Tijekom ljetnih mjeseci veliki je promet domaćih i stranih jahti i brodica što povećava rizik od raznih nesreća i drži posebno “budnim” odgovorne za nadzor i upravljanje pomorskim prometom, traganje i spašavanje osoba u pogibelji na moru i sl. Zna to i kapetan Joško Nikolić, lučki kapetan Lučke kapetanije Ploče, jedne od osam morskih kapetanija u Hrvatskoj i uz dubrovačku, jedine u našoj Županiji.
Dežurstva do Makarskog primorja
Joško ovaj posao radi već 25 godina, a bogato iskustvo stjecao je i prije, 12 godina ploveći svjetskim morima. Priznaje da je stresan i zahtjevan jer radi se o ljudskim životima.
“Uvijek dajemo sve od sebe, ali kada krećemo u akcije spašavanje pitamo se hoćemo li stići na vrijeme. Raspolažemo sa dvije brodice za traganje i spašavanje i spremni smo isploviti u roku od 15-ak minuta nakon što dobijemo obavijest preko Nacionalne središnjice u Rijeci (MRCC), čija smo podružnica, ili od rodbine ili prijatelje nestale osobe, kao u slučaju potrage za nestalim surferom u Neretvanskom kanalu, kada je zbog zahtjevnosti potrage angažiran i helikopter”, kaže Nikolić i prisjeća se brojnih akcija u kojima su njihovom zaslugom spašeni ljudski životi: lokalnog ribara kojeg je zahvatilo nevrijeme, osoba sa zapaljene jahte kod Neuma, kitera koje odnese vjetar itd. Nažalost, ne uspiju uvijek, kao prilikom dva smrtna slučaja u rijeci Neretvi u zadnjih manje od godinu dana.
Nadzirali i Pelješki most
Dežurna služba u Lučkoj kapetaniji Ploče radi 24 sata i pokriva se područje od granice Neuma do Općine Gradac u Makarskom primorju, sjevernu stranu poluotoka Pelješca, te po potrebi i šire. Imaju dvije ispostave, u Metkoviću i Trpnju.
Osim traganja i spašavanja, po čemu su prepoznati u javnosti, obavljaju važne inspekcijske poslove i rezultate prosljeđuju Državnom odvjetništvu i Trgovačkom sudu, kao npr. kada je 2018. tanker Sti Poplar udario u utvrdu operativne obale terminala za tekuće terete u Pločama i polomio je. Lučka kapetanija Ploče ima četiri odjela: za nadzor i upravljanje pomorskim prometom, za inspekcijske poslove, za pravne poslove i za upravne poslove.
Dosta posla imaju u luci Ploče, gdje daju zadnje odobrenje za slobodan promet. Pločanska luka je sa preko 260 hektara površine veća od svih luka od državnog značaja u RH (Rijeka, Split, Šibenik, Zadar, Dubrovnik) i kroz nju se obavljaju svi segmenti prometovanja roba i ljudi, preko putničkog, kontejnerskog, terminala za rasute terete, terminala tekućih i opasnih tereta.
Preglede stranih brodova u hrvatskim lukama mogu raditi samo za to kvalificirani inspektori (port state control-PSC). Nikolić ističe kako pri takvim pregledima najčešće pronađu falcificirane certifikate o zvanjima pomoraca, razne neispravnosti u tehničkom smislu, nepravilnosti pri kontroli pregleda sumpora u gorivu ili pri uzorkovanju balastnih voda.
Lučka kapetanija Ploče bila je prisutna kroz cijelo vrijeme izgradnje kapitalnog projekta Pelješkoga mosta i nadzirala gradnju na morskom području. “Tijekom gradnje kineski izvođač imao je oko gradilišta mosta 18 plovila koje je tehnički trebalo nadzirati, te nadzirati zaštitu mora od onečišćenja s plovila. U tom periodu potpisao sam 65 rješenja o uplovljavanjima i isplovljavanjima brodova van lučkog područja. Uz to smo poduzimali i druge aktivnosti poput traganja za nestalim kineskim radnikom”, prisjeća se Nikolić.