Milijun eura bez poreza cijena je najvećeg i najskupljeg broda ikada izloženog u 26 godina dugoj povijesti Zagrebačkog sajma nautike. Sedamnaest metara dugačak motornjak Pearlsea 56, nastao na kalupima nekadašnjeg Prinza iz Oroslavlja koji se prodavao čak i u SAD-u.
Dizajn je i prije desetak godina bio avangardan pa s novim interijerom i ugrađenom tehnologijom jahta može konkurirati najvećim svjetskim igračima u toj klasi. Osim vanjštinom, svakako impresionira i decentnim bijelim salonom s velikim staklima i ambijentalnom led rasvjetom dok u potpalublju detaljima oduševljavaju dvije raskošne kabine s odvojenim toaletnim prostorima.
Na brodu je u pogonu u Križu šest mjeseci radilo dvadeset ljudi predvođenih direktorom Stipom Nevistićem. Uz malo sreće i marketinškog umijeća brod bi se mogao opet uspješno prodavati širom svijeta kao najbolji dokaz vještine naših majstora brodograditelja.
Drvena Dela
Zbog ovoga je broda i interesa izlagača nakon dugo vremena aktivirana hala 7, pa je zaključak većine kako je gospodarski rast osjetno primjetan i u nautičkoj branši. Od 120 izloženih plovila tridesetak je potpuno novih ili redizajniranih modela što je moglo zadovoljiti očekivanih 30 tisuća posjetitelja velesajamskih hala u neuobičajeno toplom izdanju za kraj veljače.
Nezadovoljni su mogli biti samo ljubitelji jedrilica jer njihovi zastupnici već poslovično izbjegavaju nastup u Zagrebu.
Jedina izložena plovila na zračni pogon spadaju u tradicijsku drvenu gradnju - Betinska gajeta 700 već predstavljena na stranicama našega magazina i simpatična Dela 3,5 splitskog jedriličara i riggera Sanija Delića. Potonja je dužinom od 3,5 metara bliža kategoriji maketarstva nego brodogradnje, ali funkcionalno nosi dvije odrasle osobe i izgleda prekrasno.
Da nije modernog jarbola i jedara mogla bi lako stati u povijesni spomenar. Budući da je drvo komplicirano za održavanje, po istom konceptu Delić gradi plastičnu verziju s drvenim detaljima. Osim što će imati 150 kilograma (70 manje od drvene) moći će se i kupiti za 10 tisuća eura.
Romantičan pristup gradnji ponudio je i zagrebački galerist Boris Osrečki koji je u suradnji s Bura brodovima sagradio neobičan guc Grego 17. Iako je na prvi pogled u pitanju klasična ligurska brodica od pet metara, podvodni dio je moderniziran s krmenim spojlerom ala Menorquin za postizanje gliserskih brzina. S palubom potpuno prekrivenom tikovinom izgleda vrlo privlačno i nautičarima u kategoriji pasara i gliserića nudi zaista nešto posebno.
Za pogon 520 kilograma teške brodice može se odabrati unutrašnji dizelaš Nanni 21 ili penta od 20 konja za maksimalnu brzinu od 15 čvorova. Bez motora i tikovine cijena će biti osam tisuća eura.
Jeftini gliseri
Za taj iznos neki domaći proizvođači nude i ozbiljne gliseriće. Jedan od takvih je poznati Belmarin Quintus, izložen s redizajniranim nadgrađem, klupom umjesto dviju stolica i bez bočnih spremnika. Nažalost, u to nije uključen motor, pa s Yamahom 70, biminijem i dodatnom opremom košta 146 tisuća kuna.
Za avangardniji dizajn cijene su još veće pa za talijanski Rancraft RS Cinque hrvatski zastupnik traži čak 121 tisuću kuna, bez motora, a za broj veći RM 18 dužine 5,3 metara tisuću eura više. Za takve trupove potrebno je barem stotinjak konja pa ukupna cijena lako dođe do 200 tisuća kuna.
Njihov dizajn trupa i nadgrađa je zaista svemirski no ni drugi ne stoje skrštenih ruku. Novi Atlantic Open 530 otišao je klasu više s velikim platformama, većom konzolom sa spremištem i dva komforna sjedala. Dimenzijama 5,39x2,39 m i težinom od 700 kilograma u dubokom kokpitu može ugostiti do 6 osoba. U paketu s Hondom 100 ponuđen je za 23 tisuće eura.
Za transport više ljudi napravljen je Smartliner 23 Passenger, posljednji hit iz Poljske s Hondom 200 vrijedan 35 tisuća eura. U tijelu dužine svega 7,15 metara stala su tri reda klupa za ukupno 11 putnika. Interes za takvim rješenjem je velik tako da ne sumnjamo kako ćemo ih s oznakom taxi viđati po moru već od ovoga ljeta.
Njihov zastupnik Una izložio je i model 19 Cuddy koji već sa 50 konja ide brzinom od 24 čvora. S polukabinom, otvorom u sredini vjetrobrana i slobodnim kokpitom vrlo je iskoristiv za razne namjene. Cijena u paketu je vrlo atraktivnih 17 tisuća eura.
Stajaća visina
Prince 625 Sundeck je također poljski proizvod, jednostavan i funkcionalan gliser s kabinom i ležajem u dijagonali dugačkim čak tri metra. Tu svakako ima prostora za toaletnu kabinu, ali je brodograditelj zasad nije predvidio. Krmeni kokpit i sunčalište su također vrlo komforni. Za pogon je odabran novi Suzuki 200 i sve bi bilo vrlo zanimljivo da zastupnik nije istaknuo cijenu od 46 tisuća eura, u razini puno poznatijih brendova.
Za usporedbu, Quicksilver 675 Sundeck s Mercuryjem 200 košta 42 tisuće eura. Model je upravo redizajniran i u svakom detalju pokazuje pripadnost uglednoj obitelji.
I novi Atlantic 780 Adventure s Hondom 200 može se kupiti za 45 tisuća eura, a dodatno opremljen model izložen na sajmu imao je cijenu od 53 tisuće eura. Riječ je o takmacu u najtraženijoj klasi plovila stajaće visine s kabinom gdje caruju Merry Fisheri i Antaresi.
Poljaci su se linijama Open i Suncruiser već dokazali na tržištu, a ovo je dosad najveći strateški zalogaj rastuće kompanije, pa je u razvoj projekta uloženo puno energije. Potpuno ostakljeno nadgrađe i svijetle boje drva izgledaju vrlo atraktivno. Kabina je odvojena rolo vratima i nema odvojeni toaletni prostor, no to se može dodatno naručiti.
Jedini izlagač s većim brojem od sedam Atlanticovih plovila je bio Jeanneau s moćnom flotom - od najmanjega 4.7 CC do atraktivnog Cap Camarata 10.5 WA.
Opet je najveća gužva bila oko Merry Fishera 895 koji s dva velika kreveta, unutrašnjom i vanjskom blagavaonicom te komfornom toaletnom kabinom ima mjesta za cijelu obitelj. Trup od osam metara i težina od tri tone traže i malo više snage na krmi pa su u opciji dva motora po 175 ili jedan od 350 konja. To poskupljuje cijelu priču pa se s osnovne cijene od 71 tisuću lako premaši iznos od 100 tisuća eura. Još raskošnije dvije kabine i atraktivnije nadgrađe donosi najveći Cap Camarat u ponudi.
S trupom od 9,34 metara i 10,5 metara preko svega nudi ogroman prostor u kokpitu za desetero, pa ne čudi veliko zanimanje iznajmljivača. Uz osnovnu cijenu od 90 tisuća eura treba dodati i dva motora, ukupne snage do najviše 700 konja što će izvući pravi karakter iz sportski projektiranog trupa.
Dama za Belgijance
Uz Pičuljana i Mirakule koji su svijet za sebe, od hrvatske male brodogradnje najviše šanse za parirati strancima ima Leidi 800. Trinaesti trup po redu izložen na sajmu kupili su umirovljeni Belgijanci koji dobar dio godine provode na Jadranu. Imali su sreće pa je to prvi redizajnirani model s povećanim staklenim plohama za bolji ugođaj u unutrašnjosti.
Najimpresivniji su veliki otvori na bokovima s kaljenim staklom debljine 5 milimetara, kao na velikim jahtama. S Yanmarom 220 i dodatnom opremom pulska je ljepotica plaćena 100 tisuća eura.
Kao i proteklih godina, u moru uvoznih gumenjaka samo je jedan domaći novitet – Bura 9. Iako je nastao u pogonu Bura brodova, idejni začetnik projekta je Boris Vukušić (Bimex-Prom) zajedno s partnerima Nenadom Špiranecom (Frigo marine) i Veljkom Haggiom (Brodska testiranja). Uz 100 tisuća eura povoljnog kredita Agencije za malo gospodarstvo (HAMAG BICRO), i još toliko vlastitoga novca razvili su heavy duty gumenjak za jednodnevne izlete i profesionalne službe poput vojske i policije.
Devetmetarski transporter crnoga trupa izgleda vrlo opasno, ima šest jahaćih sjedala s amortizerima i još toliko na klasičnim klupama. Sivi tubusi od japanskog hypalona Achilles izvedeni su u obliku slova D radi bolje iskoristivosti prostora. Za ovo ljeto se grade četiri jednaka primjerka za formiranje flote koja bi odjednom mogla prevesti 50 turista od Splita i Šibenika na izlet do Biševa, Visa i Hvara.
Cijena broda teškog 2200 kilograma sa Suzukijem 300 je pola milijuna kuna. Vojna verzija broda bit će skuplje izvedena od vinilestera s ojačanjima od karbona, po svim NATO standardima s atestiranom opremom i dva motora.
Luksuzne gume
Novost na našem tržištu je i radni gumenjak Highfield Patrol 760 aluminijskog trupa debelog 5 milimetara i hypalonskih tubusa. Nadgrađe od eloksiranog aluminija izgleda vrlo dobro i ugodno za hvatanje. Tvrdi krov je također zanimljivo dizajniran i jedino što se ne uklapa u sliku morske zvijeri je odabir slabašnog motora. Naime, na sajmu je ponuđen u paketu s Hondom 150 za 58,500 eura.
Marlin 790 Dynamic sličnih dimenzija opremljen je Hondom 250 i košta ravno 50 tisuća eura. S velikim platformama i crvenim udobnim naslonjačima spreman je ugostiti 12 osoba.
Talijanski BSC 75 s redizajniranom konzolom i sjedalom i Suzukijem 225 ponuđen je za 54 tisuće eura.
Grand G580 HGLF u Zagreb je stigao iz tvornice u Ukrajini i u pitanju je novi model, tek drugi proizvedeni trup. Složen je kao udobni luksuzni tender sa zatvorenim kokpitom, dosta opreme i umjetnom tikovinom. Bez motora od stotinjak konja košta 24 tisuće eura.
Joker Boat Wide 520 s Hondom 100 i cijenom od 37,500 eura također spada među skuplje male gume. S crvenim presvlakama, biminijem i detaljima na tubusima pokazao je pripadnost plemenitoj obitelji i privlačio poglede posjetitelja.
Talijanski LTN 18 prinova je u floti Motonavisa, pa je u povoljnom paketu sa Suzukijem 90 ponuđen za 22 tisuće eura.
Uz dužinu od 5,5 metara širok je čak 2,70 što mu daje više prostora za putnike i sunčalište. Tubusi su od hypalona, ukupna težina 450 kilograma i nosivost osam osoba.
Aluminij sve prisutiniji
Mar sea 120 Open, dimenzija 6,50x2,55 metara i 80 Sport (4,95x2,17 m) modeli su jedne od talijanskih tvornica nastalih prema gumenjacima Marshall. Dizajn je potpuno klasičan, s puno gume i malo plastike i po pristupačnoj cijeni. Veći model vrijedan 22,500 eura bez motora izbor je ronioca s Paga koji s Marshallom plove već 10 godina. Manji tek čeka svoga kupca spremnog izdvojiti 15 tisuća eura bez motora.
Izostanak ZAR Formentija sa sajma ove je godine dijelom nadomjestilo predstavljanje nove linije toga uglednog proizvođača pneumatskih plovila. ZAR Mini 16 SC radi se na aluminijskom trupu, jednostavnog je koncepta i cijenom pristupačniji širokim masama. Dimenzije su 5x2,24 m, težina 220 kilograma, a s Hondom 50 ponuđen je za 119 tisuća kuna.
Aluminij kao gradbeni materijal nije bio samo na gumenjacima već i na dvotrupcu Slomotion 5 kojim smo imali prilike zaploviti. U odnosu na tadašnje izdanje sada je dodana T-top konstrukcija i stolić na sredini kokpita. Još zanimljivije su skice budućeg modela dužine osam metara s kabinom, kliznim vratima i toaletnim prostorom.
Prostranost katamarana nudi polietilenski Whaly 500, sve ozbiljnija konkurencija domaćim pasarama. S desantnim pramcem se razina praktičnosti još povećava i samo je pitanje vremena kada će u većem broju naseliti i naše lučice. Cijena neobičnog broda teškog 350 kilograma je 42 tisuće kuna, a motor može biti bilo koji do 50 konja. U slobodnu školjku se po želji mogu ugraditi konzola ili klupe.
Prozirni gumenjak
Istom tehnologijom rotacijskog lijevanja nastao je i Roto Boat 360, doduše ne u Nizozemskoj već u Indiji. Dimenzijama 355x165 cm i težinom od 120 kilograma izdržat će težinu četiri čovjeka. Dopuštena snaga motora je 15 konja, a s Hondom 6 je ponuđen za 25 tisuća kuna.
U kategoriji morskih igračaka zanimljiva su dva izloška. Prvi je električna daska Lampuga Air s autonomijom od pola sata i brzinom od 30 čvorova. Osim što na moru izgleda fascinantno, pažnju privlači i cijenom od 15,800 eura.
Druga igračka je puno pristupačnija i djeci bi mogla biti vrlo zanimljiva. Riječ je o gumenjaku RKK-200 s prozirnim dnom od polikarbonata u svim bojama i dimenzijama od 200 do 330 cm cijene od 5700 do 7600 kn. Uz malu težinu od 35 kilograma naviše lako ga je prenositi.
Tko ne želi zagađivati zrak pentom, a nije voljan veslati može za tisuću kuna odabrati australsku ručnu polugu za okretanje propele s prijenosom 3:1. Koliko brzo ide nije poznato, ali je sigurno da ne troši gorivo već samo vaše kalorije.