Ovako nešto nismo čuli odavno: Jadroplov je kupio novi brod, prvi takve vrste u Hrvatskoj!
Lijepa vijest stigla je sa splitske Zapadne obale, iz sjedišta brodarske tvrtke koja je akviziciju pronašla na japanskim navozima - brod za prijevoz plina (LPG carrier, tanker) vrijedan 27,7 milijuna dolara, ali Splićani su ga dobili za 25 milijuna.
Najprije o vrsti broda, odnosno tereta koji će prevoziti: da ne bi bilo zabune, radi se o ukapljenom naftnom plinu (LPG, liquified petroleum gas), odnosno propan-butanu, plinu koji se koristi za kuhanje u kućanstvima. I u automobilima.
Onaj drugi - o kojemu se puno više govori u posljednje vrijeme, u okolnostima energetske krize, tzv. zelene tranzicije i odustajanja Zapada od ruskih naftnih i plinskih izvora - ima oznaku LNG (liquified natural gas, odnosno ukapljeni zemni, ili prirodni plin).
Jadroplovova prinova upravo se dovršava u japanskom brodogradilištu Sasaki Shipbuilding Company i trebala bi biti završena do kraja listopada, pa predana splitskom brodaru. Kako nam pojašnjavaju u sjedištu kompanije, brod je izvorno građen za švicarsku tvrtku "Irus Holding", koja je u međuvremenu promijenila planove:
- Izvorni kupac je naručio tri sestrinska LPG broda, ali zbog nastalih problema s financiranjem prvi je sada prodao nama, drugi brod će Švicarci graditi sami, a oko trećeg postoji mogućnost razgovora oko zajedničke investicije, kažu u Jadroplovu, iz čega se, još stidljivo, nazire mogućnost širenja suradnje.
U vezi vrijednosti i ugovorene cijene, splitski brodovlasnik tumači:
"Temeljem procjene neovisnog certificiranog procjenitelja VesselsValue od 17. svibnja 2022. godine, vrijednost broda iznosi 27,7 milijuna dolara, a dogovorena kupoprodajna cijena iznosi 25,15 milijuna, s uključenim svim dodatnim troškovima."
Osim što takvih brodova dosad nije bilo u domaćoj floti, treba reći da će prinova iz Japana biti prva na Jadranu koja može koristiti dvije vrste goriva - klasični dizelski i plinski (LPG).
Jadroplov je dogovorio trogodišnji najam broda s opcijskim produljenjem za još dvije godine, uz mogućnost povećanja dnevnog najma zbog prilagodbe porastu cijena.
- Kupnjom ovog broda krenuli smo u diversifikacijom flote, kako smo to već i najavljivali. Prosječna starost broda zapremine između 5.000 i 10.000 prostornih metara plina na tržištu je preko 20 godina. Prema dostupnim informacijama, samo su tri broda ove veličine naručena u zadnje tri godine - kažu na splitskoj Zapadnoj obali.
U njihovoj floti tek je pet brodova za prijevoz sipkih tereta - na tom tržištu najma brodskog prostora imaju dugogodišnje iskustvo, ali sada su se odlučili na iskorak i u potpuno drugačiju tržišnu nišu. Zadnji brod izgrađen za Jadroplov bio je "Solin", prije punog desetljeća, a zadnja akvizicija bila je kupnja broda "Bene", godinu dana kasnije - 2013..
- Nije ovo iskorak samo za nas, već i za hrvatsko pomorstvo. Brod će biti registriran pod hrvatskom zastavom i pružit će mogućnost izobrazbe pomoraca i osposobljavanja Hrvatskog registra brodova za izdavanje klase za ovaj tip brodova - poručuju iz kompanije.
Ime prvom hrvatskom plinašu nije izabrano - još ga traže...