StoryEditorOCM

BIOGRAD BOAT SHOWRaport s najvećeg hrvatskog nautičkog sajma: brojnoj publici željnoj zanimljivosti i noviteta nikad sadržajnija manifestacija došla je kao naručena

Piše Gordan Jelavić
2. studenog 2015. - 13:55

Nautički sajam Biograd Boat Show i ove je godine opravdao status najvećega u Hrvatskoj, a zahvaljujući posebno lijepom vremenu za vikend, objavljen je i rekordan broj od 15 tisuća posjetitelja, što je najbolji dokaz velikog zanimanja publike za ovakvim manifestacijama. Uz uzorno organiziranu marinu, osiguran smještaj u hotelima organizatora Ilirije i bogat zabavni i kongresni program, i mnogi su strani gospodarstvenici odabrali Biograd za promociju i unaprjeđenje svoga poslovanja.

image
Sunčano vrijeme privuklo je brojne posjetitelje
Milan Šabić/Cropix i Božidar Vukičević/Cropix

Tvornica novca

Prvoga dana sajma zaključili smo kako u tom segmentu ima najmanje noviteta, no onda se ukazalo More 55, 16 metara dugačak krstaš iz Dicma, čiji smo koncept najavili prije nekoliko mjeseci. Dugogodišnje iskustvo tvrtke More charter, spojeno s kapitalom švedskih investitora i znanjem nekadašnjih inženjera iz Salone, rezultiralo je trenutno najozbiljnijim brodograđevnim projektom u Hrvatskoj.

Dizajn poznatoga talijanskog studija Cossutti sklopio je regatne karakteristike trupa s prostranim interijerom s pet kabina i tri toaletna prostora kao najisplativijem formatu za iznajmljivanje. Iako je u pitanju prototip s očekivanim nesavršenostima, konačnim proizvodom su u najmanju ruku oduševljeni gotovo svi koji su kročili nogom na palubu toga atraktivnog plovila.

image
Interijer jedrilice More 55
Cropix

S obzirom na to da je projekt More zamišljen ponajprije kao čarteraški alat za proizvodnju novca, plan je organiziranim prebacivanjem flote na Karibe povećati broj operativnih tjedana i što prije vratiti uloženi kapital. Za prvih deset brodova bila je istaknuta promotivna cijena od 340 tisuća eura + PDV, no za buduće kupce ona će iznositi oko 400 tisuća eura.

Nakon uspješno odrađenog predstavljanja, pred direktorom brodogradilišta Mihaelom Primorcem sad je najveći izazov složiti proizvodnju da se poštuju rokovi i kvaliteta završnog proizvoda jer je ovo klasa u kojoj se ne opraštaju nikakve improvizacije.

image
Mihael Primorac na jedrilici More 55
Cropix

Nedostižni Finci

Po tome bi se svi trebali ugledati na Fince koji, bez obzira na veličinu broda, uvijek oduševljavaju posvećenošću detaljima. Njihov Axopar 28 Cabin, hrvatskoj javnosti prvi put prikazan u Biogradu, u svakom je pogledu ogledan primjer.

Avangardni oštri trup s dvije hidrodinamičke stope, dug devet metara, u kombinaciji s Mercuryjem Verado 300 prava je zvijer na moru i donosi nevjerojatnu sigurnost čak i na brzini od 50 čvorova. Uz taj konstrukcijski pothvat, postignut vrlo niskom točkom težišta i težinom od samo 1800 kilograma, oduševljava i unutrašnjost dotjerana do najsitnijeg detalja.

image
Axopar 28 u punoj brzini
Cropix

Centralno smještena kabina jedan je od najbolje iskorištenih prostora koje smo imali prilike vidjeti u zadnje vrijeme. Uz stajaću visinu od 190 centimetara, velike zaobljene staklene površine, klizna vrata s obje strane i potpuno sklopivi krov, u trenutku se dobije osjećaj slobodne plovidbe. Ispod dviju velikih fotelja za skipera i suvozača, smješteni su hladnjak, sudoper i plinsko kuhalo, a klupa na kraju kabine složi se u udoban ležaj dimenzija 155x120 cm. Ispod krmene klupe je spremišni prostor sa slobodnim pristupom baterijama i sklopkama.

Treba naglasiti da je sve bogato tapecirano i ukrašeno punim drvom. Ovisno o opremi i snazi motora, cijena broda je od 70 do 100 tisuća eura.

Big game Camaro

Nakon što iskusite takvu razinu perfekcionizma, teško se vratiti u hrvatsku stvarnost. Koristeći ime Chevroletove automobilske legende, dvojac iz splitske tvrtke Karvel predstavio je motornjak Camaro 800 napravljen za vlastite potrebe, a ako bude interesa, možda i za tržište. Konceptom između Damora 800 i Marca Pola 9 napravili su brod idealan za big game ribolov.

Prije petnaestak godina Camaro bi sigurno izazvao veliku buru, ali danas se s već dokazanim proizvođačima možete natjecati samo nižom cijenom, što je u individualnoj proizvodnji nemoguća misija. Samo motorni sklop s Yanmarom snage 238 konja koji Camara pogoni do maksimalnih 30 čvorova košta četrdesetak tisuća eura, tako da se cijeli brod ne može sastaviti ispod 70-80 tisuća eura.

Za taj iznos se dobije trup od sedam metara s tri ležaja, toaletna kabina i prostran radni kokpit s metar dugačkom krmenom platformom. Brod je u svakome dijelu komodan, ali osim praznog toaletnog prostora, dosta detalja je potrebno dovršiti da bi se mogao dati objektivan sud o tržišnom potencijalu novoga splitskog brodograditelja.

Od prototipa do serijskog proizvoda dalek je put, što je najbolje okusio njihov sugrađanin Robert Blažević, tvorac Fortisa 590 C. Od premijere na Danima hrvatske male brodogradnje u Podstrani prošle su tri godine i današnji primjerci ne mogu se usporediti s tada nedovršenim prvijencem, no dobra cijena i usmena predaja učinile su svoje i Fortisi su okupirali lučice duž cijelog Jadrana. Biogradski ušminkani primjerak sa Suzukijem 90, vrijedan 180 tisuća kuna, kupca je pronašao u Crnoj Gori.

Za vrijeme Fortisove ekspanzije zadarski SAS Vektor je, poput mnogih proizvođača, prolazio kroz najlošije razdoblje u povijesti. No, nakon dvogodišnje pauze pojavili su se na sajmu s Adrianom 36 i Vektorom 700. Direktor Branko Perčinić rekao nam je kako je nakon završene predstečajne nagodbe sve spremno za nastavak proizvodnje.

Uskrsnuće SAS Vektora

– Imamo vrhunski projektirane brodove, najbolju proizvodnu halu u Hrvatskoj i ljude koji su spremni raditi. Interes posjetitelja na sajmu je velik. Pri kraju smo pregovora s novim investitorom i vjerujem kako će iz Poličnika uskoro početi stizati nove Adriane i Vektori – rekao je Perčinić u društvu nekadašnjeg i vjerojatno budućeg direktora proizvodnje Denisa Marasovića.

image
Denis Marasović i Branko Perčinić najavili su tržišni povratak SAS Vektora
Cropix

Od uvoznih motornjaka, vrijedi istaknuti novi Bayliner 842 Cuddy, najveći model, te Brunswickove linije. Iako dužinom preko svega doseže 8,88 metara, zadržana je širina za trajler od 2,55 metara. Iako zvuči primamljivo, za vući ovakvo plovilo na cesti potreban je moćan stroj jer je suha težina broda tri tone. No, novi Bayliner u trajler-klasi pruža zaista puno, veliku toaletnu kabinu, dvije prostrane kabine za četiri osobe i kokpit za šestero uz bezbroj pretinaca i praktičnih američkih rješenja.

Ono što je najbolje jest cijena – 565 tisuća kuna, u koju je uključen PDV i benzinski motor Mercruiser snage 250 konja. Za taj novac teško se može dobiti više.

Novost na hrvatskom tržištu je i polietilenska radna brodica Pioner Multi predstavljena na štandu Yamahe. S obzirom na socijalističko ime, vojnim rječnikom bi ga bilo najbolje opisati kao desantni čamac jer mu pramac krasi sklopiva platforma za ukrcaj ljudi, tereta i – životinja.

Da, jedan od posjetitelja sajma je komentirao kako bi mu brodić dobro poslužio za prijevoz ovaca do otoka. Ni to nije isključeno jer su Pionera Norvežani certificirali kod DNV-a za iznimnu pouzdanost i čvrstoću. To su glavne odlike razgradivog polietilena koji nije potrebno bojiti ni posebno čuvati jer je otporan na UV zračenje i udarce.

S obzirom na dimenzije od 530x215 cm, nosivost je iznimna i iznosi 972 kilograma, odnosno 1122 za slatke vode. Podnica u kokpitu je tvornički pripremljena s desecima navoja za jednostavno slaganje različitih komponenti po željama kupca (konzole, sjedala, spremnika). Cijena broda s PDV-om je 125 tisuća kuna, a dopuštena snaga motora je 80 konja za brzinu od 33 čvora. Na krmu se može postaviti i manja penta s ručnom komandom.

Slovenska guma

Po praktičnosti se s polietilenom može mjeriti samo hypalon, a uz neizostavne Barracude, od novih modela smo zabilježili slovensku Mantu 555, osnovne cijene 14 tisuća eura. Plastificiran pramac i konzola pomaknuta u stranu ostavljaju puno slobodnog prostora za stvari i putnike. Uz doplatu se može odabrati i polukružni roll-bar za malo ozbiljniji dojam. S motorom od 115 konja postiže 44 čvora.

Talijanski gumenjaci BSC stigli su u malo redizajniranom izdanju. Model BSC 70 Sport s crno-bijelim tubusima, novom konzolom i naslonima klupe izgleda vrlo atraktivno. Sedam metara dugačak brod sa Suzukijem 225 ide do 44 čvora i s PDV-om košta 48 tisuća eura.

ELAN KONAČNO U PRIVATNIM RUKAMA


Najpoznatiji slovenski brend Elan ove godine slavi 70 godina postojanja. Perjanica nacionalne industrije, nakon višegodišnjih rasprava završio je u privatnim rukama, a jedan od razloga realizacije dugo odgađane privatizacije jest ultimatum Europske komisije koja je državni poticaj od 12 milijuna eura proglasila nedopuštenim i zahtijevala povrat novca.

Na međunarodnom natječaju, najbolju ponudu ovoga ljeta dale su tvrtke Merrill Lynch International i Wiltan Enterprises od kojih se očekuje vizija povratka na slavne skijaške i morske staze. Već prošle godine je iz Elana izdvojen čarteraški segment Impression, što se navodno pokazalo kao dobar potez.

O svemu nam je više rekao direktor prodaje i marketinga Elan marinea Sean Langdon.

– Sad kad je prodaja konačna, novi vlasnici ispituju potencijal 120 zaposlenih u našem dijelu kompanije. Svakako je u pitanju nastavak dosadašnje strategije rebrendinga jer se pokazalo da je dilerima lakše prodavati jasno definiran proizvod. Trenutno je Impression u rastu i zauzima 56-58 posto naše ukupne produkcije. Širimo se izvan Europe na SAD, Novi Zeland, Australiju i Tajland.

– Kakva je situacija u Hrvatskoj?

– Na hrvatskom tržištu smo dobro prepoznati. Kao i u ostatku svijeta, zadnjih godina je prisutan trend sve dužeg posjedovanja broda. U jednom istraživanju iz 2004. godine, čak 35 posto kupaca novih brodova je planiralo za dvije-tri godine kupiti novi brod, što je danas nezamislivo. Trenutno nema prostora za nove brendove i tržište će morati raditi zajedno na razvojnim projektima kao u automobilskoj industriji. Drugih načina racionalizacije u proizvodnji nema jer se svaka štednja na kvaliteti otkrije, prije ili poslije.

– Koliko je dostupnost vezova važan faktor za kupnju?

– Trošak vlasništva je sve veći jer objektivno sve više ljudi želi imati brod u Jadranu. Mnogo naših kupaca iz Engleske odlučuje se na hrvatske marine jer ih samo transport broda od 45 stopa do Southamptona košta 11 tisuća eura. Za taj se novac može par sezona uživati u plovidbi Jadranom, a avionske karte nisu više tako skupe. Uz to, cijene marina u Engleskoj su još uvijek više nego u Jadranu.

image
Sean Langdon: Englezima je isplativije imati brod u Jadranu
Cropix
23. studeni 2024 00:30