StoryEditorOCM

Hitra krstaricaSalona 380 ima velike šanse postati prvi izbor ljubitelja komfora i brzine te nadmašiti visoko postavljenu letvicu prethodnih modela

Piše Sergije Dvornik
22. kolovoza 2016. - 08:51
Već na prvi pogled Salona 380 plijeni pažnju kombinacijom elegantnih i sportski naglašenih linija, te posebne pažnje posvećene u izradi detaljaBožidar Vukičević/Cropix

Klase brzih krstaša (cruising racer) duljine oko 40 stopa su sve popularnije i raširenije – vjerojatno zbog činjenice da su zahvaljujući modernom promišljanju projektanata plovila sve šira i s većim unutarnjim volumenom. Zbog toga je kritična granica duljine kada se pasionirani jedriličari više ne moraju rješavati previše komfora da bi jedrilica zadržala dobre sportske karakteristike posljednjih godina pomaknuta na 11 metara.

Stoga ne čudi da je konkurencija u ovom segmentu među brodograditeljima velika. Solinski brodograditelji su dosadašnjim modelima od 37 i 38 stopa izgradili dobru reputaciju, a nakon dugog čekanja napokon su svijetu predstavili najnoviji model – Salonu 380.

Dizajn potpisuju projektanti AD brodova predvođeni Miroslavom Pelajićem i studio jednog od najpoznatijih igrača u cruiser racer kategoriji Talijana Mauricija Cossuttija.

image
Forma trupa je u skladu s posljednjim trendovima
Božidar Vukičević/Cropix

Sportski elegantno

Prilikom projektiranja studiozno se prionulo razradi trupa, palube, snasti i plana jedrilja, te rasporedom do tri kabine na deset metara vodene linije. Već na prvi pogled Salona 380 plijeni pažnju kombinacijom elegantnih i sportski naglašenih linija, te posebne pažnje posvećene u izradi detalja.

Uz korištenje najnovijih tehnologija i saznanja iz navalne arhitekture i mogućnosti nadogradnje dodatnom opremom karakteristikama je bliža jedrilicama koje se grade po narudžbi nego onima iz serijske proizvodnje. Takav pristup odavno je postao zaštitni znak ovog brodogradilišta, a zahvaljujući postignutim sportskim rezultatima, sigurno nema jedriličara kojem ovi brodovi nisu izazov za zajedriti.

Standardno kada se radi o plovilima ovog brodograditelja, osnova čvrstoće je čelični kostur za preuzimanje opterećenja s kobilice, jarbola i oputa. Salona 380 se može pohvaliti s jednom od manjih težina u odnosu na konkurenciju u klasi. Osim ručno valjanog prototipa, trup se radi metodom vakuumske infuzije, a na mjestima većeg opterećenja strukturna su ojačanja od kompozita.

Za dodatnu uštedu se za pregrade mogu naručiti i karbonska vlakna. Prvi put na Salonama su sartije izvučene na same bokove što je već odavno prihvaćen trend, čime je postignuto dodatno ukrućenje jarbola i omogućuju bolje trimanje prednjeg trokuta.

Linija America's Cupa

Kostur kobilice od lijevanog željeza i olova obložen je stakloplastikom za bolju hidrodinamiku. Posebno se vodilo računa o optimalizaciji jedriličarskih karakteristika i jednostavnosti upravljanja plovilom. Najviše promjena na trupu smo primijetili u linijama pramca i krmenog dijela.

Cossutti je za to inspiraciju dobio od starih dvanaestica iz America's Cupa, a efekt će najviše doći do izražaja u ORC i IRC premjerima.

Na prvi pogled uočavamo detalje koje je solinski brodograditelj već odavno trebao uvesti. Široka krma omogućuje više prostora u kokpitu i potpalublju, a prednosti sklopivoga krmenog zrcala su već shvatili gotovo svi proizvođači. Linije nadgrađa su sada umjerenije, dizajnirane na način da ne umanjuju funkcionalnost palube. Isto tako s dva velika bočna prozora na nadgrađu omogućena je bolja prirodna osvijetljenost.

image
Svjetlosnih otvora ima na pretek
Božidar Vukičević/Cropix

Stražnjim dijelom vrlo prostranog kokpita dominira veliki prostor za skipera, gdje ispod dva velika poklopca u podu dolazimo do prostora s kormilarskim i drugim uređajima, dok se dio može prilagoditi i iskoristiti kao spremište za splav.

Dva kola kormila

Opremljen s dva kola kormila, funkcionalno raspoređenom opremom i detaljima, brod omogućuje skiperu jednostavno jedrenje s reduciranom ili neiskusnom posadom. S lijeve strane upravljačkog mjesta je spremište za plinske boce, a s desne su komande motora.

Inače, klupe s prostranim spremnicima su kao i ostatak kokpita obložene tikovinom s bijelim fugama. Prednji dio kokpita ima preklopni stolić iako bi bilo praktičnije da se stol može potpuno ukloniti čime bi se dobio radni prostor za posadu bez zapreka.

Raspored unutrašnjosti je klasičan za plovilo ove duljine. Cijeli interijer izveden je standardno visoke kvalitete završne obrade uz obilje svjetla i odabir svijetlih boja u uređenju cijelog potpalublja za dodatan osjećaj topline. Strojarnica je smještena ispod stepenica sa servisnim pristupom iz krmenih kabina.

Odmah s lijeve strane je velika kuhinja sa svim aparatima i dovoljno mjesta za pribor i namirnice. U ovoj varijanti uređenja nasuprot nje su navigacijski stolić i ulaz u kupaonicu.

image
Toaletni prostor je velik
Božidar Vukičević/Cropix

Uz odvojenu tuš-kabinu, u produžetku je i veliki ormar za sušenje mokre odjeće.

Višak pretinaca

Središnjim dijelom unutrašnjosti dominira veliki salon, funkcionalno odvojen od radne zone. Oko stola s preklopnim stranicama dva su naslonjača od kojih je jedan u obliku slova L. Kroz stropna okna, bočna okna i panoramske prozore na bokovima i uz odabranu svijetlu boju interijera, salon obiluje svjetlom. Ispod prozora je s obje strane niz dubokih pretinaca s jednostavnim pristupom.

Stajaća visina proteže se cijelim unutrašnjim prostorom. Pramčani prostor prepušten je vlasničkoj kabini s bračnim krevetom i dva garderobna ormara. Dva bočna panoramska okna na bokovima i stropni prozor propuštaju dovoljno dnevnog svjetla, a ujedno služe i za provjetravanje.

Valja pohvaliti rješenje sa širokim dvokrilnim vratima za jednostavno spajanje kabine i salona u jednu cjelinu. U ovoj varijanti rasporeda unutrašnjosti na lijevoj strani, u krmi je smještena prostrana krmena kabina s prozorima na obje strane.

image
U krmi mogu biti dvije kabine
Božidar Vukičević/Cropix

Raspored cjelina i funkcionalnost pojedinih elemenata su određeni po zanatu i sve što se moglo, podvuklo se ispod palube ili u samu palubu. Takva izvedba i briga za detalje jedan je od jačih aduta kojim bi ova jedrilica prednjačila u odnosu na blisku konkurenciju.

Oslonci za noge

Ali nije sve tako jednostavno, i upravo u tom segmentu nailazimo na nekoliko početničkih grešaka. Novi položaj klizača jedara prednjeg trokuta omogućio je provlačenje njegove pritege i škotine ispod palube, ali nisu prilagođeni izlaz škotine na lijevi vinč kao i položaj herikleme za obje pritege klizača.

Osim toga, zaboravljeni su inače funkcionalni oslonci za noge skipera. Regatnim jedriličarima će zasmetati i čudno rješenje upuštenih bokaporti kuhinje i kupaonica na samom ulazu u potpalublje koji jednim dijelom strše te postoji mogućnost podvlačenja kojeg gindaca ili škote – baš kad ne treba. Istu primjedbu bismo dali i salonskim vratnicama za ulazak u potpalublje, koje je projektant uspješno integrirao kod nekih drugih projekata.

Ipak, generalno oprema po palubi je dobro organizirana, a sama paluba je čista i sigurna za kretanje. Za pohvalu je rješenje široke razme bez tika ili pak aluminija što neki još koriste.

Dobre manevarske sposobnosti broda uočili smo odmah pri isplovljenju. Kormilo podjednako dobro sluša bez obzira na brzinu broda, na minimumu lagano klizi površinom, kontinuiranim dodavanjem gasa brzinu podiže ujednačeno, ali i dalje klizi površinom ne kopajući nikakav val.

image
Ploviti je lako i s manjom posadom
Božidar Vukičević/Cropix

Naglim oduzimanjem gasa usporava ujednačeno i dosta brzo, a pri umjerenoj brzini dovoljno je samo na trenutak zavoziti krmom i brod se zaustavi. Krmom također sluša odlično i na svaki pokret kormila reagira odmah, pa pristajanje uz obalu nije nikakav problem.

Brzinski potencijal

Prilikom testiranja imali smo Northova cruising jedra i ležernu posadu koja se razbacala po plovilu, a najviše u kokpitu tako da su dostignuti rezultati sigurno mogli biti bolji za čvor - dva. Po promjenjivu vjetru jačine 4-5 čvorova krenuli smo s genakerom i klizili brzinom od 2,5 do 3,5 čvorova.

Kako je sunce rastjeralo oblake, polako nam je dolazio i jačao jugozapadni vjetar pa smo imali prilike testirati plovilo oštro u vjetar snage 10 -12 čvorova. Za tu jačinu vjetra prednji trokut svojom kvadraturom bio je taman na granici da Salonu optimalno vuče u vjetar tako da nam je brzina oscilirala između 5,2 i 6 čvorova. U tim uvjetima osjetili smo da najbolje hvatamo vjetar pri kutu jedrenja između 35 i 40 stupnjeva u odnosu na vjetar.

Čim bismo pokušali uvlačiti flok da bismo uhvatili koji stupanj više, brod bi usporio i tromo prihvaćao pokrete kormila. Pri jedrenju genakerom, kad se vjetar stabilizirao na desetak čvorova bez problema smo održavali brzinu 6-7 čvorova, a na pojedine refule bismo se približili i granici od 8 čvorova.

image
U vjetar od 10 čvorova plovili smo 7 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix

Štimanje tek slijedi

Cijena osnovnog modela je 150 tisuća eura čime je vlasnicima ostavljena odluka koliko i kako žele nadograditi svoje plovilo. Iako smo se kritički osvrnuli na uočene nedostatke, prihvaćamo činjenicu da je ovo ipak prototip, te će mnogi detalji na osnovi iskustava s regatnih polja i povratnih informacija od korisnika jedrilica ubrzo biti uklonjeni.

Sigurno je samo da ova jedrilica ima velike šanse postati prvi izbor ljubitelja komfora i brzine te nadmašiti visoko postavljenu letvicu prethodnih modela.

OSOBNA KARTA


Dužina preko svega 11,60 m
Dužina na vodenoj liniji 10,00 m
Širina 3,72 m
Gaz 2,15 m
Težina 6300 kg
Balast 2270 kg
Spremnik goriva 100 l
Spremnik vode 80 l
Motor Yanmar 29 KS
Broj kabina 2/3
Površina glavnog jedra 44,70 m²
Površina genove (105%) 39,30 m²
Kategorija A
Cijena bez PDV-a 150 tisuća eura

KONAČNA OCJENA


DOBRO:
Kokpit i krmena platforma
Prostranost potpalublja
Prirodna osvijetljenost

LOŠE:
Razmještaj palubne opreme
Vratnice za silazak u potpalublje
Upušteni prozori WC-a i kuhinje

22. studeni 2024 22:22