StoryEditorOCM

svemirski brodPredatorska moć u službi zabave: testirali smo Alestu Raptor, evo koje su mu dobre i loše strane

Piše Sergije DVORNIK
25. ožujka 2024. - 09:31

Rast turizma u Turskoj i sve veća popularnost adrenalinskih zabava na moru potaknuli su prije gotovo 20 godina skipera paraglajding plovila Evrena Engina na pokretanje tvrtke specijalizirane za proizvodnju plovila i opreme za vodene sportove Alesta Marine. Pritom su, zahvaljujući svojem profesionalnom timu i činjenici da se plovilo za paraglajding može prilagoditi za razonodu, ribolov, skijanje na moru i slične aktivnosti, budućim vlasnicima i poduzetnicima nudili rješenja prilagođena njihovim potrebama i projektima.

Magnetna privlačnost

U međuvremenu se ta tvrtka na tržištu pozicionirala ne samo kao brodograditelj, nego i kao nositelj cijelog operativnog tržišnog mehanizma. Danas Alesta Marine na 46.000 četvornih metara zemljišta proizvodi različita plovila i opremu za adrenalinske aktivnosti na moru, pa su lani na sajmu Boot u Düsseldorfu predstavili svoje glisere Sea Max 620 WA Cabin i Marlin 460, te perjanicu Raptor, koji je posebno privukao pažnju nautičke javnosti.

Svojim dinamičnim i naglašenim futurističkim linijama, Raptor odmah izaziva magnetnu privlačnost kod ljubitelja morskih avantura. Jednog takvog predatora, prilagođenog za vožnju putnika, imali smo priliku bolje upoznati na prošlogodišnjem sajmu u Biogradu. Krmenim dijelom dominira paraglajderska platforma koja se može iskoristiti za prostrano sunčalište. Vizualno se s obje strane na nju skladno nastavljaju kaskadno postavljene platforme koje olakšavaju pristup i silazak u more ili na obalu.

Ispod krmene platforme locirana je prostrana strojarnica kojoj je kroz veliki otvor pristup olakšan i praktički neograničen, što je omogućilo ponudu široke palete motorizacije, s jednim ili dva motora, maksimalne ukupne snage do 1100 KS različitih proizvođača, uključujući odabir po želji kupca od klasičnog osovinskog do jet-pogona. Na prvi pogled Raptor je spartanskog izgleda, ali razlog tome je isključivo promišljen raspored cjelina s ciljem jednostavne komunikacije cijelom dužinom plovila.

​Posvećenost detaljima

S krmene platforme u prostrani se kokpit prilazi prostranim i rukohvatom osiguranim prolazom s lijeve strane. Odmah do nosača hard topa s desne strane nalazi se konzola sa skiperovim radnim mjestom. Naizgled je mala, ali ergonomski odlično oblikovana, tako da je udobna s odličnim pregledom na plovni put u svim smjerovima. Posvećenost detaljima vidi se i u oblikovanju komandne ploče kako bi skiper imao neometan pogled na instrumente, te sve prekidače i kontrole nadohvat ruke.

image

Skiperu je sve nadohvat ruke, a klupa za sjedenje više je nego udobna

Božidar Vukičević/Cropix

I klupa je udobna pa se skiper neće umarati ni na duljim plovidbama. Jedina je primjedba da se i nosač hard topa mogao prilagoditi u polusjedište s naslonjačem umjesto rukohvata, a u samoj konzoli pomalo je nespretno integriran WC, mogao je biti veći i viši. Nasuprot konzoli je višenamjenski boks koji se može opcijski opremiti sudoperom, hladnjakom ili nečim drugim, dok su na testiranom modelu tu bile priručno smještene baterije, što za njih nije najbolja lokacija s obzirom na veliki motorni prostor.

Pramčani kokpit u potpunosti je posvećen putnicima. Na tapeciranim klupama i naslonjačima može se udobno smjestiti 12 putnika, s tim da kokpit karakterizira visoka razma, koja osigurava njihovu maksimalnu sigurnost u adrenalinskoj jurnjavi i po uzburkanom moru. Osim suhih spremišta ispod klupa, ispod kokpita se nalazi još jedno. Prilaz je olakšan kroz veliki otvor i omogućen je pristup svakom njegovu kutku.

Uvlačno sidro

Kokpitom dominira opcijski stol opremljen nosačima čaša koji može bez problema ugostiti 10 osoba. U samom pramcu je sidreni gavun, koji su dizajneri promišljeno opremili sistemom za uvlačenje sidra u trup da ne narušava linije Raptora.

Siluetom plovila dominira robusni hard top naglašavajući njegov futuristički i aerodinamični izgled, što će se sigurno svidjeti poklonicima ovakvih plovila. Opremljen je panoramskim otvorom koji se može zatvoriti i zaštititi putnike, te čvrstim prednjim nosačima koji mogu poslužiti i kao rukohvati, dodatno naglašavajući osjećaj sigurnosti putnicima u pramčanom kokpitu.

image

U zaokretu se samo malo nagne i odlično drži pravac

Božidar Vukičević/Cropix

Iako smo bili pomalo skeptični u pogledu performansi na moru s obzirom na namjenu plovila, opremljenost osovinskim prijenosom i odabirom motora srednje snage, Raptor nas je iznenadio. Pokazao je, naime, vrlo dobre odlike na moru zahvaljujući dizajnerima Alesta Marine, koji su uspješno razvili Deep Off Shore trup s naglašenim V s dva airstepa, te pramac po X bow konceptu. Pritom treba spomenuti da je testirani Raptor opcijski izrađen u vakuum infuziji korištenjem poliesterske smole, pa je težina praznog trupa 2500 kg, a postoji i mogućnost korištenja epoxy smole s karbonskim vlaknima. Time bi se značajno smanjila težina plovila i povećala njegova čvrstoća.

Glatko ubrzanje

Cumminsov šestocilindraš od 6,7 litara i 480 konjskih snaga bez problema je u sedam sekundi natjerao Raptor da izglisira, a do dvadeset sekundi dosegnuli smo i maksimalnu brzinu od 31 čvora pri 3400 o/min. Iako smo potegnuli koji đir više od razine gdje se očekuje maksimalna snaga motora, korištenjem propelera 580/710 ostvarili smo odlične rezultate u pogledu usklađivanja motora i plovila. No ipak ih moramo uzeti s rezervom imajući u vidu namjenu plovila, te okolnost da smo s četiri člana posade i polupraznim tankom goriva bili ispod trećine kapaciteta deklarirane nosivosti broda.

image

Gas prima gotovo trenutno

Božidar Vukičević/Cropix

Uvjeti na moru nisu bili takvi da Raptor zorno demonstrira svoje mogućnosti borbe s valovima, ali pokazao se agilnim i pružio nam osjećaj adrenalinske plovidbe, a ujedno vrlo sigurne. Zahvaljujući naglašenom V trupu, valove plovila u prolazu sjekao je bez problema, plovidba je bila ugodna i udobna, a iznenadila nas je njegova agilnost i okretnost.

Za brzinu krstarenja preporučili bismo 23 čvora pri 2600 o/min uz očekivanu potrošnju od pedesetak litara na sat. Naravno, to će ovisiti i broju putnika i njihovoj prtljazi na plovilu.

Brojne prilagodbe

Treba naglasiti kako je veliki adut Raptora njegova svestranost, te mogućnost prilagodbe trupa sve do verzije Excursion Boat za prijevoz putnika. Osnovnu cijenu Raptor Parasailing Boata od 60.000 eura spomenut ćemo samo kao informativnu, zbog mogućnosti personalizacije prema potrebama kupca. Jer osim izbora jednog ili dva motora, različitih načina prijenosa i propulzije, tu je i mogućnost dodavanja specijalne opreme prilagođene potrebama projekta. Kao i elemenata luksuza, poput umjetne tikovine, LED rasvjete, audioopreme...

KONAČNA OCJENA

PLUS

- personalizacija i dizajnerski detalji

- pomorstvene karakteristike

- osjećaj sigurnosti putnika

MINUS

- veličina WC-a

- smještaj baterija

- rješenje nosača hard topa

Za kraj bismo naglasili i postulat Alesta Marine – veza s klijentima ne prestaje prodajom plovila, nego im dugoročno osiguravaju kontinuiranu podršku i pružanje tehničke pomoći.

image

Dno je besprijekorno dizajnirano za dobra maritimna svojstva

Božidar Vukičević/Cropix
image

Sigurnost i udobnost putnika na visokoj su razini

Božidar Vukičević/Cropix
image

Duboko V dno čvrsto drži i kod naglih zaokreta

Božidar Vukičević/Cropix
image

Futuristički hard top dodaje Raptoru i agresivnost

Božidar Vukičević/Cropix
image

Pramčani dio prima poveću družinu koja pod klupe može odložiti sve stvari

Božidar Vukičević/Cropix
image

Stepenasta krma olakšava pristup moru

Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image

Udobno sunčalište na krmi

Božidar Vukičević/Cropix
image

Za komandama Raptora i čovjek se osjeća moćno

Božidar Vukičević/Cropix
image

Skiper pred sobom doista ima sve što mu treba

Božidar Vukičević/Cropix
image

Toalet je izveden pomalo tijesno

Božidar Vukičević/Cropix
image
Božidar Vukičević/Cropix
image

U motornom prostoru sve je dostupno i široko

Božidar Vukičević/Cropix
image

Veliko spremište ispod kokpita

Božidar Vukičević/Cropix
image

Sidro se potpuno uvlači u pramac

Božidar Vukičević/Cropix
image

Gavun za sidreni lanac skriva i vitlo

Božidar Vukičević/Cropix

OSOBNA KARTA

Dužina      11,11 m

Širina      3,30 m

Gaz (bez motora)      0,50 m

Težina (prazan)      2500 kg

Motor      340 – 1100 KS

Spremnik goriva      300 l

Broj putnika      24

Graditelj      Alesta marine, Turska

Zastupnik      Bulet, Zaton

Osnovna cijena      62,000 eura

Cijena testiranog s PDV-om      200,000 eura

 

22. studeni 2024 21:26