StoryEditorOCM

Rođeni taksistSmartliner Passenger 23: mali Poljak spreman je za velike izazove prijevoza turista, a s obzirom na cijenu od 35.000 eura zasad se nametnuo kao najpovoljnija kupnja

Piše Gordan Jelavić
27. travnja 2017. - 14:42

Plovila za iznajmljivanje čine veliki dio hrvatskog tržišta i mnogi su proizvođači prilagodili svoju ponudu tom segmentu kupaca. Štoviše, nekoliko je domaćih brodograditelja orijentirano isključivo prema profesionalnim korisnicima, pa su zahvaljujući toj odluci u proteklim sušnim godinama preživjeli i razvili svoj biznis.

Morski taksi nam je prvo pao na pamet kad smo na proteklom sajmu u Düsseldorfu vidjeli poljski Smartliner Passenger 23. S tri reda sjedala na trupu od sedam metara, najmanji je i najjeftiniji proizvod za 11 putnika na tržištu.

image
Nosivost 11 putnika u ovoj je klasi najvažnija
Božidar Vukičević/Cropix

Podsjetimo, brend Smartliner projekt je francuskog poduzetnika Pierrea Charlotea, koji je s jednostavnim dizajnom i niskom cijenom osvojio Europu. U pet godina izbacili su dvadesetak aluminijskih i plastičnih modela motornjaka dužine do sedam metara i razvili dilersku mrežu sve do Južne Amerike, Azije i Australije.

Izbor motora

Poznato je da iznajmljivači imaju posebne prohtjeve po pitanju funkcionalnosti i izdržljivosti, pa se za njih često rade razne modifikacije, deblje gazne površine i masivnije ograde. Na Passengeru je sve to već uzeto u obzir, što će pojednostavniti proces naručivanja i naručitelju ostaviti samo izbor oko marke motora.

Oko snage ne bi trebalo praviti kompromise jer u svrhu prijevoza ne dolazi u obzir ništa ispod maksimalno dopuštenih 200 konja, u što smo se uvjerili ploveći brodom pod punim opterećenjem.

image
Motor od 200 konja prava je mjera
Božidar Vukičević/Cropix

Budući da je u pitanju specifičan proizvod, od zastupnika iz tvrtke Una tražili smo da nam na testu osigura i posadu od deset putnika. S veselom družinom u kokpitu postigli smo 34 čvora uz maksimalnu potrošnju od dvije litre po milji. To je za osobne potrebe puno, ali kad iznos podijelite na deset putnika s plaćenom kartom, onda trošak goriva po osobi iznosi samo dvije kune po prijeđenoj milji.

Ako ne prelazi ugodnu brzinu krstarenja od 25 čvorova, štedljivi skiper može proći i do 30 posto jeftinije (1,5 kuna po milji). Kad je u pitanju prazan brod, reakcija na gas je izvanredna, najveća brzina je 38 čvorova, a na 20-25 čvorova trošili smo samo litru po milji.

image
Bez posade Smartliner leti do 38 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix

Klupa za troje

Gliserski trup provjeren je na starijim modelima i bez problema se nosi sa 6-cilindarskim motorom. Jedina je razlika u opterećenju jer od dopuštenih 1400 kilograma mi smo imali gotovo 1300. To se na upravljaču osjeti i reakcije nisu direktne kao kad je brod prazan. No, unatoč teretu većem od same težine broda (1175 kilograma), Passenger je vrlo okretan i može glisirajući opisati kružnicu od desetak metara.

Sigurnost plovidbe je neupitna. Bokovi su visoki i samo prije ulaska u režim glisiranja more malo prska u unutrašnjost. Čim se pramac malo izdigne, prskanje prestaje i putnici mogu uživati u brojenju milja i pogledu na krajolik.

image
Gliserski trup je pouzdan
Božidar Vukičević/Cropix

Svaka klupa ima mjesta za troje, s rukohvatom iznad naslona za idući red putnika. Po tri rukohvata raspoređena su i duž bokova broda, tako da će svatko pronaći svoje hvatište. Unutrašnji volumen klupa je, logično, predviđen za prtljagu i jedini je problem što pregradna stijenka savršeno odgovara da bi se na nju podignule noge, pa bi za tu namjenu trebala biti deblja.

Prostora za hodanje oko klupa s obje strane ima dovoljno jer su bokovi u razini nogu goli i samo gornji dio ima kontraštampu. S obzirom na očekivani broj putnika, bilo bi korisno na bokove pričvrstiti mrežaste bisage za manje komade odjeće i boce s vodom.

Hrapava gazišta

Iako će s rive mnogi skakati u brod preko bokova, glavni je ulaz preko središnjih stepenica i otvora u kvalitetnom aluminijskom vjetrobranu. Nabijeni pramac je kratak i nema puno prostora za gaženje, ali uz pomoć dobro postavljenog rukohvata dobro funkcionira za ukrcaj-iskrcaj, što smo i probali pristavši nakratko uz visoku obalu.

image
Visoki rukohvat olakšava ukrcaj
Božidar Vukičević/Cropix

Visoka ograda s dva nosača sklona je savijanju pa bi je možda trebalo dodatno ojačati u podnožju. Sve gazne površine su hrapave i neće biti problema s klizanjem. Jedina je iznimka glatki pod u pramčanoj kabini, izvedenoj bez ikakve drenaže. Naime, podizanjem pola metra širokog poklopca (stepenica), nažalost bez štopera ili amortizera, otvara se ulaz u višenamjenski skladišni prostor iskoristiv i kao toalet.

U testiranom primjerku je u prostoru ispod kokpita postavljena samo kutija kemijskog WC-a, ali veliki volumen prostora dopušta i razmišljanje o ozbiljnoj školjci s ispirnim sustavom. To u transferima nije presudno, ali svakako daje plovilu na dodatnoj vrijednosti. Kabina uz rasvjetu i policu ima i pravokutni aluminijski prozor (40 x 40 cm) s pogledom na kokpit.

image
Kabina ima pravokutni aluminijski prozor
Božidar Vukičević/Cropix

Obvezan bimini

Skiper i njegov suvozač imaju udobne okretne fotelje, podesive po visini i dubini, s preklopnim donjim dijelom za upravljanje stojeći. Plastični volan s velikim promjerom od 40 centimetara odgovara profilu plovila, dok osnovni instrumenti nemaju brzinomjer, pa je nužno doplatiti za ploter s tom funkcijom.

image
Upravljačka konzola je jednostavna
Božidar Vukičević/Cropix

Bočna komanda je na dobrom mjestu i u pogledu ergonomije nema zamjerki. Kao i kod dosad testiranih Smartlinera, baterija je u krmenom prostoru slobodna i otvorena utjecaju prskanja, što za morske uvjete nije dobro rješenje. Svakako predlažemo nabavljanje plastičnog kućišta.

Kako izgleda bimini, kako će se uklopiti u liniju broda i koliko će utjecati na funkcionalnost kod ulaska, nije nam poznato, no njegova je nabava također preporučljiva. U sferi dnevnog prijevoza do udaljenih plaža i pučinskih otoka tri su osnovna parametra – broj putnika, maritimna svojstva i niska cijena kako bi se investicija što prije vratila. Taksi Smartliner zasad se nametnuo kao najpovoljnije rješenje.

OSOBNA KARTA

Dužina 7,15 m
Širina 2,54 m
Težina 1175 kg
Spremnik goriva 190 l
Kategorija C/11 osoba
Maks. snaga motora 200 KS
Proizvođač Smartliner, Poljska
Zastupnik Una, Tivat
Cijena s motorom   28,500 eura + PDV

OKRETAJI, BRZINA I POTROŠNJA

1000        4,2        3,5
1500        5,9        5,1
2000        7,0        8,6
2500        9,8        13,2
3000        14,0        14,0
3500        20,0        24,0
4000        23,0        29,5
4500        26,5        35,5
5000        30,0        52,3
5400        32,7        60,0

KONAČNA OCJENA

DOBRO:
Koncept
Broj putnika
Cijena

LOŠE:
Pregrade pod klupama
Amortizeri na stepenicama
Glatki pod u kabini

25. studeni 2024 10:22