stdClass Object ( [id] => 1202168 [title] => Savjetujemo kako ploviti po nevremenu i velikim valovima: dobar kut smanjuje valjanje i posrtanje, a treći val je izraženiji [alias] => savjetujemo-kako-ploviti-po-nevremenu-i-velikim-valovima [catid] => 418 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Nautički turizam na Jadranu doživljava bum, pa ljeti na moru vlada neviđena gužva, pri čemu je nautičarsko umijeće mnogih posada i skipera iznimno skromno.

O tome svjedoče i podaci Središnjice za traganje i spašavanje na moru koji pokazuju da se većina nasukavanja, potonuća i drugih nesreća na moru događa zbog slabe obučenosti posada i podcjenjivanja mogućih opasnosti na moru, pa se čak ignoriraju i crvena upozorenja meteorologa.

Budući da je krstarenje postalo in i prilično masovno, mnogi su plovidbu poistovjetili s vožnjom automobilom. Još kad ih prevare lijepi dani u slijedu s malo vjetra, olako zaključe kako je ploviti još lakše nego voziti.

A onda se dogodi nevrijeme, vjetar i more pokažu drugo lice i svu svoju snagu, pa nastanu velike nevolje. Tada trenutno prestanu sve olake usporedbe plovidbe s vožnjom automobila. Jer dok vozač može auto u svakom trenutku zaustaviti i pričekati da nevrijeme prođe, kormilar na moru i u takvim je uvjetima prisiljen nastaviti s plovidbom, barem do najbližeg sigurnog utočišta.

Nagnutost brijega

Plovidbu broda za vrijeme nevremena najviše otežavaju valovi, s tim da njihovo negativno djelovanje donekle pojačavaju vjetar i kiša koji uglavnom dolaze iz istoga smjera. Iako to tako ne izgleda, morska masa se valovima zapravo ne giba horizontalno, nego se u smjeru širenja valova horizontalno prenosi samo energija.

Molekule vode unutar vala kreću se orbitalno, opisujući vertikalne kružnice i elipse u smjeru prostiranja vala, te prema trohoidalnoj krivulji na morskoj površini stvaraju brjegove i doline. Stoga je kretanje vode na brijegu vala u smjeru, a u dolini suprotno od smjera njegova prostiranja.

Pritom se val kojem je prednja strana brijega nagnuta za 12 stupnjeva, a tada je odnos njegove visine i dužine oko 1:10, smatra vrlo strmim, kratkim i neugodnim. Dok valovi nastaju, visina im raste brže od dužine, pa početak jakog vjetra zna stvoriti odnos i 1:8, no kada se dužina vala uskladi s brzinom vjetra, taj se odnos rastegne do 1:20.

To u praksi znači da će neugodna plovidba po kratkim i visokim valovima potrajati samo neko vrijeme, odnosno dok vjetar pojačava, a kada se vjetar stabilizira, valovi će se postupno razvući i plovidba će postati dosta udobnija.

No, tako neće biti uvijek. Naime, na područjima u blizini obale, pličinama i na ulazima u kanale i zaljeve, energija valova se prenosi na manju vodenu masu, pa tu visina vala može znatno porasti. Ista će se stvar dogoditi kada valovi naiđu na jaku struju suprotnoga smjera.

Ako naiđete na ovakve valove, najbolje se brzinom minimalno potrebnom za upravljanje uputiti direktno pramcem prema valu, s tim da gas treba dodati čim ga probijete.

Pritom će vam vjerojatno veća količina vode prekriti palubu, pa bi ovakav manevar s otvorenim brodicama mogao biti riskantan. Prvi val će biti najveći i najstrmiji, no svakom sljedećem valu priđite jednako dok ne uplovite među razvaljane valove.

---

image

Jaka nevere i nevješta posada...

Ilustracija/Cropix
---

Oblik trupa

Iako su valovi pri stalnome vjetru dosta ujednačeni, zbog nagomilavanja vodene mase treći je val, takozvani trećak, nešto izraženiji, a nakon njega slijedi interval malo mirnijeg mora. Zbog toga je oštre manevre ili nagle promjene smjera najbolje i najjednostavnije obaviti odmah nakon trećaka, a to je i trenutak za odrađivanje nužnih kretanja po palubi.

Prilikom plovidbe s valom u pramac, energiji vala izravno se suprotstavlja energiju broda i u tom se kontaktu one zbrajaju. Stoga je u takvoj plovidbi cilj što manje energije vala prenijeti na pojedini dio trupa, odnosno tu energiju ravnomjerno rasporediti po trupu.

Energija je umnožak mase i kvadrata brzine, a budući da je brzina širenja vala konstantna, kinetička energija vala u kontaktu s plovilom ovisi o masi vode koja udara u trup, što opet ovisi o obliku trupa, površini i kutu udara.

S druge strane, brodu je masa konstantna, a brzina je ta koja se može mijenjati. Smanjenjem brzine, smanjuje se i kinetička energija broda. Trup, njegov oblik i površina u koju udara val, također su nepromjenjivi faktori, što znači da silina udara tih dviju energija izravno ovisi o brzini broda i kutu pod kojim val udara u trup, a to znači o kursu plovidbe.

Plovidbom direktno na valove pojavljuje se i posrtanje, pri kojem je brodska konstrukcija maksimalno izložena naprezanju. Penjući se uz brijeg vala, pramac se podigne, a kada iziđe iz vala, podigne se krma i pramac naglo zaroni u dolinu vala.

Osobito su neugodni valovi kojima je dužina tek nešto veća od dužine broda, jer se tada pramac zabije duboko u val ispred sebe, brzina naglo padne, a sljedeći val zanosi pramac snažno u stranu.

Smanjenjem brzine broda smanjuje se i posrtanje, a ako je plovidba i dalje neugodna, potrebno je promijeniti kurs za nekih 15 do 40 stupnjeva, ovisno o gazu i obliku trupa. Tada će se posrtanje dijelom pretvoriti u bočno valjanje broda, a znatno će se smanjiti i naprezanje brodske konstrukcije.

Valovi u bok

Prilikom plovidbe s valom u bok, jedrilice gotovo neće osjećati valjanje, a jedina neugoda bit će kada se poneki val razbije o trup i zalije palubu. Motorni brodovi će, pak, kod plovidbe s valom u bok gubiti manje brzine nego kod posrtanja, ali će valjanje biti dosta neugodno za posadu.

---

image

Ako naprezanje jarbola postane preveliko, priča zna završiti ovako

Ilustracija/Cropix
---

Ako su valovi veći, tada se povremeno može preko boka broda zagrabiti i more. Mijenjanje kursa za nekoliko desetaka stupnjeva prema valu rezultirat će ublažavanjem valjanja, no tada će se pojaviti posrtanje. Stoga se treba malo potruditi i pronaći kut pod kojim će se postići idealan balans između posrtanja i valjanja, što isključivo ovisi o obliku trupa broda.

Ako vam je ruta plovidbe takva da vam neugodni valovi dolaze s boka, bolje je kurs već u početku malo podići prema vjetru. Na taj način smanjujete put jer se, zanošeni valovima, vjetrom i strujom, ne udaljavate, nego približavate osnovnoj ruti. No to je dobro i zbog sigurnosti budući da vjetar uvijek može pojačati, a tada se jednostavnije spuštati niz valove nego forsirati njihovo probijanje.

Brodicom je najteže upravljati kada joj val dolazi u pola krme. On tada podigne krmu i zanosi je prema zavjetrini, a pramac uronjen u dolinu vala suprotne struje potiskuju prema privjetrini. To se izbjegava tako da se nailaskom svakog većeg vala krma okrene direktno na val.

Ako se to ne može izvesti, potrebno je znatno smanjiti brzinu. Tada će krma pružati veći otpor, zanošenje će se smanjiti, a val će samo proći ispod trupa.

S valom u krmu posrtanje je manje i trup se ne opterećuje previše, a brazda iza krme ublažava udar vala o krmu. No, kormilar treba biti oprezan, jer se zbog zanošenja krme brodica lako može okrenuti bokom na val. Pritom treba znati da kormilarenje brodicama s malim ili slabo izbalansiranim kormilima može biti prilično otežano.

Brzinu broda treba odrediti sukladno njegovu ponašanju, a poželjno je da ona bude nešto veća od brzine širenja vala, jer kada je približno ista, krma dosta zaranja.

Manevar zavlačenja

Kod plovidbe po mraku valove je vizualno teško pratiti, pa se tada valja osloniti na osjećaj i hvatanje ritma ponavljanja, te ponašanje brodice. Bez obzira pod kojim kutom u odnosu na valove plovite, brzinu i kurs najbolje je prilagoditi tako da na kormilu nema većeg opterećenja.

No, ako je situacija na moru takva da nastavak plovidbe nije siguran za brod ili dođe do problema s nekim dijelom opreme za upravljanje, potrebno je izvesti manevar zavlačenja. Pritom se motorni brodovi zavlače s valom u pramac, krmu ili u pola pramca, dok se jedrilice zavlače tako da olujnim jedrima jedre oštro u vjetar.

Zaustavljanje zavlačenjem ima dva važna efekta – smanjuje kinetičku energiju broda i naprezanje trupa, a istodobno se s privjetrinske strane stvara zaštitna glatka površina, što je možda još važnije. Budući da trup broda sada klizi prema zavjetrini, s privjetrinske strane trupa stvara se zona turbulencije, pa se valovi lome na granici tog zatišja, a ne o trup broda.

Kada se pojavi potreba za zavlačenjem, na jedrilicama se u pravilu dižu olujna jedra, i to flok i jedro, jer se jedino tako jedrilje može dobro izbalansirati. Iako mnogi misle da im je dovoljan samo olujni flok i maksimalno skraćeno jedro, materijal od kojeg je izrađeno glavno jedro nije predviđen za ovakve ekstremne uvjete, pa neće izdržati, što će sve dodatno zakomplicirati. Zbog istih razloga ne pomaže ni malo otvorena roll-genoa.

---

image

Obala i hridi su za lošeg vremena najopasniji za brodove

Ilustracija/Cropix
---

Podizanjem samoga floka na pramčanom štraju vrh jarbola je opterećen prema naprijed i kod zabijanja pramca u val slabiji se jarbol može iskriviti, pa čak i slomiti. Osim toga, vjetar konstantno zanosi pramac prema zavjetrini, a to se u ovom slučaju može kompenzirati samo snažnim otporom kormila, što svakako treba izbjegavati.

Zavlačenje s primanjem vala u pola pramca podrazumijeva kut od 15 do 40 stupnjeva u odnosu na smjer vala i vjetra, a ovisi o dubini gaza i obliku trupa.

Dakle, kada se vjetar dodatno pojača, zadrži se otprilike isti kurs, samo se brzina smanji da bude nešto manja od brzine kojom vjetar i valovi zanose brod, tek tolika da se kormilom može kontrolirati smjer plovidbe. Brod će ovako biti zanošen po krmi, otprilike pod istim kutom pod kojim je pramac okrenut prema vjetru, a što je brzina manja, zanošenje broda je veće.

Brodovi s dva motora povremeno će morati zaustaviti rad privjetrinskog propelera ili smanjiti okretaje u odnosu na zavjetrinski propeler.

Zavlačenje s vjetrom i valom ravno u pramac može se obaviti motorom i kormilom ili pak zavlačnim sidrom. Kod zavlačenja upotrebom motora, brzina mora biti što manja, tek tolika da se može normalno kormilariti. Kada naiđe veliki val, motor se izbaci iz brzine, čime se znatno smanji uranjanje pramca, a kada val prođe, motor se ponovno uputi prema naprijed.

Ovaj način zavlačenja manje je preporučljiv od prethodnog, jer je dosta teško zadržati brod pramcem prema valovima. Velikim posrtanjem i propeleri su često slabo učinkoviti.

Zavlačenje krmom

Zavlačenje s pramcem u vjetar na manjim brodovima najefikasnije se postiže zavlačnim sidrom. Primjereno veliko zavlačno sidro na dugom konopu daje potreban otpor na pramcu i drži ga okrenutim prema vjetru. Brodica se lagano zanosi krmom, što ispred pramca stvara zatišje koje ublažuje udar nadolazećih valova, a to dodatno smanjuje uranjanje i posrtanje pramca.

Zavlačno sidro trebalo bi biti dio osnovne opreme svake brodice, a može se brzo i jednostavno improvizirati od materijala koji imate u brodu. Bitno je da stvara primjereni otpor, da je čvrsto, da ne pliva na površini, ali i ne tone na dno.

Kod zavlačenja s valom u krmu, brod vozi polagano naprijed, tek toliko da krmu može držati okrenutu valu. Zavlačno sidro bačeno s krme, lakše je zadržava okrenutu u vjetar. Manjim brodicama s ravnim i niskim krmenim zrcalom zavlačenje krmom nikako nije preporučljivo.

Kvalitetno izgrađen brod može izdržati nevolje na bilo kakvom moru, pa mu prave opasnosti prijete jedino od blizine hridi i obale. No, koliko god obala bila opasna za brod po nevremenu, nakon dugotrajnog valjanja po valovima nije joj se lako približiti, a ne pokušati potražiti sigurno utočište.

Ako to odlučite učiniti, morate se uvjeriti da su izabrana uvala, luka ili sidrište stvaran zaklon od uvjeta koji su trenutno na moru, jer kada već uplovite i shvatite da je unutra gore nego vani, može biti kasno za povratak. Pritom imajte na umu da je najteže na samom ulazu.

Kod vjetra s obale, valovi tu još nisu dovoljno razvijeni, ali povremeni snažni refuli znaju mijenjati smjer i do 30 stupnjeva u odnosu na stalan smjer vjetra, pa kod širokih ulaza tražite sredinu, a kod uskih se priklonite strani bližoj vjetru.

Kada uplovljavate s vjetrom i valom u krmu, tražite sredinu ulaza, ali malo povećajte brzinu. Na samom ulazu može vas dočekati jedan uski pojas nešto viših i kraćih valova, a njih ćete dodanom brzinom lako probiti.

Provjerite situaciju

Ako je sklonište u koje ste uplovili pretrpano brodovima, dobro provjerite ima li slobodnog mjesta za sidrenje, jer kod forsiranog sidrenja već malom pogreškom možete prouzročiti veliku štetu sebi i svima oko vas.

Čak i ako se usidrite, pripremite sve za brzo i sigurno isplovljenje. Dovoljno je, naime, da vjetar samo malo promijeni smjer ili da nakon vas uplovi netko manje vičan upravljanju brodom i sidrenju, pa da se na sidrištu sve poremeti i da morate spašavati brod.

I na koncu, treba li uopće napominjati da je za gruba vremena potrebno dobro zatvoriti sve otvore na palubi, pa čak i sve odvodne ventile u kabini, jer zbog naginjanja i valjanja odvodi se često mogu naći ispod razine mora i primati more u kabinu.

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nemirno more [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [extra_fields_search] => nemirno more 2 0 12518 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2019-01-03 14:24:42 [created_by] => 3261 [created_by_alias] => Damir Višić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2022-06-20 11:15:31 [modified_by] => 3261 [publish_up] => 2022-06-20 11:04:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 188 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 418 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link nav__link--nautika [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [page_title] => Nautika [menu-meta_description] => Donosimo nautičke savjete, izvještaje s regata i boat showova, testiramo brodove. Čitajte sve o jedrenju, đitama po Jadranu, brodovima na struju, brodskim motorima i popravku broda. Učimo vas kako održavati brod. [menu-meta_keywords] => nautika, jedrenje, regata, brod, nautički savjeti, boat show, test broda, plovidba, tradicijski brodovi, đita, drveni brodovi, Marijan Žuvić, Damir Višić [secure] => 0 [obituaries_portal] => 0 [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 0 [itemRelatedLimit] => 5 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 0 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 1 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 0 [itemRelatedImageGallery] => 0 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2019\/01\/03\/10629889.jpg","\/images\/slike\/2019\/01\/03\/10629890.jpg","\/images\/slike\/2019\/01\/03\/10629891.jpg","\/images\/slike\/2019\/01\/03\/10629958.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Ilustracija\/Cropix","Ilustracija\/Cropix","Ilustracija\/Cropix","Ilustracija\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Bo\u010dni valovi ne smetaju puno jedrilicama<\/p>","

Obala i hridi su za lo\u0161eg vremena najopasniji za brodove<\/p>","

Ako naprezanje jarbola postane preveliko, pri\u010da zna zavr\u0161iti ovako<\/p>","

Jaka nevere i nevje\u0161ta posada...<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1077","hd_10629889_1920.jpg":"1920x1080","k_10629889_1280.jpg":"1280x1280","k_10629889_1024.jpg":"1024x1024","k_10629889_640.jpg":"640x640","k_10629889_480.jpg":"480x480","k_10629889_340.jpg":"340x340","k_10629889_220.jpg":"220x220","o_10629889_1280.jpg":"1280x718","o_10629889_1024.jpg":"1024x574","o_10629889_640.jpg":"640x359","o_10629889_480.jpg":"480x269","o_10629889_340.jpg":"340x190","o_10629889_220.jpg":"220x123","h_10629889_1280.jpg":"1280x854","h_10629889_1024.jpg":"1024x683","h_10629889_640.jpg":"640x427","h_10629889_480.jpg":"480x320","h_10629889_340.jpg":"340x227","h_10629889_220.jpg":"220x147","pp_10629889_1280.jpg":"1280x1628","pp_10629889_1024.jpg":"1024x1303","pp_10629889_640.jpg":"640x814","pp_10629889_480.jpg":"480x611","pp_10629889_340.jpg":"340x432","pp_10629889_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1191","hd_10629890_1920.jpg":"1920x1080","k_10629890_1280.jpg":"1280x1280","k_10629890_1024.jpg":"1024x1024","k_10629890_640.jpg":"640x640","k_10629890_480.jpg":"480x480","k_10629890_340.jpg":"340x340","k_10629890_220.jpg":"220x220","o_10629890_1280.jpg":"1280x794","o_10629890_1024.jpg":"1024x635","o_10629890_640.jpg":"640x397","o_10629890_480.jpg":"480x297","o_10629890_340.jpg":"340x210","o_10629890_220.jpg":"220x136","h_10629890_1280.jpg":"1280x854","h_10629890_1024.jpg":"1024x683","h_10629890_640.jpg":"640x427","h_10629890_480.jpg":"480x320","h_10629890_340.jpg":"340x227","h_10629890_220.jpg":"220x147","pp_10629890_1280.jpg":"1280x1628","pp_10629890_1024.jpg":"1024x1303","pp_10629890_640.jpg":"640x814","pp_10629890_480.jpg":"480x611","pp_10629890_340.jpg":"340x432","pp_10629890_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1251","hd_10629891_1920.jpg":"1920x1080","k_10629891_1280.jpg":"1280x1280","k_10629891_1024.jpg":"1024x1024","k_10629891_640.jpg":"640x640","k_10629891_480.jpg":"480x480","k_10629891_340.jpg":"340x340","k_10629891_220.jpg":"220x220","o_10629891_1280.jpg":"1280x834","o_10629891_1024.jpg":"1024x667","o_10629891_640.jpg":"640x417","o_10629891_480.jpg":"480x312","o_10629891_340.jpg":"340x221","o_10629891_220.jpg":"220x143","h_10629891_1280.jpg":"1280x854","h_10629891_1024.jpg":"1024x683","h_10629891_640.jpg":"640x427","h_10629891_480.jpg":"480x320","h_10629891_340.jpg":"340x227","h_10629891_220.jpg":"220x147","pp_10629891_1280.jpg":"1280x1628","pp_10629891_1024.jpg":"1024x1303","pp_10629891_640.jpg":"640x814","pp_10629891_480.jpg":"480x611","pp_10629891_340.jpg":"340x432","pp_10629891_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1108x831","hd_10629958_1920.jpg":"1920x1080","k_10629958_1280.jpg":"1280x1280","k_10629958_1024.jpg":"1024x1024","k_10629958_640.jpg":"640x640","k_10629958_480.jpg":"480x480","k_10629958_340.jpg":"340x340","k_10629958_220.jpg":"220x220","o_10629958_1280.jpg":"1280x960","o_10629958_1024.jpg":"1024x768","o_10629958_640.jpg":"640x480","o_10629958_480.jpg":"480x360","o_10629958_340.jpg":"340x255","o_10629958_220.jpg":"220x165","h_10629958_1280.jpg":"1280x854","h_10629958_1024.jpg":"1024x683","h_10629958_640.jpg":"640x427","h_10629958_480.jpg":"480x320","h_10629958_340.jpg":"340x227","h_10629958_220.jpg":"220x147","pp_10629958_1280.jpg":"1280x1628","pp_10629958_1024.jpg":"1024x1303","pp_10629958_640.jpg":"640x814","pp_10629958_480.jpg":"480x611","pp_10629958_340.jpg":"340x432","pp_10629958_220.jpg":"220x280"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [description] => [parent] => 417 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"417","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"1","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"Medium","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2018-11-16 09:18:21","customparams_modified":"2018-11-16 09:18:21","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 0 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 15175758 Threads: 5 Questions: 3167656710 Slow queries: 7092213 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 235305388 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 35 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front06 [password] => b3hX5DrKwjx6 [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '0' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /om/nautika ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 418 [name] => Nautika [alias] => nautika [parent] => 417 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /om/nautika ) ) [link] => /om/nautika/savjetujemo-kako-ploviti-po-nevremenu-i-velikim-valovima-1202168 [printLink] => /om/nautika/savjetujemo-kako-ploviti-po-nevremenu-i-velikim-valovima-1202168?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 681738 [name] => plovidba po velikim valovima [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-06-20 13:12:30 [main_article_id] => 0 [alias] => plovidba-po-velikim-valovima [link] => /tag/plovidba-po-velikim-valovima ) [1] => stdClass Object ( [id] => 681739 [name] => plovidba po nevremenu [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-06-20 13:12:30 [main_article_id] => 0 [alias] => plovidba-po-nevremenu [link] => /tag/plovidba-po-nevremenu ) [2] => stdClass Object ( [id] => 681740 [name] => veliki valovi brod [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-06-20 13:12:30 [main_article_id] => 0 [alias] => veliki-valovi-brod [link] => /tag/veliki-valovi-brod ) [3] => stdClass Object ( [id] => 681741 [name] => nevrijeme brod [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2022-06-20 13:12:30 [main_article_id] => 0 [alias] => nevrijeme-brod [link] => /tag/nevrijeme-brod ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nemirno more [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Savjetujemo kako ploviti po nevremenu i velikim valovima: dobar kut smanjuje valjanje i posrtanje, a treći val je izraženiji [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3261 [name] => Miomir Štrbac [username] => miomir.strbac [email] => miomir.strbac@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$oBa2AAEGUKq/Ymg095Mrh.7uW.yCfYXSNnHxeF4nyWHs8x3qBlQvy [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/miomir-strbac-3261 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1775 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/96410507fb7745ab8b7da88e9937be54?s=100&default=https%3A%2F%2Fmore.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2019/01/03/10629889.jpg [galleryCount] => 4 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Ilustracija/Cropix [mainImageDesc] =>

Bočni valovi ne smetaju puno jedrilicama

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2019/01/03/10629889.jpg [title] =>

Bočni valovi ne smetaju puno jedrilicama

Ilustracija/Cropix ) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2019/01/03/10629890.jpg [title] =>

Obala i hridi su za lošeg vremena najopasniji za brodove

Ilustracija/Cropix ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2019/01/03/10629891.jpg [title] =>

Ako naprezanje jarbola postane preveliko, priča zna završiti ovako

Ilustracija/Cropix ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2019/01/03/10629958.jpg [title] =>

Jaka nevere i nevješta posada...

Ilustracija/Cropix ) ) [bgPosition] => [text] => {OCMSplitter}

Nautički turizam na Jadranu doživljava bum, pa ljeti na moru vlada neviđena gužva, pri čemu je nautičarsko umijeće mnogih posada i skipera iznimno skromno.

O tome svjedoče i podaci Središnjice za traganje i spašavanje na moru koji pokazuju da se većina nasukavanja, potonuća i drugih nesreća na moru događa zbog slabe obučenosti posada i podcjenjivanja mogućih opasnosti na moru, pa se čak ignoriraju i crvena upozorenja meteorologa.

Budući da je krstarenje postalo in i prilično masovno, mnogi su plovidbu poistovjetili s vožnjom automobilom. Još kad ih prevare lijepi dani u slijedu s malo vjetra, olako zaključe kako je ploviti još lakše nego voziti.

A onda se dogodi nevrijeme, vjetar i more pokažu drugo lice i svu svoju snagu, pa nastanu velike nevolje. Tada trenutno prestanu sve olake usporedbe plovidbe s vožnjom automobila. Jer dok vozač može auto u svakom trenutku zaustaviti i pričekati da nevrijeme prođe, kormilar na moru i u takvim je uvjetima prisiljen nastaviti s plovidbom, barem do najbližeg sigurnog utočišta.

Nagnutost brijega

Plovidbu broda za vrijeme nevremena najviše otežavaju valovi, s tim da njihovo negativno djelovanje donekle pojačavaju vjetar i kiša koji uglavnom dolaze iz istoga smjera. Iako to tako ne izgleda, morska masa se valovima zapravo ne giba horizontalno, nego se u smjeru širenja valova horizontalno prenosi samo energija.

Molekule vode unutar vala kreću se orbitalno, opisujući vertikalne kružnice i elipse u smjeru prostiranja vala, te prema trohoidalnoj krivulji na morskoj površini stvaraju brjegove i doline. Stoga je kretanje vode na brijegu vala u smjeru, a u dolini suprotno od smjera njegova prostiranja.

Pritom se val kojem je prednja strana brijega nagnuta za 12 stupnjeva, a tada je odnos njegove visine i dužine oko 1:10, smatra vrlo strmim, kratkim i neugodnim. Dok valovi nastaju, visina im raste brže od dužine, pa početak jakog vjetra zna stvoriti odnos i 1:8, no kada se dužina vala uskladi s brzinom vjetra, taj se odnos rastegne do 1:20.

To u praksi znači da će neugodna plovidba po kratkim i visokim valovima potrajati samo neko vrijeme, odnosno dok vjetar pojačava, a kada se vjetar stabilizira, valovi će se postupno razvući i plovidba će postati dosta udobnija.

No, tako neće biti uvijek. Naime, na područjima u blizini obale, pličinama i na ulazima u kanale i zaljeve, energija valova se prenosi na manju vodenu masu, pa tu visina vala može znatno porasti. Ista će se stvar dogoditi kada valovi naiđu na jaku struju suprotnoga smjera.

Ako naiđete na ovakve valove, najbolje se brzinom minimalno potrebnom za upravljanje uputiti direktno pramcem prema valu, s tim da gas treba dodati čim ga probijete.

Pritom će vam vjerojatno veća količina vode prekriti palubu, pa bi ovakav manevar s otvorenim brodicama mogao biti riskantan. Prvi val će biti najveći i najstrmiji, no svakom sljedećem valu priđite jednako dok ne uplovite među razvaljane valove.

---

image

Jaka nevere i nevješta posada...

Ilustracija/Cropix
---

Oblik trupa

Iako su valovi pri stalnome vjetru dosta ujednačeni, zbog nagomilavanja vodene mase treći je val, takozvani trećak, nešto izraženiji, a nakon njega slijedi interval malo mirnijeg mora. Zbog toga je oštre manevre ili nagle promjene smjera najbolje i najjednostavnije obaviti odmah nakon trećaka, a to je i trenutak za odrađivanje nužnih kretanja po palubi.

Prilikom plovidbe s valom u pramac, energiji vala izravno se suprotstavlja energiju broda i u tom se kontaktu one zbrajaju. Stoga je u takvoj plovidbi cilj što manje energije vala prenijeti na pojedini dio trupa, odnosno tu energiju ravnomjerno rasporediti po trupu.

Energija je umnožak mase i kvadrata brzine, a budući da je brzina širenja vala konstantna, kinetička energija vala u kontaktu s plovilom ovisi o masi vode koja udara u trup, što opet ovisi o obliku trupa, površini i kutu udara.

S druge strane, brodu je masa konstantna, a brzina je ta koja se može mijenjati. Smanjenjem brzine, smanjuje se i kinetička energija broda. Trup, njegov oblik i površina u koju udara val, također su nepromjenjivi faktori, što znači da silina udara tih dviju energija izravno ovisi o brzini broda i kutu pod kojim val udara u trup, a to znači o kursu plovidbe.

Plovidbom direktno na valove pojavljuje se i posrtanje, pri kojem je brodska konstrukcija maksimalno izložena naprezanju. Penjući se uz brijeg vala, pramac se podigne, a kada iziđe iz vala, podigne se krma i pramac naglo zaroni u dolinu vala.

Osobito su neugodni valovi kojima je dužina tek nešto veća od dužine broda, jer se tada pramac zabije duboko u val ispred sebe, brzina naglo padne, a sljedeći val zanosi pramac snažno u stranu.

Smanjenjem brzine broda smanjuje se i posrtanje, a ako je plovidba i dalje neugodna, potrebno je promijeniti kurs za nekih 15 do 40 stupnjeva, ovisno o gazu i obliku trupa. Tada će se posrtanje dijelom pretvoriti u bočno valjanje broda, a znatno će se smanjiti i naprezanje brodske konstrukcije.

Valovi u bok

Prilikom plovidbe s valom u bok, jedrilice gotovo neće osjećati valjanje, a jedina neugoda bit će kada se poneki val razbije o trup i zalije palubu. Motorni brodovi će, pak, kod plovidbe s valom u bok gubiti manje brzine nego kod posrtanja, ali će valjanje biti dosta neugodno za posadu.

---

image

Ako naprezanje jarbola postane preveliko, priča zna završiti ovako

Ilustracija/Cropix
---

Ako su valovi veći, tada se povremeno može preko boka broda zagrabiti i more. Mijenjanje kursa za nekoliko desetaka stupnjeva prema valu rezultirat će ublažavanjem valjanja, no tada će se pojaviti posrtanje. Stoga se treba malo potruditi i pronaći kut pod kojim će se postići idealan balans između posrtanja i valjanja, što isključivo ovisi o obliku trupa broda.

Ako vam je ruta plovidbe takva da vam neugodni valovi dolaze s boka, bolje je kurs već u početku malo podići prema vjetru. Na taj način smanjujete put jer se, zanošeni valovima, vjetrom i strujom, ne udaljavate, nego približavate osnovnoj ruti. No to je dobro i zbog sigurnosti budući da vjetar uvijek može pojačati, a tada se jednostavnije spuštati niz valove nego forsirati njihovo probijanje.

Brodicom je najteže upravljati kada joj val dolazi u pola krme. On tada podigne krmu i zanosi je prema zavjetrini, a pramac uronjen u dolinu vala suprotne struje potiskuju prema privjetrini. To se izbjegava tako da se nailaskom svakog većeg vala krma okrene direktno na val.

Ako se to ne može izvesti, potrebno je znatno smanjiti brzinu. Tada će krma pružati veći otpor, zanošenje će se smanjiti, a val će samo proći ispod trupa.

S valom u krmu posrtanje je manje i trup se ne opterećuje previše, a brazda iza krme ublažava udar vala o krmu. No, kormilar treba biti oprezan, jer se zbog zanošenja krme brodica lako može okrenuti bokom na val. Pritom treba znati da kormilarenje brodicama s malim ili slabo izbalansiranim kormilima može biti prilično otežano.

Brzinu broda treba odrediti sukladno njegovu ponašanju, a poželjno je da ona bude nešto veća od brzine širenja vala, jer kada je približno ista, krma dosta zaranja.

Manevar zavlačenja

Kod plovidbe po mraku valove je vizualno teško pratiti, pa se tada valja osloniti na osjećaj i hvatanje ritma ponavljanja, te ponašanje brodice. Bez obzira pod kojim kutom u odnosu na valove plovite, brzinu i kurs najbolje je prilagoditi tako da na kormilu nema većeg opterećenja.

No, ako je situacija na moru takva da nastavak plovidbe nije siguran za brod ili dođe do problema s nekim dijelom opreme za upravljanje, potrebno je izvesti manevar zavlačenja. Pritom se motorni brodovi zavlače s valom u pramac, krmu ili u pola pramca, dok se jedrilice zavlače tako da olujnim jedrima jedre oštro u vjetar.

Zaustavljanje zavlačenjem ima dva važna efekta – smanjuje kinetičku energiju broda i naprezanje trupa, a istodobno se s privjetrinske strane stvara zaštitna glatka površina, što je možda još važnije. Budući da trup broda sada klizi prema zavjetrini, s privjetrinske strane trupa stvara se zona turbulencije, pa se valovi lome na granici tog zatišja, a ne o trup broda.

Kada se pojavi potreba za zavlačenjem, na jedrilicama se u pravilu dižu olujna jedra, i to flok i jedro, jer se jedino tako jedrilje može dobro izbalansirati. Iako mnogi misle da im je dovoljan samo olujni flok i maksimalno skraćeno jedro, materijal od kojeg je izrađeno glavno jedro nije predviđen za ovakve ekstremne uvjete, pa neće izdržati, što će sve dodatno zakomplicirati. Zbog istih razloga ne pomaže ni malo otvorena roll-genoa.

---

image

Obala i hridi su za lošeg vremena najopasniji za brodove

Ilustracija/Cropix
---

Podizanjem samoga floka na pramčanom štraju vrh jarbola je opterećen prema naprijed i kod zabijanja pramca u val slabiji se jarbol može iskriviti, pa čak i slomiti. Osim toga, vjetar konstantno zanosi pramac prema zavjetrini, a to se u ovom slučaju može kompenzirati samo snažnim otporom kormila, što svakako treba izbjegavati.

Zavlačenje s primanjem vala u pola pramca podrazumijeva kut od 15 do 40 stupnjeva u odnosu na smjer vala i vjetra, a ovisi o dubini gaza i obliku trupa.

Dakle, kada se vjetar dodatno pojača, zadrži se otprilike isti kurs, samo se brzina smanji da bude nešto manja od brzine kojom vjetar i valovi zanose brod, tek tolika da se kormilom može kontrolirati smjer plovidbe. Brod će ovako biti zanošen po krmi, otprilike pod istim kutom pod kojim je pramac okrenut prema vjetru, a što je brzina manja, zanošenje broda je veće.

Brodovi s dva motora povremeno će morati zaustaviti rad privjetrinskog propelera ili smanjiti okretaje u odnosu na zavjetrinski propeler.

Zavlačenje s vjetrom i valom ravno u pramac može se obaviti motorom i kormilom ili pak zavlačnim sidrom. Kod zavlačenja upotrebom motora, brzina mora biti što manja, tek tolika da se može normalno kormilariti. Kada naiđe veliki val, motor se izbaci iz brzine, čime se znatno smanji uranjanje pramca, a kada val prođe, motor se ponovno uputi prema naprijed.

Ovaj način zavlačenja manje je preporučljiv od prethodnog, jer je dosta teško zadržati brod pramcem prema valovima. Velikim posrtanjem i propeleri su često slabo učinkoviti.

Zavlačenje krmom

Zavlačenje s pramcem u vjetar na manjim brodovima najefikasnije se postiže zavlačnim sidrom. Primjereno veliko zavlačno sidro na dugom konopu daje potreban otpor na pramcu i drži ga okrenutim prema vjetru. Brodica se lagano zanosi krmom, što ispred pramca stvara zatišje koje ublažuje udar nadolazećih valova, a to dodatno smanjuje uranjanje i posrtanje pramca.

Zavlačno sidro trebalo bi biti dio osnovne opreme svake brodice, a može se brzo i jednostavno improvizirati od materijala koji imate u brodu. Bitno je da stvara primjereni otpor, da je čvrsto, da ne pliva na površini, ali i ne tone na dno.

Kod zavlačenja s valom u krmu, brod vozi polagano naprijed, tek toliko da krmu može držati okrenutu valu. Zavlačno sidro bačeno s krme, lakše je zadržava okrenutu u vjetar. Manjim brodicama s ravnim i niskim krmenim zrcalom zavlačenje krmom nikako nije preporučljivo.

Kvalitetno izgrađen brod može izdržati nevolje na bilo kakvom moru, pa mu prave opasnosti prijete jedino od blizine hridi i obale. No, koliko god obala bila opasna za brod po nevremenu, nakon dugotrajnog valjanja po valovima nije joj se lako približiti, a ne pokušati potražiti sigurno utočište.

Ako to odlučite učiniti, morate se uvjeriti da su izabrana uvala, luka ili sidrište stvaran zaklon od uvjeta koji su trenutno na moru, jer kada već uplovite i shvatite da je unutra gore nego vani, može biti kasno za povratak. Pritom imajte na umu da je najteže na samom ulazu.

Kod vjetra s obale, valovi tu još nisu dovoljno razvijeni, ali povremeni snažni refuli znaju mijenjati smjer i do 30 stupnjeva u odnosu na stalan smjer vjetra, pa kod širokih ulaza tražite sredinu, a kod uskih se priklonite strani bližoj vjetru.

Kada uplovljavate s vjetrom i valom u krmu, tražite sredinu ulaza, ali malo povećajte brzinu. Na samom ulazu može vas dočekati jedan uski pojas nešto viših i kraćih valova, a njih ćete dodanom brzinom lako probiti.

Provjerite situaciju

Ako je sklonište u koje ste uplovili pretrpano brodovima, dobro provjerite ima li slobodnog mjesta za sidrenje, jer kod forsiranog sidrenja već malom pogreškom možete prouzročiti veliku štetu sebi i svima oko vas.

Čak i ako se usidrite, pripremite sve za brzo i sigurno isplovljenje. Dovoljno je, naime, da vjetar samo malo promijeni smjer ili da nakon vas uplovi netko manje vičan upravljanju brodom i sidrenju, pa da se na sidrištu sve poremeti i da morate spašavati brod.

I na koncu, treba li uopće napominjati da je za gruba vremena potrebno dobro zatvoriti sve otvore na palubi, pa čak i sve odvodne ventile u kabini, jer zbog naginjanja i valjanja odvodi se često mogu naći ispod razine mora i primati more u kabinu.

[event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Ilustracija/Cropix Ilustracija/Cropix Ilustracija/Cropix Ilustracija/Cropix
Ilustracija/Cropix

Bočni valovi ne smetaju puno jedrilicama

Ilustracija/Cropix

Obala i hridi su za lošeg vremena najopasniji za brodove

Ilustracija/Cropix

Ako naprezanje jarbola postane preveliko, priča zna završiti ovako

Ilustracija/Cropix

Jaka nevere i nevješta posada...

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [jcfields] => Array ( ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/om/nautika/savjetujemo-kako-ploviti-po-nevremenu-i-velikim-valovima-1202168 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=c82e126c753b8b58ff76612b74ab9f62c0351231 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Savjetujemo+kako+ploviti+po+nevremenu+i+velikim+valovima%3A+dobar+kut+smanjuje+valjanje+i+posrtanje%2C+a+tre%C4%87i+val+je+izra%C5%BEeniji&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fsavjetujemo-kako-ploviti-po-nevremenu-i-velikim-valovima-1202168 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fom%2Fnautika%2Fsavjetujemo-kako-ploviti-po-nevremenu-i-velikim-valovima-1202168 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => nemirno more [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) )
StoryEditorOCM

nemirno moreSavjetujemo kako ploviti po nevremenu i velikim valovima: dobar kut smanjuje valjanje i posrtanje, a treći val je izraženiji

Piše Damir Višić
20. lipnja 2022. - 13:04

Nautički turizam na Jadranu doživljava bum, pa ljeti na moru vlada neviđena gužva, pri čemu je nautičarsko umijeće mnogih posada i skipera iznimno skromno.

O tome svjedoče i podaci Središnjice za traganje i spašavanje na moru koji pokazuju da se većina nasukavanja, potonuća i drugih nesreća na moru događa zbog slabe obučenosti posada i podcjenjivanja mogućih opasnosti na moru, pa se čak ignoriraju i crvena upozorenja meteorologa.

Budući da je krstarenje postalo in i prilično masovno, mnogi su plovidbu poistovjetili s vožnjom automobilom. Još kad ih prevare lijepi dani u slijedu s malo vjetra, olako zaključe kako je ploviti još lakše nego voziti.

A onda se dogodi nevrijeme, vjetar i more pokažu drugo lice i svu svoju snagu, pa nastanu velike nevolje. Tada trenutno pr...

15. svibanj 2024 02:40