Jedan od najtraženijih brodova na posljednjem sajmu u Düsseldorfu bila je jedrilica Bavaria C57, sa 17 metara dužine najveća u povijesti toga njemačkog brodogradilišta. Uz poznatog dizajnera trupa Maurizija Cossuttija međunarodnoj javnosti je predstavljen i dizajnerski ured zadužen za strukturu, inženjering i interijer novoga prodajnog hita vrijednog pola milijuna eura.
Riječ je splitskom inženjeru brodogradnje Leu Ćurinu, dugogodišnjem zaposleniku AD brodova koji je s kolegicom dizajnericom interijera Majom Bućan i inženjerom strojarstva specijaliziranim za 3D modeliranje Krešimirom Prlićem osnovao tvrtku Pulse Yacht Design.
S bogatim iskustvom u stvaranju jedrilica Salona zaplovili su nemirnim poduzetničkim vodama i već na početku svoga puta došli pod svjetla reflektora svjetske nautičke javnosti. Krešimir živi i radi u Zagrebu, a mi smo posjetili ekipu u splitskom uredu i pitali ih kako je uopće došlo do suradnje s tako velikim škverom.
Počelo s kašnjenjem
- S Bavarijom sam već surađivao oko procesa vakuumske infuzije i na rješavanju nekih strukturnih problema na njihovim postojećim modelima tako da ovaj projekt nije došao slučajno. Prije dvije i pol godine otišao sam iz Salone s drugim planovima, htio sam raditi servis i neke manje projekte, ali nakon par mjeseci došao mi je Milan Mandić s idejom gradnje Mora 55 po Cossuttijevu projektu i tako smo u deset mjeseci iz ničega napravili tvornicu, projekt, kalupe, konstrukciju i prototip.
Kad su ljudi iz Bavarije bili kod nas prije godinu i pol dana vodili smo ih vidjeti pogon Mora i to je bilo presudno. Cijeli posao je trebao odraditi nizozemski Vripack koji projektira motorne Bavarije, ali su kasnili s rokovima, pa smo lani u Düsseldorfu mi upali u kombinaciju. Ugovor smo potpisali u ožujku tako da je od početka projekta do premijere prošlo samo deset mjeseci, naveo je Ćurin objašnjavajući kronologiju rada.
- Cossuttijev ured radi naval arhitecture i nama dostavlja plohe trupa i palube koje nisu do kraja dovršene. Mi tu preuzimamo i radimo kompletan 3D inženjering strukture trupa i palube sa svim kontrašampama, a u isto vrijeme se crtaju svi sustavi i interijer. Krešo uglavnom radi na tim plohama i strukturi i on je majstor za 3D računalne programe. Na novom modelu jedrilice koji radimo za Bavariju trup smo poslali u Njemačku na frezanje, a palubu šaljemo sutra.
Kontraštampa trupa je dovršena 70 posto jer mora biti potpuno usklađena s interijerom i opremom njihovih dobavljača. Spojeni smo na Bavarijin server i u projektiranju koristimo dostupne specifikacije elemenata tako da na kraju isporučimo i kompletnu radioničku dokumentaciju sa svim nacrtima spajanja, kazuju nam Splićani Leo i Maja koji su u radu primijenili i neke potpuno nove tehnike.
Inovativna hvatišta pregrada
Naime, novi menadžeri Bavarije su došli iz autoindustrije i za motorne brodove su organizirali montažu sličnu proizvodnji na traci kako bi se sklopovima moglo prići s obje strane. Oni su na sličan način htjeli raditi i jedrilice kako bi ubrzali proces, no to nije bilo moguće:
- Mi smo im objasnili da je na jedrilici od 17 metara kontraštampa duga 13 metara i s interijerom i opremom teška 5-6 tona, i da ne možeš biti siguran je li svugdje kvalitetno zalijepljena i kako će preuzeti 25 tona opterećenja na peti jarbola. Mi smo im predložili drukčiji sistem rada s kompozitnim uzdužnjacima s bulkhead receiverima (hvatištima pregrada). Na kontraštampi trupa se laminiraju područja oko kolombe i onda se ubacuju uzdužnjaci s bužirima sa svim instalacijama struje i vode.
Po proračunu bulkhead receiveri, svaki težine po 150 kilograma imaju funkciju rebara i dovoljno su kruti da ukrute trup sami, a u njih se naknadno lijepe strukturne pregrade. Dosad su u Bavariji laminirali namještaj za trup kako bi preuzimao sile i služio kao učvršćenje. Zbog toga je kod natezanja sarči u jedrenju dolazilo do krivljenja trupa i nisu se mogla zatvoriti vrata od kabine ili bi curilo more na spojevima prozora.
Onda su oni stalno napadali proizvođače sike i prozora, ali oni nisu bili ništa krivi, objašnjava Ćurin, dodajući kako je ovo prvi put u svijetu da je takvo rješenje primijenjeno. Nažalost, Bavarija nije dopustila objavu izgleda konkstrukcije u novinama, no recimo samo da izgleda poput rastvorenih prstiju ruke raširenih u formi trupa.
Neki proizvođači poput Salone koriste čelični kostur, neki klasična rebra, ali Nijemci to nisu htjeli jer ih strogi ekološki propisi tjeraju na minimalno korištenje ručne laminacije, pa se sve nastoji riješiti vakuumskom infuzijom i lijepljenjem. S novim rješenjem se namještaj fizički odvaja od trupa debelog 24 mm, vjerojatno najčvršćeg u povijesti brodogradilišta. U implementaciji novih ideja u prilično zatvoren proizvodni sustav značajno je pomogao Slovenac Luka Modrijan, nakon karijere u Elanu i Hanseu od srpnja produkt-menadžer Bavarije.
Tvornička ograničenja
Njegov interes za stvaranjem što atraktivnijeg tržišnog proizvoda poklapa se s idejama dizajnerice interijera Maje Bućan, zaslužne za izražen osjećaj luksuza u ipak konfekcijskom plovilu.
- Prvi zahtjevi su bili da se podigne razina komfora i prostranosti, da dizajn bude moderan, ali i da zadrži malo klasike. Kad sam donijela preliminarne rendere, menadžment je rekao da je sve super, no s vremenom smo počeli dobivati zahtjeve da se koriste samo ovakav okov ili ovakva vrata. Uz veliku muku sam se izborila za nekakve promjene i nove elemente. Nisam mislila da ćemo imati toliko ograničenja.
U tome se mora razgovarati s cijelim nizom ljudi i svima objasniti zašto je novo rješenje bolje od onoga što su ranije koristili. Zbog toga smo morali voditi računa da se svi ti novi komadi na palubi i u interijeru mogu koristiti i na budućim modelima. Ovo je brod više klase i zato ima puno više dodatnih opcija što komplicira proces opremanja i gradnje - navodi Bućan.
Sve te promjene u Bavariji idu na ruku kupcima suočenima s puno širom paletom dodatnih opcija. Umjesto prijašnje dileme klima ili ne, sad su tri različite opcije klimatizacije s obzirom na broj obuhvaćenih prostorija i kapacitet uređaja. Sve to govori o novom smjeru brodogradilišta. Za razliku od nekadašnjih interijera sada se koristi visokokvalitetna vodootporna šperploča od drva okoume preuzeta s motornjaka novije generacije.
Debljina šperploče je 15 milimetara, na sve plohe ide furnir od 1 milimetra, a nevidljivi odrezani rubovi se premazuju lakom. Posebno fascinantan je podatak da se cijeli namještaj ugrađuje u tri bloka. Dizalica spušta cijelu pramčanu kabinu s ormarima i kuhinjom opremljenom svim uređajima koji se jednostavno spajaju sa spremnicima za vodu i cijevima provedenima u bužirima plastičnih uzdužnjaka.
Upravljanje potrošačima
- Na ovaj način nema laminiranja i ubrzao se proces montaže, a opet i dalje imamo kontrolu da je sve uredno spojeno i čvrsto. Inače, nakon što se jednom zalijepi kontraštampa više se ne može doći do tih dijelova broda i ne znaš što se događa. Na Bavariji je posebno i to što se svim potrošačima upravlja preko GPS plotera, umjesto s klasične glavne ploče. Taj sustav su razvili Naviop i Navico (B&G), a na ovom brodu se zove digital switching.
Svjetlima, pumpama, baterijama, spremnicima i ventilima upravlja se preko tableta, laptopa ili mobitela - govori nam Ćurin, zadovoljan s reakcijama Bavarijinih dilera iz cijelog svijeta koji prvi put u mnogo vremena nisu imali zamjerke na konačan proizvod.
Nakon sajma Bavaria je objavila podatak o rekordnoj prodaji 160 plovila svih veličina među kojima i desetak najvećih jedrilica čime je zasad napunjena knjiga narudžbi toga bavarskog škvera.
A kako izgleda knjiga narudžbi splitskih projektanata za kraj nam je rekao Leo Ćurin:
- Mi smo otvaranjem svoje firme preuzeli rizik. Kad smo krenuli nismo imali ništa, a nakon što se ovo dogodilo čulo se za nas i već su počeli drugi pitati za naše usluge. Imamo nekoliko mladih inženjera koji će polako preuzimati sve više posla jer nam sastanci i putovanja oduzimaju puno vremena. Kad bismo imali dva projekta istovremeno uzeli bismo još više ljudi. Sada radimo jednu od dogovorene dvije Bavarije i More 40. To je zasad dovoljno, zaključuje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....