Otkako je prvi put nautičkoj javnosti predstavljena ideja Oliviera Poncina, osnivača renomiranog brodogradilišta Catana Catamarans, da se novim konceptom u organizaciji prostora te uklanjanjem tradicionalnih elemenata i dodavanjem inovacija revidira sam koncept katamarana, linija katamarana Bali postala je vrlo popularna, posebno među čarter-flotama.
Početne sumnje u vezi s čvrstom pramčanom palubom i opremljenim kokpitom na pramcu brzo su splasnule, a neke druge brodograditelje čak i inspirirale u osmišljavanju sličnih rješenja.
Potaknut snažnom prodajom brodova s novim rješenjima, proizvođač je liniju Bali unaprijedio Catspace konceptom, koji se na ovogodišnjem sajmu u Düsseldorfu nautičkoj svjetskoj javnosti predstavio u zadnji čas, neposredno prije odgađanja svih značajnijih sajmova zbog pandemije. I dalje pod dirigentskom palicom Oliviera Poncina, ali ovaj put u suradnji s Lasta Design Studiom, u 12 metara dužine Bali Catspace je predstavio toliko prostora da će i najveći skeptici prema višetrupcima ostati zatečeni.
Spojeni prostori
Prepoznatljivi koncept katamarana Bali, da umjesto trampolina na pramcu ima čvrstu palubu, omogućio je organizaciju prostranoga kokpita, konstruktivno ojačao plovilo i stvorio mogućnost ugradnje velikih vrata u garažnom stilu.
Oblikovanje trupova s visokim i okomitim bokovima, tzv. chined hull, pridonijelo je zadržavanju dobrih plovnih karakteristika uz stvaranje velikog unutarnjeg volumena trupova. Ujedno su promišljenim detaljima dizajneri visokom i kratkom plovilu ipak uspjeli dati oku ugodnu i atraktivnu liniju.
Krmenim dijelom vizualno dominiraju velike i prostrane platforme. Međusobno su povezane, pa je omogućena neometana komunikacija među njima i kupanje više ljudi bez naguravanja za prostor uz more, što je problem i kod nešto dužih katamarana. U prostor je skladno integrirana i konstrukcija s kojom se gumenjak jednostavno podigne na brod.
Desna platforma opremljena je komotnim ljestvama za silazak u more i tušem, a ovdje bismo zamjerili što jednako nije opremljena i lijeva. Također bismo primijetili da su platforme bez otvora, pa se ne mogu iskoristiti za dodatna spremišta, kojih nikad nije previše.
Zbog širokog i kratkog kokpita u prvi mah se učini da je prostor pomalo skučen, sve dok se ne ukaže već prepoznatljivi Bali Open Space koncept. Prostorna raskoš postignuta je objedinjavanjem kokpita i salona u organizacijski jedinstveni prostor, zahvaljujući velikim staklenim vratima koja dijele kokpit i salon, a podižu se u cijeloj širini i visini te jednostavno nestaju u krovu.
Prostrane šetnice
Netko bi mogao pomisliti da je sa 6,59 metara širine lako organizirati prostor, no kada ga imaju tako puno, dizajneri se često izgube s punjenjem i ne osobito korisnim rješenjima. Ovdje su se, pak, usredotočili na ergonomiju i funkcionalnost te maksimalno iskorištavanje svakog kutka na otvorenom i natkrivenom dijelu palube, te u potpalublju.
Šetnice su prostrane, zaštićene solidnom i visokom ogradom, a dodatnu sigurnost osiguravaju skladno postavljeni rukohvati na kabini. U odnosu na Bali, kod Catspacea je šetnica izjednačena s razinom pramca, što je omogućilo više volumena u potpalublju i ugradnju većih stropnih prozora u pramčanome dijelu.
U samim pramcima nalaze se kratki, ali duboki i prostrani bunkeri. Pramci su spojeni, a prostor između njih osiguran je pramčanom ogradom. Na sredini je veliko sidreno spremište opremljeno sidrenim vitlom i lancem. Sidro je i dalje smješteno ispod palube, što povećava sigurnost putnika na katamaranu, ali sada je na samom kraju pramčanoga dijela, pa je olakšano vizualno praćenje sidra i lanca prigodom njihova spuštanja i dizanja u odnosu na prijašnje modele. Pojednostavljena je dostupnost konopa za smirivanje usidrenoga katamarana, a središnji dio spojnice pramaca poravnat je s njihovim vrhovima.
Odlična preglednost
Iako pramci i daje imaju blagi negativni nagib, ovako je pojednostavljeno pristajanje pramcem na obalu i postavljanje pasarele za silazak, čime se osigurava privatnost krmenoga kokpita i kupača. Umjesto katamaranske mreže, čvrsti pramčani dio trupa s organiziranim kokpitom osigurava velik i udoban prostor posvećen uživanju na otvorenom.
No, kod Catspacea to nije sve. U odnosu na prijašnje modele sada je kokpit zrcalno organiziran, sunčalište smješteno uz nadgrađe, a klupe su premještene na sam pramčani dio. Istina je da se izgubila dobra komunikacija kroz odignuto veliko vjetrobransko staklo između kuhinje i pramčanoga kokpita, kao i dio velikih spremišta ispod klupa, ali se dobio značajno veći volumen u potpalublju i mogućnost novoga koncepta organizacije pramčanih kabina.
Iznad salona je flybridge – gornji kokpit s kormilarnicom i prostranom klupom. Do njega se dolazi širokim stepenicama s obje strane trupa. Kormilarnica je opremljena tako da su skiperu svi konopi za upravljanje i vitla nadohvat ruke, a preglednost uređaja za navigaciju i plovnoga puta je odlična. Novitet kod modela Bali Catspacea je i produljenje flybridgea prema krmi, tako da je natkriven prostor i vanjskog krmenog kokpita.
Dobivena veća površina iskorištena je za organizaciju još većeg sunčališta koje se sada proteže po cijeloj širini flybridgea, a prostor iza njega može biti iskorišten za ugradnju solara. Otvoreni dio kokpita lišen je svih suvišnih detalja, opremljen dugom klupom većim dijelom prekrivenom tapeciranim jastucima, ispod koje se nalaze prostrana spremišta. Dodatna spremišta nalaze se i na izlazima iz kokpita.
Brojna spremišta
U prolazima s krmenih platformi u kokpit locirani su poklopci velikih strojarnica u kojima, osim pogonskih motora, postoji još dovoljno mjesta za instalaciju pomoćnih agregata. Već smo spomenuli da je sada i ovaj dio kokpita natkriven i odijeljen od zatvorenog dijela velikim staklenim vratima koja se u cijelosti podižu. Tada se funkcionalno spajaju kokpit i salon, tvoreći jedinstveno unutarnje/vanjsko okruženje koje je više nego ugodno.
Cjelokupni zatvoreni prostor odlikuju suvremeni dizajn i elegancija. Veliki bočni i stropni prozori, od kojih se neki mogu i otvoriti, osiguravaju puno dnevnoga svjetla i prirodnu ventilaciju, što dodatno naglašava osjećaj neposrednog dodira s okolinom.
Centralnim dijelom salona dominira veliki stol djelomično okružen sofom.
Nasuprot stola na desnoj strani je linijska tapecirana klupa, koja je zbog komunikacije prema radnom dijelu salona odmaknuta od stola i nije prikladna za blagovanje. No, za veće društvo broj sjedećih mjesta oko stola lako se može povećati dodavanjem sklopivih stolica. Radni dio salona odjeljuje hladnjak od 265 litara na koji se organizacijski nadovezuje u potpunosti opremljena kuhinja organizirana na L.
Udobnost i privatnost
Skiperov kutak je s lijeve strane, odmah do kuhinje, a te se dvije cjeline prostorno nadopunjuju. Pogotovo ako je u pitanju profesionalna posada sastavljena od skipera i hostese.
Radni dio je komunikacijski odvojen od salona, što gostima dodatno naglašava privatnost boravka na plovilu, no to je izvedeno na blagi način da se ipak zadrži zajednička atmosfera. I ovaj prostor je zahvaljujući velikim staklenim oknima dobro prirodno osvijetljen i ventiliran, a s obje njegove strane su stubišta za silazak u potpalublje.
Kao kod većine katamarana, i ovdje su trupovi iskorišteni za smještaj posade i putnika. No, promišljenom organizacijom nadgrađa i trupova Catspace nudi volumen potpalublja kojeg se ne bi posramili ni duži katamarani. Bali Catspace prodaje se u verziji s tri ili četiri kabine. U obje je naglasak na udobnosti i privatnosti putnika i posade, s tim da verzija s tri kabine može nositi i epitet vlasnička.
Lijevi je trup, naime, u potpunosti posvećen VIP gostima jedine kabine u njemu, pa je opremljen foteljom i stolićem, velikim garderobnim ormarom te prostranom kupaonicom sa zasebnom tuš-kabinom. Testirani model je verzija s četiri kabine sa zasebnim kupaonicama, pri čemu se u svaku od njih ulazi iz pripadajuće kabine, što nije bilo lako izvesti.
Između kupaonica smješten je crni tank od 55 litara, što nije zanemarujući podatak imajući na umu nadolazeće zakonske uvjete.
Kabine su lijepe i praktične, a brojni prozori i stropna okna osiguravaju dobru ventilaciju i puno svjetla. Krmene su nešto manjeg volumena od pramčanih, ali i dalje prostrane i opremljene velikim bračnim krevetom kojem se može pristupiti s obje strane.
Spremišta, ladica i ormarića za stvari ima više nego dovoljno, a duž boka kabine pruža se polica. Promišljenom organizacijom kokpita na pramčanom dijelu Catspace je postavio novi standard kod organizacije pramčanih kabina katamarana. Stvaranjem prostora prema središnjem dijelu, uspjeli su velike bračne krevete postaviti poprečno i dobiti dodatni slobodni prostor, što je u ovom slučaju iskorišteno za ugradnju klupe koja se lako pretvara u pomoćni krevet.
Krstareća brzina
Testirani Bali Catspace je opcijski nadograđen s dva Yanmarova motora od 30 KS u odnosu na standardnu motorizaciju od 2x19 KS. Zahvaljujući velikom rasponu između trupova, s dva motora Catspaceom se jednostavno manevrira. Dodavanjem punoga gasa ubrzanje plovila je dobro, ali za dosezanje maksimalnih 7,8 čvorova uz 3500 o/min treba ipak nešto vremena.
Za brzinu krstarenja preporučili bismo rad motora u režimu od 2150 o/min uz očekivanu brzinu nešto veću od 5 čvorova, te potrošnju goriva po tvorničkim podacima nešto veću od 5 lit/h za oba motora. Plovidba motorom je ugodna i vrlo tiha, a za one koji žele veću brzinu krstarenja opcijska je mogućnost motorizacija s dva Yanmara od 40 KS.
Testirani Bali Catspace standardno je opremljen samopreklapajućim roll flokom od 30 m² i jedrom full battened od oko 50 m². Za poboljšanje jedriličarskih performansi kod slabijih vjetrova postoji opcija opremanja dodatnim i većim jedrima.
Plovilo smo testirali po sunčanom danu i mirnome moru s malo vjetra, što za test pod jedrima nisu baš povoljni uvjeti. Glavno jedro podiže se s malo napora zahvaljujući električnom vitlu smještenom tik do kormilara, a lazy-bag pojednostavljuje njegovo slaganje i spremanje nakon spuštanja.
Jedrili smo pod različitim kutovima u odnosu na vjetar, pri čemu je Bali Catspace poslušno reagirao i prihvaćao vjetar prema našim željama, unatoč ne baš idealnim uvjetima. Na ovom laganom vjetru promjenjivog smjera i jačine, ubrzanje je bilo tromo, ali i nismo očekivali nešto više jer je ipak riječ o jedrilici za krstarenje. Maksimalno smo postigli 5,2 čvora uz vjetar koji je puhao brzinom od 10-ak čvorova.
Prihvatljiva cijena
Na kraju možemo zaključiti da Bali Catspace inovativno nadopunjuje koncept brodograditelja započet 2014. godine, te svojim organizacijskim cjelinama i promišljanim dizajnom pruža nove užitke i doživljaje nautičarima koji traže nešto novo, uključujući i one koji žele ostvariti snove o svome vlasničkom plovilu.
Osnovni paket je dosta siromašan, ali i osnovna cijena – 304.000 eura (fco tvornica).
To ne znači da je Bali Catspace zamišljen kao jeftino i jednostavno plovilo, već da na bazi svojih inovativnih rješenja može biti jednako zanimljiv tržištu vlasničkih i čarterskih plovila. To više što nudi široku opcijsku paletu mogućnosti personalizacije prema zahtjevima budućih vlasnika. Imajući sve to na umu, ne treba sumnjati da će hrvatska nautička javnost imati priliku često se susretati s njim.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....