Neuništivi i nepotopivi - najčešći su atributi korišteni u opisu plovila Boston Whaler. Kultni status među nautičarima ti su američki gliseri stekli zbog dvostrukog trupa s ekspandiranom pjenom i kvalitetom plastike iznad uobičajene. Posebno su bili omiljeni među podvodnim ribolovcima, koji su najviše cijenili jednostavnost interijera i trup spreman za glisiranje i po jugu i po maestralu.
Posljednjih godina uz prepoznatljive otvorene glisere iz njihove tvornice na Floridi izlaze i prave jahtice dužine sve do 13 metara, no mi smo za predstavljanje ipak odabrali jedan od klasika - 190 Montauk, u ponudi od 2007. godine.
Gotovo pravokutna tlocrtna površina plovila širokog 2,43 metra zaslužna je za maksimalnu iskoristivost dužine od 5,79 metara. Iako je registriran za osam osoba i ima impresivnu nosivost od 1134 kilograma, u praksi će se brod rijetko kada opteretiti do granice, osim u slučaju ronioca s teškom opremom. Okomite stijenke i široki prolazi oko konzole su vrlo praktični za slaganje ronilačkih boca, pa privezane za nisku ogradu nikome neće previše smetati.
Unutrašnjost je krajnje jednostavna i podsjeća na interijere radnih gumenjaka. Centralna konzola, skiperski sanduk s preklopnim naslonom, malo sunčalište na pramcu i sjedala u krmi. Koliko god bio jednostavan, svaki od navedenih segmenata broda je dobro promišljen i složen.
Čvrsto prianjanje
Recimo, ravna ploha na pramčanom dijelu je zgodna za ribolovne alate, te kao sigurno gazište za ulazak preko niske ograde. Sidrena bitva je postavljena poprečno na upuštenom dijelu plastike i neće smetati. Uz to se nadopunjava s vodilicama između kojih je integrirano pramčano svjetlo. Ostatak konopa se preko očnog vijka spušta u sidreni prostor s poklopcem s amortizerom i gumenim čepom umjesto bravice za čvrsto prianjanje.
Osim širokog ulegnuća za konop, u kalupu je s prednje strane ostavljeno i dovoljno veliko ulegnuće za ručno podizanje poklopca. Preko polukružne klupe za 4-5 putnika su četiri jastuka i peti kao umetak za dobivanje manjeg ležaja. Sve lijepo sjeda na svoje mjesto.
Kvadratna središnja konzola jednostavna je i funkcionalna s dobro iskorištenim unutrašnjim prostorom dostupnim kroz vratašca s lijeve strane.
Plastični vjetrobran uokviren rukohvatom od inoksa nije ni prevelik ni premal. Osim što je rukohvat koristan za skipera i putnike, na vrhu ima i ušicu za prihvat prednjih natezača biminija.
Veliki volan od inoksa s pet krakova lako se vrti zahvaljujući ugrađenom hidrauličnom sistemu. Uz njega je moderna ručica gasa iz nove linije Mercuryja s kraćom polugom i manjim polukružnim kućištem. Ispod kompasa je klasična ploča s analognim instrumentima brzine, broja okretaja, napona baterije i razine goriva. Na ploči su pet prekidača, te jedna od dvije višenamjenske utičnice napona 12 volti.
Na konzoli su nam se najpraktičnija učinila dva duboka utora za čaše, gdje se mogu sigurno smjestiti mobitel, ključevi i razne sitnice. Zgodan detalj je urezano podnožje konzole kako bi se dobilo više prostora za stopala.
Bazen za ješku
Sredinu broda zauzima skiperska klupa s naslonom podesivim u četiri položaja i velikim spremišnim prostorom idealnim za jaceru.
Uz prostor pored skipera na krmi su predviđena još dva sjedeća mjesta, svako sa svojim postoljem za čašu, nezaobilaznim rekvizitom u američkom poimanju uživanja na moru. Ta je pozicija kao stvorena za udičarenje pa su uz niski naslon po dva nosača za štapove.
Sredina pripada motornom zdencu, no taj dio se može naručiti u nešto drugačijem obliku, s integriranim bazenom za živu ješku. Iako se su ljestve mogle postaviti izravno na nisko krmeno zrcalo, uz lijevu stranu motora je ipak postavljena mala platforma.
Mercury od 115 konja spada u sredinu ponude i plovilo teško 862 kilograma u idealnim uvjetima povuče do brzine od 38 čvorova. Motor je, kao i brod, proizvod grupacije Brunswick i isporučuje se u paketu, što je za kupce najpovoljnija varijanta.
Profesionalci će uvijek težiti rezervi kakvu ima Mercury 150, no za prosječne korisnike nije potrebno više snage. Tako je bilo i na našem testu gdje je bilo od dvoje do najviše četvero putnika. Uz prepoznatljive vanjske linije Montauk ima atraktivan trup s oštrim V-pramcem nagiba 16 stupnjeva, nešto manje dubok nego kod modela Outrage iste dužine.
Ono što ga čini značajno stabilnijim od sličnih primjeraka na tržištu su izrazita proširenja na bokovima, zbog čega se na moru ponaša kao višetrupac. To znači manje ljuljanja, ali i manje naginjanja u zavojima, što svakako vrijedi pohvaliti.
Štedljivo usporavanje
Na motoru je istaknuta oznaka Command Thrust, što znači da je na njemu ugrađena glomaznija stopa s mjenjačem Mercuryja 150, što je pojačalo reakciju na gas i doživljaj plovidbe. Do glisiranja mu je potrebno manje od pet sekunda, a do pune brzine svega 15 sekunda.
Glisiranje počinje na 3000 okretaja u minuti, ali osim ubrzavanja je puno zanimljivije usporavanje. Naime, umjesto 11 čvorova, kazaljka brzine pritom pokazuje 18 čvorova i troši između 11 i 12 litara goriva na sat. U tom režimu može opisati i kružnicu od svega 8-9 metara.
Zbog smjera vrtnje propelera to vrijedi za desni okret, dok pri lijevom okretanju brzina padne na 7,5 čvorova. Kod plovidbe unatrag na 1200 okretaja se smoči platforma, a na 1900 okretaja more počinje prskati u kokpit.
Iako je u glisiranju trup vrlo učinkovit i razgrće more u stranu, preko niskih bokova po jačem maestralu ili tramontani ipak prođe nešto kapljica, pa putnici koje ne štiti vjetrobran moraju biti spremni na malo prskanja.
Naravno, to nije razlog što se Bostoni kod nas ne prodaju u količini primjerenoj njihovoj kvaliteti. Kvaka je u tome što Amerikanci ne žele dio proizvodnje prebaciti u Poljsku, gdje se grade sva ostala plovila Brunswicka za europsko tržište. Navodno je u pitanju specifičnost tehnologije montaže dvostrukoga trupa, a možda i strah od kopiranja.
Uglavnom, zbog toga je cijena testiranog broda s motorom desetak tisuća eura viša, odnosno 47 tisuća eura. To je za ovu klasu skupo, ali utješna je činjenica da i nakon desetak godina korištenja rabljeni primjerci još uvijek drže visoku cijenu. A usput ste i ponosni vlasnik žive američke legende.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....