StoryEditorOCM

MIRNO SPAVAJTENaš stručnjak za osiguranja u nautici odgovara na najčešća pitanja koja muče vlasnike plovila: Ovo je tipičan primjer štete

Piše Marijan Dželalija, Yacht-Pool International
3. ožujka 2021. - 10:32

Kad razmišljamo o plovilima, zasigurno je prva slika koja nam se svima pojavi plovilo kako plovi morem ili je vezano negdje u lijepoj uvali dok ekipa uživa i kupa se u prekrasnom kristalnom moru. Međutim, to je jedan mali i, možemo reći, kratki segment u godišnjem ciklusu korištenja plovila. Ostatak posjedovanja plovila sastoji se od pripremnih radnji, servisa, održavanja, popravaka, zamjene dotrajalih dijelova.

Plovidbi i uživanju u plovilu prethodi cijeli niz radnji kao što su servis motora, jedara ako je u pitanju jedrilica, nanošenje antivegetacijskog (anti-fouling) premaza, servis i održavanje sigurnosne opreme, ali i ostale dodatne opreme plovila. Većina tih radnji odvija se na suhom, odnosno potrebno je plovilo izvaditi iz mora dizalicom, travel liftom ili, pak, ona manja prikolicom (trailerom).

Prilikom kupnje plovila i njihova dopremanja do odredišta ili vađenja plovila radi smještaja na neki suhi (zimski) vez, potrebno ga je prebaciti nekim transportnim sredstvom. Postoji cijeli niz načina i sredstava kojima se plovilo prevozi. Ako ga se treba prevesti morem, postoje specijalizirane tvrtke koje obavljaju transfere vašeg plovila sa svojim posadama ili pak teretnim brodovima specijaliziranima za transport plovila. Plovila se, ovisno o veličini i dimenzijama, mogu transportirati željeznicom, no cestovni transport najčešći je i najuobičajeniji način.

Bilo da se radi o transportu na kamionu, na kamionskoj prikolici ili na prikolici za transport plovila, plovilo će se cestovnim transportom bez dodatnih operacija transportirati s jedne pozicije na drugu. O kojem god da se načinu transporta radilo, uvijek postoji rizik od mogućeg oštećenja, bilo plovila bilo nečeg drugog od tog plovila. Naravno, sve te moguće situacije predstavljaju i rizike koje je potrebno osigurati kroz moguće opcije u osiguravateljskoj polici.

Puno je tu detalja gdje treba povesti računa o rizicima. Na primjer, je li plovilo osigurano za vrijeme vađenja iz mora dizalicom, odnosno postoji li polica osiguranja koja pokriva štete dok se plovilo nalazi na suhom vezu radi zimovanja ili dok je na nekom servisu.

Zatim, treba li dodatno osigurati plovilo za vrijeme transporta i što ako plovilo padne s kamiona ili prikolice za vrijeme transporta.

Ovdje je puno pitanja, ali i puno odgovora, pa bismo mogli zaključiti da se ovoj problematici treba posvetiti ozbiljno kako bismo smanjili potencijalne rizike.

Što je osigurano policom osiguranja plovila?

Kada govorimo o polici u ovom smislu, govorimo o pokrićima osiguranja za vrijeme plovidbe. Uzmimo pretpostavku da jedno prosječno plovilo najčešće ima policu u kojoj je ugovoreno nekoliko pokrića: a) osiguranje od odgovornosti za štete prema trećima, b) kasko osiguranje i pod c) osiguranje putnika i članova posade na plovilu.

Kasko polica može sadržavati određena pokrića za određene štete kada govorimo o transportu plovila kopnom ili boravku plovila na suhom. Kvalitetna kasko polica plovila sadržava osiguranje plovila dok ga se vadi iz mora ili spušta natrag u more, na primjer dizalicom, dok boravi na suhom vezu radi zimovanja ili servisa, pa čak i u određenim slučajevima dok se plovilo prevozi adekvatnim prijevoznim sredstvom cestovnim putem.

Primjeri iz prakse

Tipičan primjer takve štete je situacija koja se može dogoditi dok se plovilo vadi iz mora i postavlja na suho radi zimovanja ili servisa, te u trenutku postavljanja na takozvane ležaljke. Kada tome dodamo jak vjetar, loše vrijeme i nepažnju, vrlo lako može doći do pada plovila ili grubog oslanjanja na bok. Oštećenja u tim situacijama mogu biti vrlo velika.

Sličan je primjer, koji se često zna dogoditi, u situacijama kada se plovilo iz marine prevozi na odlagalište plovila, a za vrijeme transporta na prikolici dođe do oštećenja trupa i/ili dijela opreme. Savjet je da svakako treba dobro provjeriti policu koju posjedujete kod svojeg brokera kako biste utvrdili imate li potrebna pokrića za vrijeme boravka plovila na suhome, te pri vađenju i spuštanju u more.

Transport plovila – cargo

Bilo da se plovilo prevozi kopnom na prikolici ili morskim putem na teretnom brodu, uvijek je potrebno provjeriti je li ga potrebno dodatno osigurati. U većini slučajeva prijevoznik ima svoju policu osiguranja, takozvanu prijevoznikovu odgovornost za sav teret koji prevozi, na način da se osigurava u slučaju kad prijevozno sredstvo kojim se plovilo prevozi zajedno s plovilom na njemu nanesu štetu nekome trećem; primjerice, u sudaru na cesti, ali i za slučaj da se roba u prijevozu ošteti.

Uobičajeno je da prijevoznik ima osiguranje koje pokriva štete na plovilima po principu osiguranog iznosa po kilogramu prevožene robe. Taj je iznos uglavnom vrlo malen, pa je potrebno za svaki slučaj ugovoriti policu osiguranja plovila u transportu (cargo).

Takva polica osiguranja plovila u transportu pokriva većinu ili glavne i najčešće štete koje se na plovilu mogu dogoditi pri transportu, poput pada s dizalice, oštećenja zbog vremenskih neprilika i slično. Prijevoznikova odgovornost uglavnom ne pokriva ukrcaj i iskrcaj plovila. Svakako se savjetuje provjeriti što sve polica pokriva prije nego što plovilo krene u transport.

Ovakav tip police (cargo) može pokrivati osnovne ili sve rizike, pa i ukrcaj i iskrcaj plovila. Prilikom kupnje novog plovila i dostave plovila do odredišta u neku marinu može se svašta dogoditi te može nastati velika šteta. Jedna je od potencijalnih situacija da plovilo bude uredno ukrcano na prijevozno sredstvo, prevezeno cestovnim putem do odredišta, te prilikom iskrcavanja klizne s traka na dizalici te padne i trup se razbije. Cargo osiguranje pomaže upravo u ovakvim situacijama.

Plovilo na suhome vezu i za vrijeme servisa

Polica kasko osiguranja plovila u većini slučajeva pokriva i njegov boravak na suhom vezu. Dok plovilo miruje na suhom ili se na njemu obavljaju određeni radovi, osigurano je kasko policom. Važno je napomenuti da i serviser koji obavlja radove na plovilu ima određenu odgovornost za potencijalne štete prouzročene tijekom njihova obavljanja.

Pitanje je kako dodatno osigurati plovilo u situaciji kada se plovilo nalazi na suhom vezu i dok ovlašteni serviser na njemu obavlja radove. Plovilo je u tom trenutku spojeno na struju, te se na njemu nalaze određeni uređaji i alati koji služe u svrhu servisa ili popravka. U toj situaciji može doći do zapaljenja i požara na plovilu. Pokriva li polica osiguranja plovila tu štetu ili je tu odgovoran serviser? Ima li serviser policu osiguranja koja pokriva takve slučajeve?

Kao što vidimo, osim rizika kojima je plovilo izloženo dok plovi i boravi u moru, velike su i opasnosti dok plovilo miruje na suhom, dok ga se vadi iz mora ili ga se ponovno vraća u more ili pak prevozi. Može se reći da vrlo često plovilo boravi veći dio godine na suhom nego u moru, kad se koristi za plovidbu.

Stoga je vrlo važno provjeriti što sve polica osiguranja plovila uključuje, te se posavjetovati sa svojim specijalistom brokerom što bi se, kada i gdje moglo dogoditi s plovilom kako bi se eventualno moglo doskočiti svim rizicima pomoću dodatnih pokrića ili drugih vrsta osiguranja.

Na ta pitanja najbolje odgovore može vam dati jedino dobar savjetnik u osiguranju i broker koji će vam složiti policu koja će vas doista štititi, a ne samo biti pro forma.

YACHT-POOL INTERNATIONAL

14. studeni 2024 12:26