Mareograf, uređaj za mjerenje morskih mijena, postavljen je u more kod lanterne na ulazu u uvalu Minerska, gdje će uskoro biti otvoren posjetiteljski centar Tvrđave sv. Nikole i zaštićenog krajobraza Kanala sv. Ante pod upravom županijske JU "Priroda".
Mareograf je pribavljen kao dio projekta PEPSEA i označava njegov početak, a Šibensko-kninska županija projekt provodi putem INTERREG programa prekogranične suradnje Italije i Hrvatske, s ciljem da se razvije sustav za veći stupanj zaštite mora i priobalja od onečišćenja, kazao je uvodno župan Goran Pauk na mjestu događaja.
Ukupna vrijednost projekta je 2,9 milijuna eura, od čega Županija sudjeluje s 500 tisuća kuna, a važnost učinkovitog sustava koji omogućuje što hitrije reagiranje na zagađenje mora u Kanalu sv. Ante od posebnog je značenja, jer u sezoni najprometniji plovni put na Jadranu prolazi upravo zaštićenim Kanalom sv. Ante.
Partneri u poslu
Osim Šibensko-kninske županije, u provedbi projekta partnerski sudjeluju i Splitsko-dalmatinska županija, Centar ATRAC iz Rijeke, te Razvojna agencija Zadarske županije.
Raduje što je tim mareografom, simbolički rečeno, u more uronjena hrvatska pamet, jer je radarski sustav za mjerenje udaljenosti, topline mora, visine vala i brzine površinskih strujanja osmišljen i proizveden u našoj zemlji, pod firmom gotovo isključivo izvozno orijentirane zagrebačke tvrtke "Geolux", koja, pazi sad, s hidrološkim uređajima te vrste pokriva čak trećinu kineskog tržišta i među vodećima je u svijetu.
Vrlo je ugodno čuti što nakon Boga, koji je napravio svijet, proizvodnju svega ostalog ipak ne potpisuju Kinezi do zadnje puntine...
Nije se time hvalio Tomislav Grubeša, jedan od "Geoluxovih" inženjera, nego je njih istaknuo još jedan vanjski suradnik na projektu, dr. sc. Neven Cukrov iz Instituta "Ruđer Bošković", točnije znanstvenik u njegovu odjelu stacioniranom na Martinskoj. Cukrov, među ostalim, već godinama evidentira plovila na ulasku u Kanal sv. Ante.
- U sezoni, tijekom srpnja i kolovoza, broj plovila koja prometuju tim tjesnacem penje se i na vrtoglavih 1600 dnevno, kao da je to autoput - usporedio je Cukrov, dodajući kako je prava sreća što, osim malobrojnih nasukavanja, bez posljedica za okoliš, dosad nije bilo ekoloških incidenata.
Grubeša je pak zadovoljan što su u rijetkoj prilici postaviti neki od svojih uređaja u Hrvatskoj jer slični projekti nisu toliko česti u zemlji.
- Svi podaci s toga mjernog sustava u realnom vremenu bit će odašiljani na središnji server i javnosti će biti dostupni na webu JU "Priroda" sa zakašnjenjem od nekoliko minuta - napomenuo je Grubeša.
Temperature mora mjerit će se u osam točaka, a brzine strujanja u dvije, što je važno u slučaju zagađenja ili kakve havarije na moru, kako bi se lako predvidjelo kretanje onečišćenja.
Nautički promet
Sanja Slavica Matešić, pročelnica županijskog Odjela za zaštitu okoliša i komunalne poslove, podsjetila je da je Županija otprije vlasnik specijalnog broda čistača mora, kojim upravlja Javna vatrogasna postrojba.
- Uređaj će vrlo točno procijeniti kolika je debljina bočatog, odnosno slatkog sloja vode u estuariju Krke te će nam omogućiti da još više i točnije istražimo njegove biokemijske karakteristike. Vrlo rado priključili smo se ovom projektu, jer ovaj šibenski morski okoliš smatramo jedinstvenim na Mediteranu - objasnio je dr. Cukrov razloge zašto je znanstvena zajednica, na Martinskoj prisutna već 40 godina, rado pristupila suradnji na tome projektu.
- Povećanje nautičkog prometa raduje, no tjera nas da se još bolje opremimo, organiziramo i obučimo ljude. Projektom PEPSEA bitno je osigurati dodatnu opremu za intervencije. Kakvu i u kojoj količini, znat će se nakon izrade studije procjene rizika - zaključila je Slavica Matešić.