StoryEditorOCM

POVIJESNI DOGAĐAJBili smo na prvoj plovidbi Split - Bari: evo što su nam ispričali putnici i posada trajekta ‘Marko Polo‘

Piše Lenka Gospodnetić/SD
13. svibnja 2023. - 09:54

Povijesni je to događaj za Split (ali i za Bari, iz kojega se do sada trajektom moglo u Dubrovnik, ne i u Split), i dokaz da Marko Polo ne mora biti “kamen spoticanja” između Hrvata i Talijana, nego velikan moreplovstva koji nas – povezuje.

Naravno, neosporna je činjenica da je Marko Polo bio naš čovjek, Korčulanin, no u ovoj konstelaciji bitan je istoimeni trajekt, najveći iz flote moćne “Jadrolinije”, koji će odsad i Split spajati s talijanskim jugom. Hej, s Barijem!

image

‘Povijesni‘ pogled na luku Bari
 

Duje Klarić/Cropix

”Marko Polo” ima mjesta za puno putnika: 1084 ljudi, 265 vozila i 157 kabina s ukupno 570 kreveta. Na prvom, povijesnom isplovljavanju iz Splita za Bari 8. svibnja bilo je u njemu stotinjak onih koji putuju (i naša malenkost među njima, naime tim reporterka & fotoreporter) te tridesetak vozila. Predaja kaže da se “prvi mačići u more bacaju”, no svi smo mi sretno stigli, a rentabilnost nove trajektne veze bi, unatoč nevelikom prvom odazivu u predsezoni, također trebala u budućnosti biti neupitna.

image

Brodski salon
 

Duje Klarić/Cropix
image

Nije Lajka jedini pas za povijest
 

Duje Klarić/Cropix

Prvi su putnici počeli pristizati na ulazak u “Marko Polo”, a prije partence u 22 sata, već u sumrak. U skupini motociklista iz Slovačke najpričljiviji je Erih Hojcus iz grada Levicea, koji je zadovoljan jer su slučajno “uboli” baš ovu liniju.

– Bili smo kod prijatelja u Tisnom (Murter, nap. a.). Sad ćemo preko Barija na Siciliju – informira nas Slovak.

I biciklistima iz Češke izvrsno je sjela baš ova trajektna spona. Oni su Pavel Kafka i Pavel Pacner. Kafka izvrsno govori talijanski, pa nam iznosi itinerar putovanja na dva kotača.

– Prošli smo 838 kilometara od Brna preko Austrije, Mađarske, Slovenije i Zagreba, u osam dana. Konačni nam je cilj iz Splita preko Barija doći do San Giovanni Rotonda, do groba Padre Pija. Vratit ćemo se ipak automobilom; vozit će nas prijatelj, sve je dogovoreno – Kafka će zadovoljno.

image

Biciklisti Pavel Kafka i Pavel Pacner
 

Duje Klarić/Cropix
image

Motociklist Erih Hojcus
 

Duje Klarić/Cropix

Isplativa linija

– Nismo ni znali da postoji ova linija, super! Tražili smo Bar (Crna Gora) – Bari (Italija) na internetu, i naletjeli na ovo! I još prvi plov; stvarno se osjećamo kao dio povijesti – vedro će par iz Slovenije, Irena Kramarić iz Metlike i njezin partner, Ljubljančanin Primož Gros.

Oni putuju kamperom već desetljećima; 74-godišnji Primož umirovljeni je radnik slovenske “Iskre”, a Irena (68) je bila kozmetičarka. Krasi ih avanturistički duh, obišli su cijelu Europu kamperom, ali nekako im je najdraže spustiti se do mora.

– Lani smo bili u Grčkoj, sad je ruta bila Ljubljana – Paklenica – Brodarica – Split – Bari, pa ćemo dalje prema Siciliji bez nekog posebnog plana. Spavamo gdje nam se prohtije, kamper je idealan za umirovljenike jer se putuje jeftino i opušteno. Samo treba imati vremena, a njega imamo napretek – govore nam Irena i Primož u udobnim foteljama kod brodske recepcije. Uskoro će na spavanje u svoj kamper.

image

Slovenci Primož Gros i Irena Kramarić putuju kamperom
 

Duje Klarić/Cropix

Na jednom od brojnih aviosjedala noć će provesti i simpatična umirovljenica Jadranka Škunca iz Kaštel Štafilića.

Sedamdesetogodišnja Jadranka iskusna je putnica, voli istraživati, barata suvremenim online alatima, koristi povoljne opcije, genius-popuste i slično. Često putuje u talijanski grad Lecce na jugu, stoga toplo pozdravlja novouvedenu trajektnu vezu. Za nju je – kao naručena!

– Oduševljena sam ovom novitadom; ranije sam morala ići u Dubrovnik na trajekt, što je, dakako, napornije i skuplje. Ovo je sjajno! – iznosi Jadranka, koja se fino ušuškala na sjedalu ispred televizora. Noćni plov ne pada joj teško, ima svoj putni “kušinić”, gleda program do nekih ponoć i pol, onda “ubije oko”, a čestito se naspava kad stigne u apartman u Lecceu. Tamo su joj dobri prijatelji, a ona voli “svoj komod”. Prije Leccea i drugih gradića koje će istražiti na ovoj ruti, zna se: kava i kroasan u omiljenom kafiću u Bariju.

image

Maja Palčić i Sanjin Maržić
 

Duje Klarić/Cropix
image

Jadranka Škunca na izlasku u Bari
 

Duje Klarić/Cropix

– Poznajem Bari kao svoj džep, i jako ga volim. Ova linija se isplati: aviosjedalo sam platila 74 eura (obična palubna karta je šezdesetak eura, a kabina oko 130 eura, nap. a.), još deset eura platit ću brzi vlak do Leccea – on se nalazi na samom “taku” od talijanske čizme. Zapravo je, moram reći, najjeftinije putovati avionom iz Zagreba do Brindisija, aviokarta s prtljagom stoji samo 43 eura plus 20 eura autobusna karta Split – Zagreb. No, treba potrefiti taj let; sad mi se ova trajektna linija dobro uklopila u željeni termin.

Retro-ugođaj

Jedva čekam popiti kavu i pojesti kroasan prvog sljedećeg jutra u divnom Lecceu, koji zovu Mala Firenza. Onda ću put drugih gradića, i to onih na Jonskom moru. Idem u Galipoli, Alberobello i Locorotondo – veli nam šarmantna Jadranka, koja s punim pravom uživa u svojim zlatnim godinama. Djeca i unuci već su poodrasli – a ona još “kao cura”!

Putnici dolaze na “Marko Polo” s povjerenjem u posadu, kako to već biva, “na neviđeno”; mi smo se, pak, uvjerili da se o svima na brodu skrbi najbolji tim koji možete zamisliti!

image

Jadranka Komšić radi u brodskoj suvenirnici
 

Duje Klarić/Cropix
image

Roberto Bijelić, mladić sobe, Antea Ornig, sobarica, i Frane Kerum, mladić sobe
 

Duje Klarić/Cropix

Mladi “barba”, naime 34-godišnji kapetan Marko Novoselić s Iža, profesionalac je za poželjeti, dok je za koordinaciju između svih brodskih čimbenika također zadužen prekaljeni profesionalac, 54-godišnji “komesar” (tako ga, kolokvijalno, nazivaju), hotelski menadžer Zoran Simanović iz Rijeke. Ima impresivno višedesetljetno iskustvo plovidbe na inozemnim kruzerima i brodovlju svijeta, zadnjih godina “Jadrolinija” ima sreću takvog čovjeka, pak, imati u svojim redovima.

Za sektor konobara, nadalje, zadužen je glavni među njima, šef sale Ratko Radović s Vira. Oni su “vitalni organi” svake plovidbe, njima je trajekt drugi dom, a gradove talijanske obale poznaju kao svoj džep.

image

Mladi ‘barba‘, 34-godišnji kapetan Marko Novoselić s Iža
 

Duje Klarić/Cropix
image

Mladi ‘barba‘, 34-godišnji kapetan Marko Novoselić s Iža
 

Duje Klarić/Cropix

Moramo reći da je plovidba trajektom “Marko Polo” – onima koji je još nisu iskusili – sjajno iskustvo, pogotovo ako ste ljubitelj retro-ugođaja. To je vremeplov u sedamdesete i osamdesete godine (brod je proizveden početkom sedamdesetih i interijer još zadržava taj štih), brodska varijanta Orient Expressa na hrvatski način, kapsula vintage-glamura u kojoj ćete se poželjeti zadržati. U salonima još uvijek ima zrcala, mesinga, pozlate i umjetne paprati, restoranske sjedalice prilagođene su – kao i ostalo – brodskim prilikama. Teške su, s dizajnom iz osamdesetih; dok sjedite, čini vam se da će odnekud izletjeti Roger Moore kao James Bond u filmu mediteranskog šarma “Samo za tvoje oči”.

No, umjesto Bonda ukazat će vam se susretljivi, dostojanstveni konobar “stare škole”, jedan od onih koji još nose bijelu košulju, tamni prsluk i bijeli tavajol preko ruke. Ratko, šef sale, jedan je od takvih. U moru novovalne, ležerne mlađarije koja poslužuje u restoranima, osoblje u restauraciji “Marka Pola” podsjeća na profesionalne batlere, konobare kakvih više nema nigdje drugdje! Uz “a la carte” dio, tu je i povoljnija varijanta self-servicea koju supervizira glavni kuhar Davor Radović.

image

Ratko Radović, glavni konobar i šef sale
Duje Klarić/CROPIX

Duje Klarić/Cropix

Bolonjez za 7,30 eura

Meso na razne načine forte je ponude restorana, sve se friško nabavlja na kopnu kod uhodanih kooperanata, cijene su vrlo korektne – od špageta bolonjeze za 7,30 eura do miješanog mesa sa žara (12,21 euro) ili pak bifteka kao jednog od najskupljih delicija u ponudi, cijena porcije je 16 eura. Napomenimo da se na trajektu može i doručkovati kao u dobrom hotelu.

Za one koji nisu baš od “mesine” za večeru tu je pak salata od morskih plodova za cca osam eura, tuna s povrćem za manje od šest eura ili pladanj odličnih sireva za osam eura. I jelovnik je pomalo “retro” u najboljem smislu riječi: nema tu “pjenica od cikorije” i “ujušaka & ugrušaka od monadi”, nego jela koja svi poznajemo i od kojih se čovjek čestito najede.

Vozači kamiona siti i zadovoljni cokću čačkalicom u ustima dok iz self-servicea prelaze u prostrani kafić na još jedno pivo (i malo televizijskog programa putem satelita) prije spavanja, u a la carte dijelu uz dobro vino guštaju oni kojima se nikamo ne žuri. Novitada je jedino da u interijeru više nigdje nema pušenja, za dozu tog poroka treba izaći van.

image

Brodski salon
 

Duje Klarić/Cropix
image

Kuhar Davor Radović
 

Duje Klarić/Cropix

Doduše, u kabinama još stoji natpis “zabranjeno pušenje u krevetu” (što sugerira da je nekoć u ostatku kabine možda bilo i dopušteno), te da se “medicinske igle ne bacaju u koš”. Sve vrvi reliktima prošlih vremena, od znakova upozorenja do svih nijansi luksuza, riječju: putovanje trajektom “Marko Polo” samo je po sebi doživljaj!

U fino ugođenoj, prostranoj brodskoj kavani s prozorima koji gledaju na noćni beskraj Jadranskog mora nalazimo putnike iz Rijeke: Maju Palčić i Sanjina Maržića. Iz Rijeke su najprije došli do Zadra, pa će preko Splita do Barija i dalje po Apuliji.

– Radimo u IT sektoru, malo smo na godišnjem – vele.

Šteta je zaspati

Maju i Sanjina nismo pitali hoće li spavati u kabini ili drugdje na brodu, zapravo je na “Marku Polu” toliko lijepo da je šteta spavati! Za sve koji misle suprotno i preferiraju pravi odmor tu je – recepcija za kabine. Ključevi se preuzimaju kod šefice Tanje Božić, recepcionarke iz Stubice, ali za svaku informaciju i pomoć priskočit će bilo tko od susretljivog, ljubaznog tima koje na oku drži “komesar” Simanović. Sve pohvale!

image

Lučki grad Bari glavni je grad regije Puglia u jugoistočnoj Italiji.
Barivecchia je stari dio Baria gdje i dalje ima suživota stanara i turista
 

Duje Klarić/Cropix
image
Duje Klaric/Cropix/Cropix

U Bari smo uplovili u ranim jutarnjim satima, devetog svibnja proljeća Gospodnjeg 2023. Mali događaj za čovječanstvo, ali velik za Splićane i za one koji iz Splita idu na – nikad nam bliži – jug Italije. U splitskoj trajektnoj luci još stoji natpis “Split – Ancona” na internacionalnom gatu, ali ne još zadugo – dodat će mu se i veza s Barijem, koja će prometovati prema redoslijedu koji će se uspostaviti prema naknadnoj procjeni, a bit će dostupan na internetskim stranicama našeg najvećeg brodara.

Mirno ti more, naš “Marko”!

20. studeni 2024 15:21