Ever Given, jedan od najvećih svjetskih brodova za prijevoz kontejnera, konačno je nastavio putovanje kako bi napustio Sueski kanal, 106 dana nakon što se nasukao u kanalu te tako gotovo tjedan dana remetio globalnu trgovinu.
Ever Given je u kasnim jutarnjim satima srijede krenuo prema sjeveru preko Velikog gorkog jezera koje odvaja dva dijela kanala i u kojem je bio usidren sa svojom indijskom posadom od 29. ožujka.
Zatim se pridružio stražnjem dijelu konvoja koji plovi prema sjeveru, prolazeći pokraj mjesta ceremonije na kojoj su Uprava Sueskog kanala (SCA) i predstavnici vlasnika potpisali kompenzacijsku nagodbu koja je omogućila njegovo puštanje.
Tarek Alzeki, kapetan tegljača koji je prevozio novinare, rekao je da će Ever Given stići do Port Saida na sjevernom kraju kanala nakon otprilike šest sati.
"Neka Bog da da sigurno stigne", rekao je. "To je prekrasna stvar ... sretni smo, naravno."
Izvori iz tvrtke koja upravlja kanalom rekli su da će Ever Given biti u pratnji dva tegljača i pod vodstvom dva iskusna pilota dok plovi kanalom, jednim od najprometnijih plovnih putova na svijetu, prema Mediteranu.
Brod dugačak 400 metara natovaren je s oko 18.300 kontejnera. Snimke egipatske televizije pokazale su kako su kapetanu i drugom članu posade uručene hrpa cvijeća i ploča na brodu.
Ever Given se nasukao na najjužnijem, jednotračnom dijelu kanala 23. ožujka zbog jakih vjetrova i pješčane oluje. Tada ga je SCA (državna tvrtka koja upravlja kanalom) zadržala po sudskom nalogu, dok je vlast tražila odštetu od japanskog vlasnika broda Shoei Kisen i njegovih osiguravatelja.
SCA je tražio više od 900 milijuna američkih dolara za operaciju spašavanja i druge gubitke, a kasnije je odštetni zahtjev smanjen na 550 milijuna američkih dolara. Vlasnici i osiguravatelji Ever Givena osporavali su zadržavanje broda i zahtjev za naknadu štete.
Nakon dugotrajnih pregovora postignuta je nagodba između stranaka i SCA je nakon toga najavio da će brod biti pušten. Visina nagodbe nije poznata.
Khalid Abubakr, odvjetnik SCA, rekao je u srijedu da se vlast obvezala da će uvjeti sporazuma ostati tajni.
Yukito Higaki iz brodogradnje Imabari, čija je podružnica Shoei Kisen, zahvalio se SCA:
"Naša tvrtka ima veliku flotu brodova i nastavit će biti redoviti i vjerni korisnik Sueskog kanala, koji je po našem mišljenju i dalje nezamjenjiv kapital za međunarodnu pomorsku trgovinu", rekao je.
Oko 15% svjetskog brodskog prometa prolazi Sueskim kanalom, što je najkraća brodska ruta između Europe i Azije. Važan je izvor financijskih prihoda za Egipat.
Nakon nasukavanja Ever Givena, SCA je započeo rad na proširenju i produbljivanju najjužnijeg dijela kanala i proširenju drugog traka sjevernog dijela koji je izgrađen u projektu proširenja 2015. godine.
U velikoj AFP-ovoj fotogaleriji možete vidjeti kako izgleda ponovno pokretanje ovog golemog kontejneraša.