godina. I opet ista procedura – Damir je s kupcem napravio testni đir po Kašelanskom zaljevu, jer jedno je proba u radionici, a drugo na moru. Uskoro su se vratili i ukrcali električara Pro-Nautike, jer se Volvo Penta od 150 KS gasila u plovidbi. Meštar je problem brzo detektirao - trebalo je samo podignuti jedan prekidač i Volvo je poslušno brundao, a Bonači zadovoljan isplovio.

image
Milivoj Gabelić (prvi slijeva) pregledava kupljenog Antaresa 710
Cropix
29. lipanj 2024 12:29