StoryEditorOCM

Darko Kunac BigavaRibar iz Podgore: O poskupljenju nećete čuti od nas, nego od trgovaca! Stalno se govori o pretjeranom izlovu, a nitko nam ne želi otkriti stvarno stanje

Piše Gabrijela Bijelić/DV
24. ožujka 2022. - 10:14

Cijene ribe mogle bi, prvenstveno zbog golemog rasta cijena goriva, do Uskrsa porasti između 10 i 20 posto! Nizu uznemirujućih vijesti o povećanju cijena prehrane, priključila se i ova koja pogađa ljubitelje ribljeg jelovnika.

O najavi poskupljenja i stanju na 'tržištu' Dubrovački vjesnik razgovarao je s Darkom Kuncem Bigavom, dugogodišnjim profesionalnim ribarom iz Podgore koji svojom ribaricom 'pokriva' akvatorij od Lastova do crnogorske granice:

- O poskupljenjima sigurno nećete čuti od ribara, nego od trgovaca. Mnogi među njima su se nekad zvali šverceri, a danas su otvorili razne 'de - o- oove' i male firme pa diktiraju pravila. Mi ribari nastavljamo radit' kako smo naučili, isporučujemo robu prema ugovoru, iako ustvari prelijevamo iz šupljeg u prazno.

U nas ribara je cijena ribe uvijek ista, i kad je plavi dizel bio 2,10 kuna i jutros kad košta 8,13 kuna. Ja sam osobno samo od nove godine u minusu od 20 tisuća kuna, a isto moram na more, iako je svaki izlazak gubitak – govori nam Kunac.

image
Paun Paunović/Cropix

Otkriva još jedan detalj koji ne ide u prilog njemu i kolegama koji žive od ribolova:

- Jednostavno opada potražnja za ribom. U Dubrovniku je proteklih mjeseci to posebno bilo izraženo jer su se za ulaz na peskariju tražile maske i covid potvrde – kaže naš sugovornik.

Dodaje kako ribare muči i nedostatak ribe za ulov, ali i stav znanstvenika koji im ne objašnjavaju uzrok:

- Stalno se govori o nekakvom pretjeranom izlovu, a nitko se od tih dr, mr i sc. ne želi sastati s nama ribarima, da nam reču kakvo je stvarno stanje. Ja znam da moram svaki dan isplovit i potrošit 500 litara nafte. Da bih bio rentabilan morao bih ulovit' između 250 i 350 kila ribe, a ulovim tek oko 150. Od Lastova do Crne Gore ima sedam ili osam koća, a gdje je još ZERP i sve to?! – negoduje Kunac koji s prijateljem i poslovnim partnerom iz tvrtke 'Ergo d.o.o.' robu isporučuje tvrtkama i privatnim ribarnicama, a ima sklopljen i ugovor s Konzumom.

image
Cropix ilustracija

Sve obveze servisira jedan Darkov brod od 20 metara koji bi, priznaje, sa svim pripadajućim obvezama, rado ustupio nekom drugom:

- Sve je teže opstati. Na jednom sastanku su nam predložili da će 1.lipnja isplatit' razliku u cijeni goriva! A što nam to znači, k'o da ideš spašavati utopljenika koji je već mrtav. Sad se govri da će do 1. travnja napravit tablicu isplate, ali ni to nas neće spasit. Mi zapošljavamo šest ljudi, vozača, njegovu ženu administratoricu i još četvoricu na brodu...tu su vam plaće, osiguranje i održavanje brodova, enormni troškovi. Stalno si u minusu. Ako sam po staroj cijeni napumpao 30 tona goriva, kad ih potrošim neću više moći naliti toliko... - požalio sam se Darko Kunac Bigava na sve teže uvjete života i rada ribara koji jedva spajaju kraj s krajem.

Vlada uvodi lovostaj?

O teškom materijalnom stanju ribara govorio je ovaj tjedan i predsjednik Ceha za ribarstvo, akvakulturu i poljodjelstvo pri HOK Splitsko-dalmatinske županije, Antonio Šunjić.Potvrdio je da probleme struci stvara golem porast ulaznih troškova, a pogotovo cijene plavog dizela.

- Vlasnici ribarica koji idu na otvoreno more, odnosno oni koje love u ZERP-u, posluju s gubitkom. Prošle godine u ovo vrijeme cijena plavog dizela bila je 3,2 kune, a sada će se najavljenim smanjenjem od 1,7 kuna smanjiti na oko osam kuna. Psihološka cijena je od pet do 5,5 kuna po litri. Na toj razini cijene, kada pokrijemo troškove, poslujemo na nuli - možemo isplatiti plaće, ali ne zaradimo ništa. A cijene ribe ne rastu. Izvozna cijena najprodavanijeg mola bila je 2000. godine 32 kune po kilogramu, a takva je i 2022. U maloprodaji je taj kilogram mola bio 50 do 60 kuna, a toliko je i danas", pojašnjava Šunjić.

Napominje kako je vrlo izgledno da će u ovakvoj situaciji Vlada ponovno proglasiti lovostaj od 1. travnja do 1. svibnja. Kad je lovostaj, ribari imaju mjere pomoći. Nisu u gubitku jer nemaju velike troškove, niti zarađuju.

08. studeni 2024 17:54